اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۲ شهریور ۹۶ / ۱۳سپتامر ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

 

نزدیک به نیمی از دختران دانش‌آموز راهنمایی یا دبیرستان در مناطق مرزی ترک تحصیل می‌کنند

معاون امور ابتدایی وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در بسیاری از استان‌های مرزی ۴۰ تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان دختر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، به دلایل مختلف از جمله ازدواج زودهنگام دور بودن مدرسه از روستا و نبود معلم زن، ترک تحصیل می‌کنند. به گفته حکیم‌زاده وجود معلم مرد کار کودکان در فصل برداشت محصول و دلایل فرهنگی و تعصبی از جمله دلایل محرومیت برخی از دختران این مناطق از تحصیل است. خبرگزاری ایسنا نیز روز ۲۲ خرداد به نقل از سه تن از فعالان حقوق کودکان در ایران اعلام کرده بود که آمارهای غیررسمی حاکی از وجود سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک ترک‌تحصیل کرده و هفت میلیون کودک کار است.

 

نگاهی سریع به آمار وضعیت فقر و گرسنگی

ایرانیان، روزانه چقدر برای خرید مواد غذایی و خوراکی مورد نیاز در خانه، هزینه می کنند؟

پروین محمدی میگوید: ۶% از ۸۰ میلیون یعنی چهارمیلیون و هشتصد هزار نفر عملا گرسنه مطلق هستند و در حال مرگ . چون این آمار میگوید هزینه مصرف شده اشان برای مواد غذایی کمتر از پنج هزار تومان است.

۱۰% یعنی هشت میلیون نفر طبق آمار روزانه حداکثر ده هزار تومان برای مواد غذایی اشان هزینه میکنند فقط در حد نان و اندکی پنیر مواد غذایی اشان را تشکیل میدهد و گوشت و میوه در سبد غذایی اشان جایی ندارد

۱۸% یعنی ۱۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر حداکثر روزانه ۲۰ هزار تومن هزینه مواد غذایی اشان است یعنی در حد بخور و نمیر تا بدین جا بیش از  ۲۷ میلیون طبق این امار در برابر چشم جامعه در فقر و گرسنگی به سر میبرند و ۱۲ میلیون در حال مرگ از گرسنگی.

 

راحله راحمی پور از پیگیری کنندگان قتل عام زندانیان سیاسی دستگیر شد

۱۹شهریور ۹۶ نیروهای امنیتی به منزل راحله راحمی‌پور هجوم برده و وی را بازداشت کردند!

راحله راحمی پور از پیگیری کنندگان قتل عام زندانیان در دهه ۶۰ از جمله برادرش در زندانهای ایران بود. پیش از این فرزند برادر او در زندان پس از دستگیری ناپدید شده است و هیچ خبری پس از دستگیری از وی به دست نیامد و مشخص نیست نیروهای امنیتی چه بلایی بر سرش آوردند.

راحله راحمی پور خواهر حسین راحمی‌پور از زندانیان سیاسی و قربانيان جنایات دهه شصت می باشد!

 

اقدام ضدانسانی مسئول بهداری زندان اوین درباره آتنا دائمی

جان آتنا دائمی، زندانی محبوس در اوین، به خاطر عدم رسیدگی پزشکی و احتمال ترکیدن کیسه صفرا در خطر قرار دارد. به گفته پزشکان، پیشرفت مشکلات ساده کلیوی و صفراوی به دلیل جلوگیری رئیس بهداری اوین از اعزام اتنا دائمی به بیمارستان جهت انجام معالجات ضروری، اکنون به نقطه خطرناکی رسیده که احتمال ترکیدن صفرا وجود دارد و حتی اگر بیمار تحت عمل جراحی هم قرار بگیرد، این جراحی همراه باعفونت خواهد بود. در اردیبهشت ماه سال جاری و اواخر دوره اعتصاب غذا، اتنا دائمی از سوی یک پزشک متخصص در یکی از مراکز درمانی خارج از زندان اوین ویزیت و به دلیل مشاهده آغاز رسوب گیری کیسه صفرا و عفونت اولیه کلیوی دستور بستری شدن او صادر شد.

عباس خانی مسئول بهداری زندان اوین که خانواده اتنا دائمی را متهم به پرونده سازی پزشکی و آتنا دائمی را متهم به تمارض می کند اجازه بستری کردن او در یک مرکز خارج از زندان را صادر نکرد و اتنا دائمی در این مدت دچار قی، تهوع و تب مستمر بوده است. در اثر پیگیری های خانواده دائمی، عباس خانی نهایتاً دستور داد که اتنا دائمی به یک بیمارستان مورد اعتماد رئیس بهداری اوین اعزام شده و مجدداً تحت آزمایش قرار بگیرد. وی بر اساس یادداشت بیمارستان به دادستان گزارش داد که هیچ مشکل پزشکی وجود ندارد. ولی خانواده دائمی با ارائه یک کپی از همین نتایج به پزشکان دیگر متوجه شده اند که نتایج آزمایشات نشان دهنده کیسه پر از سنگ و عفونت کلیوی پیشرفته برای این زندانی است که مستلزم بستری شدن فوری بیمار می باشد

 

بخشنامه سرکوب

احتراما حسب گزارش حفاظت اطلاعات دادگستری بوشهر نظر به اینکه برخی از پرسنل شاغل در دفاتر اسناد رسمی اعم از زن و مرد در محل دفترخانه دارای پوشش مناسب بوده و بعضی از خانمها نیز در خارج از وقت اداری با پوشش و آرایش غلیظ در شهر مشاهده گردیده اند که شایسته است نسبت به اعلام موضوع و اخطار مشارالیهم و تذکر مبنی بر مشاهده مجدد و معرفی به حفای این اداره کل جهت برخورد قانونی اقدام و نتیجه را جهت انعکاس به مرجع مزکور به این اداره کل اعلام نمایند. امضا اصغر پیرهادی

 

فروش دختران آواره سوری به مردان مسن در ترکیه!

روزنامه جمهوریت در گزارشی نوشت: دختران و کودکان آواره سوری در ترکیه در ازای 5- 6 هزار لیر به مردان مسن فروخته می شوند. این روزنامه به نقل از روزنامه انگلیسی زبان تایمز افزوده است: مردان مسن ترکیه در غازی انتب با توجه به مشخصات ظاهری دختران سوری همچون قد، سن، رنگ چشم برای آنان نرخ تعیین کرده که در مواردی این ارقام برای دختران سیزده ساله به 11 هزار لیر ترک می رسد.

در این گزارش که براساس تحقیقات میدانی تنظیم شده،‌ خاطر نشان شده است که اکثر این دختران پس از چند ماه به دلیل مشکلاتی که برایشان پیش می آید مجبور به ترک خانه شده و چون روی بازگشت به خانواده های خود را ندارند راهی شهرهای دیگر می شوند و در آنجا یا جذب کلوپ‌های شبانه می شوند و یا در دام مافیای فروش زنان و شبکه های قاچاق می افتند.

شایان ذکر است بیش از دو و نیم میلیون پناهجوی سوری در ترکیه به سر می برند و تنها ده درصدشان در اردوگاه‌ها زندگی می کنند و بقیه آنان در شهرهای بزرگ و یا حومه شهرها در شرایط بسیار سخت معیشتی قرار دارند. این تنها بخشی از زندگی مشقت‌بار پناهجویان سوری در ترکیه است. ماه گذشته تعدادی از منازل سوری ها توسط ملی گراهای ترک در شهرستان کاراپینار استان قونیه به آتش کشیده شد. ماجرائی که گفته شده بر سر متلک پرانی بوده و منجر به کشته و مجروح شدن دو پناهجوی سوری شد. چندی پیش هم چند جوان سوری در مرزهای این کشور توسط سربازان اذیت و آزار شدند.

هفته گذشته نیز یک پناهجوی سوری به همراه دختر خردسالش در میدان تقسیم استانبول از سوی اعضای باند اخاذی و زورگیر مورد ضرب و شتم قرار گرفت و ساعت‌ها روی زمین ماند تا آمبولانس برسد. در «ازمیر» یک نوجوان 11 ساله سوری حین دستفروشی توسط چند مغازه دار مورد ضرب و جرح قرار گرفت.

 

در کجای نظام آموزشی جهان ایستاده‌ایم؟

در پایان سال ۲۰١۵ میلادی که بزرگ‌ترین رتبه‌بندی جهانی مدارس (‌Global School Ranking‌) از سوی OECD منتشر شد، دانش‌آموزان ایرانی در میان ۷۶ کشور، از نظر آموزه‌های علوم و ریاضیات در رتبه 51 جهان قرار گرفتند. رتبه‌های نخست این فهرست در انحصار پنج کشور آسیایی سنگاپور، هنگ‌کنگ، کره جنوبی، ژاپن و تایوان بود. فنلاند که سال‌هاست نام خود را در صدر بهترین نظام‌های آموزشی جهان به ثبت رسانده در رتبه ششم قرار گرفت. مقام بیستم به انگلستان رسید و هشت‌ پله بعد نام ایالات متحده آمریکا دیده می‌شد. کشورهای آفریقای جنوبی و غنا هم دو رتبه آخر فهرست را به نام خود کردند.

ایده‌ای که OECD را بر آن داشت تا چنین ارزیابی گسترده‌ای را برنامه‌ریزی و اجرا کند این بود که کشورهای بیشتری از فقیر گرفته تا ثروتمند، بتوانند خود را با پیشگامان آموزش در جهان مقایسه کنند، نقاط ضعف و قوت خود را بشناسند و دریابند با بهبود کیفیت آموزش چگونه می‌توانند در بلندمدت به دستاوردهای اقتصادی بیشتری نائل آیند. اقتصاددانان OECD معتقدند این مقایسه -‌ که بر مبنای نمره آزمون‌های ریاضی، علوم و خواندن صورت گرفته- مدرک متقنی برای وجود رابطه میان آموزش این مهارت‌ها و رشد اقتصادی است.

 

ایسکرا ۹۰۱

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …