اعتراض کارگران شهرداری خرمشهر، معدن سونگون، ایران خودرو، نیشکر هفت تپه

اطلاعیه خبری :مدیران ضد کارگری با فشار کارگران از مجتمع مس سونگون بیرون رانده شدند

– روز سه‌شنبه ۹ آذرماه کارگران شرکت‌های آهن‌آجین، زحل، نوآوران و مبین شاغل در مجتمع مس سونگون ورزقان در اعتراض به ورود چهار نفر از مدیران سابق منفور و ضدکارگری که توسط خود آنان از مجتمع اخراج شده بودند دست به تجمع زدند.این تجمع از ساعت ۱۳ تا ساعت ۱۵ در محوطه شرکت برپا شد. علیپور و نعمت‌پور از مدیران شرکت آهن‌آجین و صالحی و رحمانپور از مدیران شرکت مبین به دلیل تضییع حقوق مداوم کارگران از ماه گذشته توسط کارگران ورودشان به شرکت ممنوع شده بود.

کارگران پیمانی در این شرکت ها در  معدن در اعتصاب ۳ روزه‌ی هفته گذشته، هم توانستند همکاران اخراجی خود را به سر کار برگردانند و هم اینکه وعده عدم ورود این مدیران را گرفته بودند که برخلاف وعده مسئولین، این مدیران در روز سوم آذرماه  به شرکت ورود کردند. زیر فشار اعتراض کارگران پس از ۲ ساعت از تجمع اعتراضی آنان، مدیران اخراجی توسط کارگران ناچار شدند که محل مجتمع را ترک کنند و کارگران نیز با موفقیت به تجمع خود پایان دادند.

عقب نشینی مدیریت ایران خودرو تبریز:

– روز هشتم آذرماه در پی تعویق پرداخت حقوق و سه روز اعتصاب کارگران ایران خودرو در تبریز خبرگزاری های حکومتی از تعطیلی این کارخانه خبر دادند. این خبر به ولوله ای در میان  کارگران و تاکید بر ادمه اعتراضات منجر شد و حسین فتحی مدیرعامل این شرکت در هراس از به خیابان آمدن 5 هزار کارگر این کارخانه آنهم با شرکت خانواده های آنها و بدنبال سه روز اعتصابی که در این شرکت برپا شده بود، فورا در جمع خبرنگاران از عدم تعطیلی شرکت خبر داد و گفت:” در جلسه‌ای که ساعاتی قبل در فرمانداری اسکو برگزار شد مشخص شد که کارخانه تعطیل نبوده و بخش لجستیک و پشتیبانی و حمل و نقل فعالیت خود را ادامه می‌دهد اما بخشی از تولید که مستلزم آماده سازی مجدد بود موجب تعویق فعالیت کارگران شد و همین موضوع زمانبر شد. فعالیت تولیدی این شرکت از فردا دوباره آغاز می‌شود!”. حسین فتحی همچنین در باره خواستهای کارگران در هفته های اخبر اعلام داشت:”مطالبات کارگران ایران خودرو تبریز منطبق با قوانین پرداخت می‌شود و هیچ گونه تأخیر در پرداخت حق و حقوق آن‌ها نداشته‌ایم، اما کارگران خواستار پرداخت حق و حقوق مطابق با کارگران سایت ایران خودرو تهران هستند که منطقی نیست و پرداختی حقوق‌ها در تهران با سایر شهرها با توجه به شرایط خاص خود است”.

این گفته های ضد و نقیض از یکسو نشانگر عقب نشینی مدیریت در برابر ۵ هزار کارگر است و از سوی دیگر شانه بالا انداختن در مقابل مطالبه برحق کارگران و خواست افزایش سطح دستمزدهاست.  در برابر کارگران ایران خودرو همچنان بر مطالبات خود تاکید دارند.  این کارگران در روزهای ۱۵ آبان و سوم و چهارم آذر در اعتصاب بودند و این اعتصابات در اعتراض به تعویق پرداخت دستمزدها و سطح نازل حقوقها برپا شد. در عین حال یک مطالبه فوری آنها همسان سازی حقوقها وافزایش سطح آن بود. در این اعتراضات کارگران ایران خودرو با شعار “مدیر بی‌لیاقت نمی‌خواهیم نمی‌خواهیم”، صدای اعتراضشان را بلند کردند.

نیشکر هفت  تپه:

 – روز ۹ آذر  اعتصاب و تجمع کارګران فصلی نیشکر هفت تپه با خواست تعییر وضعیت و قراردادی شدن استخدامهایشان برای یازدهمین روز در مقابل درب شرکت ادامه یافت. دائمی شدن قرارداد کارگران فصلی یکی از مطالبات کارگران نیشکر هفت تپه بوده است. بعلاوه این کارگران پیگیر دیگر مطالباتشان  از جمله باز گشت به کار اسماعیل بخشی، مختومه اعلام کردن پرونده فرزانه زیلابی وکیلشان، آزادی سپیده قلیان حامی کارگران نیشکر هفت تپه که با ۵ سال حکم در حبس است، پرداخت بموقع حقوقها و علنی شدن شفاف چگونگی انتقال این شرکت به هفت طرح هستند. کارگران نیشکر هفت تپه با اتکاء به مجمع عمومی ۵ هزار نفره خود و مجمع نمایندگانشان همچنان بر نظارت شورایی تاکید داشته و اعلام کرده اند که  اگر به وعده های داده شده عمل نشود دوباره دست به  اعتصاب خواهند زد.

اعتصاب و تجمع کارگران شهرداری خرمشهر:

– روز ۹ آذر کارگران شهرداری خرمشهر در اعتراض به عدم پرداخت ۴ ماه حقوق خود  و اضافه کاری ها و حق بیمه خود مقابل ساختمان فرمانداری ویژه این شهر تجمع کردند. زیر فشار اعتراضات این کارگران دو ماه از طلبهایشان پرداخت شده اما ۴ ماه دیگر آن باقی مانده است

شرکت چناره:

– روز سه‌شنبه نهم آذرماه کارگران شرکت تامین مواد معدنی شرکت چناره در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و مشکلات بازنشستگان این شرکت در شهرستان اندیمشک، برای سومین روز متوالی دست از کار کشیده و مقابل ساختمان اداری این شرکت تجمع کردند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۹ آذر ۱۴۰۰ ، ۳۰ نوامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …