اعتراض زنان سلیمانیه به ایجاد محدودیت رانندگی

روز پنجشنبه ۱۱ مه، کتابی در شهر سلیمانیه پخش شده است که در آن گفته شده ” رانندگی زنان حرام است” این کتاب مهر و شماره سریال اداره روشنگری حکومت اقلیم کردستان را بر خود دارد. این اداره نیز اعلام کرده است که چنین کتابی از سوی این نهاد حکومتی تایید نشده و از انتشار آن بی اطلاع است.

در همین رابطه زنان شجاع شهر سلیمانیه ( گروه زندگی ) با یک ابتکار جالب در عقب زدن این فتوای اسلامی، با شعار، ” خیابانها با ما زیبا هستند. ما زنان با رانندگی به خانواده و جامعه خدمت میکنیم” با اتومبیل های خود به دور شهر سلیمانیه به رانندگی پرداختند.

یکی از سازماندهنده گان این مانوور اعلام کرد، با دادن مانووری گسترده پاسخ  “کتاب حرام اعلام کردن رانندگی زنان” را خواهیم داد و بجز پلیس راهنمایی و رانندگی هیچ احدی نمی تواند گواهینامه آنان را درخواست کند.

یکی از زنان سازمانده “نهاد آسوده و مانوور زنان”  گفت:

امروز در شهر سلیمانیه مانووری که در آن زنان رانندگی میکنند و به دور سلیمانیه می چرخند به این خاطر است که به تمام مردم بگویند  که رانندگی زنان حرام نیست بلکه یک نیاز است.

………

 

ارتجاع محلی دست در گردن احزاب ناسیونالیست کرد در حکومت اقلیم کردستان عراق، زمینه ساز چنین فتواهای عصر حجری هستند. افکار پوسیده جریانات اسلامی همدوش با سنت و فرهنگ عشیره ای احزاب قومی ناسیونالیست حاکم بر کردستان عراق باید از سوی کل مردم  محکم تر از اعتراض زنان پاسخ درخور بگیرند.

جا دارد که شخصیتها، سازمانها، نهادهای مترقی، سکولار، آزادیخواه و برابری طلب، همدوش با زنان شجاع سلیمانیه به این کارزار پیوسته، از مانوور زنان شهر سلیمانیه قاطعه حمایت کرده و پاسخ دندانشکنی به ناسیونالیسم، مردسالاری و ارتجاع اسلامی بدهند.

 

عبدل گلپریان

۱۱ مه ۲۰۱۷

 

اینرا هم بخوانید

راه حل سقز علیه تهاجم شیمیایی- عبدل گلپریان

روز یکشنبه ۲۰ فروردین دست‌کم شش مدرسه دخترانه در شهر سقز به‌طور هم‌زمان هدف حملات …