اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

عزیزه لطف الهی

 

خودکشی یک دختر ۲۱ ساله در سنندج

یک دختر ۲۱ ساله اهل سنندج توسط تفنگ شکاری، اقدام به خودکشی کرد.به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، یک دختر ۲۱ ساله بنام سارینا امجدی از اهالی روستای علی‌آباد، منطقه کلاترزان، طی هفته گذشته با استفاده از تفنگ شکاری به زندگی خود پایان داد. به گفته‌ منابع محلی، علت و انگیزه این خودکشی، اختلافات خانوادگی بوده است.

 

بازداشت یک هنرمند بوکانی از سوی نیروهای امنیتی

یک هنرمند جوان بوکانی روز شنبە دوم بهمن‌ماه از سوی نیروهای اطلاعات بوکان بازداشت شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز شنبە دوم بهمن‌ماه، نیروهای امنیتی در بوکان، نشمیل سهرابی را بدون ارائە حکم و همراه با ضرب و شتم دستگیر و بە مکان نامعلومی منتقل کردند.

از محل نگهداری این هنرمند جوان تاکنون اطلاعی به‌دست نیامده است.

سایت “مرۆڤایەتی” در این باره نوشته است، خانم سهرابی به بهانە فعالیت تبلیغی بە مناسبت سالروز تأسیس جمهوری کردستان دستگیر شدە است

 

اربیل کردستان عراق، قتل زن بدست همسرش

شب هشتم ژانویه زنی که تنها بیست روز از بدنیا آوردن کودکش گذشته بود توسط همسرش با سنگ و سیخ آهنی مورد یورش قرار میگیرد که بعد از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست میدهد. این زن که 29 ساله و “فینک” نام دارد ساکن “دیبه که ” از توابع اربیل کردستان عراق است.همسر این زن ابتدا او را بشدت شکنجه کرده است و بعد از کشتن وی خود را به ماموران پلیس تحویل میدهد. پلیس اعلام کرده است که این مرد در حالت مستی دست به این کار زده و از عمل خود پشیمان است.

 

زنان سرپرست خانوار حمایت ویژه‌ای ندارند

“ما قوانینی مربوط به حوزه زنان سرپرست خانوار که بتواند حمایت ویژه‌ای از این زنان داشته باشد نداریم.”
این اظهارات عضو کمیسیون اجتماعی مجلس زهرا ساعی است. وی در یک مصاحبه که روز ۲۷ دی منتشر شد گفت: «حوزه زنان سرپرست خانوار معفول واقع شده است به نحوی که قانون حمایتی خاصی برای زنان سرپرست خانوار نداریم.» زهرا ساعی تصریح کرد: «تنها مبالغ بسیار پایین و قطره‌چکانی به صورت ماهانه به این زنان کمک می‌شود؛‌ درصورتیکه متأسفانه این زنان دریافتی دیگری ندارند. ما می‌بینیم که بسیاری از این زنان جوان هستند که سرپرست خانوار بوده و زندگی بسیار سختی دارند. در این میان زنان بدسرپرست نیز با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.

 

۲زن در ميان اعداميان كرج

روز۲۵ ديماه ،۹۵  دستكم ۱۴زنداني در زندان مركزي كرج اعدام شدند كه در ميان شان، دو زن بودند.
این زندانیان صبح روز یکشنبه ۱۹ دی ماه به سلول انفرادی منتقل شده بودند. خانواده یکی از اعدام شدگان گفت: « به همراه این ۱۲ زندانی ۲ زن نیز اعدام شدند که احتمالاً از زندان زنان قرچک ورامین (شهر ری) جهت اجرای حکم به زندان مرکزی کرج منتقل شده بودند.هویت این دو زن اعلام نشده است.

 

زن بدنساز توان پرداخت وثیقه نداشت به زندان رفت

یک خانم‌ «بدنساز» به اتهام «انتشار عکس در فضای مجازی» دستگیر و روانه زندان شد. این زن پس از تفهیم اتهام و صدور قرار تامین وثیقه به مبلغ دویست میلیون تومان، به دلیل عجز از پرداخت وثیقه روانه زندان شد. اواخر شهریور ماه سال جاری نیز ۲ ورزشکار زن، در مسابقات برون مرزی شرکت کردند که  تصاویر حضور این زنان در شبکه‌های اجتماعی پخش شد و بعد از انتشار این تصاویر پرونده‌ای در شعبه ویژه جرایم دادسرای فرهنگ و رسانه تشکیل شد و ۲ زن ورزشکار به همراه ۴ مربی مرد جهت انجام مراحل بازپرسی به شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند.

 

جلسه رسیدگی به اتهامات جدید آتنا دائمی برگزار شد

جلسه رسیدگی به اتهامات آتنا دائمی، فعال حقوق بشر زندانی، در پرونده جدید با شکایت سپاه پاسداران، در دادسرای شهید مقدس زندان اوین برگزار شد. در این جلسه، تعدادی از اتهامات دائمی حذف و پرونده از باب اتهامات “توهین به ماموران و ممانعت از اجرای حکم” مورد رسیدگی قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دربررسی اتهامات آتنا دائمی در پرونده جدید، اتهامات “توهین به رهبری، توهین به مسئولین و نشر اکاذیب” که پیش تر طرح شده بود از پرونده برداشته شد و تنها دو اتهام “توهین به مامورین هنگام بازداشت و ممانعت از اجرای حکم” در پرونده مانده است. این تغییر در پرونده درپی “احضار و شهادت دادن ماموران نیروی انتظامی، دفاعیه وکیل و انکار ویدئوی ضبط شده هنگام بازداشت” روی داده است.

 

بازداشت گلرخ ایرایی و انتقال به زندان اوین

گلرخ ابراهیمی ایرایی، همسر آرش صادقی، هنگام خروج از منزل توسط ماموران سپاه ثارالله بازداشت و به اجرای احکام زندان اوین منتقل شد. بازداشت گلرخ ایرایی درحالی انجام شد که سعید اقبالی از دوستان این زوج نیز همراه او بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شده است. بنا به گزارش هرانا پیش از ظهر روز سوم بهمن ماه ۹۵، برخلاف وعده های مطرحه از سوی دادستانی گلرخ ابراهیمی ایرایی جهت تحمل ادامه حبس توسط ماموران سپاه ثارالله بازداشت و به اجرای احکام زندان اوین منتقل شد.

یک منبع نزدیک به خانواده ایرایی در این رابطه گفت : “قبل از ظهر آرش صادقی برای انجام آزمایشاتی به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بود. گلرخ ایرایی نیز برای دیدار با وی همراه سعید اقبالی از دوستانشان عازم بیمارستان بود که توسط نیروهای سپاه ثارالله بازداشت شدند.” این منبع مطلع در ادامه تاکید کرد: “گلرخ ایرایی را به اجرای احکام زندان اوین منتقل کرده اند و طی تماسی که با مادرش داشته، خواسته است وسایلش را به زندان بیاورد. از سوی دیگر سعید اقبالی را از وی جدا کرده و به مکان نامعلومی منتقل کرده اند.”

 

بند زنان زندان اوین؛ سه مرخصی، یک آزادی و یک انتقال

(نازیلا حمیدآواحمیدف) زندانی تبعه جمهوری آذربایجان از بند نسوان زندان اوین آزاد شد. از همین بند، (مریم نقاش زرگران) (لیلا جعفری) و (ستوده فاضلی) به مرخصی اعزام شدند و (مرجان داوری) نیز به ندامتگاه زنان ری (قرچک) منتقل شد.

 

بازداشت ده‌ها تن از فعالان حوزه مجازی مدلینگ

دادستان دادگاه انقلاب قزوین به هنگام بازدید از پلیس فتا اظهار داشت که ده‌ها فعال مدلینگ بازداشت شدند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، صادقی نیارکی به هنگام بازدید از پلیس فتا اعلام کرد: با انجام اقدامات وسیع امنیتی و رصد فضای مجازی موفق شدیم عده‌ای از افرادی را که در فضای مجازی اقدام به انتشار محتویات مبتذل در عرصه مدلینگ کرده بودند دستگیر و بازداشت کنیم.

وی یادآور شد: در این راستا با انجام اقدمات فنی و اطلاعاتی، آتلیه و استودیوها شناسایی و ازآنجایی‌که اقدامات ایشان مخل امنیت اخلاقی و نظم عمومی می‌باشد لذا به استناد ماده ۱۱۴ قانون آیین دادرسی از ادامه فعالیت آنان تا اطلاع ثانوی جلوگیری به عمل آمده و پلمپ شدند. دادستان قزوین گفت: علاوه بر افراد دستگیرشده، تعداد زیادی را نیز احضار کردیم و ۷ مکان شامل آتلیه و استودیوی عکاسی و فیلم‌برداری نیز پلمب و تجهیزات رایانه‌ای، دوربین‌های عکاسی، لپ‌تاپ، فلش مموری، ادوات نورپردازی و سایر ادله الکترونیکی دیگر نیز کشف و ضبط ‌شده است.

 

بازنشستگی پیش از موعد زنان کارگر، بدون شرط سنی

قانون تامین اجتماعی بر اساس دو معیار کارمندان و کارگران را بازنشسته می‌کند: رسیدن به سن بازنشستگی بر اساس قانون یا داشتن سنوات پرداخت حق بیمه به میزان مقرر در قانون تامین اجتماعی. همچنین در مجموعه قوانین و مقررات امور بازنشستگی ایران، اشکال متفاوتی برای بازنشستگی پیش‌بینی شده که یکی از آنها بازنشستگی پیش از موعد است که امکان بازنشستگی پیش از موعد برای زنان دارای ۲۰ سال خدمت در آن وجود دارد. به موجب ماده ۲ قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب سال ۱۳۸۶، کلیه کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی در صورت دارا بودن حداقل ۲۵ سال سابقه خدمت قابل قبول بدون رعایت شرط سنی می‌توانند با ارائه درخواست کتبی مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد و موافقت دستگاه متبوع از حداکثر پنج سال سنوات ارفاقی تا سقف ۳۰ سال بازنشسته شوند.

این در حالی است که یک کارگر مرد برای انجام چنین شغلی باید حق بیمه و دستمزد کامل دریافت کند.

زنان کارگر به دلیل نیاز مالی اغلب به این شرایط تن می‌دهند و علاوه بر ساعت‌های عادی کار، اضافه ‌کاری می‌کنند. وظایف خانگی برای این زنان که بسیاری از آنها تنها سرپرست خانواده هستند، بار مضاعفی است که در کنار شرایط دشوار کار، آنها را از نظر جسمی و روانی با آسیب‌های متعدد روب‌رو می‌کند. همه اینها باعث می‌شود که زنان کارگر زودتر فرسوده شوند. سیاست‌های زن‌ستیزانه حکومت ایران برای محدود کردن و خانه‌نشینی زنان در دهه‌های اخیر با طرح‌ها و لایحه‌های گوناگون مانند دورکاری، کاهش ساعت کار زنان دارای شرایط خاص، افزایش مرخصی بارداری و زایمان برای مادران، بدون تضمین بازگشت به کار و تبعیض مثبت برای زنانی که تعداد بیشتری بچه دارند، در ظاهر برای حمایت از زنان پیگیری شده است اما خلاءهای قانونی در عمل زنان را از دسترسی بدون تبعیض به بازار کار محروم کرده است.

 

ایسکرا  ٨٦٨

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …