اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۹ ۲فروردین ۹۷ / ۸ ۱مارس ۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

جمعی از فعالان سیاسی زن در شهرستان سقز پس از اعدام بهمن ورمزیار که گویا حکم اعدامش توسط رهبری لغو گردید و با  یک روز تاخیر و در کمال ناباواری نامبرده اعدام گردید، فعالان زن در نامه ای سرگشاده  خواهان لغو اعدام رامین حسین پناهی زندانی سیاسی شدند و پشتیبانی خود را اعلام کردند،به دلیل طولانی بودن متن نامه مختصری را به اشتراک گذاشته ایم :

قبل از هر چیز اعلام میدارم ما زنان، مادران و خواهرانی  هستیم که در  40 سال از عمر حکومتی کاملا فاسد و ضد بشر بارها  شاهد اعدام جوانانی بودیم که در زمان بازداشت کودک و ناخاسته مرتکب به جرم شدند بودند، بارها شاهد اعدام زندانیان سیاسی بودیم  که جز خواسته های “انسانی وابتدایی” چیز دیگری نبود، دادگاه های چند دقیقه ای به اعدام محکوم شده و در سکوت  رسانه ها به دار آویخته شده اند و خود نیز داغدیده هستیم، ما زنان مخالف هرگونه اجرای حکم اعدام میباشم و معتقدیم که صدور چنین احکامی نه تنها راهکار نیست و مشکلی را حل نمیکند، بلکه به باز تولید خشونت در جامعه کمک می رساند. به همین دلیل ما  به نوبه خود خواهان لغو فوری کلیه احکام اعدام بویژه “حکم اعدام رامین حسین پناهی” هستم و از تمامی زنان و مردان آزاده میخواهیم که حمایت و پشتیبانی خود را از رامین و تمامی زندانیهای سیاسی دریغ ننمایند.

باتشکرفراوان”ک،س”جمعی از فعالین سیاسی شهرستان سقز

 

 

برده‌داری قوه قضائیه از زنان زندانی در زندان قرچک ورامین

قوه قضاییه زنان محبوس در زندان قرچک ورامین را به بیگاری و بردگی واداشته است. در ایران برای مشاهده‌ی برده‌داری می‌توان سری هم به زندان زنان در قرچک ورامین زد. آنجا برده‌داری با احکامی که از طرف قوه ‌قضاییه صادر شده در جریان است.

در زندان قرچک ورامین برای زنده ماندن، پول حرف اول را می‌زند. میوه و سبزیجات جزوه جیره‌ زندان نیست و اگر می‌خواهی حداقل نیازهای جسمی را پاسخ دهی باید بتوانی از فروشگاه زندان آنها را تهیه کنی. حتی از آب آشامیدنی نیز خبری نیست؛ آب شور و تلخ قرچک حتی برای شستن لباس هم مناسب نیست.

حوضچه‌ کوچکی که گفته می‌شود آب آن آشامیدنی‌ست و زنان زندانی می‌توانند برای مسواک زدن از آن استفاده کنند، اصلا آب آشامیدنی نیست و هرکس شانس خود را با نوشیدن از آن بیازماید دچار حالت تهوع می‌شود. پس تنها راه خریدن بطری آب معدنی از فروشگاه زندان است.

اما برای زندانی کسب درآمد چگونه است؛ کسانی که امکان مالی دارند که بماند اما اگر از دسته‌ محرومان جامعه باشی که اغلب اینطور هستند؛ چاره‌ای نمی‌ماند مگر آنکه در زندان به بیگاری تن‌دهی.

چند نفر از زندانیان وظیفه نظافت سرویس‌های بهداشتی را بر عهده دارند البته حقوق این‌ها نیز قرار است از طرف سایر زندانیان پرداخت شود و هر زندانی موظف است تا ماهی ۱۵۰۰تومان بابت آن پرداخت کند.

برخی دیگر از زنان زندانی نیز ناچارند در کارگاه‌های اشتغال زندان کار کنند. کار آنها از پیش از ساعت ۹ صبح آغاز و تا ۵ بعدازظهر ادامه می‌یابد؛ در برابر دستمزدی ناچیز که البته تمام آن به خود زندانی نیز تعلق نمی‌گیرد. نیمی از آن به خانواده زندانی داده می‌شود؛ ۲۵ درصد برای زندانی پس‌انداز می‌شود و ۲۵ درصد هم به زندانی تعلق می‌گیرد.

در بهترین حالت برای یک زندانی ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان دستمزد در نظر گرفته می‌شود که ۲۵۰ هزار تومان آن به خانواده‌اش و ۱۲۵ هزار تومان هم برای زندانی توسط قوه‌قضاییه پس‌انداز می‌شود که زندانی تا زمان آزادی به آن دسترسی ندارد و تنها ۱۲۵ هزار تومان به خود زندانی داده می‌شود.

زنان زندانی در برابر روزی ۸ ساعت کار تنها ماهی ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در خیاط خانه‌ی زندان دوختن پرده برای قطار دستمزدش ۱۰ هزار تومان در ماه است و دوختن جا نمازهای مدافع حرم که تخصصی‌ترست ماهی ۶۰ هزار تومان درآمد دارد.

قوه‌ قضاییه‌ ای که صدها هزار محبوس در سراسر کشور دارد در طول سال با بیگاری کشیدن از زندانیان درآمد هنگفتی به جیب می‌زند.

متن فوق ارسالی یکی از اعضا است!

 

گامی به جلو در جهت حفظ جان گلرخ ابراهیمی – ایرایی

پس از ۷۳ روز گلرخ ایرایی تصمیم به گرفتن سرم کرد

بدنبال تلاشی جهانی برای پایان دادن اعتصاب غذای گلرخ ، وی تصمیم به گرفتن سرم کرد.

بنابر گزارش رسیده به کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی، روز سه شنبه ۲۸ اسفند ۹۶، پس از دیدار خانواده گلرخ ایرایی با وی در بیمارستان از او خواستند تا به درخواست تمام خانواده های جانباختگان، زندانیان سیاسی و فعالان سیاسی- اجتماعی، به اعتصاب خود پایان دهد.

بنابر اظهارات منبع موثق این خبر، گلرخ ساعاتی بعد از شنیدن این اخبار اعلام کرد که حاضر به گرفتن سرم خواهد شد.

قابل ذکر است در تمام مدت اعتصاب غذا، گلرخ از گرفتن نمک و قند هم خودداری میکرده و تنها روز را با خوردن یک عدد خرما سپری میکرده است. گفتنی است؛ این تصمیم گلرخ به معنای خوردن غذا نیست و گلرخ همچنان در اعتصاب غذا بسر میبرد.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی در تمام اقدامات خود خواستار انتقال گلرخ و آتنا به بیمارستانی خارج از زندان جهت درمان ویژه پزشکی بود. ما کماکان خواستار انتقال گلرخ و آتنا به زندان اوین و آزادی آنان میباشیم. قوه قضائیه و مسولان زندان مسئول هر گونه اتفاق ناگوار و جان گلرخ و آتنا هستند.
کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی

 

متن کامل نامه زندانی سیاسی مریم اکبری منفرد:

به راستی که چه درمانده‌اند آنهایی که چشم تنگشان را به پنجره‌های روشن و آفتاب‌گیر کلبه‌های کوچک دیگران دوخته‌اند و سر سفره‌های خوشبختی دیگران همچون صیادی گرسنه و شکم‌پرورانه نشسته‌اند.

گلرخ عزیزم، ایامی را به یاد دارم که آرش در اعتصاب غذا بود و تو محکم و استوار بدون درخواست ملاقات یا تماس تلفنی صبورانه با دلی پرتلاطم در انتظار روزهای پیش رو لحظه شماری می‌کردی.

آری عزیزم؛ مستبدان و ستمگران تاریخ پرنده سعادت دیگران را نمی‌توانند به دام بیاندازند و در قفس محبوس کنند و مملو از عقده‌های حقارت با مشقتی استخوان‌شکن می‌کوشند از ما موجودی افسرده و بیمار و ذلیل بسازند.

آنها چیزی نمی‌خواهند جز اینکه ظل کینه و نفرت بر دیوار کوتاه کلبه‌ روشن ما بیفتد و همه چیز را کدر کند.

یادآوری روز چهارشنبه ۱۵فروردین ۹۷، شصت و دومین روز اعتصاب غذای گلرخ ایرایی است او را دو روز پیش در شصتمین روز اعتصاب غذا پس از به کما رفتن به بیمارستانی ناشناس منتقل کردند. از حال او به خانواده اش خبر نمیدهند. آدرس بیمارستان را نمیدهند.

خانواده اش بیشتر بیمارستانهای تهران را زیر پا گذاشته اند اما خبری از او نیافتند. خبرها نگران کننده است.
گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی در ۴ بهمن ماه؛ با ضرب و شتم وحشیانه از زندان اوین به زندان قرچک منتقل شدند.

گلرخ ابراهیمی ایرایی از تاریخ ۱۶ بهمن ماه اقدام به اعتصاب غذا کرد. اعتراض وی به انتقال غیرقانونی همراه با ضرب و شتم و درخواست او و آتنا دائمی انتقال به زندان اوین است.

 

وزیر کشور دستور داد با کسانی که اقدام به کشف حجاب در خودرو می‌کنند طبق قانون برخورد شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی اظهار کرد “با کسانی که اقدام به کشف حجاب در خودرو، ایجاد مزاحمت برای نوامیس مردم و اقدامات از این قبیل که طبق قانون تخلف به شمار می‌روند، می‌کنند، باید به طور مناسب این موارد تخلف به آن‌ها تفهیم شده و طبق قانون برخورد شود”.

تعداد سازمان‌های مردم نهاد‌های فعال در حوزه عفاف و حجاب کم هستند که با توجه به این که مسئله حجاب مسئله‌ای اجتماعی است و باید از طریق اجتماعی به آن پاسخ دهیم لذا ارائه مجوز به سازمان‌های مردم‌نهاد متقاضی فعالیت در حوزه عفاف و حجاب تسهیل می‌شود هر چند تنها ارائه مجوز کافی نیست و باید نسبت به توانمند سازی و ایجاد گفتمان دقیق بین این “ان‌جی‌اوها” اقدام کرد”.

لزوم حمایت جدی از تولید پوشاک ایرانی اسلامی، گفت: “شهرداری‌ها موظف خواهند بود که به این تولیدکنندگان در عرضه و فروش محصولاتشان در ارائه نمایشگاه‌ها تسهیلات ویژه در نظر بگیرند و این آمادگی وجود دارد که در صورت ارائه طرح مناسب با بررسی آن بتوانیم این مسیر را تسهیل کنیم”.

رحمانی فضلی لزوم توجه به پوشش‌های محلی و بومی را بسیار ضروری دانست و افزود پوشش‌های محلی جلوه‌های زیبا از فرهنگ‌های مختلف در اقصی نقاط کشورمان به شمار می‌روند که باید استفاده از این پوشش‌های محلی را در استان‌ها مجددا احیا کنیم.

 

مراسم اعطای جایزه آندره ساخارف در امریکا برگزار شد

این جایزه امسال مشترکاً به نرگس محمدی، سخنگو و معاون کانون مدافعان حقوق بشر از ایران و راوی کوچی‌مانچی از هند تعلق گرفت. دلیل انتخاب نرگس محمدی فعالیت‌های حقوق بشری او و تلاش برای پایان بخشیدن به مجازات اعدام بوده است. دکتر نیره توحیدی، استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به نمایندگی از نرگس محمدی در مراسم دریافت لوح جایزه حاضر شد و با شرکت‌کنندگان در این مراسم سخن گفت. نرگس محمدی طی نامه ای که قرائت شد اعلام داشت ” اندیشه‌ها و رویاها نمی‌میرند. ایمان و باور به ازادی و عدالت با حبس، شکنجه و حتی مرگ به پایان نمی‌رسد؛ و نیروی استبداد حتی به پشتوانه‌ قدرت حکومت بر خواست آزادی چیره نخواهد شد. من در این زندان، فروتنانه حمایت و سخاوت شما را بر خود درمی‌یابم و به تلاش‌هایم تا رسیدن به صلح و مدارا برای جامعه‌ای متکثر و بر مبنای احترام به حقوق بشر ادامه می‌دهم.”

 

ایسگرا  ۹۳۲

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …