اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

دور جدید اعتصاب قدرتمند رانندگان کامیون و کامیونداران

 

از روز شنبه ٣١ شهریورماه رانندگان کامیون در بسیاری از شهرهای ایران در اعتراض به برآورده نشدن مطالبات خود دست از کار کشیده و اعتصاب کردند.

 

این اعتصاب در اعتراض به گرانی لاستیک و قطعات یدکی و سایر مشکلات در بسیاری از شهرهای ایران از جمله “اهواز، شیراز، شهرضا، بوشهر، بستان آباد، تبریز، اراک، نهبندان، گرگان، زرین‌شهر، مبارکه، رشت، همدان، سبزوار، نیشابور، قم، خرمشهر، خمینی‌شهر، ساوه، ارومیه و بندرعباس” شکل گرفت. وقتی جهانگیری معاون روحانی اعلام کرد لاستیک با قیمت مناسب در اختیار رانندگان گذاشته میشود، اعتصاب سراسری اول مهر را اعلام کردیم که بگوییم اعتراض ما فراتر از لاستیک است. ما کل این گرانی ها و این وضع معیشتی اعتراض داریم.

 

بدنبال فراخوان هماهنگ کنندگان اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و کامیونداران ، این اعتصابات در ١١٢ شهر برپا شد.

رانندگان کامیون به گرانی، بیکاری، نداشتن امنیت شغلی، پرداخت نکردن بموقع حقوقها، نداشتن حق ایجاد تشکل و سندیکایهای کارگری و وعده های توخالی مسئولین اعتراض دارند و این موارد در بیانیه هماهنگ کنندگان اعتصاب بیان شده است. یک اعتراض دیگر رانندگان کامیون اعتراض به ناامنی جاده ها و محسوب نشدن این شغل بعنوان یک کار زیان آور است.

در خرداد ماه نیز در حدود ١٧٠ شهر اعتصابی قدرتمند را برپا داشتند. اعتصاب آنان در آن مقطع بخش های مختلف حمل و نقل را در برگرفت و حمایت و همبستگی بسیاری را از سوی دیگر بخش های جامعه به خود جلب کرد. بدنبال این اعتراضات قدرتمند بود که وعده های بسیاری به رانندگان کامیون و کامیونداران داده شد. پوچ بودن این وعده ها و عملی نشدن خواستهای رانندگان و کامیونداران باعث دور جدید اعتصاب آنان شده است.

اعتصاب عمومی رانندگان کامیون و کامیونداران در کنار اعتراضات گسترده کارگری و فضای پر تلاطم جامعه، بویژه در ادامه اعتصاب سیاسی سراسری مردم کردستان علیه اعدامها و سرکوبگری حکومت اسلامی بیش از هر چیز نشاندهنده اوضاع طوفانی جامعه است. اعتراض به گرانی ها و زندگی زیر خط فقر امروز محور اعتراض بخش های عظیمی از جامعه است. این اعتراضات مستقیما کل بساط توحش و بربریت حاکم را به چالش میکشد. از اعتراضات رانندگان کامیون وسیعا حمایت کنیم

 

اعتصاب سراسری کامیون‌داران و رانندگان حمل نقل جاده‌ای کشور از تاریخ اول مهرخواسته های رانندگان کامیون و رانندگان ترانزیت

 

١کسر حقِ پرداختی بیمه رانندگان

٢افزایش حقوق بازنشستگی و سختی کار

٣کاهش قیمت لوازم یدک

٤کاهش قیمت لاستیک

٥افزایش کرایه حداقل ٧٠٪

٦کاهش نرخ عوارضی اتوبان‌ها

٧ترمیم جاده‌های پرتردد سراسر کشور

٨افزایش سهمیه سوخت ناوگان حمل بار

٩حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها

١٠اجباری کردن اعلام بارها در سالن‌های اعلام بار در سراسر کشور

١١کاهش دریافت کمیسیون باربری‌ها و پیمانکاران شرکت نفتی

١٢کاهش دادن هزینه‌های اضافی از پایانه‌های مرزی جهت تردد ترانزیت‌ها در سراسر پایانه‌های مرزی کشور

١٣رفع کمبود شدید امکانات رفاهی، بهداشتی در پایانه‌های مرزی و داخلی

١٤نوسازی ناوگان حمل و نقل باری

١٥- نظارت بر برخوردهای غلط و سلیقه‌ای مامورین راهنمایی و رانندگی و مجازات مامورین و افسران رشوه گیر.

 

اعتراض کارگران پتروشیمی فارابی به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل

کارگران پتروشیمی فارابی خواستار اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل هستند. روابط عمومی شرکت از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده در آینده نزدیک خبر می‌دهد.

در روزهای گذشته، کارگران پتروشیمی فارابی در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل دست به اعتراض زدند. این دومین بار در ماه جاری است که کارگران قراردادیِ پتروشیمی فارابی، نسبت به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتراض می‌کنند.

این کارگران می‌گویند: قرار بوده به زودی طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود ولی هنوز زمان آن مشخص نیست و ما نمی‌دانیم تا چه زمان باید صبر کنیم.

این کارگران با بیان اینکه در بسیاری از پتروشیمی‌ها، طرح طبقه‌بندی اجرایی می‌شود، می‌گویند: از تبعیض خسته‌ایم و از مدیران شرکت می‌خواهیم که هرچه زودتر فکری به حال ما بکنند.

 

تجمع اعتراضی کارگران «تولی‌ پرس» و «بسته‌بندی البرز» در محوطه کارخانه برای سومین روز

روز دوم مهر ماه تجمع اعتراضی کارگران «تولی پرس» و«بسته‌بندی البرز» در محوطه و مقابل کارخانه در شهرک صنعتی البرز قزوین وارد سومین روز خود شد. ک٤٠٠ کارگر این دو کارخانه که کارفرمای مشترکی دارند، سه ماه است که دستمزد نگرفته اند و با به تعطیلی کشیده شدن کارخانه مزایاشان تمام قطع شده و در معرض بیکاری قرار دارند. اعتراضات این کارگران به خاطر افزایش تعطیلی‌های مکرر کارخانه و قرار گرفتنشان در آستانه بیکاری از کار، اعزام آنها به مرخصی های اجباری بدون اینکه مزدشان پرداخت شود و به تاخیر افتادن موعد پرداخت مطالبات مزدی شان و نیز یک ماهه بودن زمان اعتبار قرارداد‌های کاری است و آنها از روز شنبه (٣١ شهریور ماه) دست از کار کشیده و در محوطه کارخانه دست به تجمع زده‌اند.

قرارداد کاری همه این ارگران تا پایان شهریور ماه به اتمام رسیده و اخیرا کارفرما به جز ٨ نفر با سایر کارگران قرارداد یک ماهه (تا پایان مهر ماه) منعقد کرده است.

گفتنی است که. تعدادی از این کارگران پیش از این در تاریخ‌های دهم شهریور ماه، ٢٧ مرداد ماه و یازدهم مرداد ماه برای پیگیری وضعیت شغلی و مطالبات مزدی خود در محوطه کارخانه مقابل فرمانداری و اداره کار شهرستان البرز تجمع کرده بودند که در نهایت با وعده پیگیری، به اعتراض خود پایان دادند.

 

٢ مهر: تجمع اعتراضی  آموزش‌دهندگان‌نهضت‌سوادآموزی

تعدادی از آموزش‌دهندگان‌نهضت‌سوادآموزی نسبت به عدم اجرای مصوبه مجلس درباره به‌کارگیری در آموزش‌وپرورش امروز مقابل این وزارتخانه تجمع و خواستار پیگیری وضعیت‌شان شدند-

 

 

 

کارگران

قطع اجباری دسترسی کاربران به کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران ایران را قویا محکوم میکنیم

طی روزهای گذشته تعداد قابل توجهی از کاربران  کانال تلگرامی اتحادیه آزاد کارگران طی تماسهایی اعلام کرده اند وقتی قصد ورود به کانال اتحادیه را میکنیم با پیام  “دسترسی به این کانال مقدور نمی باشد” مواجه و   سپس کانال اتحادیه بطور کل از صفحه ما حذف و امکان ورود مجدد به کانال از بین میرود.

ما با محکوم کردن هر گونه تلاشی از سوی ارگانهای سانسور برای عدم دسترسی کارگران و عموم مردم ایران به کانالهای تلگرامی، بدینوسیله از عموم  کاربران کانال تلگرامی اتحادیه میخواهیم برای ورود به کانال از استفاده از “تلگرام طلایی”، هات گرام و سایر نسخه های جعلی تلگرام که به مثابه جاسوس افزار عمل میکنند به جد پرهیز کرده و فقط از نسخه اصلی تلگرام که از طریق گوگل پلی قابل دانلود می باشد استفاده نمایند.

گروه ادمینهای کانال اتحادیه آزاد کارگران ایران- ٦ تیر ماه ١٣٩٧

 

فراخوان

معلمان ارجمند ، دانش آموزان گرامی و مردم شریف مریوان

در شهریور سیاه سال جاری چند تن از فعالان زیست محیطی مریوان، عاشقانه حماسه مسئولیت شناسی سرودند و جان شیرین خویش را در مسلخ سرخ مرگ تلخ به شراره های سوزان آتش سپردند تا سرسبزی نشاط و طراوت را تقدیم سفره زندگی هموطنان خود کنند.

همراه با فرارسیدن روز جهانی معلم،

انجمن صنفی معلمان كردستان -مریوان ، فرهنگیان منطقه را دعوت می كند تا درساعت پایانی كلاس های درسی روز شنبه ١٤ مهر، ضمن ادای احترام به این بزرگ مردان تاریخ ساز ، کلاس درس خود را با یك دقیقه سكوت آغاز نمایند و مابقی زمان کلاس را به شعرخوانی، سخنرانی ، نمایش فیلم ، تئاتر و مقاله نویسی دانش آموزان با موضوع «حفاظت از محیط زیست» و «ضرورت ایجاد تشكل های مردم نهاد» اختصاص دهند.

انجمن صنفی معلمان كردستان – مریوان

 

به بهانه ی اول مهر

در این مهلت کوتاه و فشرده ی کلمات میتوان به همین بهانه بهانه های زیادی گرفت،بهانه هایی از هرنوع،که صد البته چه بسا بسیاریشان معقول و قابل دفاع مینمایند،ازجمله:حق تحصیل رایگان و بدون تبعیض برای همه کودکان،بهره جستن از امکانات و فضای آموزشی کافی،تنوع در فضا و محتوای مسایل آموزشی،و….

اما یکی از مسایلی که شاید به اندازه ی اهمیتش به آن پرداخته نشده،”مبنا قرار دادن تفاوتهای فردی” در امر آموزش و پرورش کودکان است.امری که اولین حق هر کودک در حوزه ی مسایل آموزشی بوده و میتواند شالوده ی آن نیز باد.

امری که بیشتر کودکان به دلیل سیاست گذاری غلط و منسوخ برنامه ریزان و سیاست گذاران در امر پرورش و آموزش و عدم توجه به تواناییها،تفاوتها و علایق فردی،نفقط از آن محروم که مجبور به تحمل و گذراندن دوره های آموزشی طولانی مشابه و هم تراز برای همه کودکان فارغ از همه ی تفاوتها هستند.

این نوع از مدیریت و برنامه ریزی آموزشی سالهاست که جواب خود را پس داده و نتایج غیر قابل انکارش را به وضوح میتوان دید.

تفاوتهای فردی اموری مهم هستند که نادیده گرفتن آنها ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر آموزش و پرورش کودکان وارد می آورد.

انسان از همان ابتدای کودکی هیجان و علاقه ی خاصی نسبت به شناخت دنیای بیرون و درون خود دارد،و بانوع ارتباطی که بادنیای ناشناخته ی خود پیدا میکند حس مسولیت پذیری،حل مشکلات و تصمیم گیری را به روش خود بدست میاورد.

برای هر کسی یادگیری تجربه ای لذت بخش و طبیعی است.اما آیا چرا با ورودبه مدرسه تبدیل به یک مسله میشود!

بی شک سوال را باید متوجه برنامه ریزان آموزشی و زاویه ی دید آنها به امر آموزش کرد.آنها برنامه ی واحدی را برای سراسر یک کشور طراحی و به اجرا میگذارند،بدون آنکه برای تفاوتهای فراگیران جایی در برنامه هایشان باشد.و با نادیده گرفتن تفاوتهای بین فردی و درون فردی فراگیران،مدرسه و نظام آموزشی را یک کارخانه ی صنعتی تلقی کرده که دارای تولیدات یکسان و هم شکل است.

از همینجاست که نظام آموزشی بجای اینکه فرصتی در اختیار همه ی افراد جهت رشد و اعتلا و در نهایت بالندگی جامعه باشد،فراگیران تبدیل به مواد خام همین کارخانه ای خواهند شد که برنامه ریزان و دیگر افراد و سازمانهای دخیل در امر آموزش وبرنامه ریزی،مدیران بلامنازع با نیات و اهداف مشخص آن هستند.

“برای کودکان”ضمن تبریک به همه ی دانش آموزانی که سال نو تحصیلی را باهدف رسیدن به قله های دست یافتنی انسانیت شروع میکنند، و همچنین معلمانی که پشیبان و چراغ راه پر فراز و نشیب این کودکان هستند،آرزو دارد که ساختار نظام آموزشی بر پاشنه ای بچرخد که بر درهای رشد و اعتلای اجتماعی باز شود و همه ی آحاد جامعه بدستان توانای خود یک دنیای بهتر و عاری از نابرابری و تبعیض و خشونت را برای خود و آیندگانشان برسازند.

به امید تحقق آرمانهای زیبای انسانی

“برای کودکان” اول مهر ١٣٩٧

 

بیانیه شبکه یاری کودکان کار به مناسبت بازگشایی مدارس

در آستانه ماه علم و دانش، شبکه یاری کودکان کار ضمن گرامیداشت بازگشایی مدارس بر این باور است که با برخورداری برابر کلیه کودکان از حق آموزش و تحصیل رایگان، که براساس اصل سوم و اصل سی قانون اساسی مورد تاکید قرار گرفته است یکی از حقوق بنیادین کودکان تحقق خواهد یافت؛ حقی که برای تمامی کودکان ساکن در خاک سرزمینی مان به یک میزان مورد توجه است چنانچه که بنا به ماده ٢٨ کنوانسیون جهانی حقوق کودک نیز دولت موظف به فراهم آوردن امکانات آموزشی در دسترس و برابر نسبت به کلیه کودکان می‌باشد لیکن درحال حاضر نه‌تنها به رعایت این حقوق تمکین ننموده بلکه متولیان آموزش و پرورش کشور تاکنون به هیچ عنوان از این حیث پاسخگوی انتظارات و مطالبات جامعه مدنی نبوده است لذا بار دیگر تأکید می‌داریم که ایجاد تحول در سیستم آموزشی کشور امری اجتناب‌ناپذیر بوده که صرفاً از مسیر برنامه‌ریزی نظام‌مند و نیز  توجه به منابع انسانی و منابع مالی در حوزه آموزش قابل دستیابی است.

از سوی دیگر اصلاح سیستم آموزشی و ارتقا آن مستلزم تغییر رویکرد سیاستگزاران در حوزه کلان آموزشی است و نیز خروج از سیستم معیوبی که  یادگیری حجم وسیعی از مطالب بر کودکان را جایگزین مهارت آموزی  می‌نماید و متعاقباً نیز با تحمیل فشار روانی مضاعف بر کودکان موجبات ناکارآمدی آموزش را فراهم می‌آورد.

بی‌‌شک تحول سیستم آموزشی را می‌بایست در گام نخست از به رسمیت شناختن حق آموزش رایگان، در دسترس و همگانی همچنین از گشودن درهای مدارس بر روی کلیه کودکان فارغ از هر قومیت و تابعیتی آغاز نمود چرا که با وجود قوانین و مقررات موجود در خصوص اجباری و همگانی بودن آموزش برای کلیه کودکان مقیم در این سرزمین، شوربختانه با اعمال سلایق شخصی و نقض قوانین و مقررات همچنان نسبت به پذیرش کودکان فاقد هویت و نیز کودکان غیر ایرانی در مدارس با مشکلات جدی مواجه‌ایم.

به هر روی، اگر چه معتقدیم تا رسیدن به عدالت آموزشی فرسنگ‌ها فاصله داریم لیکن توجه به کودکان در سراسر این مرزو بوم و ایجاد فضای ایمن همراه با امکانات آموزشی برابر جزو حقوقی است که به جهت عدم مدیریت صحیح آموزشی تاکنون بسیاری کودکان از محرومیت این حقوق رنج می‌برند و مادامی که توجه به کودکان و حقوق اولیه آنان در اولویت اقدامات سیاست‌گزاران قرار نگیرد بودجه مختص آموزش و پرورش همچون سابق کفاف نیازهای آموزشی بویژه در مبحث حقوق و دستمزد کادر آموزشی را نخواهد داد و معلمین دغدغه‌مند که معاش‌شان همواره در مخاطره می‌باشد امنیت روانی کافی در تحقق اهداف عالی را نخواهند داشت، لذا تأمین زندگانی معلمین هم راستای با پایش و ارزیابی عملکرد و نیز نظارت بر آنان از حیث سلامت روانی موضوعی است که می‌بایست همواره مورد توجه قرار گیرد.

از سوی دیگر کودکان امروز به همان میزان که به تغذیه سالم و مکفی نیازمندند، سلامت روان آنان نیز در اولویت قرار دارد.  کودکان سالم نیازمند محیطی شاد و با نشاط می‌باشند و حق کودک بر شادی حقی است که کمتر در سیستم آموزشی مورد توجه قرار گرفته است. محرومیت از نشاط و شادی در دانش آموزان امروز حقیقتی است که قابل کتمان نبوده و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و ورود روانشناسان و مشاورین کودک در مدارس می باشد.

در خاتمه شبکه یاری کودکان کار انتظار دارد سال تحصیلی جدید سالی همراه با  نوآوری آموزشی  و تحولی مثبت در روش‌ها و شیوه‌های آموزشی باشد و بدین وسیله نیز آمادگی خود را نسبت به مشارکت در برنامه‌ریزی نظام‌مند آموزشی به متصدیان آموزش و پرورش کشور اعلام می‌دارد. به امید آنکه با اهتمامی افزونتر حق آموزش کلیه کودکان در سایه عدالت آموزشی محقق گردد.

 

بیانیه‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان ( سقز و زیویه) به مناسبت شروع سال تحصیلی ١٣٩٧/٩٨

سالهاست که مُهر ماه مهر بر پیشانی پاییز خودنمایی می کند. غوغای این واقعه، تجلی بهاری مجازی و برساخته در فصل خزان است. مهر خوابی است شیرین و نمود آرمانی روح جمعی جامعه! بازگشایی مدارس باید جمع کردن همه‌ی اعضای خانواده‌ای باشد که گرد و غبار کدورت مدتی است آنان را از هم پراکنده است. چه فرصتی از این مغتنم‌تر که خانواده‌ای به وسعت و حجم یک سرزمین دور سفره‌ای به برکت‌خیزی علم و دانش گرد آیند و بخواهند با نواختن زنگی پر طنین زنگار نخوت را از روح خود و محیط‌شان بزدایند؟

ملت های مختلف وجودشان را در شاکله‌ی آموزش و پرورش کشورشان تبلور بخشیده‌اند. در چشمان هر ناظر حق‌بینی نیز این رابطه و تأثیر به خوبی هویداست. هر چه نظام آموزشی بهنجارتر، کلیت جامعه نیز بسامان‌تر و هر چه نظام آموزشی در حاشیه قرار گرفته باشد، نابسامانی با تار و پود آن جامعه همدم‌تر است! تصور جامعه‌ای توسعه‌یافته بدون داشتن یک نظام آموزشی نو و بسامان چیزی جز خیالی باطل و داعیه‌ای گزاف نیست. توسعه‌ی پایدار در گرو پیشرفتی همه‌جانبه، آینده نگرانه و پویاست. در نقطه‌ی مقابل نیز ضعف و ناکارآمدی نظام آموزشی یک جامعه، سد معبری ناموزون و غیر قابل کنترل بر سر راه توسعه و تعالی کل جامعه است.

مدتهاست که نظام آموزشی ما از ایفای کارکردهای خود شانه خالی کرده و در خلال این خلاء پیامدهای ناگوار گوناگونی بر جامعه تحمیل شده است. جای بسی نگرانی است که اکثراً این وضعیت موجود را به نظاره نشسته‌اند! یا شاید خود و آینده فرزندانشان را با این فاجعه مرتبط نمی‌دانند!!

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویه) ضمن تبریک شروع سال تحصیلی ٩٨-١٣٩٧ به خانواده بزرگوار فرهنگی اعم از اولیاء، دانش آموزان و معلمان؛ خواسته‌های ذیل را مد نظر داشته و خواهان برآورده شدن آنها در طول سال پیش رو است!

 

١. قشر زحمت کش معلمین در هر نظام آموزشی یکی از اساسی ترین عوامل رسیدن به اهداف آموزش و پرورش هستند؛ توجە بە منزلت و وضع معیشت آنان از اهم انتظارات است.

٢. بازنشستگان ما سنت کارآمد نظام آموزشی و جزء سرمایه های فرهنگی هستند اعاده‌ی حق و حقوق معدوم آنها خوش بینی به آینده و چراغ راه حال ما است.

٣. دست یافتن به شعارهای فرهنگی باید بر مبنایی واقعی بوده و پایه و اساس مادی آن نهاده شده باشد. تخصیص بودجه‌ی عادلانه برای آموزش و پرورش راه مناسبی برای تحقق آموزش رایگان بدون توقع از همیاری مادی والدین است. این حق دانش‌آموزان است که از آموزش رایگان و تغذیه‌ی مناسب در مدارس بهره‌مند باشند.

٤. زبان مادری اولین دریچه‌ی ارتباطی فرد با جهان اطراف بوده و در این زبان جهانی از معنا نهفته است. آموزش بە زبان مادری در مدارس یکی از ضروریات آموزش و تربیت فرزندانمان است آن را جدی بگیرید.

٥. همه‌ی امور یاد شده در گرو رضایت‌مندی، خوش‌بینی و پیوند عاطفی معلمان با فضای آموزشی میسر می‌شود. امنیت روانی و شغلی معلمین پیش‌شرط بازده‌ی مطلوب و کارایی مناسب آنهاست. مدرسه مکانی به نرمی و تقدس فرهنگ است، مدرسه‌ها را امن و معلمین دربند، که جزء صدیق‌ترین فرزندان این سرزمین‌‌اند را آزاد کنید.

٦.با تامل در کنش های انتقادی معلمان طی سالیان گذشتە بە فضای مدیریتی آموزش و پرورش شهرستان سقز تحول در این مدیریت بر مبنای مشارکتی و انتخابی، خواستەای برجستە و بر زمین ماندە است کە همچنان مطالبە جامعە فرهنگی این شهرستان است.

٧. کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی در این شهرستان تراکم جمعیتی بالای کلاس‌ها را سبب شدە کە این امر به صورت عاملی در مقابل پیشرفت واقعی تحصیلی در مدارس نمود عینی پیدا کردە است. این انجمن انتظار دارد در سطح ملی برای رفع مشکلات مذکور چارەاندیشی و جذب بودجە شود.

٨.از آنجا کە خصوصی سازی در آموزش و پرورش مغایر با مفاد قانون اساسی و عدالت اجتماعی و آموزشی است لذا جلوگیری از رشد قارچ گونە این مدارس و تقویت مدارس دولتی در جهت کاهش نابرابری بین اقشار مختلف در دست یابی بە فرصت ها و منابع آموزشی مورد تقاضاست.

در پایان قابل ذکر است که ما به معیارهای جدید باسواد بودن پای‌بندیم و سواد را تنها در توانایی و مهارت خواندن، نوشتن و زبان آموزی نمی‌دانیم بلکه به فرزندانمان یاد خواهیم داد که به قدرت تغییر اعتقاد داشته باشند و این تغییر را در خود و اطرافیانشان ایجاد کنند. بە نام انجمن صنفی معلمان کردستان با اذعان به تمامی مشکلات پیش روی اعم از مادی و غیرمادی، اعلام می داریم مجدّانه پیگیر حل این مشکلات بوده و در صدد برطرف ساختن آنها در چهارچوبی ضابطە‌مند تلاش خواهیم کرد.

انجمن صنفی معلمان کردستان (سقز و زیویە) پاییز١٣٩٧

گزارش

شش تن از بازداشت شدگان تجمع اخیر معلمان به حبس و شلاق محکوم شدند

شش تن از بازداشت شدگان تجمع ٢٠ اردیبهشت معلمان مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران که با قرار کفالت از زندان اوین آزاد شده بودند، توسط شعبه ١٠٦٠ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران به اتهام “اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “تمرد نسبت به مامورین حین انجام وظیفه” هر یک به تحمل ٩ ماه حبس تعزیری و پرداخت جریمه نقدی بدل از ٧٤ ضربه شلاق محکوم شدند.

در تجمع معلمان و بازنشستگان در ٢٠ اردیبهشت سال جاری در مقابل سازمان برنامه و بودجه که برای طرح مطالبات و افزایش حقوق دستمزد بالاتر از خط فقر و مقابله با خصوصی سازی آموزش کشور، تجمع کرده بودند و مورد یورش پلیس قرار گرفتند. چند تن مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند و هشت نفر دستگیر شده و پس از چند روز بازداشت در پلیس امنیت خیابان وزراء، و پایگاه هفتم پلیس آگاهی با دستبند و پابند به زندان اوین منتقل و به قید کفالت آزاد شده بودند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات شش تن از این افراد ( “عالیه اقدام‌دوست، عضو اتحاد بازنشستگان”، “رسول بداقی، بازرس سابق کانون صنفی معلمان تهران”، “اسماعیل گرامی”، “جواد ذوالنوری”، “حسین غلامی” و”محمد عابدی”) در روز ١٤ شهریورشعبه ١٠٦٠ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت کارکنان دولت تشکیل شد.

بر اساس حکم صادره مورخ ٢٤ شهریور ماه هر یک از متهمان به تحمل ٩ ماه حبس تعزیری و پرداخت ٥٠٠ هزار ریال جریمه نقدی بدل از ٧٤ ضربه شلاق محکوم شدند.

“اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیرقانونی” و “تمرد نسبت به مامورین حین انجام وظیفه” اتهاماتی است که در حکم صادره علیه این افراد مطرح شده است.

محمد حبیبی، فعال صنفی معلمان، دیگر متهم این پرونده است که در تاریخ یکم مردادماه سال جاری توسط شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده به ١٠ سال و شش ماه حبس و همچنین ٧٤ ضربه شلاق و ٢ سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب، گروه‌ها و دسته‌های سیاسی و اجتماعی و ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم شد.

وی اکنون در بند ٤ زندان اوین نگهداری می‌شود.

 

٤.٧ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار

عصرایران:از حدود ١٢.٥ میلیون نفر جمعیت فـارغ‌التحصـیل یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی حدود ٧.١ میلیون نفر معادل ٥٦.٩ درصد، فعال اقتصادی هستند که از این تعداد ٥.٧ میلیون نفر معادل ٨٠.٦ درصد شاغل و ١.٤ میلیون نفر معادل ١٩.٤ درصد بیکارند. هم‌چنین ٥.٤ میلیون نفر معادل ٤٢.١ نفر غیرفعال اقتصادی هستند.

درحال حاضر نزدیک به ٥.٦ میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار و ٤.٧ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و سالانه بیش از ١.٥ میلیون متقاضی کار نیز وارد بازار کار می‌شوند و خسارتی که از محل تحصیل‌کردگان بیکار به کشور وارد می‌شود، قابل محاسبه نیست.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی اعلام کرده که نرخ بیکاری در سال ١٣٩٦ نسبت به سال قبل ٠.٦ درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی وضع فعالیت اقتصادی جمعیت فارغ‌التحصیل یا درحال تحصیل دوره‌های آموزش عالی در سال گذشته و تعیین نرخ بیکاری با استفاده از داده‌های آمارگیری نیروی کار سال ١٣٩٦ پرداخته است.

بر اساس این گزارش، نرخ بیکاری در سال ١٣٩٦ نسبت به سال قبل به میزان ٠.٦ درصد کاهش داشته است و در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیش‌ترین نرخ بیکاری مربوط به گروه “حفاظت محـیط زیسـت” با ٣٧.٥ درصد، علوم حیاتی و زیستی‌ با ٢٨.٤ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ٢٦.٢ درصد و علوم طبیعی و فیزیکی با ٢٥.٧ درصد است. همچنین گروه بهداشت با ٨.٧ درصد کمترین نرخ بیکاری را دارد.

موضوع بیکاری فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر از اهمیت خاصی برخوردار شده و با توجه به رشد روزافزون جمعیت تحصیلکرده که نتیجه افزایش بیش از حد ظرفیت دانشگاه‌ها بوده، به یک چالش اساسی تبدیل شده است.

درحال حاضر نزدیک به ٥.٦ میلیون دانشجوی در حال تحصیل آماده ورود به بازار کار و ٤.٧ میلیون فارغ‌التحصیل بیکار در کشور وجود دارد و سالانه بیش از ١.٥ میلیون متقاضی کار نیز وارد بازار کار می‌شوند و خسارتی که از محل تحصیل‌کردگان بیکار به کشور وارد می‌شود، قابل محاسبه نیست.

سالهاست که دانشگاه‌ها با ایجاد و آموزش رشته‌های مختلف در حال تشویق جوانان برای ورود به عرصه‌های تحصیلی هستند، بی‌آنکه پژوهشی کاربردی در این باره صورت گرفته باشد که آیا تحصیلات آکادمیک و تئوریک توان حل نیازهای بازار کار را دارند؟

سلیمان پاک سرشت ـ معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید بیش از ٤٠ درصد مهارت آموزان کشور را دانش آموختگان دانشگاهی در مقاطع مختلف تشکیل می‌دهند.

او تاکید دارد که ٤٠ تا ٥٠ درصد افرادی که با هدف اشتغال در دوره‌های مهارتی سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور شرکت می‌کنند، جذب بازار کار می‌شوند.

پاک‌سرشت از آماده‌سازی پلت‌فرمی برای اتصال بنگاه‌ها،‌ کاریابی‌ها و مؤسسات آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داده و می‌افزاید: با طراحی این پلت‌فرم، فرصت‌های شغلی برای افراد بیکار و جویای کار فراهم شده تا بتوانند آموزش‌های متناسب با بازار کار را فرا گیرند.

این در حالی است که معاون توسعه امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ٤٢ درصد بیکاران کشور را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌داند که با وجود هزینه‌های زیادی که برای آموزش‌ آن‌ها صرف شده اقدامی برای حل معضل بیکاری آن‌ها صورت نگرفته است.

به اعتقاد سعید نمکی، امروز ٤٢ درصد از بیکاران در مقطع لیسانس یا فراتر از آن هستند، درصورتی که منابع مالی زیادی برای آموزش آن‌ها اختصاص یافته است، از این رو باید برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان و فراهم کردن فرصت اشتغال آن‌ها فکری اساسی اندیشید.

بر اساس گزارش مرکز آمار و مطالعات راهبردی وزارت کار، نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا در حال تحصیل دوره‌های عالی در سال ١٣٩٦ برای گروه “مردان و زنان” در کل کشور ١٩.٤ درصد، برای گروه “مردان” ١٣.٥ درصد و برای گروه “زنان” ٣٠.٤ درصد بوده است.

١٢.٥ میلیون نفر جمعیت فارغ التحصیل دانشگاهی

از حدود ١٢.٥ میلیون نفر جمعیت فـارغ‌التحصـیل یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی حدود ٧.١ میلیون نفر معادل ٥٦.٩ درصد، فعال اقتصادی هستند که از این تعداد ٥.٧ میلیون نفر معادل ٨٠.٦ درصد شاغل و ١.٤ میلیون نفر معادل ١٩.٤ درصد بیکارند. هم‌چنین ٥.٤ میلیون نفر معادل ٤٢.١ نفر غیرفعال اقتصادی هستند.

در سال ١٣٩٦ درمقایسه با سال ١٣٩٥ بیش از ٤٢٤ هزار نفر به جمعیت فعال این گروه اضافه شده است. هم‌چنین حدود ٣٨٥ هزار نفر به جامعه شاغلان و بیش از ٣٩ هزار نفر به جامعه بیکاران افزوده شده است. نرخ بیکاری در سال ١٣٩٦ نسبت به سال قبل به میزان ٦.٠ درصد کاهش داشته است.

اما در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیش‌ترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه‌های”حفاظت محـیط زیسـت” با ٣٧.٥ درصد، علوم حیاتی(زیستی‌) با ٢٨.٤ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ٢٦.٢ درصد و علوم فیزیکی (طبیعی) با ٢٥.٧ درصد است. هم‌چنین کم‌ترین نرخ بیکاری به گروه بهداشت با ٨.٧ درصد تعلق دارد.

علی اصلانی ـ فعال حوزه کار، بیکاری دانش‌آموختگان را اصلی‌ترین مشکل حال کشور می‌داند و به ایسنا می‌گوید: بخش اعظمی از فارغ‌التحصیلان به دلیل آنکه آموزش‌های لازم برای ورود به بازار کار را ندیده‌اند، نتوانسته‌اند متناسب با نیاز بازار برای خود شغلی پیدا کنند.

او می‌گوید در بسیاری از رشته‌های دانشگاهی که جوانان از آن‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند، بازار کاری وجود ندارد و منطبق نبودن رشته‌های تحصیلی با نیاز بازار کار مشکلی است که گریبان بسیاری از دانش‌آموختگان را گرفته‌ است.

به گفته رییس کانون شورای اسلامی کار البرز، ذائقه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به دلایل مختلفی از قبیل تحصیلات بالا، مدرک و دستمزد بیش‌تر تغییر کرده و به سادگی هر شغلی را قبول نمی‌کنند، به همان نسبت واقعیت‌های بازار کار هم تغییر یافته و نظام عرضه و تقاضا در تعادل با همدیگر پیش نمی‌رود.

طبق گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از کل جمعیت دارای تحصیلات عالی و یا درحال تحصـیل دوره‌هـای عـالی کشـور، ٥٢.٦ درصـد را مـردان تشـکیل داده‌اند که از این میزان، ٧٠.٧ درصـد فعـال و ٢٩.٣ درصد غیرفعال اقتصادی هستند. همچنین ازکل جمعیت دارای تحصیلات عـالی و یـا در حـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی کشـور، ٤٧.٤ درصـد را زنـان تشـکیل داده‌اند که از این میزان ٤١.٦ درصد فعال و ٥٨.٤ درصد غیرفعال اقتصادی هستند.

استان‌های دارای بیش‌ترین بیکار

 

براساس مطالعات به دست آمده، بالاترین نرخ بیکاری جمعیت فارغ‌التحصیل یا درحـال تحصـیل دوره‌هـای عـالی بـه ترتیـب بـه استان‌های کرمانشاه با ٣٦.٢ درصد، چهارمحـال و بختیـاری با ٢٧.١ درصد و کرمان با ٢٥.٧ درصد اختصاص دارد. کم‌ترین نرخ بیکاری نیز مربوط به استان قم با ١١.٣ درصد است.

 

فروش کُلیه به خاطر ورشکستگی شغلی

علی ٣٦ ساله ساکن قزوین به علت مشکلات معیشتی و شغلی، حاضر شد تا کلیه خودش را به فروش برساند.

فیداربن؛ وقتی با علی آقا تماس گرفتیم، می‌شد به راحتی همه مشکلات را از صدای خسته و نالان او فهمید. ابتدا تمایلی به صحبت کردن نداشت، اما وقتی متوجه شد که می‌خواهیم صدای او را به گوش مسئولان استان قزوین برسانیم، بارقه‌های امیدی در دل او شکل گرفت و از تمام حقایق تلخ این روزها که در لابه‌لای هیاهوی این شهر پنهان شده است، پرده برداشت. علی ٣٦ ساله ساکن قزوین است و به گفته خودش بعد از ورشکستی شغلی، ورق زندگی‌اش برگشته و توان تامین معاش برای او دشوار شده است. علی در ادامه گفت‌وگو به خبرنگار ما گفت:

زندگی من چندان بد نبود تا اینکه مغازه من با رسته پخش مواد غذایی به ورشکستگی خورد و اکنون بدهی‌های سنگین ٦٠ میلیونی باعث شده تا زندگی کردن برای خانواده‌ام روز به روز سخت‌تر شود. چندین بار سراغ مسئولان رفتم تا وامی دریافت کنم، اما چون چک برداشتی داشتم، موفق نشدم. البته گرفتن تسهیلات خودش مراحل هفت خوان دارد و اگر بخواهم شفاف بگویم، کسی حاضر به کمک کردن نیست. تو این مدت چند نفر با من تماس گرفتند، اما با وعده‌های امروز و فردا در نهایت گفتند که حاضر نیستند کمک کنند.»

علی از میزان تحصیلات خودش گفت که دیپلم است و هنوز کارشناسی مدیریت بازرگانی را به اتمام نرسانده است. وی توضیح داد: «وقتی آگهی فروش کلیه را به دیوار چسباندم، شروع کردم به گریه کردن و تازه قهمیدم که چقدر تنها هستم. بعد از چند روز شخصی با من تماس گرفت و متقاضی خرید کلیه بود؛ اما چون قیمت پایینی اعلام کرد، موافقت نکردم. قیمت کلیه به صورت توافقی است؛ اما دولتی‌ آن ١٦ میلیون تومان است و چون این مبلغ بسیار ناچیز بود، به معامله تن ندادم»

علی از زندگی شخصی خودش گفت که متاهل است و ادامه داد: «یک فرزند کوچک دارم و اکنون در خیابان تبریز ساکن هستم. قبلا منزلی در شهرک مهرگان داشتم که به علت مشکلات مالی و بدهی آن را فروختم. درحال حاضر با کارگری در کارگاه‌های ساختمانی، امرار معاش می‌کنم و درآمد چندانی ندارم»

وی در پایان از مسئولان استان خواست که مساعدت کنند و گفت: «در کشور ما معمولا کسی که در مسائل اقتصادی به مشکل برمی‌خورد، توان ادامه حیات از او سلب می شود و حتی کمیته امداد نیز نتوانست برای من کاری انجام دهد. سال گذشته از کمیته امداد درخواست وام کردم و به قدری مراحل اداری به طول انجامید که خودم دلسرد شدم. زندگی کردن در استان قزوین برای من ممکن نیست و به امید خدا اگر مشکلاتم حل شود، از این استان خواهم رفت.

 

پایگاه خبری تحلیلی فیداربن، آماده است تا واکنش مدیران و مسئولان استان قزوین را در راستای مساعدت به این فرد منعکس کند.

 

 

 

روز دوشنبه ٢مهر٩٧ شرکت های فعال در پروژه تقاطع ارومیه بعد از هفت ماه عدم پرداخت حقوق از ١٢٠ نفر از نیروهای خود خواسته به مرخصی بدون حقوق بروند!!!

 

فارغ‌التحصیلان کدام رشته‌ها بیکارترند؟

در بین گروه‌های عمده رشته تحصیلی، بیشترین نرخ بیکاری به ترتیب مربوط به گروه‌های حفاظت محـیط زیسـت با ٣٧.٥ درصد، علوم حیاتی(زیستی‌) با ٢٨.٤ درصد، معماری و ساختمان‌سازی با ٢٦.٢ درصد و علوم فیزیکی (طبیعی) با ٢٥.٧ درصد است.

 

تصاویر معلمان زندانی و آزادیخواه بر فراز سبلان در آذربایجان شرقی

جای معلم زندان نیست

 

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

١ــ مکزیک – هزاران دانشجو در اعتراض به خشونت دست به راهپیمایی زدند

دانشجویان در پنجاهمین سالگرد نهضت دانشجویی در محله‌های مرکزی مکزیک راهپیمایی بزرگی برگزار کردند. آن‌ها می‌گویند دانشجو بودن در این کشور حرفه خطرناکی‌ست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دانشجویان معترض پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: دانشجو بودن در مکزیک خطرناک‌تر از جنایت‌کار بودن است.

دانشجویان با این شعار به حمله گروهی از لباس شخصی‌ها به دانشگاه ملی مکزیک در اوایل سپتامبر جاری اشاره می‌کردند. این شعار همچنین به ربودن ٤٣ دانشجو در سال ٢٠١٤ هم اشاره داشت.

دانشجویان پنجاهمین سال‌روز نهضت دانشجویی مکزیک در سال ١٩٦٨ را برای راهپیمایی خود در اعتراض به خشونت علیه دانشجویان انتخاب کرده بودند. در سال ٦٨ نهضت دانشجویی مکزیک با راهپیمایی مشابهی که بعدها به «راهپیمایی سکوت» مشهور شد، آغاز گشت.

چندهفته بعد در ٢ اکتبر ١٩٦٨ مأموران امنیتی، دانشجویان معترض را به رگبار بستند و ٣٠٠ دانشجو را کشتند.

بسیاری از دانشجویان معترض در راهپیمایی مکزیکو سیتی در سالگرد نهضت دانشجویی، به دهان خود چسب زده بودند که نبود آزادی بیان را نشان دهند.

چهار سال قبل ده‌ها هزار نفر از ساکنان مکزیکوسیتی در همبستگی با دانشجویان به خیابان‌ها ریختند. در آن زمان ٤٣ دانشجو که برای افزایش حقوق معلمان روستاها فعالیت می‌کردند ناپدید شده بودند.  خسوس موریلو، دادستان وقت مکزیک اعلام کرده بود که به احتمال زیاد، یک گروه تبهکار، دانشجویان را کشته، آن‌ها را سوزانده و سپس باقی اجساد را در رود انداخته است.

 

 

 

 

٢ــ یمن – افزایش شدید گرسنگی و سؤ تغذیه

ساکنان شمال یمن که تحت کنترل نیروهای حوثی است برای مقابله با گرسنگی به تغذیه از برگهای درخت مو روی آورده اند .به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس بسیاری از خانواده ها در استان حجه برای تغذیه کودکان گرسنه خود به ناچار برگهای درخت مو را می جوشانند.

این در حالی است که کمکهای بین المللی ارسالی به یمن به دست خانواده هایی که بیشترین نیاز را به این کمکها دارند، نمی رسد.

زهرا نام نوزادی هفت ماهه است که پیش از این یک بار به دلیل سوءتغذیه شدید به درمانگاه منتقل شده است. والدین زهرا به دلیل عدم توانایی مالی نمی توانند بار دیگر او را به درمانگاه ببرند. این در حالی است که رئیس درمانگاه به والدین زهرا اطلاع داده است که این نوزاد در صورت عدم رسیدگی فوری جان خواهد باخت.

درمانگاه نزدیک محل زندگی والدین زهرا اخیرا شاهد مراجعه تعدادی زیادی از کودکانی بوده است که در مراحل آخر سوءتغذیه شدید به سر می بردند. این درمانگاه برق و کپسول اکسیژن ندارد. پزشک اطفال هم در این درمانگاه حضور ندارد.

رئیس این درمانگاه می گوید به طور میانگین هر هفته ١٧ نفر که از سوءتغذیه شدید رنج می برند به این مرکز درمانی منتقل می شوند.

دلیل اصلی شرایط موجود در شمال یمن عدم کارایی نظام امدادرسانی به این کشور جنگزده است. مقامات بین المللی اعلام کرده اند که در مورد شیوه پخش کمک ها در یمن تحقیق خواهند کرد.

مسئولان سازمان های فعال در امور بشردوستانه طی ماههای گذشته به دفعات هشدار داده بودند که گرسنگی در یمن به سرعت در حال گسترش است.

بنا به اعلام مقامات استان حجه تاکنون ٢٠ کودک طی سال جاری بر اثر گرسنگی در این استان جان باخته اند. این در حالی است که شمار واقعی جان باختگان احتمالا به دلیل عدم گزارش مرگ و میر کودکان از سوی خانواده ها بیشتر است.

آمار سازمان ملل متحد نشان می دهد شمار افرادی که در صورت عدم دریافت کمک جان خود را در یمن از دست خواهند داد به هشت میلیون و ٤٠٠ هزار نفر می رسد.

این در حالی است که سازمان ملل هشدار می دهد که این آمار احتمالا به زودی با افزایش سه میلیون و ٥٠٠ هزار نفری به نزدیک به ١٢ میلیون نفر خواهد رسید. کل جمعیت یمن ٢٩ میلیون نفر است.

استان حجه یمن طی ماههای گذشته به شدت از سوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان بمباران شده است.

 

٣ـــ ترکیه – دستگیری کارگران معترض به شرایط کار

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس ترکیه صدها کارگر را که به شرایط نامناسب کاری در فرودگاه جدید این کشور اعتراض داشتند، دستگیر کرد.

فرودگاه جدید استانبول که یکی از پروژه‌های موردعلاقه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه،‌است بناست در ماه آینده میلادی افتتاح شود.

جرقه اعتراض‌ها پس از آن زده شد که طی یک حادثه ١٧ کارگر زخمی شدند.

اوزگور کارابولوت رئیس اتحادیه “دو یاپس-ایس” گفت که هزاران کارگر در این تظاهرات شرکت کردند که پلیس ضدشورش با ماشین آب‌پاش و شلیک گاز اشک‌آور آن را متفرق کرد.

کارابولوت گفت: “آن‌ها به استراحتگاه کارگران حمله کردند، درها را شکستند و ٥٠٠ کارگر را دستگیر کردند”

 

٤ـــ جهانهر ٥ ثانیه یک کودک زیر ١٥ سال جان می‌سپارد

در سال ٢٠١٧ میلادی قریب به ٦.٣ میلیون کودک زیر ١٥ سال جان خود را از دست دادند. ٥.٤ میلیون نفر از آنان زیر ٥ سال سن داشتند.

در گزارش مشترک بانک جهانی، سازمان جهانی بهداشت، سازمان ملل متحد و یونیسف آمده است که هر ٥ ثانیه یک کودک زیر ١٥ سال در جهان جان خود را از دست می‌دهد.

در تمام نقاط جهان نوزادانی که کمتر از یک ماه سن دارند بیشتر از سایر گروه‌های سنی در معرض خطر مرگ قرار دارند و ٢.٥ میلیون نوزاد در سال ٢٠١٧ در این گروه سنی جان باختند.

حدود ٥٠ درصد از میزان مرگ و میر کودکان در منطقه جنوب صحرای آفریقا و ٣٠ درصد در آسیای جنوبی رخ داده است. در مناطق جنوب صحرای آفریقا که وضعیت معیشتی در پایین‌ترین سطح جهانی است از هر ١٣ کودک زیر ١٥ سال ١ نفر جان خود را از دست می‌دهد و این در حالی است که در کشورهای با درآمد بالا این میزان ١ کودک به ازای هر ١٨٥ کودک زیر ١٥ سال است.

اکثر کودکان زیر ٥ سالگی به دلیل عوامل قابل پیشگیری یا درمان مثل مشکلات تولد، سینه‌پهلو، اسهال، مالاریا و دیگر عفونت‌ها می‌میرند. در مقابل، کودکان ٥ تا ١٤ ساله به دلیل آسیب‌های فیزیکی از جمله غرق شدن و ترافیک جاده‌ای جان خود را از دست ‌می‌دهند. در این گروه سنی اختلافات منطقه‌ای نیز وجود دارد و خطر مرگ یک کودک از منطقه جنوب صحرای آفریقای ١٥ برابر بیشتر از اروپا است.

نرخ مرگ و میر کودکان به عواملی چون درآمد، میزان سواد والدین، دسترسی به امکانات پزشکی و آگاهی‌های عمومی رابطه مستقیم دارد. در این میان میزان ثروت جامعه از مهمترین عوامل پیشگیرنده از مرگ است و به همین علت در کشورهای پردرآمد نرخ مرگ و میر کودکان بسیار پایین‌تر از کشورهای کم ‌درآمد است.

با وجود پیشرفت‌های غیرقابل انکار در زمینه پیشگیری از مرگ و میر کودکان در دهه‌های گذشته، همچنان میزان مرگ و میر کودکان بسیار بالا است.

 

٥ـــ جهان – یک سوم کودکان در کشور‌های در حال بحران از تحصیل محروم هستند

یک سوم از کودکان و نوجوانان ٥ تا ١٧ ساله‌ای که در کشورهای متاثر از جنگ و درگیری یا فاجعه زندگی می‌کنند، به مدرسه نمی‌روند.

بنا بر گزارش جدید یونیسف صندوق کودکان ملل متحد، این کودکان که شمار آنها ١٠٤ میلیون نفر برآورد شده است، بیش از یک سوم از کل جمعیتی را تشکیل می‌دهند که در سراسر جهان قادر به رفتن به مدرسه نیستند.

بر اساس این گزارش، یک پنجم از نوجوانان ١٥ تا ١٧ ساله در مناطق متاثر از درگیری یا فاجعه نیز هیچگاه وارد مدرسه نشده‌اند و دو پنجم نوجوانان در این گروه سنی نیز نتوانسته‌اند دوره آموزش‌ ابتدایی خود را به پایان برسانند. یونیسف بر این باور است که به این ترتیب آینده این کودکان و نوجوانان به سرقت رفته است.

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف می‌گوید: ” در کشورهای دچار درگیری یا فاجعه، کودکان و نوجوانان دو بار قربانی می‌شوند: در کوتاه مدت مدرسه‌هایشان آسیب می‌بیند، ویران می‌شود، توسط نظامیان اشغال می‌شود یا هدف حمله قرار می‌گیرد و به این ترتیب آنها به میلیونها کودک بدون مدرسه اضافه می‌شوند و با گذشت زمان نیز دیگر به ندرت به مدرسه برمی گردند. در بلند مدت نیز آنها و کشوری که در آن زندگی می‌کنند باید با چرخۀ فقر دست و پنجه نرم کنند. ”

خانم هنریتا فور به آمار دیگری نیز در این گزارش اشاره دارد: در مجموع نزدیک به ٣٠٣ میلیون کودک و نوجوان بین ٥ تا ١٧ سال در سراسر جهان خارج از مدرسه به سر می‌برند که فقر مهمترین مانع آموزش آنهاست.

شمار کودکان و نوجوانان ١٠ تا ١٩ ساله نیز تا سال ٢٠٣٠ میلادی به بیش از ١.٣ میلیارد نفر می‌رسد که رشدی ٨ درصدی را در این گروه سنی نشان می‌دهد و به همین دلیل آموزش و کیفیت آموزش آنها برای داشتن نیروی کار بهتر با هدف پیشرفت اقتصاد و بهبود وضعیت انسانی در جامعه مهم است.

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …