اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 

چشمهای زندانی سیاسی زینب جلالیان روز به روز ضعیف ترمیشوند

روز جمعه ۳شهریورماه ۹۶  سازمان ملل با انتشار بیانیه‌یی، نسبت به وضعیت سلامتی زندانی سیاسی زینب جلالیان، ابراز نگرانی کرد. این زندانی سیاسی  محکومیت حبس ابد خود را در زندان خوی به سر می برد، نیاز فوری برای دسترسی به متخصص چشم دارد زیرا چشمهایش روز به روز ضعیف تر میشود.

به گزارش عفو بین‌الملل زینب جلالیان، ۳۵ساله، که نیاز به  معالجات پزشکی دارد از فروردین ماه  گذشته در اعتصاب دارو به سر می برد و از  پذیرش هرگونه دارویی خودداری می‌کند. عفو بین‌الملل خواستار دسترسی فوری زینب جلالیان به معالجات پزشکی و جراحی چشم در خارج از زندان شده و مخالفت با مداوای او را مصداق شکنجه دانسته است.

 

فرزانه جلالی فعال حقوق زنان و کودکان و مزاحمتهای اداره اطلاعات کرمانشاه

فرزانه جلالی، فعال حقوق زنان و کودکان طی ماه‌های اخیر بارها از سوی اداره اطلاعات کرمانشاه احضار و بازجویی شده است. مصطفی احمدیان، وکیل فرزانه جلالی گفت “احضارهای موکلش به شکل غیرقانونی و به صورت شفاهی صورت گرفته و حال روحی موکلش پس از این بازجویی‌ها مساعد نیست”

مصطفی احمدیان افزود: من از ایشان خواستم تا زمانیکه احضاریه کتبی یا طبق موازین دادرسی الکترونیک رعایت نشود توجهی به احضارهای تلفنی نکند. موکلم از جهات دیگر هم تحت فشار است که من از نظر حقوقی اجازه صحبت درباره اش را ندارم.

مصطفی احمدیان افزود، برای پرونده فرزانه جلالی قرار غیرقانونی عدم دسترسی به پرونده صادر شده و به همین دلیل او هنوز از محتویات پرونده و ادله‌ی اتهام اقدام علیه امنیت کشور برای او بی‌اطلاع است.   فرزانه جلالی، فعال حقوق زنان و دانشجوی محروم از تحصیل و ساکن کرمانشاه روز ششم اسفند ۱۳۹۵ از سوی ماموران امنیتی  به بازداشتگاه میدان نفت کرمانشاه منتقل شد. او روز ۲۳ اسفند ماه همان سال با قرار وثیقه سنگین ۳۰۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

فرزانه جلالی، فارغ‌ التحصیل رشته مردم شناسی دانشگاه تهران، عضو سابق انجمن اسلامی و مدیر مسئول سابق روزنامه صبح این دانشگاه است. او به دلیل فعالیت‌های دانشجویی با وجود کسب رتبه ۶ در کنکور کارشناسی ارشد سال ۱۳۸۹ از ادامه تحصیل محروم شد. فرزانه طی سالهای گذشته در حوزه‌های زنان و حقوق کودکان فعال بوده و فعالیت‌هایی در حمایت از دانش آموزان آسیب دیده حادثه آتش سوزی مدرسه روستای شین آباد و پیگیری مطالبات آنها داشته و همچنین مطالبی در دفاع از حقوق زنان، جنبش زنان و نادیده گرفتن حقوق زنان بر روی اینترنت منتشر کرده است.

 

ورژن جدید سرکوب زنان با راه اندازی کیوسک در خیابان

پس از راه اندازی گشتهای منکر که برای دستگیری و آزار زنان در سطح شهر راه اندازی شده بود اینک بعد از انتخابات روحانی اقدام جدید نیروی انتظامی قابل توجه است.

این ورژن جدید سرکوب زنان راه اندازی کیوسکهای سرکوبی است که به بهانه های مختلف از جمله بدحجابی مزاحم زنان میشوند و برای تحقیر آنان را به مراکز مورد نظر خودشان میبرند.


راه‌اندازی گشت لباس بی دکمه و شلوار پاره در ایران

اخیرا راه اندازی “گشت‌های لباس بی دکمه و شلوار پاره” در ایران است که اقدام به پلمپ مغازه‌های عرضه کننده این‌گونه لباس‌ها می‌کنند. در ایین‌نامه تازه‌ای که به بازار پوشاک ابلاغ شده، آمده است “شلوار پاره و مانتوی بدون دکمه در شان پوشاک ایرانی نیست؛ لازم باشد نیروی انتظامی وارد می‌شود.

این روزنامه افزود که ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه پوشاک ایران با اعلام این خبر، افزود”مدهایی مانند شلوار پاره و مانتوی بدون دکمه در کشور ما جایی ندارند. ما کاری به کشورهای خارجی نداریم و مدهای موجود باید در شان یک مسلمان و ایرانی باشند”

در همین راستا، حمید قبادی‌دانا، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ایران می‌گوید “این آیین‌نامه با احترام به موضوع تکثر و خلاقیت تدوین‌ شده و قرار نیست تنوع را در بازار پوشاک کاهش دهد”

به گفته قبادی دانا، این آیین‌نامه از ابتدای‌ سال‌جاری در دست اجرا قرار گرفته است.

بنا براین گزارش، تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اما اصلا از شنیدن این خبر خوشحال به نظر نمی‌رسند. عابد یکی از تولیدکننده‌هایی است که به روزنامه شهروند می‌گوید”آنقدر در راه تولید و عرضه پوشاک زنانه سنگ‌اندازی کردند که ما عطایش را به لقایش بخشیدیم و حالا فقط لباس مردانه تولید می‌کنیم”

او ادامه داد: “امثال من همیشه سر دوراهی قرار دارند. پوشاک غیر متعارف نیاوریم، فروش واحد صنفی‌ تا حد قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، بیاوریم در یک حرکت ضربتی مغازه پلمپ می‌شود.

 

خودکشی دختر ۲۳ساله بدلیل تعرض کارفرما

روز شنبه ۲۸ شهریور  دختر ۲۳ ساله در دزفول به دلیل تعرضی که از طرف کارفرما به وی شده بود، تصمیم به خودکشی گرفت و با خوردن قرص اقدام به خودکشی نمود که خوشبختانه با اقدام به موقع خانواده و دوستانش نجات پیدا کرد.

خودکشی در میان زنان و دختران کشور آن‌چنان رواج پیدا کرده است که بر اساس آمار، زنان ایرانی بالاترین رتبه خودکشی در خاورمیانه و رتبه سوم را در جهان دارند.

خود حکومت این معضل را”سونامی خودکشی” می‌نامد. دلیل این آمار بالا داشتن بیشترین سهم سرکوب و تحقیر است که توسط حکومت بر زنان قانونی شده است. زنانی که کمترین سهم کار و درس خواندن را دارا میباشند. زنانی که روزانه با گشتهای مهاجم منکر در خیابان تحقیر میشوند تحت فشار قرار میگیرند.
زن۷۳ساله در تاریکی شب اسیدپاشی شد

بنا‌ به گزارشات منتشر شده  یک زن ۷۳ساله در غرب تهران مورد  جنایت اسیدپاشی قرار گرفت و به شدت مجروح شد. این زن سالخورده  شب هنگام پس از خروج از مطب پزشک در حالی که عازم منزلش بود مورد حمله دو  مرد موتور سیکلت سوار قرار گرفت و اسیدپاشی شد.

هنوز از انگیزه این جنایت که بر این زن سالخورده انجام شده اطلاعی در دست نیست اما با توجه به موارد متعدد اسیدپاشی علیه زنان و دختران در شهرهای مختلف و عدم پیگیری آنها از طرف مراجع دولتی اتفاق نظر بر این است که این جنایت توسط آتش به اختیاران بسیج و لباس شخصی تحت حمایت انجام میشود.

 

دختر ۱۷ ساله هندی در خیابان زایمان کرد

رسانه‌های محلی در هند گزارش داده‌اند که یک دختر ۱۷ ساله پس از آنکه خانواده‌اش متوجه شدند باردار است او را طرد کردند و این دختر در خیابان زایمان کرد.

این دختر نوجوان در کنار جاده‌ای در چندل؛ شهری در ایالت جارخند در شرق هند زایمان کرد. گفته می‌شود او فقط ۱۰۰ متر با یک مرکز سلامت فاصله داشته است.

ویدیو‌هایی که ظاهرا به صورت آنلاین منتشر شده است، این دختر را در حالی نشان می‌دهد که با کودکش روی زمین نشسته و ماشین‌ها و موتورها از کنارش عبور می‌کنند.

در این تصاویرکودک تازه به دنیا آمده که بند نافش هنوز جدا نشده بین لباس مادرش پیچیده شده و گریه می‌کند.

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

۸ شهریور ۹۶ / ۳۰آگوست ۲۰۱۷

ایسکرا ۸۹۹

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …