اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه

روز ١٨ تیرکارگران هفت تپه بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در اعتراض به عدم امنیت شغلی و احضار دوباره کارگران معترض به دادگاه و تهدید به اخراج ها در مقابل دفتر مدیریت شرکت تجمع کرده و اعلام کرده اند که تا روشن شدن وضعیت نابسامانی و اسفبار شرکت به تحصن خود ادامه خواهند داد. روز ١٧ تیر نیز نی برهای شرکت هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت ماهها حقوق خود در مقابل درب اصلی شرکت تجمع داشتند.

 

آزادی مختار اسدی از زندان

معلم زندانی، مختار اسدی صبح امروز دوشنبه ١٨ تیرماه از زندان اوین آزاد شد. اسدی در اعتراض به وضعیت اسفبار آموزش و پرورش به یک سال زندان محکوم شده بود.آزادی او را به وی، به خانواده اش و به همگان تبریک میگوییم.

 

تجمع اعتراضی کارگران کاشی کویر

١٧ تیر: تجمع اعتراضی کارگران کاشی کویر در مقابل دادگستری و مسدود نمودن خیابان فرخی به خاطر تعویق پرداخت دستمزدها.

 

تجمع اعتراضی کارگران فولاد

١٧ تیر: تجمع اعتراضی کارگران فولاد بویر صنعت یاسوج در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات خود.

 

تجمع كارگران شهرداری اهواز

١٧تیر: تجمع كارگران شهرداری مناطق٤، ٥، ٦ شهرداری شهر اهواز در اعتراض به تعویق ٥ ماه دستمزد در مقابل شهرداری

 

تجمع اعتراضی نی برهای نیشکر هفت تپه

روز ١٧ تیرماه نی بر های رسمی شرکت نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت ماهها حقوق عقب افتاده خویش در مقابل درب اصلی شرکت تجمع کردند و آنرا بستند. با بسته شدن درب شرکت مدیران و مسئولان قسمت های شرکت نیشکر هفت تپه از درب قسمت خوراک دام وارد کارخانه میشدند. بنا بر خبر مدیریت شرکت از سال گذشته این کارگران را با وعده پرداخت حقوق و واریز بیمه هایشان به خانه فرستاده است

به گزارش منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران کارگران نی بر های رسمی شرکت نیشکر هفت تپه در مواقعی که در محیط کار حضور داشتند یکی از متحد ترین کارگران بخشهای نیشکر هفت تپه به شمار میامدند و همیشه در صفوف اولیه شکلگیری اعتراضات این شرکت محسوب میشدند مدیریت شرکت نیشکر هفت تپه با دور کردن آنان از محیط کار ، به خیال خود میخواسته مانع بروز اعتصابات در شرکت نیشکر هفت تپه شود.در این مدتی که این کارگران در محیط کار حضور نداشتند از نیروهای پیمانکار اقبالی جهت انجام امور مربوطه استفاده شده است

 

تجمع کارگران اخراجی پتروشیمی گچساران مقابل فرمانداری

کارگران اخراجی مجتمع پتروشیمی گچساران چهارشنبه ١٣ تیر به نمایندگی از همکارانشان مقابل فرمانداری گچساران تجمع کردند. شرکت پیمانکاری سازه بتونی سال ٩٦ بیش از ٧٠ کارگر را برای کار در پتروشیمی به گچساران انتقال داده است. کارگران اخیرا بدون پرداخت مطالبات اخراج شده‌اند و کارفرما آن‌ها را تحت فشار قرار داده که محل اقامت خود در گچساران را نیز ترک کنند.

کارگران با تجمع مقابل فرمانداری گچساران، خواستار شنیدن مشکلات خود توسط فرماندار و پرداخت مطالبات معوقه و بازگشت به کار شدند. اما فرماندار از ملاقات با کارگران و پاسخگویی سرباز زد.

 

مطالبات معوقه کارگران فاز ٨ شهر جدید پردیس

حدود ٢٥٠ تن کارگر فاز ٨ شهر جدید پردیس که بواسطه پیمانکاران برای شرکت «عمران خاک رستاپ» کار می‌کنند روز چهارشنبه ١٣ تیر به تعویق مطالبات خود اعتراض کردند.

کارگران سه سال برای شرکت کار کرده‌اند و برغم آن که رونوشت قرارداد و مدارک دیگری برای اثبات رابطه کاری کارگران با شرکت عمران‌خاک رستاپ وجود دارد، هیات مدیره شرکت منکر بدهی به کارگران است.

 

اعتصاب کارکنان شرکت فولاد سیرجان

روز ١٣ تیر ماه کارگران شرکت فولاد سیرجان ایرانیان در اعتراض به پایین بودن حقوق و مزایا برای سومین روز دست به اعتصاب زدند.

 

اعتصاب کارگران توسعه نیشکر فارابی و ضرب و شتم یک کارگر

روز ١٣ تیرماه رانندگان واحد نقلیه طرح توسعه نیشکر حکیم فارابی در اعتراض به عدم پرداخت اضافه حقوق وکاهش برخی دریافتی هایشان برای دومین روز دست از کار کشیده و تجمع کردند. در جریان این حرکت اعتراضی یکی از رانندگان بنام توفیق شمخانی توسط یکی از مسؤلین نقلیه شرکت بنام سیاوشی مورد ضرب وشتم قرار گرفت و ازناحیه دو دست آسیب دید وبه بیمارستان سینای کوت عبدالله جهت مداوا منتقل گردید. این موضوع باعث خشم کارگران شد و هم اکنون اعتراض آنان ادامه دارد. بنا بر خبر بیشتر این رانندگان صاحبان زمین های زراعی هستند که توسط شرکت توسعه نیشکر تصرف شده است.کشت و صنعت نیشکر حکیم فارابی در ٣٠ کیلومتری جاده اهواز – آبادان در شرق رودخانه کارون واقع شده است.

 

کارگران کیش‌چوب خواستار پرداخت مطالبات معوقه و بازگشت به کارند

کارگران شرکت کیش‌چوب که دستکم ١٢ ماه مطالبات معوقه دارند و از ٩ ماه پیش بیکار شده‌اند درنامه‌ای به مسئولان منطقه آزاد کیش خواستار پرداخت مطالبات معوقه خود و راه‌اندازی مجدد شرکت شدند.

حدود ٣٠٠ کارگر کیش‌چوب واقع در منطقه آزاد کیش . پیش از تعطیلی شرکت آن‌ها بارها در اعتراض به تعویق پرداخت مزدها اعتصاب و اعتراض کرده و از کارفرما شکایت رسمی کرده بودند و از مهر سال ٩٦ که کارفرما کارخانه را به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل کرد بیکارند. آن‌ها پس از تعطیلی شرکت بارها در کیش مقابل دفترشرکت و نیز ساختمان اداره کار و خدمات اشتغال کیش تجمع کرده‌اند. کارگران در نامه خود به مسئولان منطقه آزاد کیش با تاکید بر این که دچار تنگنای مالی هستند از نمایندگان قوه قضائیه و دادستان کیش خواستار رسیدگی شده‌اند.

 

اعتراض کارگران فاز ٨ شهر جدید پردیس نسبت به مطالبات مزدی خود

روز ١٣ تیرماه نزدیک به ٢٥٠ تن از کارگران شاغل در ساخت مسکن مهر در فاز ٨ شهر جدید پردیس که برای پیمانکاران شرکت «عمران خاک رستاپ» کار می‌کنند، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود دست به تجمع زدند. به گفته کارگران آنها از سه سال پیش با این شرکت قرارداد دارند و با وجودیکه کارگران از آنها چک و رسید و کپی قراردادهایشان را دارند، صاحبان شرکت مزد آنان را بالاکشیده و منکر طلبکار بودن کارگران شده اند. کارفرمای شرکت در حال حاضل ٩٠ میلیون تومان به کارگران بدهکار است.

 

تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری شهرداری «الوند»

روز ١٣ تیرماه ٢٠٠ کارگر پیمانکاری شهرداری «الوند» در قزوین که تحت مسئولیت شرکت «تارا نام آسیا» مشغول کارند، در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد خود و بلاتکلیفی وضع شرکت و خطر بیکار شدن از کارشان دست به تجمع زدند. بنا بر خبر شهرداری الوند بیش از دو میلیارد تومان به شرکت پیمانکاری بدهکار است و این وسط کارگران بدون گرفتن مزد سه ماه است کار میکنند و بین شهرداری و پیمانکار پاسکاری میشوند. کارگران خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند.

 

تداوم تجمع کارگران دو کارخانه تولی پرس و بسته بندی البرز

روز ١٢ اردیبهشت زیر فشار اعتراضات کارگران طی توافقی بین مدیران شرکت و مسئولان حکومتی در قزوین ظاهرا قرار شده این دو شرکت کار تولید را از سرگیرند. ولی هنوز خبری نشده است و کارگران نیز به اعتراضاتشان ادامه میدهند.

 

تولید در کارخانه پلی‌اکریل مجددا دچار مشکل شد

در مدت کمی پس از ازسرگیری تولید در کارخانه پلی‌اکریل اصفهان، تولید در برخی خطوط کارخانه در هفته‌های اخیر به دلیل عدم تامین مواد اولیه متوقف شده است. مواد اولیه مورد نیاز این شرکت از خارج وارد می‌شود. پلی‌اکریل پس از مدت‌ها بحران و تعطیلی در پائیز سال ٩٦ بازگشایی شده و کارگران آن بتدریج بسر کار بازگشته بودند.

 

اعتراض کارگران زغال‌سنگ البرز شرقی به قطع مزایا

مزایای اضافه‌کاری و تعطیل‌کاری بیش از ٧٠٠ کارگر شاغل در معدن زغال سنگ البرز شرقی از سه ماه پیش قطع شده است. کارگران گفته‌اند حذف این مزایا که برای هر کارگر بر نیم تا یک میلیون تومان بالغ می‌شد، آن‌ها را در تنگنای مالی قرار داده است.

 

سه ماه تاخیر در پرداخت دستمزد کارگران پیمانی شهرداری الوند

دستمزد کارگران پیمانی شهرداری الوند سه ماه است پرداخت نشده است. پیمانکار در توضیح تعویق مزد کارگران که تعداد آن‌ها حدود ٢٠٠ نفر است گفته است شهرداری الوند قزوین در پرداخت بدهی خود به شرکت «تارا نام آسیا» پیمانکار شهرداری تاخیر داشته است.

 

اعتصاب و تجمع کارگران مقابل شرکت خمش

به دلیل پرداخت نشدن دستمزد و حقوقشان ,اعتصاب و تجمع کارگران مقابل شرکت خمش، که عهده دار کانال انتقال و آبرسانی شهرستان خداآفرین در آذربایجان شرقی است

 

 

مهمانداران در اعتراض به اخراج قریب‌الوقوع نزدیک به سه هزار تن، فراخوان تجمع اعتراضی داده‌اند.

هزاران تن کارکنان راه‌آهن دو ماه یا بیشتر دستمزد معوقه دارند. کارگران امنیت شغلی ندارند و مشکل  بیمه‌های اجتماعی مزید بر علت است. نزدیک به سه هزار مهماندار، و کارگر برق‌کار و تعمیرکار نیز با تصمیم مدیریت مبنی بر خارج کردن حدود ٤٠٠ واگن فرسوده از ناوگان حمل و نقل بیکار خواهند شد. کارگران خط و ابنیه راه‌اهن که بواسطه شرکت‌های پیمانکاری و بطور عمده تراورس در راه‌آهن بکار اشتغال دارند، در ماه‌های اخیر چند اعتصاب(سراسری) سازمان داده‌اند. آخرین فراخوان برای اعتصاب در ٨ تیر بود. اما این بار نیز مسئولان راه‌آهن با سلاح تهدید، اخراج و وعده‌های بی‌پشتوانه به میدان آمدند. آن‌ها وعده پرداخت دستمزدهای معوقه در ١٠ تیر را دادند اما این وعده نیز عملی نشد. کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن اعلام کرده‌اند به تلاش برای احقاق مطالبات خود ادامه خواهند داد. مهمانداران و ماموران فنی و پشتیبانی قطارها نیز قصد دارند در روزهای آینده مقابل دفتر مرکزی راه‌آهن(رجا) در تهران تجمع کنند.

 

کارگران

تعقیب و بازداشت فعالین کارگری باید فورا متوقف گردد!

تعقیب و بازداشت فعالین کارگری باید فورا متوقف گردد!

روز ١١ تیر ٩٧ از سوی شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سنندج ابلاغیه ای به خلیل کریمی از فعالین کارگری شهر سنندج جهت دفاع از اتهام انتسابی ابلاغ گردیده است که طی ٥ روز آینده در آن بازپرسی حاضر شود.

خلیل کریمی چندی پیش به اتهام فعالیت های کارگری، شرکت در کمپین علیه اعدام رامین حسین پناهی و شرکت در مراسم روز جهانی کارگر احضار و مورد بازجوئی قرار گرفته بود.

در شرایطی که اوضاع غیر قابل تحمل فقر و فلاکت، گرانی و بیکاری، بی آبی و انواع مصیبت های تحمیل شده هر روزه توسط کارگران و کل بخش های محروم جامعه در کارخانه، محله و خیابان به چالش کشیده می شود و اعتراضات و اعتصابات سراسری تر می گردند، دستگاه های قضائی همچنان در پی اعمال فشار بر فعالین کارگری و اجتماعی هستند تا بلکه بتوانند توده های میلیونی معترض را به خانه بفرستند و خاموش کنند!

اما این تقلاهای دستگاه های سرکوب همچنانکه ده ها سال است نتوانسته اند کارگران و مردم محروم را مرعوب و منکوب کنند، اکنون در این شرایط فوران اعتراضات، به مراتب ناکارآمدتر خواهند بود.

پرونده اتهامات بی اساس علیه خلیل کریمی باید فورا مختومه و هر گونه پرونده سازی علیه فعالین ممنوع گردد.

انجمن صنفی کارگران برق و فلزکار کرمانشاه

١٣/٤/١٣٩٧

 

عرفان رشیدی فعال زیست محیطی و کارگری بازداشت شد!

نیمه شب ١٣ تیر ماه ماموران به منزل عرفان رشیدی یورش برده و عرفان رشیدی این فعال مدنی، کارگری را دستگیر و با خود میبرند. عرفان رشیدی اهل شهر پاوه است. وی در رابطه با مسائل زیستی مطالب نوشته و در رسانه های عمومی و استانی منتشر شده است. یکی از چهرهای فعال زیست محیطی که بخشی از فعالیتهایش مربوط به آموزش حفاطت از محیط زیست بوده است. بر اساس گزارشات منتشر شده این فعال با یورش به منزل شخصی وی دستگیر شده است. هنوز از محل نگهداری وی اطلاعاتی در دست نیست.  جای فعالین کارگری و محیط زیستی زندان نیست.(نسرین رمضانعلی)

 

کارگران و فرودستان، بر طبل شورش میکوبند!

رحمان مقتدر(فعال کارگری)

رژه تغییر آغاز گشته است!

این چه جامعه نفرت انگیزی ست که فقط با وحشتناکترین «عقوبت های جهنم» وعده داده شده….، برابری میکند!

شما که تمام «افتخار»نظام سرمایه ،یعنی تأمین کار برای معاش نان را ،از میلیونها انسان این سرزمین سلب کرده اید،

همان چندر غاز مزد فقر را، از به کار گرفته گان،به گرو گرفته اید،

کولبر و دستفروش را یکجا ،با تنها امکان نان آوری شان،کشته و سوزانده اید،

همه مظاهر سقوط منزلت انسانی در بربریت سرمایه را ،به یک باره (فقرمزد وبیکاری،گرانی وتن فروشی،اعتیاد و بی خانمانی، اختلاس وغارت، سرکوب و اعدام،

زن ستیزی و کودک آزاری و……) بر سر این مردم آوار کرده اید !

بدیهی ترین و ضروری ترین امکان بقا” هر جاندار را، آب و هوا و قوت را، شماها، از انسان اینجا گرفته اید،

شما که«خونین شهر برکات جنگ» را «قهرمانانه» در گشنگی و تشنگی خرمشهر فقر و ویرانی،به گلوله سرکوب بسته اید،

و….،

کارگران ،فرودستان و مردم بطورکل،برای تغییر این وضع موجود خیز برداشته اند.

..

گسترش و عمق یافتن نپذیرفتن وضع نفرت آور موجود،همه لایه های نیروی کارمزدی و اقشار فرودست را به پیشاپیش صفوف جدال های اعتراضی جاری همه مردم رانده است.

دیرزمانی ست با به میدان آمدن اعتراضات کارگران،معلمان،بازنشستگان،پرستاران، دانشجویان و….، تا کولبران ،دست فروشان و مال به یغما رفتگان بانک هایتان، در جای جای این سرزمین،نه تنها یک صف آرائی عظیم نیروی کارمزدی در معادلات جدال طبقاتی به جلو رانده شده،که جامعه را،و مردم را،پشت پرچم اساسی ترین خواست های انسانی بجلو آورده است.

این پرچم ،مهر خود را بر نپذیرفتن و اراده بر تغییر آن، کوبیده است.

این دیگر،نه تنها بیان گسترش و عمق یافتن جنبش اعتراضی طبقه کارگر،که یک هم سرنوشتی و در همتنیدگی جدال همه لایه های نیروی کارمزدی و مردم به ستم آمده در خیزش اجتماعی نپذیرفتن این وضعیت و به میدان آمدن شورش گرسنگان و هیچ بودگان با اراده ای به قدرت خواست یک زندگی انسانی،برای جارو کردن تمام شرایط رقت انگیز و غیر انسانی کنونی ست.

این اراده به تغییر را ،دیگرنه تنها با اعتراضات و اعتصابات دائم و پی در پی کارگران در کارخانه ها ،در صنایع….، و در خیابان ها ،

و در حمل و نقل و خدمات و جنبش معلمان و… ، و حتی،نه تنها با اعتراضات پیوسته مردمان زحمتکش «جان به سرآمده» شهرها و شهرک ها و روستاها ،که به سیماونماد دائم در حال خروش این سرزمین تبدیل شده ست.

که دیگر میتوان هر روزه در چهره وقاحت متولیان و مدافعان عریان حفظ و بقا این نظم نکبت سرمایه ،در نفس ناتوانی در سرکوب مردم هم دید. در تعمیق اختلافات و اوج شکاف رقابت شان برای حفظ این نظم و مناسبات، در تشتت و سر درگمی شان، و در شدت گیری بحران لجن اقتصادی / اجتماعی که خود بر هست و نیست کارگران و همه فرودستان مزدی و مردم بطور کل آوار کرده اند، آشکارا میتوان دید.

این بگیر و ببندها و قشون کشی، این یقه گیری بین متولیان رقابت ومسببان تحمیل فلاکت بر مردم،این خود فریبی های ترس و سراسیمگی شان از تصمیم قطعی بجلو آمده مردم برای تغییر این وضعیت فقر و فلاکت موجود، تماما”انعکاس پیشروی قطعی ترین نیروی اجتماعی، یعنی بجلو آمدن جنبش نیروی کارمزدی و فرودستان پیشاپیش اعتراضات نپذیرفتن مردم علیه وضع موجود است.

شورش گرسنگان،فرودستان و تحقیر شدگان، با هیچ توصیه ای رژه اش را آغاز نمیکند، و نه تنها به هیچ سرکوبی تمکین نخواهد کرد، که پاسخ سرکوب هاست.

هیچ مردمی دست به خودکشی جمعی نخواهند زد، به نزدیکترین ابزار و امکان در دسترس برای پیشروی جنبش خلاصی از وضعیت فلاکت موجود و تغییر آن چنگ میاندازند .

غول نیروی قطعی کارگران و فرودستان مزدی نه تنها از شیشه بیرون آمده است،که داردپیشاپیش صفوف مردم ،جامعه را حول پرچم خواست های انسانی بجلو هل میدهد.

طبل کارگران و فرودستان،برای تغییر به صدا در آمده است و رژه اش را آغاز کرده است.

برای نان، رفاه و آزادی !

 

 

گزارش

 

٤٠ درصد مدارس گرمسار تخریبی است

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان گرمسار با بیان اینکه ٤٠ درصد از مدارس گرمسار تخریبی است گفت: کمبود فضای آموزشی و تراکم بالای دانش آموزان در این شهرستان یک چالش جدیست.

 

 

از میان ١٧ راننده_کامیون که در پی اعتصاب سراسری چند روزه رانندگان و دارندگان کامیون برای مطالبات صنفی زندانی شدند، ٨ تن بطور کامل آزاد شده‌اند و ٩ راننده دیگر در انتظار تشکیل دادگاه بسر می‌برند.

اسامی رانندگانی که پس از دستگیری برایشان پرونده تشکیل شده و تا برگزاری دادگاه بطور موقت و به قید وثیقه آزاد شده‌اند در رسانه‌های داخل ایران چنین اعلام شده است:

١ـ احسان پورخسروانی، #محسن_کریمی، ٢ـ احمدصادقی، ٣ـ سیدعلی‌اصغر رضوی، ٤ـ رسول عوض‌پور، ٥ـ عباس نصرت‌ابادی، ٦ـ فرشید صالحی،  ٧ـ حسن سالاری و  ٨ـ مسعود مظفری.

رانندگان کامیون از یکم خرداد امسال در اعتراض به کمی نرخ کرایه، حق کمیسیون شرکت‌های باربری، قطع یارانه بیمه رانندگان و دیگر مشکلات صنفی اعتصاب کردند. اعتصاب که بیش از یک هفته طول کشید، سوخت‌رسانی در برخی شهرها را مختل کرد. در پی اعتصاب وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد نرخ حمل بار را ٢٠ درصد افزایش می‌دهد حال آن که رانندگان خواستار ٤٠ تا ٥٠ درصد افزایش نرخ حمل بار بودند. وعده‌های مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس نیز عملی نشد.

 

 

کار در آتشبارِ خورشید در کوت عبدالله و اهواز، جهنم با اعمالِ شاقه

در طول دو سال گذشته، حداقل چهار کارگر در استان‌های خوزستان و بوشهر بر اثر گرمازدگی جان خود را از دست داده‌اند؛ با این وجود هنوز هیچ قانون مدونی برای حفاظت از جان کارگران در مقابل گرمای طاقت‌فرسای تابستان‌های جنوب، تصویب نشده‌است.

چهارشنبه (سیزدهم تیرماه) دمای هوا در شهرهای استان خوزستان به ٥٢ درجه رسید. کار کردن در این دما، آن‌هم در فضای باز و در خیابان به هیچ وجه ساده نیست. همانطور که سوار از پیاده خبر ندارد، کسی که در اتاق خنک و کولردار نشسته، از کارگری که در خیابانِ گرم اهواز یا روی سکوهای نفتیِ جنوب کار می‌کند، بی‌خبر است.

پنج‌شنبه دوم مرداد ١٣٩٥، یک کارگر ساختمانی حدود ٤٠ ساله در اثر گرمازدگی در اهواز جان خود را از دست داد. تشخیص اولیه پزشکان خونریزی مغزی ناشی از گرمازدگی بود؛ در آن روز، دمای هوا در اهواز، ٥١ درجه بود. یک سال بعد از این حادثه، در تابستان ٩٦، گرمازدگی، جان دو کارگر را در استان خوزستان گرفت. در یک مورد، یک کارگر ٥٥ ساله کارخانه آلومینیوم‌سازی مسجدسلیمان در ساعت چهار بعد از ظهر یک روز شنبه، در هنگام کارکردن در اوج گرما به علت توقف عملکرد قلب و ریه جان خود را از دست داد. پیش از آن نیز یک کارگر ٣١ ساله در ساعت چهار بعد از ظهر ١٩ تیر ماه بر اثر گرمازدگی در محل کوره‌های آجرپزی در کوت عبدالله شهرستان کارون فوت کرد.

قائم‌مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز همان زمان در ارتباط با مرگ کارگر کارخانه آلومینیوم‌سازی بر اثر گرمازدگی گفت: کارگاه عمرانی شرکت آلومینیوم‌سازی مسجد سلیمان، استانداردهای لازم طب کار و حفاظت فردی را ندارد و زمان کاری ادارات و شرکت‌های تولیدی تا ساعت ١٣ باید رعایت شود.در هر دو مورد مرگ ناشی از گرمازدگی در سال ٩٦، ساعت مرگ، ٤ بعدازظهر است؛ یعنی دقیقاً در ساعتی که انباشت گرمای روزانه به بالاترین سطح خود می‌رسد و به اصطلاح از زمین و آسمان «آتش» می‌بارد؛ این ساعت، دقیقاً چند ساعت پس از پایان کار ادارات دولتی و ستادی‌ها در استان خوزستان است، اما کارگران بخش خصوصی همچنان مشغول به کار هستند.

امسال نیز به روال سال‌های قبل، استانداری خوزستان ساعات کار ادارات دولتی استان را به دلیل گرمای شدید کاهش داد؛ کارمندان دولت، ١٢:٣٠ ظهر تعطیل می‌شوند بنابراین از گرمای شدید ساعات آغازین عصر در امان هستند.

ولی این بخشنامه کمافی‌السابق شامل حال کارگران نمی‌شود؛ نه کارگران پیمانکاری شهرداری، نه کارگران کارخانجات خصوصی و نه کارگران پیمانکاری نفت و گاز. حتی تعطیلی سراسری روز چهارشنبه (سیزدهم تیرماه) در استان خوزستان، فقط نیروی کار در بخش دولتی را شامل شد؛ به عبارتی کارگران در دمای ٥٢ درجه‌ی چهارشنبه‌ی اهواز بازهم سر کار رفتند.

این را هم باید در نظر گرفت که «احتمال» گرمازدگی و ایست قلبی یا خونریزی مغزی ناشی از این گرمازدگی، برای کارگران به علت ماهیت دشوار شغل‌شان و الزام به ایستادن در زیر تابش خورشید و فضاهای بدون خنک‌کننده، به مراتب بیشتر از کارمندان دولت است

 

کار در آتشبارِ خورشید در کوت عبدالله و اهواز، جهنم با اعمالِ شاقه

اتوبوسی بدون کولر و آب‌سردکن در گرمای ظهر اهواز

عبدالله، یک راننده اتوبوس است؛ سال‌هاست در اهواز کار می‌کند؛ اتوبوس او قدیمی‌ست؛ وسایل خنک‌کننده ندارد؛ یک پنکه کوچک خریده و جلوی رویش کنار شیشه گذاشته؛ پنکه را باتری می‌اندازد و وقتی دم ظهر هوا خیلی داغ می‌شود، روشن می‌کند تا پره‌هایش بچرخند و قدری او را خنک کنند.

 

عبدالله شنیده‌ است که چهارشنبه ادارات دولتی تعطیل شده‌اند، اما خودش همان روز سر کار بوده است: «کار ما تعطیل‌بردار نیست؛ مگر می‌شود یک ساعاتی از روز اتوبوس نباشد که مردم را جابجا کند؛ اینکه معقول نیست که اتوبوس‌ها را ساعت گرم جمع کنند ولی یک کارهایی می‌شود کرد؛ مثلاً شیفت‌های کار را کم کنند یا حداقل اینکه تجهیزات کافی به راننده‌ها بدهند؛ به نظر من بهترین ناوگان حمل‌ونقل درون شهری مجهز به کولر و آب‌سردکن باید برای شهرهای گرم جنوب باشد؛ برای اهواز، کوت‌عبدالله، بوشهر و زاهدان…..

عبدالله می‌گوید کارگران پیمانکاری خوزستان که در ساعت‌های خیلی گرم مشغول به کار هستند، معمولاً از امتیاز بدی آب و هوا محرومند، این قبیل امتیازات هم فقط نصیب کارمندان دولت می‌شود و در نهایت پرسنل ستادی و دائم شرکت‌های بزرگ مثل شرکت نفت؛ در شرکت‌های خصوصی کوچک و در واحدهای تولیدی از این امتیازات خبری نیست.

پرداخت پاداش به کارگرانِ مناطق بد آب و هوا، اجباری نیست

در قانون کار، هیچ الزام مشخصی برای پرداخت مزایای خاص به کارگرانی که در مناطق بد آب و هوا کار می‌کنند، تعریف نشده‌است؛ البته کارفرما می‌تواند این مزایا را در قالبِ «پاداش» یا اضافه کار به کارگر پرداخت کند اما اجباری در کار نیست.

به گفته‌ی آقاجری (فعال کارگری پروژه‌ای‌های نفت و گاز) این مزایای بدی آب و هوا حتی شامل کارگران پیمانکاری شاغل در پروژه‌های نفت و گاز پارس جنوبی و دیگر مناطق نفتی کشور نمی‌شود. آقاجری می‌گوید: البته اگر نیروی کارِ شاغل در پروژه نفتی تابع مقررات دیگری مثل قانون استخدام وزارت نفت باشد؛ وضعیت فرق می‌کند؛ مطابق این مقررات، پرداخت مزایایی مثل حق بدی آب و هوا و سختی کار موضوعی پیش‌بینی شده است.

در مناسبات پیمانکاری نیز کارگرانی که به دلیل داشتن تخصص و مهارت فنی بالا در استخدام پیمانکاران اصلی هستند؛ می‌توانند تا حدودی در مورد شرایط کاری خود با کارفرما چانه‌زنی کنند؛ اما برای کارگران معمولی که بیشتر در استخدام پیمانکاران دست‌چندم هستند، هیچ فرصتی برای چانه‌زنی وجود ندارد و کوچک‌ترین اعتراضی می‌تواند به اخراج کارگر منجر شود.

این فعال صنفی کارگری مناطق ویژه اقتصادی، مسئله بدی و طاقت‌فرسا بودنِ آب و هوای مناطق نفتی را اینطور توضیح می‌دهد: در مناطقی مثل خوزستان یا عسلویه گرمای هوا به‌شدت بالاست. در این گرما، کارگران ناچارند برای ساعت‌های طولانی فعالیت بدنی سنگین داشته باشند و ابزار به دست و ایستاده در در ارتفاع، قطعات مختلف را باز و بسته کنند.

عرقِ ریختن‌های مداوم، ضعفِ جسمی به همراه دارد. در مجاورت آن‌ها دستگاه‌های ژنراتور روشن نگهداشته می‌شوند و همین، علاوه بر تولید گرمای مضاعف باعث آلودگی صوتی نیز می‌شود. گازهای ناشی از عملیات جوشکاری نیز سنگینی هوای تنفس را دوچندان می‌کند/ایلنا

بخشهایی از گزارش: نسرین هزاره مقدم

 

 

 

 

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

١ــ آمریکا – تظاهرات ده‌ها هزار نفری در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی ترامپ

ده‌ها هزار نفر در تظاهراتی در سرتاسر آمریکا در اعتراض به سیاست‌های مهاجرتی سخت‌گیرانه دولت ترامپ شرکت کردند .در بیش از ٦٣٠ تجمع و راه‌پیمایی، معترضان از دولت آمریکا خواستند خانواده‌هایی را که در مرز مکزیک از هم جدا کرده است، به یک‌دیگر باز گرداند.

