اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۰ بهمن ۹۵ / ۸ فوریه ۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

کشته شدن زنی در خانقین

نیمه های شب ٦ فوریه زنی در خانقین بوسیله بلوک بقتل میرسد و تا کنون دلیل این قتل مشخص نشده است. اشرف محمد مسئول مقر پلیس آزادی در خانقین میگوید: ” در محله بختیاری شهر خانقین زنی بین ٢٠ تا ٢٥ سال به وسیله بلوک بقتل میرسد و در یک منزل مخروبه انداخته ده است.” او همچنین گفت، تا کنون قاتل پیدا نشده است و معلوم نیست چرا این زن کشته شده است.

 

قتل ناموسی یک دختر توسط پدر در قائمشهر

مرد میانسالی دختر خود را با ضربات کارد از پای در آورد. او درباره انگیزه قتل دخترش گفت ” او بدون اجازه من از خانه بیرون می رفت و گاهی شب های زیادی را بیرون از خانه و خانه دوستتانش می گذراند.”

 

دو شهروند در لرستان به سنگسار محکوم شدند

دادگاه کیفری ۱ استان لرستان یک زن و مرد متهم به “رابطه نامشروع “را در پرونده موسوم به “کلیپ گراب” به سنگسار محکوم کرد. صدور این حکم که بعنوان یک مجازات غیرانسانی دسته بندی میشود در حالی است که در دوره ریاست پیشین قوه قضائیه دستورالعملی برای عدم اجرای احکام سنگسار صادر شده بود.حکم فعلا‍ً در دادگاه بدوی صادر شده و در مسیر ابلاغ به دو وکیل متهمین قرار دارد و وکلای متهمین بیست روز فرصت دارند که نسبت به این حکم در دیوان عالی کشور اعتراض کنند.

در این پرونده همسر متهمه شاکی پرونده می باشد که وکیل ایشان برای متهمین درخواست اشد مجازات نموده و دادگاه کیفری استان بعد از دو جلسه رسیدگی و تحقیقات مفصل و مبسوط با احراز مجرمیت متهمین اقدام به صدور حکم سنگسارنموده است.

صدور این حکم وحشیانه در حالی است که نقش وجایگاه زن هیچگاه در نظام اسلامی از منزلت بر خوردار نبوده و نیست و تا زمانی  که نظام اسلامی بر زندگی زنان قوانین پوسیده خود را اعمال میکند، در چنین مواردی زنان هر روزه بطور مدام در برابر کابوس سنگسار قرار دارند.

محرومیت از تحصیل سوگل کاظمی دانشجوی بهایی

سوگل کاظمی بهنمیری، شهروند بهایی که مشغول تحصیل در ترم پنجم رشته مهندسی شهرسازی در دانشگاه غیر انتفاعی مشهد بود، هنگام برگزاری امتحانات پایان ترم از تحصیل محروم شد. پیگیری های این دانشجو از مسئولین سازمان سنجش و وزارت علوم بی پاسخ ماند. این در حالی است که مدیریت آموزش دانشگاه مربوطه، پیش تر، از تماس سازمان سنجش و صدور دستور بستن پرتال این دانشجو خبر داده بود.

لازم به ذکر است که در قانون اساسی حکومت اسلامی آمده است که “نباید هیچ مانعی برای تحصیل وجود داشته باشد”. اصل نوزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی می گوید: “مردم ایران از هر قوم و قبیله ای که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ و نژاد و زبان و مانند اینها سبب امتیاز نخواهد بود.” و همچنین اصل بیستم قانون اساسی مقرر می دارد : “همه افراد ملت اعم از زن و مردم یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی سیاسی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی برخوردارند.”

حاکمان اسلامی حتی از اجرای همین ادعاهای خود در قوانین ارتجاعی و به ظاهر ذرق و برق دارشان که چیزی جز فریب و ریاکاری نیست هم وحشت و هراس دارند. آنچه که حرف اول و آخر را در چهارچوب این نظام ضد انسانی میزند، رفتار و عملکرد وحشیانه حاکمان اسلامی علیه شهروندان است.

 

پاسخ یک مسئول به نگرانی خانواده زندانی

خبر صدمه چشمش را جدی نگیرید، وقتی آزاد شود خودتان می بینید

خبرگزاری هرانا ـ بک منبع آگاه به وضعیت طاهره ریاحی، روزنامه نگاری که از تاریخ هفتم دی ماه بازداشت شده وچند روز پیش خبر “صدمه به چشم چپ او حین بازجویی در زندان اوین” رسانه ای شد گفت که یکی ازمسئولان در مقابل نگرانی و پرس و جوی مکرر خانواده از وضعیت سلامت این روزنامه نگار گفته که “خبرصدمه چشمش را جدی نگیرید. وقتی آزاد شود خودتان می بینید”، اما اینکه چه زمانی قرار است آزاد شود تا کنون مسئولان پاسخ درست و مشخصی نداده اند. خانواده طاهره به شدت نگرانش هستند تا آنجا که مادرش در اثرفشار عصبی به بیمارستان منتقل شده است.

 

بالاترین نرخ بيكاري زنان جوان ظرف ۲۰ سال

مولاوردی معاون رييس جمهور در امور زنان و خانواده تصريح كرد، در سال ۹۴، نرخ بيكاری دختران جوان، به بالاترين رقم طی ۲۰سال اخير رسيد. وی اضافه كرد، این سال‌ها نرخ بیکاری جوانان در کشور افزایش یافته است، به ‌طوری که از ۱۴٫۸ درصد در سال ۷۵ به ۲۱٫۹ درصد در سال ۹۳ رسید.

در سال ۹۰ نیز استان‌های کرمانشاه، خوزستان و لرستان بالاترین نرخ بیکاری زنان و دختران جوان را در کشور داشته‌اند. مرکز آمار ایران اعلام كرده بود، میانگین نرخ بیکاری زنان جوان کشور در تابستان امسال به ۴۷٫۳درصد رسيده است.

لازم به ذکر است که باوجود مهم ترین نتایجی که می توان از بررسی وضعیت اشتغال دهه های ۶۰ تا ۸۰ گرفت این است که میل به استقلال مالی، افزایش سطح تحصیلات، توانمند سازی زنان و دختران از طریق مهارتهای شغلی در کنار افزایش سطح تخصص افراد باعث حضور بیشتر زنان در عرصه های کار و اشتغال شده است.اما وضع قوانین تحصیلی و نبودن تنوع در شغل (کارهایی نظیرمثل پرستاری ومامایی ) و قانون بازنشستگی هر چه بیشتر زنان را وادار به خانه نشینی وبیکاری سوق می دهد.

 

شرایط آموزشی وحشتناک برای دختران دانش آموز

به دليل عدم رسيدگي دولت به كلاس های درس و فرسودگی بالای مدارس قشم، دختران دانش آموز، كلاس هايشان را در چادر برگزار مي كنند. همچنين دختران دانش آموز در كرج، با مشكلاتی چون خرابی سيستم های گرمايشی، كمبود فضای آموزشی و نيز، استحكام پايين مدارس مواجه هستند.

فضای محدود آموزش، در عمل باعث شده است كه ۶۰ درصد مدارس اين نواحی، به صورت دو شيفته كار كنند. این به تنهایی یکی از شرایط و موانعی در بوجود آوردن سد راه برای تحصیل دختران است .هزینه های بالا و تعیین قانون ازدواج زیر سن ۱۳ سال دختران بخشی از اقدامات و قوانین رژیم ضد انسانی و زن ستیز است. زنان با اتحاد و مبارزه روزانه خویش در مقابل این فوانین ضد زن باید مبارزه ای گسترده را سازمان دهند. دریک اقدام شوک آور کارگزاران رژیم در مدرسه روستای «مختار‌آباد» شهرستان «رودبار جنوب» در استان كرمان دست کم  ۱۰تن از دختران دانش آموزی را که والدين آنها توان پرداخت اخاذی ۳۰ هزار تومانی ( هشت و نیم دلار) مدیریت مدرسه را نداشتند هشت ضربه «شلاق» زدند و آنها را از مدرسه اخراج کردند. این عمل وحشیانه در روزهای بعد نیز ادامه پيدا می‌كند تا خانواده‌هايی را كه پول درخواستی کارگزاران رژیم در مدرسه را ندارند به هر نحو ممکن وادار سازند که این مبلغ را پرداخت کنند.آموزش و پرورش نظام اسلامی اولیای دانش آموزان را در پوشش و بهانه های مختلف از جمله هزینه لوازم التحریر، سرشماری! و «هدیه به مدرسه»! مورد اخاذی قرار می دهد. فشار بر دانش آموزان و والدین آنها به ویژه در مناطق محروم کشور عواقب وخامت باری از جمله ترک تحصیل و خودکشی دانش آموزان را به دنبال دارد. در آبان سال ۹۴ یک دانش آموز ۱۲ ساله کلاس ششم ابتدایی در اشنویه در استان آذربایجان غربی به خاطر نداشتن پول «هدیه به مدرسه» دست به خودکشی زد و جان باخت.

 

بیش از یک هفته بازداشت و بی‌خبری از وضعیت شهناز اکملی در زندان اوین

با گذشت بیش از یک هفته از بازداشت شهناز اکملی (کریم‌بیگی) این فعال مدنی «بدون دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده» در اوین زندانی است و نیروهای امنیتی و مسئولان قضایی تا کنون با آزادی او به قید وثیقه مخالفت کرده‌اند

 

به بهانه روز جهانی علیه ناقص سازی زنان

ختنه زنان جلوهایی از نابرابر ی ریشه دار جنسیتی که زنان را در موقعیت فرودستی نگاه میدارد

پروین ذبیحی

ورک شاپی در روستای نوین اورامان در کارگاه تلاش برای توانمند سازی اقتصادی زنان داشتم. در این ورک شاپ که با شرکت کار آموزان رشته خیاطی برگزار شد. شرکت کنندگان حرفهای زیادی برای گفتن داشتند که امید بخش ترین قسمت آن ریشه کن شدن این پدیده ضد انسانی در روستایشان از پانزده سال قبل بود و میگفتند اغلب کسانیکه سنشان از پانزده سال به بالاست ختنه شده اند ولی کمتر از پانزده سال در این روستا آمار صفر است فردای انروز به روستاهای ناو و بلبر رفتم که در بلبر میگفتند دیگه سالهاست کسی از ختنه زنان حتی حرف هم نمیزند . ودر روستای ناو ختنه افراد زیر هشت سال نیز وجودنداشت.شرکت کنندگان نقش رسانه ها،تحصیلات عالیه افراد،آگاه شدن خانواده ها ، فعالین مدنی ،آموزش ، مراکز بهداشتی ، و در مواردی روحانی مخالف این عمل در کمرنگ شدن وعدم بقا این پدیده را بسیار موثر میدانستند .
به امید ریشه کن شدن این پدیده شوم در سراسر جهان.

 

 

ایسکرا  ٨٧٠

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …