اطلاعیه خبری: اعتصاب کارگران تهران جنوب، تجمع اعتراضی دستفروشان سنندج و چند خبر اعتراضی دیگر

  • روز شنبه ۲۵ بهمن کارگران شرکت تهران جنوب در اعتراض به اخراج ۲۵ نفر از همکارانشان دست به اعتصاب زدند. بنا برخبر در تابستان امسال یکی از کارگران این شرکت به دلیل گرمای طاقت فرسای هوا و عدم تامین امکانات کمک های اولیه توسط مسئولین این شرکت در محل کار فوت کرده بود واین موضوع بر فضای اعتراض میان کارگران شدت داد. در شهریور ماه نیز این کارگران بدلیل عدم دریافت دستمزدهایشان دست به اعتصاب زده بودند. بازگشت به کار کارگران اخراجی خواست فوری کارگران تهران جنوب است. این شرکت کار انبارداری پتروشیمی ماهشهر را در بندر مجیدیه برعهده دارد.
  • روز شنبه ۲۵ بهمن جمعی از دستفروشان خیابان فردوسی سنندج، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان و ساعات نامناسب تعیین شده از سوی شهرداری برای کار دستفروشان وعدم اختصاص مکان منابسی برای کارشان بار دیگر در مقابل ساختمان استانداری کردستان دست به اعتصاب و تجمع زدند. دستفروشان بخشی از کارگران بیکار هستند که با اندوخته ناچیزی میکوشند خود وخانواده شان را ازگرسنگی نجات دهند. دولت مسئول تامین زندگی همه بیکاران از جمله دستفروشان است. اما جمهوری اسلامی نه فقط زندگی و حقوق آنها را تامین نمیکند بلکه مدام آنها را مورد تعرض و زیر فشار قرار میدهد. تمامی افراد بدون درآمد و کم درآمد از جمله دستفروشان باید از حقوق پایه ماهانه برخوردارشوند. درمان وتحصیل رایگان و داشتن مسکن حقوق پایه ای همه مردم است.
  • از ساعت هشت و نیم صبح روز ٢٥ بهمن برای دومین هفته متوالی کارکنان بدون بیمه شهرداری تبریز که در قالب قرارداد مربی با سوابق ۷ الی ۱۹ سال بکار گرفته شده اند، مقابل دفتر شهردار تبریز دست به تحصن زدند. این مربیان خواستار استخدام رسمی خود و پرداخت حق و حقوقشان هستند.
  • صبح روز شنبه ۲۵ بهمن تعدادی از آبداران روستایی شهرستان ایذه دراعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه و نداشتن قرارداد کاری، بار دیگر مقابل ساختمان فرمانداری و اداره آب و فاضلاب شهرستان ایذه دست به تجمع اعتراضی زدند.این کارگران مدت یکسال است که بدون قرارداد به عنوان آبدار به کار گرفته شده و فقط دو ماه حقوق آنهم بصورت علی الحساب دریافت کرده اند. همچنین بیمه آنها تا مهرماه قطع بوده و عیدی و سنوات سال گذشته را نیز دریافت نکرده اند.
  • روز ٢٥ بهمن کارگران فضای سبز شهرداری امیدیه در اعتراض به تعویق پرداخت چندین ماه مزد خود بار دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند. به گفته کارگران یکی از پیمانکاران سابق شهرداری این شهر در استان خوزستان از حدود ۳ سال قبل بخشی از مطالبات مزدی ۵۰ کارگر فضای سبز شهرداری را پرداخت نکرده است. این کارگران از اول بهمن ماه سال ۹۶ تا ۳۱ اردیبهشت ماه سال ۹۸ زیر نظر یکی از شرکت‌های پیمانکاری به عنوان کارگر فضای سبز مشغول به کار بوده‌اند، اما با پایان قرارداد خود با این پیمانکار، تاکنون نتوانسته‌اند مطالبات مزدی خود را از وی دریافت نمایند.
  • روز شنبه ۲۵ بهمن کارگران راه آهن ناحیه لرستان و زاگرس در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه و عدم تخصیص کفش و لباس کار از سوی کارفرما دست به اعتصاب زده‌ و خواهان پرداخت فوری مطالباتشان شدند.
  • روز سه شنبه ۲۱ بهمن، شماری از کارکنان اداره آب و فاضلاب شهرستان رامشیر در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی خود در مقابل این اداره دست به تجمع زدند.
  • روز ۲۰بهمن رانندگان شادگان در اعتراض به مافیای حمل ونقل و اختصاص بارهای صنایع فولاد شادگان به عده ای معدود دست به اعتراض زده و ماشین هایشانرا روبروی درب ورودی صنایع فولاد پارک کردند.
  • روز ۱۸ بهمن حدود ۷۰ نفر از کارگران شرکت پیمانکاری طرح توسعه لاوان در پارس جنوبی به علت عدم دریافت مطالبات مالی خود به مدت سه ماه، درب ورودی شرکت را مسدود کرده و تجمع کردند. زیر فشار این حرکت اعتراضی شاهدیان مسئول پروژه وعده پرداخت مطالبات کارگران را داد. کارگران نیز اعلام کرده اند که اگر این وعده انجام نگیرد، دوباره دست به تجمع خواهند زد.

پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢٥ بهمن ۱۳۹۹، ١٣ فوریه ٢٠٢١

اینرا هم بخوانید

گرامیداشت اول مه توسط کارگران هفت تپه، بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه و بازنشستگان تامین اجتماعی اراک

۱ مه ۲۰۲۴: اطلاعیه ۳: کارگران هفت تپه و بازنشستگان کشوری و تامین کرمانشاه اول مه …