اقدام دولت آمریکا در جداسازی حدود ٢٠٠٠ کودک و نوجوان از بزرگ ‌سالانی که همراه آنها غیرقانونی از مرز آمریکا عبور کرده بودند، اعتراض خیلی‌ها را برانگیخته است.

هرچند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در روزهای گذشته و بعد از اعتراض‌ها دستور داده است که این سیاست متوقف شود .کنش‌گران ابراز نگرانی می‌کنند که اطلاعات این افراد جداشده جایی ثبت نشده است.

معترضان در علامت‌ها و پلاکاردهایی که همراه داشتند، علاوه بر درخواست بازگرداندن این خانواده‌ها به یک‌دیگر، هم‌چنین خواستار آن شدند که اداره پلیس مهاجرت و گمرک معروف به آیس برچیده شود.

آلیشیا کیز، خواننده معروف آمریکایی، در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، در جمع معترضان گفت که “انسانیت ما در معرض سوال است”.

دولت دونالد ترامپ می‌گوید هیچ مماشاتی در قبال مهاجران غیرقانونی نشان نمی‌دهد. در ماه‌های اخیر بخشی از این سیاست، دستگیری و نگه ‌داری همه افرادی که غیرقانونی از مرز مکزیک وارد آمریکا می‌شوند بوده است.

این به معنی جداکردن افراد زیر ١٨سال از بزرگ‌سالانی بوده است که می‌گفته‌اند والدین یا بستگان این کودکان و نوجوانان هستند. هرچند به عنوان یک مهاجر غیرقانونی، مدرکی در این باره همراه نداشته‌اند.

 

٢ــ روسیه – تظاهرات در اعتراض به طرح افزایش سن بازنشستگی

 

به گزارش آسوشیتدپرس، مخالفان قانون پیشنهادی دولت روسیه برای افزایش سن بازنشستگی روز یکشنبه١ ژوییه در سراسر کشور دست به تظاهرات زدند.

چند صد نفر در تظاهراتی در شهر ساحلی ولادیووستوک دست به تظاهرات زدند. این در حالی است که دولت مجوزی برای این تظاهرات صادر نکرده بود. در بخش‌های شرقی و همچنین منطقه سیبری نیز تظاهراتی با مجوز دولت برگزار شد و انتظار می‌رود که قسمت‌های غربی کشور نیز شاهد تظاهرات باشد.

کابینه روسیه ماه گذشته میلادی قانونی را به پارلمان پیشنهاد داد که بر اساس آن سن بازنشستگی برای مردان از ٦٠ سال به ٦٥ سال و برای زنان از ٥٥ سال به ٦٣ سال می‌رسد. میانگین حقوق بازنشستگی در روسیه ماهیانه ١٤ هزار روبل (٢٣٠ دلار) است.

این مسئله اعتراض گسترده‌ای را در میان مردم به همراه داشته و احزاب مخالف، تظاهراتی را در اعتراض به آن ترتیب داده‌اند.

 

٣ــ سوئد – بر اساس قانون جدید رابطه جنسی بدون رضایت طرفین تجاوز محسوب میشود

از آغاز ماه ژوئیه سال جاری میلادی (٢٠١٨) قانونی در سوئد اجرایی می‌شود که بر مبنای آن رابطه جنسی باید با تمایل قطعی و آشکار دو طرف باشد و هرگونه نقض این شرط تجاوز جنسی به حساب می‌آید.

بر پایه این قانون که از آغاز ماه ژوئیه سال جاری میلادی (٢٠١٨) اجرایی شد، دادگاه‌ها برای محکوم کردن افراد متجاوز به مدارکی دال بر اعمال خشونت و تهدید نیاز ندارند. برمبنای این قانون رابطه جنسی باید با تمایل کامل دو طرف باشد و نقض این قانون تجاوز جنسی به حساب می‌آید.

در این رابطه اگر افراد با کلام، یا از راه کنایه و اشاره یا روش‌های دیگر موافقت خود را با آمیزش جنسی آشکار و به طرف مقابل اعلام نکنند، اقدام آنها تجاوز جنسی به حساب خواهد آمد و مجازات سنگینی خواهد داشت.

مجازات تجاوز جنسی در سوئد تا ٦ سال حبس است و در صورتی که قربانی زیر سن قانونی باشد، این مجازات می‌تواند تا ١٠ سال تعیین شود. برمبنای آمارهای رسمی در سوئد در سال گذشته میلادی (٢٠١٧) بیش از ٧٠٠٠ مورد تجاوز جنسی گزارش شده است.

 

٤ـــ فرانسه – اعتراض و درگیری با پلیس در اعتراض به قتل یک جوان

کشته شدن یک جوان ٢٢ ساله توسط پلیس فرانسه در شهر نانت واقع در غرب این کشور، درگیری‌های شدیدی را در سه محله جرم‌خیز شهر به دنبال داشت.

این حادثه عصر سه‌شنبه ٣ ژوییه حدود ساعت ٢٠:٣٠ به وقت محلی پس از آن روی داد که پلیس در محله «Breil» خواستار توقف یک خودرو به علت تخلف راننده شد و از آنجا که هویت رانندۀ خودرو مشخص نبود، درنهایت به ماموران پلیس دستور داده شد که راننده را با خود به ایستگاه پلیس ببرند.

در واکنش، رانندۀ جوان در حالی که تظاهر به خارج شدن از خودرو می‌کرد به افسر پلیس حمله کرد و منجر به زخمی شدن او شد. در این زمان یکی از همکاران این مامور پلیس به سمت رانندۀ متخلف شلیک می‌کند که منجر به زخمی شدن و درنهایت مرگ او در راه بیمارستان می‌شود.

انتشار خبر مرگ این جوان موجی از خشونتها را در محلۀ بریل «Breil» در پی‌داشت و به‌تدریج تنش و درگیری به دیگر محله‌های  نانت از جمله ملکوف « Malakoff» و دِروَیر «Dervallières» نیز کشیده شد.

در جریان این خشونتها که تا ٣ بامداد روز چهارشنبه ادامه داشت، صدای چند انفجار شنیده شد، شماری خودرو همچنین یک مرکز پزشکی، مرکز انجمن‌های غیردولتی و یکی از سالنهای وابسته به شهرداری به آتش کشیده شدند و معترضان در مقابل نیروهای پلیس از کوکتل مولوتف استفاده کردند.

شهردار نانت حوالی ساعت ٢:٣٠ دقیقه بامداد در محله دِروَیر حاضر شد و ضمن ابراز همدردی با خانوادۀ جوان کشته شده، اعلام کرد که پلیس و دستگاه قضایی فرانسه باید در نهایتِ شفافیت به تحقیق درباره آنچه در این حادثه روی داده است، بپردازند.

به گفته پلیس هیچ دستگیری در جریان این خشونتها انجام نشده است و هم اکنون حدود ٢٠٠ مامور برای کنترل اوضاع در این محلات بسیج شده‌اند.

 

٥ـــ شیلی – یک پیروزی برای انسانیت، قاتلان ویکتور خارا محکوم شدند

دادگستری شیلی در سانتیاگو اعلام کرد که ٨ افسر پیشین ارتش شیلی که دوران بازنشستگی را می‌گذرانند به اتهام قتل ویکتور خارا، شاعر، خواننده و انقلابی شیلی و همچنین قتل لیتره کویروگا، رئیس یک زندان در این کشور، در ماه سپتامبر سال ١٩٧٣ میلادی به ١٥ سال و یک روز زندان محکوم شده‌اند.

یک افسر پیشین دیگر ارتش شیلی نیز به اتهام همکاری در پرونده قتل این شاعر و خواننده انقلابی به پنج سال و ٦١ روز حبس محکوم شده است. هر ٩ متهم همچنین به اتهام ربودن ویکتور خارا و لیتره کویروگا به سه سال حبس محکوم شده‌اند.

درجات این نظامیان ارتش شیلی در زمان وقوع حادثه در سال ١٩٧٣ ستوان تا ژنرال ارتش بوده است.

ویکتور خارا، آهنگساز، ترانه‌سرا و خواننده شیلی یک روز پس از کودتای نظامی آگوستو پینوشه در ١١ سپتامبر ١٩٧٣علیه سالوادور آلِنده، نخست وزیر قانونی شیلی دستگیر شد. اکنون مشخص شده که کودتای نظامی در شیلی از طرف سی‌آی‌ای، آژانس اطلاعات مرکزی  آمریکا (CIA) پشتیبانی می‌شد.

جسد ویکتور خارای ٤٠ ساله سه روز بعد از دستگیری در کنار خیابانی پیدا شد. روی جسد آثار شکنجه و ٤٤ گلوله دیده می‌شد. آثار شکنجه بر جسد لیتره کویروگا نیز آشکار بود. ویکتور خارا و لیتره کویروگا هردو عضو حزب کمونیست شیلی بودند و از سالوادور آلنده حمایت می‌کردند.

ویکتور خارا را پس از دستگیری به همراه حدود ٥٠٠٠ نفر دیگر به استادیوم ورزشی شهر سانتیاگو منتقل کردند؛ جایی که مرکز بازجویی، شکنجه و اعدام هواداران دولت قانونی آلنده بود.

شاهدان عینی خبر داده‌اند که ویکتور خارا پس از دستگیری به استادیوم سانتیاگو منتقل شد و در همین استادیوم بود که استخوان‌های دست و انگشتان او را شکستند و از او خواستند در حضور سایر بازداشت‌شدگان آواز بخواند و او ترانه معروف خود را خواند: “ما پیروز خواهیم شد”.

با مرگ ویکتور خارا او به الگویی برای هنرمندان آزادی‌خواه کشورش و سراسر جهان تبدیل شد. نام استادیوم شهر سانتیاگو را نیز به نام او کردند.

در زمان دیکتاتوری ١٨ ساله ژنرال آگوستو پینوشه (١٩٧٣ – ١٩٩٠) حدود ٤٠ هزار نفر به صورت غیرقانونی دستگیر و به طور منظم شکنجه شدند. بیش از ٣٠٠٠ نفر از مخالفان رژیم کودتایی پینوشه زیر شکنجه کشته شدند.

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …