اطلاعیه کمیته بین المللی علیه اعدام بمناسبت ده اکتبر روز جهانی علیه اعدام

ده اکتبر، روز جهانی علیه اعدام، فراخوانی است به همه ما که علیه اعدام هر جا که این جنایت دولتی همچنان برقرار است بپاخیزیم و دنیا را از این وحشیگری قرون وسطایی نجات دهیم. این شدنی است چرا که مردم متمدن در بیش از صد کشور جهان به اعدام پایان داده اند. این شدنی است چرا که بشریت نشان داده است که می تواند جوامعی بدون اعدام داشته باشد. بنا به یک آمار تا سال ۱۹۴۸ در تمام دنیا بجز ۸ کشور اعدام برقراربود. طبق آخرین آمار اکنون در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا از اعدام خبری نیست. همین آمار نشان می دهد که اعدام، این قتل عمد دولتی، بردوام نخواهد ماند و با پشتوانه مبارزه و اعتراض مردم دنیا در همه جا بساطش برچیده خواهد شد.

در ایران تحت حاکمیت جمهوری اسلامی اعدام ازهمان ابتدای روی کار آمدن حکومت تا به امروز به بخشی از موجودیت پر از جنایت حکومت اسلامی تبدیل شده است بطوریکه این رژیم بدون اعدام نمی تواند زنده بماند. هدف ما بعنوان کمیته بین المللی علیه اعدام این است که “مجازات اعدام” از کلیه قوانین کیفری و جزایی حذف شود و این عمل شنیع و ضد انسانی رسما و قانونا ممنوع گردد. ما در عین حال تلاش میکنیم که موج اعدامها در ایران که اساسا بعنوان وسیله ای برای مرعوب سازی جامعه و مردم معترض بکار گرفته می شود، فورا متوقف شود و همه احکام اعدام لغو گردند.

در مورد جمهوری اسلامی بکارگیری اعدام نه فقط معنای سلب حیات از انسانها را دارد بلکه یک تعرض به حقوق اساسی مردم است. چرا که در ایران مخالفین سیاسی اعدام می شوند. جمهوری اسلامی دستش به خون هزاران زندانیان سیاسی که در درهه شصت شمسی و صدها زندانیان سیاسی دیگر که در دهه های بعد اعدام شدند، آغشته است. در جمهوری اسلامی بی خدایان، همجنسگرایان، روزنامه نگاران، بهائیان که دین و باور دیگری دارند و مردم معترضی که به مخالفت علیه نظام اسلامی پرداخته اند، اعدام می شوند. اعدام در جمهوری اسلامی به معنای دشمنی با آزادیهای سیاسی و مدنی شهروندان و حقوق پایه ای آنها دربرپایی اعتراض، تجمع و تحزب و تشکل یابی است. از همین رو مبارزه علیه اعدام بخشی از مبارزه مردم برای دستیابی به آزادی است.

تا آنجایی که به استفاده از اعدام در مواجهه با جرایم جنایی بر می گردد نیز جمهوری اسلامی مسبب و عامل اصلی همه مصائب و مشقات مردم است که راه را برای افزایش درد و خون در جامعه و گسترش بزهکاری هموار کرده است. وقتی که دزدی و اختلاس تمام حکومت را فراگرفته است، زمانی که حکومت خود عامل اصلی خشونت و شکنجه و زندان و اعدام است، چه انتظاری از داشتن یک جامعه سالم می توان داشت؟ در اینجا نیز جمهوری اسلامی سعی دارد که با گرفتن جان قربانیان این نظام سرتاپا فاسد نقش اصلی خود را در به لجن کشیده شدن جامعه انکار کند. از نظر ما و مردم آزادیخواه، جمهوری اسلامی عامل گسترش هر نوع جرم و جنایتی در جامعه است و این حکومت است که به دلیل به خاک سیاه نشاندن مردم ایران و جنایت و نسل کشی و تحمیل فقر و فلاکت عمومی باید بر صندلی محاکمه نشسته شود.

و بالاخره باید اضافه کنیم که به دلیل وجود یک سیستم قضایی بشدت جنایتکارانه و فرمایشی بودن دادگاههای جمهوری اسلامی که بدون کمترین استانداردهای شناخته شده بین المللی و انسانی حکم صادر می کنند، همه احکام صادر شده از جانب این دادگاهها باطل است و هیچگونه اعتباری ندارند.

ما می خواهیم کاری کنیم که جامعه ایران بجای اینکه در انظارافکار جهانی با حکومت ترور و اعدام جمهوری اسلامی تداعی شود با مردمانی شناخته شود که می خواهند اعدام ور بیفتد و پیشروترین موازین و مقررات انسانی در جامعه بر قرار شود. در سالهای گذشته ما شاهد عروج نیرویی بوده ایم که نگاه دیگری به مجازات، جرم و رسیدگی به جرم و حق حیات دارد و هدفش را حذف اعدام از جامعه قرار داده است. برای رسیدن به این هدف طبعا باید جلوی موج اعدامهای جمهوری اسلامی متحدانه بیایستیم. باید خواستار لغو همه احکام اعدام در ایران شویم. باید بکوشیم که هر چه بیشتر شبکه های مردمی علیه اعدام را گسترش دهیم. باید به کمک خانواده های محکومین به اعدام بشتابیم و آنها را تنها نگذاریم. باید به قوانین قصاص جمهوری اسلامی نه بگوئیم. باید شعار “اعدام قتل عمد دولتی است” و “نه به اعدام و آری به زندگی” را در همه جا طنین انداز کنیم.

جمهوری اسلامی باید سرنگون شود و با سرنگونی آن باید اعدام و قصاص و سایر مجازات های جنایتکارانه ممنوع شود. با سرنگونی جمهوری اسلامی و گسترش رفاه و آزادی های سیاسی و اجتماعی باید ریشه های خشونت و بزهکاری را خشکاند و جامعه ای را بنا نهاد که حرمت جان و زندگی انسان را پاس می دارد.

کمیته بین المللی علیه اعدام

۵ اکتبر ۲۰۱۹-۱۳ مهر ۱۳۹۸

اینرا هم بخوانید

تجمع بخش های مختلف بازنشستگان در کرمانشاه و چند خبر دیگر

اعتراضات هر روزه بخشهای مختلف بازنشستگان در شهرهای مختلف ادامه دارد. امروز هشتم خردادماه در …