اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

حمایت پرشور دانشجویان مبارز و آزادیخواه از اعتصاب معلمان.

شعار : معلم، دانشجو، کارگر، اتحاد! اتحاد!

امروز٢٣ مهر

 

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در حمایت از تحصن سراسری معلمان با تعطیلی برخی کلاس های امروز عصر، در لابی دانشکده تحصن کردند.

 

اعتراض کارگران شهرداری شوشتر گسترده‌تر شد

کارگران شهرداری  که تعداد آنها تا حدود ٣٠٠ نفر برآورد شده است، می‌گویند: امروز ٢٤ مهر ماه اعتراض صنفی کارگران واحد موتوری و اداری شهرداری شوشتر با همراهی کارگران فضای سبز گسترده‌تر شده است.به گفته یکی از کارگران، تشدید اعتراضات کارگری در حالی از روز گذشته (٢٣ مهر ماه) ادامه دارد که پیش از این بیش از ٢٠٠ نفر از کارگران واحد موتوری و اداری مقابل ساختمان شهرداری دست به اعتراض زده بودند اما نتیجه‌ای دربرنداشته است.

کارگران میگویند: اگر حداقل بخشی از شش ماه معوقات مزدی آنها به صورت کامل پرداخت شود، دلیلی برای استمرار این اعتراض وجود ندارد.

کارگران شهرداری شوشتر تاکید کردند: سایر خواسته‌های صنفی ما «عقد قرارداد مستمر و دائم»، «تامین امنیت شغلی کارگران»، «دادن حق اعتراض و بیان مشکلات صنفی از سوی کارگران» و «مشخص شدن زمان پرداخت حقوق در هر ماه» است که تاکنون اهمیتی از سوی مسئولان به این حقوق قانونی داده نشده است.

پرداخت شدن حق بیمه کارگران مجموعه شهرداری شوشتر از دیگر خواسته‌های کارگران معترض است.

 

سومین روز از اعتصابات کارگران و کارمندان شهرداری مسجدسلیمان، در اعتراض به عدم دریافت چند ماه حقوق، پرداخت نشدن حق بیمه و دیگر سنوات خود، در محوطه شهرداری این شهر

 

تجمع کارگران کنتورسازی ایران در اعتراض به تعویق١٧ ماهه حقوق

 

عتصابات گسترده در فازهای پارس جنوبی

امروز دوشنبه ١٦ مهر ٩٧ کارگران فازهای٩ و ١٠ و جمعی دیگر از کارگران فازهای ده‌گانه با خواست شفافیت کامل حقوق دریافتی و افزایش حقوقهایشان دست به اعتصاب زده‌اند.

 

اعتصاب کارگران شرکت سرریگ بندرعباس

روز ١٥ مهر کارگران شرکت سررینگ بندرعباس به علت عدم پرداخت ٥ماه دستمزد و خلف وعده های مسئولان شرکت دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب ادامه دارد.

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری شادگان

روز ١٥ مهر کارگران شهرداری شادگان در اعتراض به عدم پرداخت ٨ ماه مزد خود دست از کار کشیدند و در مقابل شهرداری تجمع کردند. در این حرکت کارگران درب شهرداری را به علامت اعتراض بستند و از ورود کارکنان شهرداری به ساختمان جلوگیری کردند.

 

تجمع اعتراضی کارگران شبکه آب و فاضلاب خوزستان در مقابل اداره کار

روز١٤ مهرماه کارگران شبکه آب و فاضلاب روستایی استان خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت٧ تا ١٢ ماه حقوق و عیدی و پاداش سنوات در مقابل اداره کار استان خوزستان دست به تجمع اعتراضی زدند. حقوق ماهیانه این کارگران یک میلیون و صد هزار تومان در ماه است. پیمانکاران سودجو نه تنها ساعت‌های اضافه کاری آنان را محاسبه نمی‌کنند بلکه قراردادهایشان هم سفید امضا ست.

 

تجمع کارگران حوزه سرخس مقابل فرمانداری

روز ١٤ مهر کارگران حوزه سرخس در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدهایشان مقابل فرمانداری این شهر تجمع کردند.

 

تجمع اعتراضی کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج

روز ١٤ مهرماه ٢٥٠ نفر از کارکنان کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج در اعتراض به تعویق پرداخت ١١ ماه حقوق و وضع بلاتکلیف بیمارستان و خطر بیکار شدن از کارشان در مقابل بیمارستان تجمع کردند. کارکنان این بیمارستانیک هفته است که با تجمعات هر روزه شان خواستار پرداخت فوری طلبهای خود و روشن شدن وضعیت شغلی شان هستند. در این تجمعات کارکنان بیمارستان با شعارهایی چون ” عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، زندگی کارگر رو به فناست امروز” ، ” ننگت باد، ننگت باد” فریاد اعتراضشان را بلند کردند. بنا بر خبر این بیمارستان به فروش گذاشته شده و در وضعیت بلاتکلیف قرار دارد و قرارداد کارکنان آن در شهریور ماه پایانیافته و این قراردادها تمدید نشده است.

 

اعتصاب کارگران احیاء صنعت واگن پارس اراک

روز ١٣ مهر بیش از ١٥٠ کارگر احیاء صنعت واگن پارس اراک در اعتراض به روند واگذاری این شرکت به یک شرکت خصوصی و خطر بیکار شدن از کارشان برای سومین روز دست از کار کشیدند. آنها خواستار متوقف شدن این روند و امینت شغلی شان هستند.

 

اعتصاب کارگران خدمات شهری شهرداری رامشیر

روز ٩ مهر كارگران خدمات شهری شهرداری رامشیر در خوزستان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوقهایشان دست ازکارکشیدند و دست به اعتصاب زدند.

دستمزدهای پرداخت نشده و بالاکشیدن دستمزدها، بیکارسازیهای گسترده و عدم ایمنی شغلی، سطح نازل حقوقها و نداشتن هیچگونه تامین اجتماعی ای ، قراردادهای برده وار کاری از جمله موضوعات هر روزه اعتراضات کارگری است. بطور واقعی اعتراض کارگران به کل بساط توحش و بردگی سرمایه داری حاکم است. بدنبال دو هفته اعتصاب قدرتمند رانندگان کامیون برپایی اعتصابات سراسری کارگری به گفتمان مهمی در میان کارگران تبدیل شده است. همچنین در این اعتراضات گفتمان ضرورت ایجاد “شوراهای مستقل کارگری” داغ است. با این گفتمان ها جنبش کارگری دارد راه خود را به جلو باز میکند. حزب کمونیست کارگری ایران بر اعتصابات سراسری کارگری و سازمانیابی در شوراهای مستقل کارگری و ایجاد شوراهای هماهنگی اعتصابات تاکید دارد.

 

 

بخشهای مختلف اجتماعی

فراخوانیکه با جواب مثبت و قدرتمند معلمان، در صدها شهر معلمان دست به اعتصاب زدند. 

معلمان عزیز ایران!

دانش آموزان گرامی!

والدین ارجمند!

سالهاست فرهنگیان بازنشسته  و شاغل بخاطر پایین بودن حقوق و دستمزد در رنجند و نسبت  به کاهش بودجه و سرانه ی ناچیز مدارس و از انداختن سنگینی بار آموزش برخلاف قانون اساسی به دوش مردم معترضند و  برای نشان دادن این درد و رنج، مدام در حال کنشگری تعاملی و اعتراضیهستند. اما گویا گوش مسئولان کر و چشمانشان کور است و تنها به  لقمه های چرب و حفظ قدرت خود می اندیشند و تنها راه منفعت طلبی خویش و عده ای اندک و البته شهروندانی از دیگر ملل را میفهمند و میدانند!!

حال که گرانی و تورم افسارگسیخته شده  و قدرت خرید معلمان چون اکثریت زحمتکشان جامعه بسیار پایین آمده، آموزش هزینه اش گزاف گشته، و مجلس و دولت نتوانسته اند برای سفره تقریبا تهی فرهنگیان بازنشسته و شاغل و بهبود وضعیت آموزش چاره ای بیندیشند، وقت آن رسیده است که ما نیز #اعتراض خویش را نسبت به این اوضاع آشفته آموزش و پرورش نشان دهیم.

این رانیز همگان لمس کرده اند که وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی و مسوول این مجموعه بزرگ چند میلیونی، هیچ برنامه و ایده ای عملی جهت بهسازی و اصلاح ساختار نظام آموزشی ندارد و به جای توجه به کیفیت آموزشی و معیشت معلمان هر روز بیشتر از قبل به سمت پولی سازیآموزش و فقیرسازی معلمان گام بر می دارد.

قانونمدیریتخدماتکشوری بیش از ده سال است اجرا نمی گردد.

رتبهبندی سه سال است که هر ماه به ماه بعد حواله داده می شود.

صندوقذخیرهفرهنگیان به تاراج رفته است و از سهم هر عضو طبق امار کمیته تحقیق صندوق، حدود ١٨ میلیون تومن دزدیده اند.

نرختورم و حقوقفرهنگیان هیچ همخوانی باهم ندارند و عملا اکثریت معلمان زیر خط فقر هستند و مدارس دولتی بی کیفیت گشته اند و با پول مردم اداره میشوند.

سخن گفتن از مشکلات فرهنگیان و حوزه ی آموزش و پرورش مثنوی٧٠ من کاغذست و تکرار مکررات!

نهادهای امنیتی و قوه قضاییه به جای برخورد با دزدان و فاسدان جامعه، معلمان مطالبه گر و عدالتخواه را تهدید، تبعید، انفصال،اخراج و زندانی می کنند.

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران به نمایندگی از بخش عظیمی از نیروی کار بخش آموزشی (بازنشسته و شاغل )، تمام مسیرها را برای تغییر این شرایط اسفناک پیموده است. معلمان  بارها از روش های مختلف نظیر ملاقات با مسئولین،  نامه نگاری،  صدور بیانیه،  راه اندازی کمپین و تجمعات صنفی خواسته های  خود را بیان نموده اند اما حاکمیت و دولت یک گام مثبت برای حل معضلات بر نداشته است!

مردم شریف ایران!

مسئولان بی تدبیر وطن!

ماتحصنمیکنیم؛

 

زیرا با شرایط موجود معلمان توان و پای رفتن به کلاس را ندارند و البته در کلاسهای بعضا کپری و بی سقف و بدون امکانات، در ازدحام وحشتناک دانش آموزان، چندان مفید هم نیستند!!

بنا براین دلایل گفته شده و هزاران مشکل از پیش گفته، شورایهماهنگیتشکلهایصنفیفرهنگیانایران به تمام فرهنگیان کشور در کلیه مقاطع تحصیلی، فراخوان می دهد که روزهاییکشنبه٢٢دوشنبه٢٣مهرماه در دفتر مدارس تحصن نمایند و از حضور در کلاس درس خودداری نمایند با آگاه سازی دانش آموزان،دلایل تحصن را برای آنها تبیین نمایند.

ما از مدیران مدارس می خواهیم ضمن همراهی با متحصنین، هرگز برخورد ناشایستی با همکاران نداشته باشند.

به حراست ها و نهادهای امنیتی نسبت به عواقب برخورد پلیسی و امنیتی هشدار می دهیم، ما طعم زندان را نیز چشیده ایم و سالهاست شیردلانی را دربند داریم،پس لطفا شیوه و روش تهدیدی را کنار بگذارید.

تحصن مهر آغاز دور جدید اعتراضات ماست و اگر سریعا تغییر مثبت و قابل توجه در فیشهای حقوقی بازنشستگان و شاغلان و سرانه ی دانش آموزان مشاهده نگردد اعتراض سراسری خود را در ابعاد گسترده تری در آبان ماه ادامه خواهیم داد.

از #همکاران_بازنشسته گرامی درخواست میکنیم که درین روزها با شاخه گلی به دیدار همکاران شاغل خود در نزدیکترین مدرسه محل زندگی خویش بروند.

شاغلانی که درین روز تدریس ندارند حتما به مدارس خود یا مدرسه ای نزدیک مراجعه کنند.

(دغدغه های ما معلمان، یک زندگی شرافتمندانه برای همه و برخورداری کودکان از آموزش با کیفیت، رایگان و عادلانه است.

شورایهماهنگیتشکلهایصنفیفرهنگیانایران

١٨ مهر ١٣٩٧

 

حمایت شورای صنفی دانشجویان سراسر کشور از فراخوان تحصن شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

—————————————-

معلمان و دانشجویان در مسیری مشترک

حمایت مردمی

٢٢مهر ٩٧ در تاریخ ثبت خواهد شد

شوراهای صنفی دانشجویان کشور بدین وسیله اعلام می دارند که از حق اعتراض و تحصن صنفی معلمان دفاع کرده و مطالبات آن ها را قانونی، ضروری و حق آن ها میدانند و در کنار آن ها در اعتراض به پولی سازی و امنیتی سازی ساحت آموزش و تمام مصادیق آن، همچون گذشته خواهند ایستاد

امروز معلمان در بسیاری از نقاط کشور در مدرسه، پایگاهی که همواره بذر آگاهی می کارند، آگاهانه در اعتراض به روند رو به رشد بی عدالتی متحصن شدند تا به عنوان اساسی ترین پیکره سیستم آموزش عمومی، در برابر تبعیض ها بایستند؛ معلمانی که در چند سال گذشته تمام مسیرهای ممکن را برای طرح مطالباتشان طی کردند و همه ی راه ها را برای رساندن صدایشان به مسئولین آزمودند، اما هیچ پاسخ درخوری و گوش شنوایی نیافتند.

در بیانیه ها و اطلاعیه های شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران که به مناسبت این تحصن سراسری نوشته شده است بخشی از مطالبات و اعتراضات معلمان اینگونه اعلام شده است:

یک – اعتراض به پولی سازی آموزش

دو – اعتراض به پایین بودن حقوق و دستمزد

سه – اعتراض به گرانی و تورم

چهار – اعتراض به زندانی کردن معلمان

پنجم – اعتراض به نقض حق تحصیل رایگان و عمومی

ششم – مطالبه مدارس امن و ایمن و استاندارد

گفتم – اعتراض به کاهش قدرت خرید معلمان در کنار سایر اقشار و جامعه

هشتم – مطالبه رفع تبعیض از ساختار نظام آموزشی

نهم – دفاع از تحصن و تشکل یابی به عنوان یک مسلم

دهم – اعتراض به غارت صندوق ذخیره فرهنگیان

یازدهم – مطالبه بیمه فراگیر و کار آمد

دوازدهم – اعتراض به عدم اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری

سیزدهم – اعتراض به طرح معلم تمام وقت

چهاردهم – اعتراض به عدم اجرای طرح رتبه بندی

پانزدهم – مطالبه آزادی معلمان در بند

با نگاهی به مطالبات و دلایل اعتراضات معلمان، به روشنی می توان این نکته را دریافت که معلمان این سرزمین، اگر چه تحت فشارهای معیشتی و منزلتی فراوانند و فعالینشان زیر تیغ سرکوب نهادهای امنیتی،اما اعتراضشان صرفا محدود به خود نمی شود و گویی از زبان همه جامعه سخن می گویند و برای همه جامعه فریاد می زنند. به ویژه آن که اعتراضات و مطالبات امروز ما دانشجویان نیز بیش از هر زمان دیگری با اعتراضات معلمان در هم گره خورده است و همصدایی معناداری بینمان شنیده می شود؛ از اعتراض به پولی سازی و خصوصی سازی آموزش تا نقض حق تحصیل رایگان و عادلانه و افت کیفیت تحصیل؛ از سنگ اندازی در راه تشکل یابی صنفی مستقل و برخورد های امنیتی با فعالین صنفی عرصه آموزش تا مطالبه آزادی فعالین صنفیمان، همه و همه بیانگریک واقعیت است:

 

دردها مشترک و فریادها مشترکند.

 

اعتصاب معلمان، اعتصابی با ابعاد اجتماعی

حمایت زبیده حاجی زاده همسر بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری و زندانی سیاسی سابق بهمراه رضوان خان بیگی همسر بهفر لاله زاری زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از تحصن اعتراضی فرهنگیان در شهرهای مختلف ایران

مادر:ما مادران داغدیده از اعتصابات و تحصن سراسری فرهنگیان و معلمین حمایت می نماییم .

مادر افشین اسانلو:جان باخته ،سندیکای آزاد کارگری وعدالت اجتماعی

حمایت فعال کارگری و کودک ، بهنام ابراهیم زاده زندانی سیاسی سابق به همراه دو تن از کارگران از تحصن سراسری معلمان.

علام همبستگی جمعی از رانندگان شرکتهای مسافرتی بین شهری مریوان از حصن سراسری معلمان-معلم، کارگر، دانشجو، اتحاد اتحاد

 

 

کارگران

 

اتحادیه آزاد کارگران ایران: در حمایت و همبستگی با اعتصاب و تحصن سراسری معلمان

اعتصاب، تحصن، تجمعات اعتراضی و خواست تغییرات بنیادین در کشور حق مسلم معلمان، کارگران و عموم مردم ایران است

بدنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان برای اعتصاب و تحصن در روزهای ٢٢ و ٢٣ مهر ماه، از صبح دیروز معلمان سراسر کشور در اقدامی متحدانه و سراسری صحنه های پرشوری از ایستادگی در برابر تحمیل فقر و فلاکت و بی حقوقی و تبعیض خلق کردند و در اقصی نقاط کشور دست به اعتصاب و تحصن زدند.

مسائل و معضلات حاد و غیر قابل تحملی  که در فراخوان شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان بیان شده است تماما مسائل و معضلاتی هستند که امروزه عموم توده های زحمتکش مردم ایران از معلمان تا کارگران و پرستاران، بازنشستگان و دانشجویان، تا  جوانان و هر انسان مزد بگیرزحمتکشی در سراسر کشور با آنها دست به گریبانند و هر یک به نوبه خود سالهاست در اعتراض به آنها فریاد عدالتخواهی سر میدهند.

اما پاسخی که حکومتگران در طول سالیان متمادی به طرح این مسائل و مصائب غیر قابل تحمل و اعتراضات گسترده و روزانه کارگران و معلمان و دیگر اقشار زحمتکش جامعه داده اند چیزی جز سرکوب و تداوم سیاست غارت و چپاول ثروتهای اجتماعی و ویرانسازی بیش از پیش اقتصاد و زیرساختهای جامعه از آموزش و پرورش تا صنایع سنگین و نیمه سنگین و هر آنچه که در بدیهی ترین شکلی لازمه دوام و بقا یک جامعه می باشد نبوده است.

آن چیزی که حکومتگران تا بدینجا از درک آن عاجز بوده اند این است که هیچ جامعه ای دست به خودکشی جمعی نمیزند و فریاد عدالتخواهی شکل دهندگان آن جامعه برای بقا و برخورداری از یکزندگی انسانی، نهایتا در پیوند با یکدیگر با به راه انداختن طوفانی از اعتراضات متحدانه و سراسری بساط ظلم و ستم را بر می چیند.

اینک آنروز از راه رسیده است. جامعه هشتاد میلیونی مردم ایران لحظه ای آرام و قرار ندارد. خیزش دی ماه به اعتراضات دختران انقلاب گره میخورد، دختران انقلاب به فریاد آزادی عقیده دراویش، دراویش به اعتراضات گسترده کشاورزان اصفهان و رژه خیابانی کارگران فولاد اهواز  و این سلسله اعتراضات با آغاز سال ٩٧  به تجمع کارگران در مقابل مجلس به مناسبت روز جهانی کارگر و کیفر خواست آنان از حکومت میرسد و در ادامه، اعتراضات سلسله وار و قدرتمند دیگری از قبیل اعتراضات گسترده مردم کازرون، خیزش مردم خرمشهر و آبادان، اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، باز هم اعتراضات خیابانی کارگران فولاد اهواز و سپس در پی افزایش چندین برابری قیمت دلار، خیزش بازاریان و اعتصاب سراسری کامیونداران و رانندگان کشور از راه میرسد و همه اینها در کنار صدها اعتصاب بزرگ و کوچک کارگری در سطح کشور به اعتصاب و تحصن سراسری معلمان پیوند میخورد و  فردا با تجمع بزرگ بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه  این اعتراضات مسیر خود را همچون موجی سهمگین و زیر و رو کننده تا بر چیدن بساط غارتگری و ظلم و ستم می شکافد و به پیش می تازد.

آنچیزی که در ورای حق خواهی عموم مردم ایران و اعتراضات گسترده و سراسری آنان قابل مشاهده است، این است که حکومتگران در بن بست لاینحل اقتصادی و اجتماعی سیاسی که خود بدست خویش افریده اند هیچ راه حلی برای شرایط فلاکت بار و غیر قابل تحمل موجود ندارند.

گذر از این شرایط فقط در دستان ما کارگران و معلمان و اعتصابات و اعترضات متحدانه و سراسری است. اتحادیه ازاد کارگران ایران با اعلام همبستگی با اعتصاب و تحصن سراسری معلمان و تاکید بر ازادی فوری محمد رضا رمضان زاده رئیس شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان، محمد صادق شکری و دیگر معلمان دربند، حمایت خود را از تجمع فردا صبح بازنشستگان در مقابل سازمان برنامه و بودجه با فراخوان به شرکت بازنشستگان تامین اجتماعی در این تجمع اعلام و عموم کارگران بویژه کارگران صنایع کلیدی کشور را به تدارک اعتصابات و اعتراضات سراسری و حمایت های عملی از جنبش اعتراضی معلمان فرا میخواند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – ٢٣ مهر ماه ١٣٩٧

 

اعلام حمایت سندیکای کارگران   نیشکر هفت تپه  از اعتصاب عمومی و سراسری معلمان.

بنابر درخواست شورا هماهنگی  تشکل های صنفی فرهنگیان  در ایران ، روز هاییکشنبه و دوشنبه – ٢٢ و٢٣ مهر ماه – فراخوان به اعتصاب عمومی داده شد.

معلمان  بخشی از طبقه کارگر ایران هستند .  آنان خواستار آزادی معلمان زندانی ، اعتراض به تورم ، فقر و فلاکت ، داشتن  زندگی شایسته ومرفه ، برخورداری از دستمزد مناسب،   همچنین از دیگر خواست های انان رایگان بودن تحصیل برای کودکان و همچنین برچیدن مدارس خصوصی میباشد.

سندیکای کارگران نیشکرهفت تپه ضمن حمایت از خواست و مطالبات بحق معلمان، اعلام می داریم که داشتن  زندگی شایسته و مرفه ، تحصیل رایگان  ، رایگان بودن خدمات درمانی و بهداشتی و خدمات تامین اجتماعی برای آحاد افراد جامعه – حتی مهاجرین ساکن ایران- از حقوق پایه ای مردم بوده و دولت وظیفه دارد بی قید و شرط  این خواست ها و دیگر مطالبات معلمان  را به مرحله اجرا در آورد.

ما اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ، دست تک تک شما معلمان آگاه و مبارز را به گرمی می فشاریم  و باور داریم که پیروزی بی شک  از آن ماست.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه.

یکشنبه .٢٢ مهر ١٣٩٧

اعلام حمایت شاخه سقز و زیویهی انجمن صنفی معلمان کردستان از فراخوان تحصن سراسری معلمان

بادرود بر همکاران گرامی شاغل، بازنشسته، دانش آموزان و اولیای گرامی

انجمن صنفی معلمان کردستان شاخه ی (سقز و زیویه)همگام و همسو با فراخوان تحصن شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران،ضمن حمایت از فراخوان ؛ از تمامی همکاران محترم فرهنگی اعم از آموزگاران و دبیران، مدیران و بازنشستگان محترم دعوت می نماید در روزهای ٢٢ و ٢٣ مهر ماه در مدارس در اعتراض به تصمیم گیریهای نابخردانه که موجب بروز معضلاتی نظیر :

عدم کیفیت بخشی به آموزش، پولی سازی مدارس، تراکم بیش از حد کلاس درس، ناکارآمدی سیستم آموزشی و علی الخصوص وضعیت بد معیشتی شاغلین و بازنشستگان محترم با توجه به تورم افسارگسیخته ؛ صدای رسای خود را به گوش مسئولین مربوطه رسانده، برای استیفای حقوق قانونی و برحق خود ،ضمن تحصن،دلایل آن را نیز برای دانش آموزان و اولیای محترم تبیین نمایند و خاطر نشان کنند که پیگیر حقوق برباد رفته ی آنان می باشیم.

با درود

انجمن صنفی معلمان کردستان شاخه ی (سقز و زیویه)

 

 

گزارش

ضرب و شتم اسماعیل جانی دستفروش قزوینی تو‌سط ماموران شهرداری

فرد مضروب در حال فروش میوه بوده که ماموران سد معبر بدون هیچ گونه تذکری وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.شب گذشته ماموران سد معبر شهرداری در خیابان سپه قزوین با یک دست فروش درگیر شده و با توجه به شدت جراحات وارده اسماعیل جانی توسط مردم و اورژانس به بیمارستان شهید رجایی منتقل می‌شود.این دومین درگیری فیزیکی ماموران شهرداری قزوین با شهروندان در چند روز گذشته است . در برخورد قبلییحیی درزجینی خبرنگار صدا وسیمای شبکه الوند مورد ضرب وشتم ماموران اجرای احکام شهرداری قرار گرفته بود.

 

کارگران شهرداری شادگان ٨ ماه مزد طلبکارند

 

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

١ــ انگلستان – اعتصاب یکروزه کارکنان متروی لندن

اتحادیه صنفی کارکنان بخش حمل‌ونقل ریلی (آسلف)، اعتصاب ٢٤ ساعته را سازمان‌دهی کرده است که در نتیجه آن، کارکنان خطوط اصلی “سنترال” و “واترلو” روز جمعه ٥اکتبردر محل کار خود حاضر نشدند.

“فین برنن” از اتحادیه آسلف گفته است که معترضان به‌طور مرتب به کار کردن در شیفت شب و انجام فعالیت‌های ناامن بدون توافق قبلی مجبور می‌شوند.

“نایجل هولنس” مدیر اجرایی شرکت متروی لندن این اعتصاب را غیرضروری خوانده و گفته است که پس از گفت‌وگوهای مثبت با معترضین، طرفین قادر نبودند تا درباره بازگشت یکی از کارکنان مترو که قوانین امنیتی را نقض کرده به توافق برسند.

“برنن” در واکنش به این ادعا عنوان کرد که پرونده کارمند متخلف از مردادماه گذشته بارها مطرح‌شده و مقام‌های شرکت متروی لندن که “در حال چرت زدن” هستند، تمایلی به حل این مساله ندارند.

هم‌زمان کارکنان شرکت ریلی جنوب غرب لندن اعتصاب دیگری را به مدت ٤٨ ساعت از امروز آغاز کرده‌اند.

شرکت متروی لندن روزانه بیش از سه میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و یکی از اصلی‌ترین ابزارهای تردد ساکنین لندن به شمار می‌رود. براساس گزارش‌ها، نزدیک به ٨٠٠ هزار مسافر روزانه از خطوط سنترال و واترلو استفاده می‌کنند.

اتحادیه آسلف همچنین درباره اعتصاب گسترده دیگری که قرار است ماه آینده برگزار شود، هشدار داده است.

 

٢ــ لهستان – اعتراض به کودک آزاری توسط کشیشان و کلیسا

نزدیک به دویست شهروند لهستانی روز یکشنبه ٧اکتبرعلیه آزار جنسی کودکان توسط کشیش های کاتولیک به خیابان آمدند.

معترضان در خیابان‌های ورشو پایتخت لهستان شعار می‌دادند: “کشیش‌ها مرتکب آزار جنسی علیه کودکان می‌شوند و کاردینال‌های عالی‌رتبه لهستانی با افشاگری‌ها مقابله و از کشیش‌ها حمایت می‌کنند. ”

معترضان نقشه‌ای از کل لهستان را به عنوان پلاکارد با خود حمل می‌کردند که نشان می‌داد آزار و اذیت جنسی کودکان در جای جای این کشور توسط مردان کلیسا رخ داده است. دولت راست‌گرای لهستان اجازه نظرسنجی و سرشماری دقیق به سازمان‌های مردم نهاد را نمی‌دهد و به همین دلیل شمار تجاوزات و آزار جنسی کودکان در این کشور به درستی ثبت نشده است.

با این حال یکی از گروه‌های حامی حقوق کودکان در آخرین گزارش ادعا کرده است که در دو دهه اخیر دست کم ٥٦ کودک مورد آزار جنسی روحانیان قرارگرفته‌اند. شهروندان معترض در مقابل یکی از بزرگترین کلیساهای ورشو تجمع کردند.

مارک لینسکی، از سازمان “نترسیم” گفت که اعتراض این شهروندان برای خاتمه دادن به سکوت مردان مهم و تاثیرگذار کلیسای کاتولیک در لهستان است.

همزمان با ورشو، تظاهرات‌های دیگری در برخی شهرهای بزرگ از جمله پوزنان نیز برگزار شد.

به تازگی فیلم کلر که درباره فساد و آزار جنسی کودکان در صحن کلیسا است با استقبال ویژه ای روبرو شده است و از جمعیت ٣٨ میلیونی لهستان سه میلیون به تماشای این فیلم رفته‌اند.

 

٣ــ تونس – بر اساس تصمیم جدید پارلمان، تبعیض نژادی جرم محسوب میشود

پارلمان تونس شامگاه سه‌شنبه ٩ اکتبر، قانونی تصویب کرد که برپایه آن “تبعیض نژادی” با تمام انواعش جرم شناخته می‌شود؛ اقدامی که در راستای توقف تعرض‌های صورت گرفته در این زمینه به ویژه علیه آفریقایی‌های رنگین پوست مقیم در تونس صورت می‌گیرد.

١٢٥نماینده به این لایحه، رای مثبت و ٥ نماینده دیگر، رای ممتنع دادند، در حالی که تنها یک نماینده با این لایحه مخالفت کرد. بدین ترتیب تونس دومین کشور پس از آفریقای جنوبی در قاره آفریقا است که قانونی برای مبارزه با نژاد پرستی تصویب می‌کند.

برپایه این قانونی که هدف از آن، ایجاد برابری میان همه افراد و تضمین حقوق قربانیان نژاد پرستی است، “هرگونه تبعیض، استثنا، مانع تراشی یا امتیاز دهی برپایه نژاد، رنگ، نسب و دیگر موارد مشابه، نژاد پرستی به شمار می‌آید”

این قانون به قربانیان نژاد پرستی حق درمان روانی و اجتماعی و همچنین حمایت قانونی می‌دهد. آن‌ها همچنین غرامت قضایی عادلانه و مناسب دریافت می‌کنند به گونه‌ای که “عاملان نژاد پرستی و محرکان نفرت پراکنی، احکامی قضایی تا ٣ سال زندان به علاوه جریمه مالی دریافت می‌کنند”. همچنین قانون روند قضایی در این پرونده‌ها را مشخص کرده است.

 

٤ــ افغانستان – بالاترین تلفات غیر نظامیان از سال ٢٠١٤

سازمان ملل متحد می‌گوید تعداد تلفات غیرنظامیان در افغانستان کماکان “بسیار شدید” است و حتی در نه ماهه اول سال جاری میلادی به بالاترین رقم از سال ٢٠١٤ تاکنون رسیده است.طبق گزارش جدید دفتر همکاری سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) که روز چهارشنبه ١٠اکتبرمنتشر شد از اول ژانویه تا پایان سپتامبر امسال دو هزار و ٧٩٨ غیرنظامی در افغانستان کشته و پنج هزار و ٢٥٢ نفر نیز زخمی شده‌اند.شمار تلفات غیرنظامیان به نسبت همین دوره در سال گذشته ٢١ درصد افزایش یافته و تلفات ناشی از بمب‌گذاری‌های انتحاری ٤٦ درصد بیشتر از سال گذشته است.بر اساس یافته‌های این گزارش، حدود نیمی از کشته‌ها و مجروحان بر اثر انفجار بمب‌های دست ساز بوده است. عامل دوم تلفات غیرنظامیان هم درگیری‌های مسلحانه بین نیروهای دولتی و شورشیان بوده که در نتیجه آن ٦٠٥ نفر کشته شده‌اند.بر اثر حملات هوایی دولت افغانستان و نیروهای آمریکایی ٣١٣ نفر کشته و ٣٣٦ نفر مجروح شده‌اند. حدود ٦٠ درصد از قربانیان ناشی از حملات هوایی زنان و کودکان بوده‌اند.طبق گزارش سازمان ملل متحد در سال ٢٠١٧ تلفات غیرنظامیان سه هزار و ٤٣٨ کشته و هفت هزار و ١٥ مجروح بوده است.آمارهای سازمان ملل متحد در این زمینه محتاطانه تلقی می‌شود چون ثبت رسمی هر مورد مستلزم حداقل سه منبع مستقل است.

 

٥ــ  فرانسه – آغاز اعتصاب‌های گسترده

فرانسه – آغاز اعتصاب‌های گسترده در این کشوربه گزارش فرانس ٢٤، سندیکاهای کارگری فرانسه در اعتراض به اصلاح قوانین بازنشستگی، فراخوانِ اعتصاب عمومی دادند. پیش‌بینی می‌شود که در روزهای آینده هزاران نفر از کارگران، دانشجویان و بازنشستگان و کارمندان به خیابان‌های پاریس بیایند.آنها قوانین جدید را “ناقض عدالت اجتماعی” می‌خوانند و از مردم خواسته‌اند تا توقف کامل اجرای آنها دست از اعتراض برندارندمعترضان تاکید دارند که قوانین جدید به کاهش حقوق و مزایای آنان منجر خواهد شد. همچنین قرار است ١٠٠ تظاهرات دیگر در شهرهای فرانسوی نظیر لیون، مارسی و نیس برگزار شود.  بنابراین اصلاحات، کارگران از مزایای قابل توجهی که از مدت‌ها قبل از آن بهره‌مند بوده‌اند، محروم می‌شوند و برخی امتیازات نظیر تضمین مادام‌العمر شغلی و بازنشستگی زودهنگام دیگر وجود نخواهند داشت.

 

٦ــاسترلیا – وضعیت فوق العاده وخیم کودکان پناهجو

سازمان پزشکان بدون مرز روز پنج‌شنبه، ١١اکتبرضمن تاکید بر وضعیت روانی “وخیم” و خطرناک پناهجویان و به‌ویژه کودکان در بازداشتگاه نائورو از دولت استرالیا خواست آنها را از این بازداشتگاه خارج کند.

طبق گزارش سازمان پزشکان بدون مرز، سلامت روانی پناهجویانی که استرالیا آنها را در بازداشتگاه جزیره نائورو نگاه می‌دارد به اندازه‌ای وخیم است که برخی کودکان به حالت اغما نزدیک شده و با خوردن و نوشیدن و حتی تکلم مشکل پیدا کرده‌اند.

سازمان پزشکان بدون مرز یکی از چند گروهی است که به‌طور مستقل وضعیت پناهندگان در بازداشتگاه نائورو را ارزیابی کرده و به پناهجویان مراقبت‌های بهداشت روانی ارائه می‌داد، اما مقام‌های نائورویی از ٥ اکتبر، هفته گذشته، قرارداد این سازمان را لغو کردند.

پل مک‌فان، مدیر اجرایی پزشکان بدون مرز، در سیدنی به خبرنگاران گفت: “طی مدتی که در جزیره بودیم، شاهد پسرفت شدید وضعیت سلامت روانی بین پناهجویان و پناهندگان، از جمله کودکان، بودیم، به‌ طوری که بعضی از آنها قادر به خوردن، نوشیدن یا صحبت کردن نیستند و نیاز به تزریق مایعات پیدا کرده‌اند”

بر اساس سیاست سختگیرانه مهاجرتی استرالیا، پناهجویانی که تلاش می‌کنند به استرالیا برسند بازداشت شده و به سه اردوگاه در پاپوآ گینه نو یا اردوگاهی در جزیره نائورو فرستاده می‌شوند.

بیش از هزار مرد، زن و کودک که گفته می‌شود بسیاری از آنها ایرانی هستند در اردوگاه‌های پاپوآ گینه نو و نائورو زندگی می‌کنند و به آنها گفته شده که هرگز حق اقامت در استرالیا را دریافت نخواهند کرد.

پل مک‌فان با اشاره به این وضعیت گفت که وخیم‌تر شدن وضعیت روانی این پناهجویان “آشکارا” به بی‌پایان بودن مدت بازداشت آنها ربط دارد.

او همچنین گفت: “از میان پناهندگانی که تحت درمان ما بودند، دست‌کم ٧٨ نفر یا خودکشی کرده یا به فکر خودکشی یا صدمه زدن به خود هستند”

مدافعان حقوق بشر در مورد وضعیت حقوق مدنی در این جزیره بارها ابراز نگرانی کرده‌اند و در استرالیا نیز تاکنون بارها تظاهراتی علیه نحوه رفتار دولت این کشور با پناهندگان برگزار شده است.

 

 

 

طلاعیه شماره  ١٧

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون ادامه دارد

امروز ٢١ مهرماه اعتصاب رانندگان کامیون همچنان با قدرت ادامه دارد. این اعتصاب از روز اول مهر ماه آغاز شده و رانندگان اعلام کرده اند که تا رسیدن به خواستهایشان به اعتصاب خود ادامه خواهند داد. در این روز همچون روزهای دیگر در برخی از شهرها تجمع کردند. رانندگان کامیون با برپایی تجمعات اعتراضی خود پیگیر خواستهایشان میشوند و با این کار مردم را از ادامه اعتصاب خود مطلع نگاه میدارند. از جمله امروز رانندگان کامیون در زرین شهر در مقابل فرمانداری تجمع داشتند.

طی بیست و یک روز اعتصاب رانندگان کامیون و کامیونداران ٢٥٦ نفر از آنان دستگیر شده اند. محسن کرمی، سرپرست دادستانی قزوین در شانزدهم مهر ماه با اعلام خبر ارسال پرونده ١٧ راننده بازداشتی در این شهر به  دادگاه گفت:” “پس از ارسال پرونده این افراد به دادگاه ما اشد مجازات را برای آن‌ها تقاضا داریم و اگر محاربه آنان محرز شود احکام سنگینی همچون اعدام در انتظار ایشان خواهد بود”.

این سخنان با عکس العمل اعتراضی شدیدی در میان رانندگان اعتصابی روبرو شده است. اکنون یک کارزار مهم رانندگان کامیون آزادی فوری همکاران بازداشتی آنان است. رانندگان کامیون با تاکید بر ادامه اعتصاب خود در مقابل این تهدیدات ایستاده اند و اعتصاب آنان در بیش از ٣٢٠ شهر ادامه دارد.

با انعکاس  خبر مربوط به تهدید ١٧ راننده اعتصابی بازداشتی در قزوین، فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل(آی تی اف) طی بیانیه ای در ٢٠ مهرماه با شدیدترین عبارات به  تقاضای مجازات اعدام برای هفده راننده اعتصابی قزوین اعتراض کرده است. “استیون کاتن”‌ دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل خواستار مداخله سازمان بین‌المللی کار “آی ال او” در این مورد شده است. در بخشی از نامه فدراسیون بین المللی در اعتراض به این اظهارات جنایتکارانه چنین آمده است:” مجازات اعدام برای اعتصاب جدی ترین نقض حقوق کارگران و سیاستی بسیارغیر انسانی و غیر قابل تصور است. اعضای فدراسیون  “شعبات آی تی اف” در سراسر جهان بطور اضطراری خواستار این هستند که مقامات حکومت اسلامی به خواستهای رانندگان کامیون پاسخ دهند. آی تی اف از سامان جهانی کار میخواهد که از آنجا که ایران عضو این سازمان است، در این موضوع مداخله کنند.

اتحادیه رانندگان کامیون در دانمارک نیز طی بیانیه ای از اعتصاب و خواستهای رانندگان کامیون اعلام پشتیبانی کرده اند. قبلا هم اعتصاب رانندگان کامیون از سوی اتحادیه های رانندگان حمل و نقل در کانادا، آمریکا، هلند و استرالیا مورد پشتیبانی قرار گرفت.

پاسخ سیاستهای ضد انسانی حکومت ادامه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، پیوستن بخش های دیگر جامعه به اعتصابات سراسری و اتحاد و همبستگی جهانی با رانندگان اعتصابی است. حزب کمونیست کارگری قاطعانه از مبارزات رانندگان کامیون و کامیونداران حمایت میکند  و کارزاری جهانی برای آزادی فوری رانندگان بازداشتی را در دستور خود دارد.

زنده باد رانندگان معترض و حق طلب!

حزب کمونیست کارگری ایران

٢١ مهر ١٣٩٧، ١٣ اکتبر ٢٠١٨

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …