اعتراض کانون نویسندگان به زندانی‌شدن سه عضو این نهاد

کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی سه عضو این نهاد شده که از روز گذشته زندانی شده‌اند. این نهاد هم‌چنین به ادامه بازداشت و حبس دیگر متهمان عقیدتی و سیاسی اعتراض کرده و گفته در شرایط شیوع کرونا، این مثل ‘فرستادن آنان به قربانگاه’ است.

رضا خندان مهابادی، کیوان باژن و بکتاش آبتین، سه عضو این نهاد که پیش‌تر در دادگاه به حبس محکوم شده بودند، روز شنبه به دادسرای زندان اوین فراخوانده شدند و برای گذراندن دوره حبس به این زندان منتقل شدند.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌اش که روز یک‌شنبه منتشر شده، گفته است: “در شرایطی که موج تازه کرونا در کشور روزانه صدها قربانی می‌گیرد و کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها می‌تواند پی‌آمدهایی فاجعه‌بار داشته باشد، زندانی‌کردن این سه نویسنده و سایر متهمان عقیدتی و سیاسی معنایی جز این ندارد که مسئولین امنیتی و قضایی می‌خواهند معترضان و مخالفان را به قربانگاه بفرستند.”

در دی ماه ۹۸ بکتاش آبتین و رضا خندان مهابادی هر کدام به شش سال و کیوان باژن به سه سال و شش ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.

این سه نویسنده در ارتباط با پرونده‌ای که سال ۱۳۹۴ وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی برای آنها باز کرد محاکمه شده‌اند.

اتهامات این سه نویسنده در دادگاه جمهوری اسلامی، “تبلیغ علیه نظام” و “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور” بوده است.کانون نویسندگان ایران خواستار آزادی سه عضو این نهاد شده که از روز گذشته زندانی شده‌اند. این نهاد هم‌چنین به ادامه بازداشت و حبس دیگر متهمان عقیدتی و سیاسی اعتراض کرده و گفته در شرایط شیوع کرونا، این مثل ‘فرستادن آنان به قربانگاه’ است.

کانون نویسندگان ایران نوشته که در سال‌های سپری‌شده “همواره شاهد بازداشت و آزار اعضایش بوده است و در جریان قتل‌های سیاسی دهه هفتاد چند تن از اعضای خود را از دست داده است” و “حاکمان جمهوری اسلامی، قوه قضائیه و وزارت اطلاعات را مسئول حفظ جان و سلامت اعضای دربند خود می‌داند.”

کانون نویسندگان ایران در زمان صدور این احکام هم آن را محکوم کرد و گفت: “این فقط محاکمه‌ و محکومیت سه نویسنده نیست. تنها محاکمه کانون نویسندگان ایران نیست. محکومیت همه نویسندگان و کسانی است که می‌خواهند از حق آزادی بیان برخوردار باشند.”

این نهاد هم‌چنین “دلایل و مستندات دادگاه” درباره این اتهامات را “نامربوط‌ تر و سست بنیان‌تر از خود اتهامات” خوانده بود.

انجمن جهانی قلم هم در زمان اعلام احکام صادره برای این سه نویسنده ایرانی اعتراض کرد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه جدیدش از “نویسندگان، نهادهای مدافع حقوق بشر و مردم آزادی‌خواه ایران” خواسته است که به این “حکم‌های ضد انسانی” واکنش نشان دهند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

وزارت خارجه فرانسه جمهوری اسلامی را به «گروگان‌گیری» متهم کرد

فرانسه دولت ایران را به «گروگان‌گیری و باج‌گیری» متهم کرد و خواستار آزادی اتباع فرانسوی …