اعتراض زنان علیه صدر مبنی بر ‘زنانه مردانه شدن’ تظاهرات

هزاران زن عراقی در کنار مردان در بغداد و چند شهر دیگر عراق به خیابان‌ها آمدند تا مخالفت خود را با دستور اخیر مقتدی صدرکه خواستار زنانه مردانه شدن تظاهرات ضد دولتی در این کشور شده بود، ابراز کنند.

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن) گزارش داد که این زنان از همه گروه‌های سنی بودند و بعضی از آنها با حجاب و بعضی بدون حجاب بودند. گروهی از آنها صورت‌های خود را با شال سفید و سیاه پوشانده بودند.

این تظاهرات به دعوت فعالان حقوق زنان در عراق و با هدف تاکید بر حضور برابر زنان و مردان در اعتراضات ضد دولتی برگزار شد.اغلب آنها گل رز یا پرچم عراق یا پلاکاردهایی با مضمون دفاع از مشارکت و نقش زنان در تظاهرات تغییر رژیم در عراق را به دست داشتند.

زنان خواهان مشارکت بیشتر در سیستم سیاسی عراق و دولت جدید در این کشور شدند و شعار دادند : “آزادی، انقلاب و فمینیسم”.

ینب احمد، یک دانشجوی پزشکی به خبرگزاری فرانسه گفت: “ما می‌خواهیم از نقش زنان در اعتراضات که مانند مردان بوده است، پاسداری کنیم. آنها سعی کردند که ما را از میدان تحریر بیرون کنند اما ما قوی تر باز می‌گردیم.”

او گفت: “بعضی‌ها در روزهای اخیر سعی کردند علیه زنان صحبت کنند و آنها به دنبال این هستند که زنان را در خانه حبس کنند یا آنها را ساکت نگه دارند. اما حضور ما زنان در این تعداد پرشمار نشان می‌دهد که تلاش‌های آنها باشکست رو به رو خواهد شد.”

اشاره این دختر دانشجوی عراقی به مقتدی صدر است. او ابتدا از تظاهرات ضد دولتی حمایت می‌کرد ولی در روزهای اخیر به بی‌اعتبارتر کردن آنها پرداخت. او روز شنبه گفت که در میان معترضان افرادی هستند مواد مخدر و مشروبات الکلی مصرف می‌کنند و افزود که این غیراخلاقی است که زنان و مردان با هم در تظاهرات شرکت کنند.

مقتدی صدر پیش از آغاز تظاهرات زنان در روز پنجشنبه در توییتر خود بار دیگر معترضان را مورد انتقاد تند قرار داد و گفت که در میان معترضان “برهنگی، بی قیدی، مستی،‌ بی اخلاقی، هرزگی و بی‌ایمانی رواج دارد.”

در تغییر موضعی صدر گفت که “عراق نباید به شیکاگو تبدیل شود” که پر از “نابسامانی‌های اخلاقی” از جمله “همجنسگرایی است.” این اظهارات آقای صدر در توییتر با انتقادهای تند کاربران رو به رو شده است.

رایا اسی، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در تظاهرات به خبرگزاری فرانسه گفت: “آنها می‌خواهند که ما ایران دوم شویم اما زنان عراقی اجازه نمی‌دهند که به آنها دیکته شود که چه کاری انجام دهند. آنها باید ما را همان طور که هستیم بپذیرند.”

این تظاهرات که در بغداد و برخی از شهرهای جنوبی عراق از جمله بصره و ناصریه برگزار شد با سایر تظاهرات ضد دولتی که از اکتبر گذشته در عراق برگزار شد، متفاوت بوده است.

یک روز پیش، چهارشنبه ۱۲ فوریه، نیروهای امنیتی عراق چادرها و بساط معترضان را از میدان ها و خیابان‌های شهر بغداد جمع کردند و به مردم گفته شده که آنها فقط می‌توانند در میدان تحریر شهر بغداد دست به اعتراض و تجمع بزنند.بی بی سی

بالصور.. حشود نسوية تصل التحرير
تظاهرات در نجف
تظاهرات زنان عراقی در میدان تحریر بغداد

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …