اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

 ۲۶مهر ۹۶ / ۱۸ اکتبر ۲۰۱۷

عزیزه لطف الهی

 

 

اعتصاب پنج زندانی زن در زندان اورمیه

به گزارش جمعیت حقوق بشر کوردستان: روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه سال جاری، تعدادی از مأموران زندان اورمیه به بهانه بازرسی از داخل بند، وارد بندزنان شده و اقدام به تفتیش وسایل شخصی زندانیان کردند.
طی این بازرسی به بهانه وجود وسایل اضافی، چندین تخته پتوی شخصی برخی از زندانیان زن را با خود بردند.

به نقل از شبکه حقوق بشر کوردستان؛ در اعتراض به این اقدام، پنج زندانی به نام‌های آراسته رنجبر، محبت محمودی، زینب سکان وند، نازدار وطن‌خواه و نصرت علی نژاد که از زندانیان قدیمی این بند هستند، دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

زندانیان از طریق خانواده وسایل ضروری لازم را برای خود تهیه می‌کنند. با توجه به شروع فصل سرما، برای گرم نگه‌داشتن خود به پتوی بیشتری احتیاج دارند.

 

۸ خودکشی در یک روز

روز سه‌شنبه ۱۸مهر ۹۶ شهرهای کلار، بابل، قم و باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد متأسفانه شاهد چندین خودسوزی و خودکشی بود.

در کلارآباد، بخش عباس آباد در استان مازندران روز سه‌شنبه ۱۸مهرماه ۹۶ پدر خانواده‌ای خود، همسر و دو دخترش را به آتش کشید. بر اثر این خودسوزی خانوادگی پدر ۵۵ساله دچار سوختگی ۹۵درصد، مادر سوختگی بالای ۹۰درصد، دختر ۱۰ساله سوختگی ۱۰۰درصد و دختر ۱۶ساله دچار سوختگی حدود ۷۵درصد شده‌اند.

در بابل نیز روز سه‌شنبه یک دختر ۱۹ساله در شب تولدش با پرت کردن خود از طبقه سوم ساختمان دست به خودکشی زد و متأسفانه جان باخت.

در بابل هم‌چنین یک زن ۵۰ساله بعد ازظهر روز سه‌شنبه در خیابان شریعتی با آویزان کردن خود از میله‌های پنجره اتاق، خود را حلق آویز کرد و متأسفانه جان باخت

هم‌چنین عصر روز سه‌شنبه ۱۸مهر جوان ۲۳ساله‌ای با نام خانوادگی (ی. ص) در تپه‌های نور شهر باشت در استان کهگیلویه و بویراحمد خود را حلق‌آویز کرد و متأسفانه جان باخت.

و در قم نیز روز سه‌شنبه جوان ۲۰ساله‌ای قصد داشت خود را از بالای مونوریل قم به پایین پرت کند. با دخالت مردم از اقدام به خودکشی منصرف شد.

 

فرار ۱۰۰۰ دختر در سال گذشته از خانه

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی، از پذیرش یک هزار “دختر فراری” به مراکز بهزیستی در سال گذشته خبرداد.

به گزارش رسیده حبیب‌الله مسعودی فرید در مورد مراکز نگهداری دختران فراری افزود در حال حاضر  ۳۱ خانه سلامت ویژه دختران در معرض آسیب و خشونت دیده در استانهای مختلف کشور فعالیت دارد که دختران فراری در این مراکز نگهداری می شوند.

وی گفت مدت زمان نگهداری دختران و زنان ۳ تا ۴ ماه است که کارشناسان مرکز در طول این مدت برای بازگشت این افراد به خانواده ها تلاش و رایزنی می کنند و در ۸۰ درصد موارد خانواده این دختران پذیرای آنها هستند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد زنان و دخترانی نیز که خانواده آنها از پذیرش شان سر باز می زنند تا حدود ۸ ماه در مراکز نگهداری می شوند و در این مدت در جهت توانمندسازی و حرفه آموزی آنها اقدام می شود تا پس از خروج از مرکز توانایی کار و فعالیت و تشکیل زندگی مستقل را داشته باشد.

به گفته فرید دختران به روشهای مختلفی به خانه های سلامت می آیند که یکی از این راهها خود معرفی است و مراجعه به کلانتری و اورژانس اجتماعی نیز روش دیگری است که برای پذیرش در این مراکز استفاده می شود.

 

بازداشت عضوِ نابینایِ زنِ شورای شهر تهران

صدیقه وسمقی، شاعر، نویسنده،عضو دوره اول شورای شهر تهران در فرودگاه خمینی بازداشت شد. وسمقی که از سال ها پیش در خارج از ایران زندگی می کرد، هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه خمینی توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد. بازداشت وسمقی در حالی صورت گرفته که وی به طور غیابی از سوی دادگاه انقلاب به ۵ سال حبس محکوم شده بود.

صدیقه وسمقی به علت مشکل چشمی، بینایی خود را از دست داده و ماموران بدون توجه به شرایط جسمانی وی، ایشان را مستقیما از فرودگاه به بازداشتگاه منتقل کرده اند.

حضور پررنگ زنان افغانستان در مسابقات 

زنان افغانستان از ۱۶ سال قبل پس از سقوط حکومت گروه طالبان، اجازه حضور در ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات ورزشی را دارند.

به گزارش شبکه خبری “يورونيوز”، پس از سقوط حکومت گروه طالبان در افغانستان، ابتدا شمار اندکی از زنان به ورزشگاه‌ها می‌رفتند اما امروز با نمایش زنان ورزشکار این کشور در تلویزیون‌ تعداد بیشتری از آنها به ورزش علاقه دارند و به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات می‌روند.

زنان در افغانستان با وجود چالش‌های فراوان توانستند در عرصه‌های مختلف حضور و فعالیت‌شان را در این کشور نشان دهند.

اجرای آریانا سعید آوازخوان افغانستان در مسابقات لیگ برتر این کشور ماه گذشته انفجار در نزدیکی یک باشگاه کریکت در کابل پایتخت افغانستان رخ داد که در این انفجار سه تن کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

اما یک روز پس از این انفجار، مسابقه کریکت در همین پاشگاه برگزار شد و ده‌هزار نفر زن و مرد با اشتیاق برای تماشای بازی رفتند و بازیکنان را تشویق کردند.

زنان افغان در حالی به ورزشگاه‌ها می‌روند که در ایران، همسایه افغانستان، زنان اجازه تماشای مسابقات فوتبال در ورزشگاه‌ها را ندارند. ماه گذشته در جریان مسابقه تیم‌های ایران و سوریه، با وجود حضور زنان سوری در ورزشگاه آزادی تهران، بار دیگر به زنان ایرانی اجازه ورود داده نشد.

زنان ایرانی در اعتراض به ممنوعیت حضور در ورزشگاه، پشت درهای این مجموعه تجمع کرد‌ند در صورتی که زنان سوری با پرچم حزب‌الله مسابقه را تماشا کردند.

 

ادامه تابو شکنی عربستان

در ادامه تابو شکنی های عربستان در مورد مسایل زنان پس از اینکه اعلام شد زنان میتوانند در ورزشگاهها شرکت کنند، میتوانند فتوا دهند میتوانند در مسابقات ورزش شرکت کنند یک زن به عنوان رییس فدراسیون ورزش‌های همگانی در عربستان سعودی انتخاب شد. شاهزاده ریما بنت بندر بن سلطان آل سعود، اولین زنی است که به سمت ریاست فدراسیون ورزش همگانی عربستان منصوب می شود.

 

ایسکرا  ۹۰۶

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …