اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

٤ مرداد  ۹۶ /  ۲۶ جولای ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

طی روزهای گذشته دست‌کم سه دختر ۱۵ساله دیگر دست به خودکشی زدند

 

دختر ۱۷ساله اهل حصار گرمخانه بجنورد روز ۲۵تیر ۹۶ از بالای پشت‌بام ساختمان دو طبقه به داخل کوچه پرتاب شده و متأسفانه جان باخت.

طی روزهای گذشته دست‌کم سه دختر ۱۵ساله دیگر در لاهیجان، اهواز و گچساران به طرق مختلف جان خودشان را از دست داده‌ند.

 

دختر ۱۶ ساله خود را حلق آویز کرد

دختر ۱۶ ساله اهل سقز با حلق آویز کردن خود به زندگی اش پایان داد. طی هفته های اخیر شش دختر و یک پسر نوجوان در شهرهای لاهیجان، اهواز، گچساران، نیشابور، تهران، گرگان و بابل اقدام به خودکشی کردند. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه بیش از ۷ درصد از سوی پزشکی قانونی اعلام شده است.

 

دستگیری یک زن در مشهد به دلیل مستندسازی از تظاهرات اعتراضی

گردانندگان تجمعهای مردمی در خصوص مشکلات موسسه های مالی و اعتباری اقدام به مستندسازی کردند.

فرماندهی انتظامی خراسان رضوی روز سه شنبه گزارش داد: گروههای اطلاعاتی پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی زن جوانی را که از گردانندگان و مستندسازان تجمعها بود بازداشت کردند. ‌

 

بیش از ٨٠ درصد قربانیان خشونت خانگی، زنان هستند

فریبا درخشان نیا دبیرکل آسیب دیدگان سازمان بهزیستی گفت بیش از ٨٠ درصد قربانیان خشونت های خانگی و خانواده، زنان هستند. وی روز سه شنبه ۲۷تير گفت مسایل اجتماعی در کشور متولی واحدی ندارد به همین منظور باید مجموعه ای از سازمان های اجتماعی زمینه کاهش آسیب ها را فراهم کنند.

 

تنها ۱۰ درصد زنانِ در سن کار در ایران شاغل هستند

سازمان‌های دولتی و غیردولتی در ایران در همه سطوح (شهری، استانی و ملی) داده‌های عمومی فراوانی منتشر می‌کنند. اما در بسیاری از مواقع این داده‌ها به راحتی در دسترس نیستند. داده باز داده‌ای است که «همه بتوانند به آن دسترسی داشته باشند، از آن استفاده کنند و به اشتراک بگذارند. وب‌سایتی به نام «پایگاه داده باز ایران» داده‌های دولتی و غیردولتی را در یک جا جمع کرده و آن‌ها را در قالب‌هایی در دسترس‌تر در اختیار قرار می‌دهد. بررسی بخشی از آمارهای مندرج در این سایت نشان می‌دهد که هم‌اینک تنها ۱۰ درصد زنان در سن کار در ایران شاغل هستند.

 

رتبه اول خودکشی زنان در خاورمیانه

ایران دارای رتبه اول خودکشی زنان در خاورمیانه می باشد. خودکشی های زیر طی روزهای اخیر گزارش شده اند:

۲۸تيرماه دختر ۱۶ ساله اهل سقز با حلق آویز کردن خود به زندگی اش پایان داد. از هويت وی خبری منتشر نشده است.

٢٤ تیرماه، یک دختر جوان در کامیاران اقدام به خودكشی كرد و جان سپرد. هويت وی، ویدا جواهری عنوان شده است.

۱۹تيرماه، يك دختر ۱۹ساله در سردشت با اسلحه شكاری اقدام به خودكشی كرد و جان سپرد. هويت وی، ثريا عباس پور عنوان شده است.

۱۷تيرماه، بيريوان محمدی، ۲۳ساله، اهل سردشت از طريق خودسوزی اقدام به خودكشی نمود. وی متاسفانه بعد از دو هفته در بيمارستان، جان سپرد.

 

بیش از ۲۳۰۰ کودک در زندان‌های ایران زندگی می‌کنند

به گزارش بازداشت یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزایش آمار کودکان در زندان‌های ایران به تعداد بیش از دو هزار و ۳۰۰ نفر را نشانه افزایش زنان مجرم دانست و تأسیس مهد‌کودک در زندان را ضروری خواند. محمد‌جواد فتحی، روز شنبه ۳۱ تیر، خواستار راه‌اندازی مهد کودک در زندان‌های ایران با در نظر گرفتن تدابیر امنیتی شد.

دختر ایزدی: ۱۸۰ بار به من تجاوز شد

یک دختر ایزدی ۱۴ ساله اعلام کرد که پس از ربوده شدنش توسط اعضای داعش در عراق بیش از ۱۸۰ بار مورد تجاوز آنها قرار گرفته است.

به گزارش العربیه، این دختر ایزدی ۱۴ ساله تاکید کرد که شش ماه است که از خانواده‌اش جدا شده و طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز اعضای داعش قرار گرفته است. تعدادی از رسانه‌های غربی داستان این دختر ۱۴ ساله که نامش “اخلاص” است را منتشر کردند. او سعی داشت به تنهایی از طریق کوه‌های سنجار واقع در شمال عراق از دست داعشی ها فرار کند که مجددا به دست آنها اسیر می‌شود و نمی‌تواند فرار کند تا قربانی تجاوزات جنسی آنها شود.

داعش ایزدی‌های با اصالت کرد را در سال ۲۰۱۴ میلادی مورد هدف قرار داد. اخلاص به یکی از رسانه‌های انگلیس گفت که طی این شش ماه هر روز مورد تجاوز قرار می‌گرفته و بارها دست به خودکشی زده است. وی گفت که از او به عنوان برده جنسی استفاده می‌شده و از میان ۱۵۰ زن ایزدی ربوده شده قرعه به نام وی افتاد و یکی از داعشی‌ها صاحب او شد و هر روز به وی تجاوز می‌کرد.

این دختر ۱۴ ساله درباره این مرد متجاوز گفته است: او واقعا مانند حیوان وحشی پست و شنیع بود،‌ موهای بلندی داشت، بوی بدی می‌داد. من خیلی از او می‌ترسیدم و نمی‌توانستم نگاهش کنم. اخلاص می‌افزاید، بعد از شش ماه ربوده‌ شدنش زمانی که صاحبش خارج از منزل و برای جنگ رفته بود توانست فرار کند. او اکنون در آلمان در یکی از بیمارستان‌ها تحت مداوا و آموزش است و می‌خواهد وکیل شود.

ایسکرا  ۸۹۴

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …