از نتایج نظم نوین جهانی و اسلام سیاسی

آنچه ما امروز در عراق میبینیم حاصل بیش از دو دهه حضور میلیتاریزم امریکا و دولتهای ائتلاف با امریکا، حکومت اسلامی ایران، ترکیه و عربستان است. جنگ قدرت و بن بست اوضاع سیاسی، تعطیلی مجلس با خط و نشان کشیدن مقتدی صدر و مسعود بارزانی و مخالفت با انتخاب هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری عراق شروع نشده. عراق بیش از دو دهه است در آتش و بمب و جنگ گرفتار شده، ترکیه با اردوغان و داعش، حکومت اسلامی ایران با سپاه قدس، و حشدشعبی احزاب و جریانات اسلامی از نوری مالکی تا مقتدا صدر حلقه های اصلی شرایط کنونی هستند.

با فروپاشی حاکمیت صدام حسین در سال ٢٠٠٣ عراق تبدیل به مملکت مانور سلاحهای کشنده و انتحاری شد. هزاران نفر در انفجارهای خیابانی و جنگ قدرت فرقه های قومی و مذهبی کشته شدند. دولت فاشیستی و ارتش ترکیه و به قدرت رسیدن داعش(هر چند کوتاه مدت) با تحت کنترل گرفتن شهرهایی از جمله رقه و موصل دومین شهر پرجمعیت و بزرگ عراق، جمهوری اسلامی که در انزوای بین المللی و منطقه ای قرار داشت، جان گرفتند و در عراق به فاکتورهای دخیل و تعین کننده عروج پیدا کردند. عملا میدان برای تروریسم اسلامی آماده و باز شد. ترکیه، عربستان و جمهوری اسلامی، احزاب اسلامی و باندهای تروریستی اسلامی را حمایت و میلیونها دلار برای حفظ و فعال کردن آنها در منطقه هزینه داند. جمهوری اسلامی با حضور فعال برای عملیاتهای نظامی و ترور با تاسیس حشد شعبی عملا نهادهای امنیتی تحت فرماندهی سپاه قدس را به مردم تحمیل کرد.

شرایط خونین و تروریسم اسلامی با شکاف طبقاتی عمیقی بر میلیونها نفر از کارگران و کارکنان در عراق رقم خورد. بر تعداد تهیدستان و بیکاران افزوده شده، شانس موقعیت شغلی برای جوانان کم و کمتر شده. در عوض حاکمان خودگمارده سیستم قومی ـ مذهبی از بالاترین درجه از رفاه و درآمدهای میلیاردی برخوردارهستند.

زمینه های اجتماعی نارضایتی توده ای مردم در “انتخابات” ٢٠١٨، چهارمین انتخابات پس از سقوط رژیم بعث؛ دومین انتخابات پس از خروج آمریکا از عراق (٢٠١١) و اولین انتخابات پس از داعش اس فراهم شد. تعداد واجدان شرایط رأی دادن ٢۴ میلیون (و ٣۵٢ هزار و ٢۵٣) نفر بود. در انتخابات فقط ٩ میلیون شرکت کردند. استارت اعتراضات توده ای مردم در عراق با شرکت نکردن آنها و شکست این مضحکه، زده شد.
عراق در عمیقترین بحران سیاسی و حکومتی قرار گرفته.  از اکتبر  ۲۰۲۱ و با برگزاری  “انتخابات” پارلمان  تا به امروز، تشکیل دولت معلق شده است. احزاب بیرون آمده  از   صندوقها موفق به  تشکیل ائتلاف برای تشکیل  دولت نشده اند.  جریان مقتدی صدر با کسب ۷۲ کرسی و ائتلاف فتح (وابسته به حشد الشعبی ـ نیروهای نظامی اسلامی حکومت اسلامی در عراق) با نوری مالکی این دو گروه با هم ۵۹ کرسی و حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۳ کرسی از صندوقها بیرون آورده شدند.
قرار براین بوده با  انتخابات رئیس  جمهور گامی  برای حل  بحران  کنونی  برداشته  شود. مقتدی  صدر  و  مسعود  بارزانی با  رایزنی  هایشان تلاش کردند به  توافق  برسند و  گام اول   برای ائتلاف و تشکیل  دولت برداشته شود. مخالفت صدر  با  کاندیداتوری هوشیار زیباری از حزب دموکرات  کردستان  عراق این تلاش هم  ناکام  و  به تعطیلی مجلس کشیده  شد.
و اما نیروی  اعتراضی ـ انقلابی و   اجتماعی که در اکتبر ۲۰۱۹ به بعد در بغداد و سایر شهرهای بزرگ عراق  بشکل سلبی به  نفی دموکراسی قومی  ـ مذهبی به  میدان  آمد،  خواهان دگرگونی پایه  ای تا  سطح دخالت  در  قدرت  سیاسی و تصرف منطقه سبز بود.
رسوایی دموکراسی موزائیکی قومی  ــ اسلامی در عراق بیش از هر دوره ای به تجربه سیاسی و مبارزاتی مردم تبدیل شد.
نسان نودینیان
٧ ژانویه ٢٠٢٢

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …