اطلاعیه خبری: اعتصاب در راه آهن، تجمع کارگران آلومنیوم ایران و چند خبر دیگر

  • امروز دوشنبه ۲۵ اسفند بدنبال فراخوان قبلی اعلام شده از سوی کارگران راه آهن، این کارگران در ورامین دست به اعتصاب زدند و راهداران در این شهر از تحویل شیفت کاری شان خودداری کردند. اعتراض این کارگران به تعویق پرداخت دستمزدها و قراردادهای موقت کاری است و اعلام کرده اند که تا حقوق و مطالباتشان را دریافت نکنند سر کار باز نخواهند گشت. در همین روز کارگران راه آهن کرج نیز وارد اعتصاب شدند. این کارگران مزد سه ماه خود را طلب دارند.
  • روز ٢٥ اسفند کارگران شرکت آلومینیوم ایران ( ایرالکو ) در اعتراض به تغییر آیین نامه انضباطی کار و تشدید فشارهای امنیتی دست به اعتراض زدند. به گفته کارگران این تغییرات مقدمه فشار بیشتر بر آنها و باز گذاشتن دست شرکت برای انفصال کارگران است و امنیت شغلی آنها را تهدید میکند.
  • روز ٢٥ اسفند کارگران اقماری ملی حفاری در اعتراض به عدم پرداخت هزینه رفت و برگشت خود به محل کارشان صدای اعتراض خود را رسانه ای کردند. به گفته این کارگران مسیر رفت و برگشت آنها به محل کار دو پروازه است و بابت آن ٤ پرواز در هر ماه حدود ۲،۸۰۰،۰۰۰ تومان پرداخت میکنند و این بخش بزرگی از دریافتی آنهاست. به گفته کارگران کارفرما مسئول پرداخت این پول است.
  • روز ٢٥ اسفند جمعی از کارگران و استادکاران ساختمانی سقز در اعتراض به نداشتن سهمیه ی بیمه در مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرستان تجمع کردند. بنا بر خبر ها بدنبال تصویب طرحی از سوی دولت در قبال صدور پروانه ساخت توسط شهرداری ها، باید درصدی از عوارض آن از سازنده ساختمان اخذ و بابت بیمه کارگران ساختمانی به سازمان تامین اجتماعی پرداخت گردد. مشروط بر اینکه این کارگران دارای گواهی نامه مهارت فنی در یکی از شاخه های مشاغل ساختمانی از سازمان فنی حرفه ای باشند. بر اساس این مصوبه قرار بر این بوده است که در مرحله اول یک میلیون و دویست هزار نفر از کارگران ساختمانی تحت پوشش بیمه قرار گیرند. اما بنا بر خبرها تنها ٩٥٠ هزار نفر از انها در کل کشور پوشش داده شده اند. کارگران ساختمانی سقز به دلیل محرومیت از این حق دست به اعتراض زده اند. کارگرانی ساختمانی در معرض بیشترین آسیبهای ناشی از ناامنی محیط کار قرار دارند. این کارگران باید از درمان رایگان برخوردار باشند. درمان و بهداشت رایگان حق مسلم همه مردم است.
  • طی روزهای ٢٣ و ٢٤ اسفند گروهی از کارگران کارخانه ایران مایه تبریز (گلمایه) در اعتراض به نداشتن امنیت شغلی و در مخالفت با تصمیم کارفرما برای تعطیلی کارخانه مقابل کارخانه و فرمانداری تجمع کردند.
  • روزيكشنبه ۲۴ اسفند کارگران آبفا در خوزستان در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه، اضافه كارى وساير مزايا و مطالبات سالهاى گذشته شان در مقابل ساختمان استانداری در اهواز دست به تجمع زدند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٥ اسفند ۱۳۹۹، ١٥ مارس ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

نامه فعالان کارگری به اتحادیه‌ها در جهان: خواستار آزادی کارگران زندانی درایران شوید

گروهی از فعالان کارگری خارج از ایران در نامه سرگشاده ای به اتحادیه ها و …