اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۰خرداد ۹۶ / ۳۱مای۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

شیما قرنی۱۹ساله خودکشی کرد

یک دختر ۱۹ساله در مهاباد روز دوشنبه اول خرداد ۹۶ اقدام به خودکشی کرد و متأسفانه جان باخت. وی شیما قرنی نام داشت.

همچنین دوشنبه اول خرداد یک جوان ۱۹ساله‌ دیگر در تکاب با مصرف قرص دست به خودکشی زد و جان باخت. وی اهل یکی از روستاهای تکاب در استان آذربایجان غربی بود که برای یافتن کار به سقز رفته بود که  روز دوشنبه جسد بی‌جان وی در محل کار کشف شده است.

لازم به یادآوری است این پنجمین خودکشی در عرض دو هفته گذشته در استان آذربایجان غربی است، در حوادث قبلی دو جوان  ۳۲ و ۲۰ساله‌ا در تکاب و زن ۶۲ساله‌ای در روستای ساری قورخان با حلق‌آویز کردن خود، اقدام به خودکشی کرده بودند.

از سویی دیگر روز دوشنبه اول خرداد نیز یک زن جوان به نام الهه احمدیان ۲۵ساله در شهرستان سقز با حلق‌آویز کردن خود متأسفانه جان باخت.

خاطر نشان می‌شود فشار فقر و بیکاری و سرکوب باعث افزایش آمار خودکشی در بین اقشار مختلف جامعه است. بر اساس آمارهای داده شده از ابتدای سال ۹۶تا کنون بیش از ۳۰تن که بیشتر آنها جوان بودند در شهرهای مختلف از جمله مشهد، آبادان، ایذه، سردشت، جوانرود، لنگرود، بهشهر، اهر، شیراز، مریوان و بابل خودکشی کردند.

 

عروسی در کنابخانه مریوان

کتابدار کتابخانه عمومی روستای سردوش مریوان جشن عروسی خود را در کتابخانه این روستا برگزار و هزینه مراسم عروسی خود را به خانواده‌های بی سرپرست تحت پوشش یک موسسه خیریه هدیه کرد.

 

عفو بین الملل: حال آتنا دائمی وخیم است

عفو بین‌الملل نسبت به وضعیت سلامت آتنا دائمی، فعال مدنی زندانی در ایران، ابراز نگرانی کرده. در وبسایت این سازمان آمده است که آتنا دائمی پس از ۴۶ روز اعتصاب غذا به شدت بیمار و ضعیف شده و با کمبود آب بدن مواجه شده است.

این در حالیست که به نوشته عفو بین الملل‌مسئولان قضایی با وجود هشدارهای پزشکان از اعزام این زندانی به بیمارستان خارج از زندان خودداری می‌کنند.

پیشتر مادر آتنا دائمی در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق‌ بشر ایران، نوشت که این فعال مدنی و حقوق کودک بر اثر اعتصاب غذا در زندان دچار تپش قلب و مشکلاتی عفونتی در کلیه و مجرای ادراری شده است

آتنا دائمی در نامه سرگشاده خود نوشته است” تا آخرین ذره وجودم از حق بر حق خواهرانم دفاع خواهم کرد و اجازه نمی دهم دستگاه‌های امنیتی علاوه بر زیر پا گذاشتن قانون خود نوشته‌شان، از خانواده‌هایمان به عنوان ابزار شکنجه روانی و ایجاد فضای خفقان در جامعه استفاده کنند”

 

هشدار عفو بین‌الملل در مورد وضعیت پیگیری‌کنندگان کشتارهای ۶۷

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل که روز دوشنبه، اول خرداد، منتشر شد آمده است که در تاریخ ۲۳ اردیبهشت، با احضار حسن جعفری، همسر مریم اکبری منفرد، ماموران اطلاعات به او توهین کرده و تهدید کردند که همسرش با سه سال زندان بیشتر و تبعید به زندانی در سیستان و بلوچستان مواجه خواهد شد.

حسن جعفری به سازمان عفو بین‌الملل گفته است که در وزارت اطلاعات، ماموران به او اخطار دادند که این تهدیدات را به اجرا می‌گذارند مگر این که مریم اکبری منفرد نامه‌نگاری و اطلاع رسانی در مورد سرنوشت و محل دفن چند هزار زندانی، از جمله خواهر و برادرش را که به طور فرا قضایی در سال ۱۳۶۷ اعدام شدند متوقف کند.

گفته می شود در اعدام‌های سال ۶۷ بیش از چهار هزار نفر از زندانیان سیاسی که اغلب دوران محکومیت خود را سپری می کردند یا به پایان رسانده بودند در مدت ۲ ماه اعدام شدند.

 

ممانعت از ملاقات هنگامه شهیدی با خانواده

خانواده هنگامه شهیدی روز چهارم خرداد ماه اعلام داشتند که قرار ملاقاتشان با این روزنامه نگار زندانی علیرغم موافقت دادستانی لغو شده و از وضعیت این روزنامه نگار در اعتصاب غذا بی خبرند.

این خانواده پس از آخرین ملاقاتی که با هنگامه شهیدی داشتند، از وخامت حال وی ابراز نگرانی کرده و گفته‌ بودند که حال عمومی و شرایط جسمی وی به دلیل مشکلات حاد تنفس، بیماری قلبی و همچنین نارسایی کلیوی به شدت وخیم شده است.

هنگامه شهیدی، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی محبوس در بند ۲۴۱ زندان اوین، به دلیل اعتصاب غذای طولانی مدت به بیماری‌های قلبی، تنفسی و همین‌طور نارسایی کلیوی دچار شده و در وضعیت وخیمی به سر می‌برد؛ این روزنامه‌نگار در آخرین ملاقات خود به تخلفاتی که در روند رسیدگی به پرونده‌اش صورت گرفته اشاره کرده و اعلام نموده که شکایات خود را بر علیه متخلفان پیگیری خواهند کرد.

 

مهرناز حقیقی آزاد شد

روز یکشنبه ۷ خردادماه ۱۳۹۶، مهرناز حقیقی، کنشگر مدنی و پزشک ساکن بندرعباس، با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

 

بازداشت و ممانعت از حضور یک دختر حامی تیم استقلال در ورزشگاه آزادی تهران

یک دختر جوان پس از حضور در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال ایران و العین امارات، از سوی مأموران دستگیر شد.

حضور در ورزشگاه‌ها یکی از مطالبات زنان ایرانی است جز در مقاطع محدودی و برای برخی مسابقات والیبال و بسکتبال، هرگز محقق نشده است. پیش‌ازاین ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات والیبال باعث شده بود تا فدراسیون جهانی والیبال هشدار بدهد در صورت تداوم این رویه ایران از میزبانی مسابقات جهانی محروم خواهد شد.

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در نخستین گزارش خود تصریح کرده که تبعیض علیه زنان همچنان در این کشور ادامه دارد.

 

افغانستان ، روایت زند‌گی کلثومه؛ اغفال، ازدواج اجباری و جسدی که بو می‌داد

عزت بی‌بی می‌گوید: «پنج سال پیش، یکی از زورمندان محلی که زن هم داشت، دختر نامزد دارم را اغفال کرد و به زور او را به نکاح خود درآورد. در تمام این سال‌ها، این مرد دخترم را زجر داد و حتی بارها با آهن گداخته او را شکنجه کرد و در نهایت کلثومه‌ام را با شلیک گلوله کشت و گذاشت جسدش بو بگیرد.»

عزت بی‌بی، مادر کلثومه که برای عدالت‌خواهی به پلخمری آمده است، می‌گوید، مردی که به زور دخترش را وادار به ازدواج کرد، یکی از زورمندان مسلح در روستای وغوی ولسوالی خوست بغلان است.

به گفتۀ عزت‌ بی‌بی، این مرد با آهن گداخته و چاقو بارها دخترش را زخمی کرده و در آخرین مورد، کلثومه پا به فرار ‌گذاشته و به خانۀ خواهرش در ولسوالی خوست رفت، اما افراد شوهر کلثومه او را از خانۀ خواهرش بیرون کرده‌اند و پس از چند روز حبس، این زن را به شلیک پنج گلوله از پا درآوردند.

مادر کلثومه می‌گوید، پدر این دختر نیز بخاطر شکنجۀ دخترش سکته کرده و خودش هم بارها از سوی دامادش تهدید به مرگ شده است.

محمدآصف، شوهرخواهر کلثومه می‌گوید، از این جریان، نیروهای امنیتی را باخبر کرده بودند، اما پلیس موفق به جلوگیری از قتل خواهرزنش نشد. تماس‌هایمان با فرمانده پلیس ولسوالی خوست و شخص متهم برقرار نشد و سخنگوی پلیس بغلان برای ابرازنظر در این مورد فرصت بیشتر خواست، اما خلیل رحیمی، ولسوال خوست می‌گوید که روستای وغو در تصرف طالبان قرار دارد و دست آنان برای هر کاری در این مناطق کوتاه است.

خدیجه یقین، رئیس امور زنان بغلان نیز حضور طالبان در این ولسوالی را دلیل کوتاهی دست پلیس برای بررسی این قضیه می‌داند.

خوست از ولسوالی‌های دوردست بغلان بوده که مانند سایر ولسوالی‌های این ولایت، حضور گروه‌های مسلح غیرمسؤول در آن محسوس است.

 

سومین محاکمه دختر ۱۶ ساله به اتهام قتل پدرش

دختری که در ۱۶ سالگی با همدستی مادرش پدر خانواده را با ۴۴ ضربه چاقو به قتل رسانده است، برای سومین مرتبه در دادگاه محاکمه شد. او پیش از این یکبار به اعدام و بار دیگر به حبس محکوم شده بود که هر دو حکم نقض شد. این مادر و دختر دلیل قتل پدر خانواده را مخالفت او با ازدواج دختر ۱۶ ساله عنوان کردند. پزشکی قانونی عنوان کرده دختر نوجوان از اختلالات شخصیت و یادگیری و عدم‌ رشد عقلی رنج می‌برد

 

در پی خون‌ریزی نرگس محمدی در بیمارستان بستری شد  

نرگس محمدی، نائب رییس کانون مدافعان حقوق بشر که در زندان اوین تحمل حبس می کند در پی خون‌ریزی شدید رحم، روز یکشنبه  از زندان به بیمارستان منتقل و بستری شد.

نرگس محمدی به دو بیماری آمبولی ریه و فلج عضلانی مبتلا است. پزشکان متخصص معتقد هستند که این دو بیماری‌ در فضای زندان و محیط‌های تنشزا تشدید شده و در نهایت در پی بی‌توجهی می‌تواند جان بیمار را به خطر بیاندازد. از همین رو پزشکان، ادامه زندان را برای نرگس محمدی خطرناک می‌دانند.

 

آتنا دائمی پیروز شد

بنا به خبری که از سوی پدر آتنا دائمی منتشر شده است، روز چهارشنبه 11 خرداد96 در حکم نهایی دادگاه ، آتنا دائمی و هر دو خواهر او از اتهامات وارده تبرئه شدند.

 

ایسکرا  ۸۸۶

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …