اعتراض معلمان به لایحه سرهم بندی کردن رتبه بندی مشاغل مجلس- تجمع اعتراضی معلمان در همدان

روز ۲۴ آذر جزئیات لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب رسید و برای تایید به شورای نگهبان ارسال گردید. در اعتراض به این لایحه سرهم بندی شده و سردواندن دوباره معلمان امروز ۲۵ آذر معلمان در همدان دست به تجمع اعتراضی زدند. این معلمان با شعارهایی نظیر “معیشت، منزلت حق مسلم ماست”، “معلم به پا خیز برای رفع تبعیض” و “معلم زندانی آزاد باید گردد” بر ادامه مبارزات خود برای پیگیری مطالباتشان تاکید گذاشتند. در این تجمع اعتراضی معلمان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته شده بود “اجرای رتبه‌بندی، بدون سرهم بندی” و حقوق بالای خط فقر، حق معلم شاغل و بازنشسته است” اعتراض خود را به تصویب لایحه کذایی رتبه‌بندی معلمان که هیچ دردی از آنها دوا نمیکند، اعلام داشتند. محمد حبیبی سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیز در این رابطه مصوبه رتبه‌بندی معلمان را یک “سرهم بندی” خوانده و گفت:” تجمعات سراسری معلمان ادامه خواهد داشت، تا رسیدن به مطالبه مطلوب”.

بنا بر خبرها طبق مصوبه مجلس براساس “شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تجربیات و عملکرد رقابتی”، معلمان در پنج رتبه قرار داده میشوند. بر اساس این رتبه بندی به مجموع حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان رتبه آموزشیار معلم ده درصد، مربی معلم پانزده درصد، استادیار معلم دوازده درصد ، دانشیار معلم ده درصد، اضافه خواهد شد. بدین ترتیب افزایش چندرغاز به حقوق معلمان چیزی نیست جز ادامه همین حقوقهای چند بار زیر خط فقر که مورد اعتراض آنان است.

مجلس اسلامی که جرات رد مستقیم خواست رتبه بندی به میزان هشتاد درصد حقوق هیات علمی و افزایش سطح حقوقها به بالای دوازده میلیون خط فقر اعلام شده را ندارد، با اضافه کردن چندرغازی به حقوقها، آنها را به مابه تفاوت حقوق آنها با مجموع حقوق هیات علمی در احکام کارگزینی حواله داده و مینویسد:” چنانچه حقوق و فوق العاده های هریک از معلمان از هشتاد ‌درصد(۸۰%) مجموع حقوق و فوق العاده های هیات علمی مربی پایه یک دانشگاه تهران، کمتر باشد، مابه التفاوت آن تا سقف مذکور تحت عنوان «تفاوت تطبیق» در احکام کارگزینی آنان درج خواهد شد”. اما این گونه مصوبه مجلس همانگونه که معلمان میگویند یک طرح سرهم بندی شده و تفرقه افکننانه است و معلمان به آن اعتراض دارند.

علاوه بر مطالبه اجرای کامل طرح رتبه بندی و همسان سازی حقوقها و افزایش سطح آنها به بالای رقم ۱۲ میلیون خط فقر اعلام شده حکومت، معلمان بر این مطالبات تاکید دارند: تحصیل رایگان و بالابردن کیفیت آموزش، درمان رایگان و داشتن حق مسکن، رفع مشکلات معلمان خرید خدمت، آموزشیاران نهضت سواد آموزی، مربیان پیش دبستانی و معلمان حق التدریسی و استخدام آنها، پرداخت پاداش خدمت بازنشستگان، پرداخت حق التدریس معلمان، بازگشت به کار معلمان اخراجی، پایان دادن به اختلاس ها و شفافیت در چگونگی غارت صندوق ذخیره فرهنگیان و بازگشت منابع به سرقت رفته به این صندوق.

یک اعتراض مهم معلمان به طرح بودجه ریاضتی دولت است و خواستار اختصاص بودجه مناسب و کافی برای اجرایی شدن مطالباتشان هستند. حزب کمونیست کارگری خانواده های دانش آموزان و همه مردم را به حمایت وسیع از مبارزات معلمان فرا میخواند. حزب همچنین در خارج کشور روز جمعه ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) را به عنوان روز حمایت و پشتیبانی از مبارزات مردم اعلام کرده و مردم آزاده جهان، اتحادیه‌ها، نهادها و شخصیت‌های سیاسی شناخته شده را به پیوستن به این فراخوان و حمایت و پشتیبانی از اعتراضات مردم بجان آمده در ایران فرا میخواند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۵آذر ۱۴۰۰ ، ۱۶دسامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

روش جدید فیلترینگ و جاسوسی از مردم که جمهوری اسلامی به‌ دنبال آن است

شرکت «یافتار» یکی از پیمانکاران اجرای فیلترینگ در ایران است. یکی از روش‌هایی که این …