اطلاعیه شماره ٦: اعتصاب رانندگان کامیون گسترش می یابد. آزادی بازداشت شدگان یک خواست فوری رانندگان است!

امروز نهم مهر ماه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون وارد نهمین روز خود شد. این اعتراضات تا صبح امروز به ٢٥٨ شهر گسترش پیدا کرده است. حکومت اسلامی با ابزار سرکوب به مقابله با اعتصاب رانندگان کامیون برخاسته است. بنا بر گزارشات طی روزهای گذشته دست‌کم ۸۹ نفر در استان‌های قزوین، البرز، اردبیل، اصفهان، فارس، شهرستان نهاوند، شهرستان بجنورد و شهرستان پاکدشت بازداشت شده بودند که اتهام این افراد “اخلال در نظم و امنیت” و “قطاع‌الطریق” عنوان شده است. همچنین در روز یکشنبه سرهنگ رضایی فرمانده انتظامی شهرستان کنگان از بازداشت دو نفر خبر داد و گفت کامیونهای این افراد توقیف شده است. در همین روز حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از بازداشت ١١ نفر، علیرضا مظاهری، فرمانده انتظامی خراسان شمالی از بازداشت ۱۱ تن در محورهای مواصلاتی این استان ، مهدی قویدل دادستان زرند از بازداشت ۷ نفر، دادستان شهرستان زرند در استان همدان از بازداشت ۷ راننده به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی” خبر داده است. بدین ترتیب شمار بازداشت شدگان دستکم به ١٢٧ نفر رسیده است. علیرغم همه این فشارها و تهدیدات و بازداشت ها اعتصاب با سرعت و قدرت ادامه دارد. گفتمان رانندگان کامیون در گروههای تلگرامی آنان ادامه قدرتمند اعتصاب برای عقب زدن این سرکوب ها و آزادی همکارانشان و پاسخ گرفتن خواستهایشان است. برخی گفته های رانندگان در گروههای تلگرامی شان از جمله اینهاست: “اعتصاب ما ٢٥٨ شهر را گرفته است و ٦٠٠ هزار راننده کامیون هستیم که درد داریم و درد ما درد همه مردم است. اعتصاب ما در دفاع از زندگی و معیشتمان است. ما را با اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه میکنید؟ خیر اعتصاب ما علیه مشتی سرمایه دار دزد و زورگو است که لاستیک احتکار میکنند و دو لا پهنا به راننده بدبخت جا میزنند. حقوق رانندگان را چندماه چند ماه نمیپردازد و به جیب میزنند. خط فقر ٦ میلیون بیشتر است و حقوق ما چند برابر زیر این رقم است. با اتهاماتی که به ما میزنید معلوم شد ملت کیست و اعتراض مردم به چیست. ما کوتاه نمی آییم”

اعتصاب سراسری رانندگان کامیون با توجه به ابعاد گسترده اش، انعکاس اجتماعی بسیاری داشته و تمام توجه ها را بخود جلب کرده است. این اعتصابات همچنین در رسانه های بین المللی نیز انعکاس وسیعی پیدا کرده و رسانه های مختلف آنرا بازتاب داده اند. یک نگرانی مهم حکومت از این اعتصابات، گسترش دامنه آن به بخش های دیگر جامعه است. از جمله زمزمه های اعتصاب در میان معلمان بالاست و در تدارک آن هستند. اعتراض رانندگان کامیون بطور واقعی اعتراض به گرانی، بیکاری، اختلاس ها و تبعیض و نابرابری است و این موضوع اعتراض کل جامعه است. رانندگان با نصب فراخوانهای حمایتی از جمله “درد ما درد شما به اعتصاب ما ملحق شوید” از بخش های مختلف مردم خواهان حمایت و همبستگی شده اند.

حزب کمونیست کارگری حمایت قاطع خود را از اعتصاب سراسری رانندگان کامیون و خواستهایشان اعلام میکند. ما همه مردم را به حمایت فعال از اعتراضات و خواستهای رانندگان کامیون فرامیخوانیم.
.

حزب کمونیست کارگری ایران
٩ مهر ۱۳۹۷، ١ اکتبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین

نامه نرگس محمدی برای نیکای شجاع از زندان اوین.متن نامه به شرح زیر است: «قامت …