۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام

۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام

از مهر سال پیش تا امسال دست کم ۲۴۲ نفر در ایران مجازاتی مشابه داشتند: مرگ. سازمان ملل می‌گوید ۱۴۲ کشور در قانون یا در عمل اعدام را کنار گذاشته‌اند. مسوول حقوق بشری مجلس آلمان خواستار لغو اعدام در سراسر جهان شده است.

در عربستان سعودی از جمله به دلیل اتهام جرایم مرتبط با مواد مخدر سر می‌زنند، در آمریکا قاتل را در برخی ایالت‌ها بر صندلی الکتریکی می‌نشانند، در چین و ویتنام مجرمان اقتصادی را با تزریق سم می‌کشند، در ایران مجرمان با اتهام‌های گوناگون را حلق‌آویز می‌کنند؛ سخن از مجازات مرگ است و روز ۱۰ اکتبر، روز جهانی مبارزه با این مجازات است.

کوفلر، مسوول حقوق بشری مجلس آلمان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، خواستار لغو این مجازات در سراسر جهان شده است. این سیاستمدار آلمانی در بیانیه‌ای که به این مناسبت منتشر شده، مجازات مرگ را با “شأن انسان و حق حیات در تضاد” می‌داند. کوفلر در ادامه آورده است، تحقیقات نشان می‌دهند که مجازات مرگ مانع از ارتکاب جرم از سوی مجرمان بالقوه نمی‌شود. در این بیانیه همچنین آمده است که در مجازات مرگ، خطر اعدام بی‌گناهان در اثر قضاوت نادرست نهفته است.

اولین بار در سال ۲۰۰۷ و سپس یک سال بعد قطعنامه‌های جهانی برای توقف مجازات اعدام در جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسیدند.به گزارش سازمان ملل متحد یک پنجم از ۱۹۳ کشور عضو این سازمان همچنان مجازات اعدام را اجرا می‌کنند. ایران یکی از این کشورهاست.رادیوآلمان

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …