اعتصاب عمومی در چندین استان عراق

وبگاه سومریه‌نیوز گزارش کرد که در استان کربلا دانشجویان از رفتن به دانشگاه امتناع کرده و بازاریان مغازه‌های خود را بسته و کارمندان نیز از رفتن به محل کار خود در ادارات دولتی سرباز زدند.

خبرنگار العربیه نیز گزارش کرد که آتش‌سوزی گسترده‌ای در خیابان الرشید در وسط بغداد روی داد و خبرگزاری رسمی عراق گزارش کرد که 9 گروه آتش‌نشانی برای کنترل این حریق به محل حادثه اعزام شدند.

خبرنگار العربیه همچنین خبر داد که فعالیت بندر ام قصر در استان بصره از سرگرفته شده و مسیرهای بسته شده نیز بازگشایی شدند. روز شنبه شهرهای مختلف عراق شاهد آرامش نسبی بودند و مردم معترض توانستند بخشی ز پل السنک و میدان الخلانی در پایتخت این کشور را در اختیار بگیرند. نیروهای امنیتی این دو نقطه را در دو هفته گذشته در اختیار داشتند.

در استان بابل در جنوب بغداد اعلام شد که ادارات دولتی در روز یکشنبه تعطیل هستند که این موضوع نشانه اعتصاب عمومی و پیوستند بابل به استان‌های دیگر از جمله واسط، ذی‌قار و میسان است که پیشتر در آنها اعلام اعتصاب شده بود.

رسانه‌ها وصفحات وابسته به جریان صدری در روزهای گذشته از مردم خواستند که به اعتراضات خود علیه فساد در عراق ادامه دهند.

وزارت آموزش و پروزش عراق اعلام کرد که همه مدارس در استان‌هایی که تعطیلی اعلام نشده، کماکان باز هستند و به دانش‌آموزان و کارکنان این مدارس درباره عواقب غیبت از مدرسه هشدار داد.

فعالان عراقی، مردم این کشور و به ویژه پایتخت را به تظاهرات روی پل‌های منتهی به منطقه سبز دعوت کردند، به ویژه اینکه بخش‌هایی از پل السنک در اختیار معترضان قرار گرفت. این فعالان روز دوشنبه را «روز سروصدا» یا « يوم الضجيج » خوانده تا تظاهرات با استفاده از ادوات موسیقی ادامه یابد.

میدان التحرير عراق نیز شاهد مراسم ازدواج دو پزشک داوطلب بود که تاکید کرده بودند تا برآورده شدن مطالبات معترضان در میدان التحریر باقی خواهند ماند. این زوج جوان اعلام کردند که ماه عسل خود را در چادری در وسط میدان گذرانده و به مداوای مجروحان خواهند پرداخت.

Volume 0% 

به نوشته وبگاه سومریه نیوز ، دانشجویان ، ادارات دولتی ، صاحبان فروشگاه ها و مراکز تجاری استان کربلا در این اعتصاب عمومی شرکت می کنند .

خبرنگار العربیه و الحدث گزارش داد آتش سوزی گسترده‌ای در خیابان الرشید در بغداد روی داده که به گزارش خبرگزاری عراق، 9 گروه از آتش نشانان در حال خاموش کردن آن هستند.

بر اساس گزارش خبرنگار ما ، فعالیت های کاری در بندر ام قصر در بصره از سر گرفته شده و همه جاده های بسته، باز شده‌اند.

آرامش نسبی در مناطق تظاهرات در بغداد ، بعد از از سر گیری تحصن تظاهر کنندگان در پی سیطره آنها بر بخشی از پل السنک و میدان الخلانی در پایتخت و عقب نشستن نیروهای امنیتی برقرار شده است . که در پی بروز چند روز درگیری ، دو هفته قبل جلوی پیشروی آنها را گرفته بودند .

تعطیلی ساعات کار در استان بابل در جنوب بغداد در روز یکشنبه اعلام شد که بیانگر بروز شورش شهری است و استان های واسط ، ذی قار و میسان نیز به آن ملحق شدند.

فضای اعتصاب عمومی بعد از اعلام حمایت از مشارکت در شورش مدنی برای اعمال فشار به هدف کنار رفتن مفسدین در صفحات اینترنتی طرفداران مقتدی صدر ، شدت یافت.

از سوی دیگر وزارت آموزش وپرورش نیز با تاکید بر ادامه ساعات کار رسمی در تمامی مدارس استان هائی که اعلام تعطیلی نکرده‌اند ، به دانش آموزان و کارکنان نسبت به عدم حضور هشدار داد.

بر اساس همین گزارش ها تظاهر کنندگان در بغداد خواهان تحصن در نزدیکی پل های اصلی منتهی به منطقه الخضراء بویژه بعد از سیطره تظاهر کنندگان بر بخش هائی از پل السنک شدند و کنشگران در شبکه های اجتماعی نیز اعلام کردند فردا دوشنبه تظاهراتی تحت عنوان ” روز همهمه ” خواهد بود که در آن از آلات موسیقی استفاده خواهد شد .
میدان تحریر در بغداد صحنه برگزاری مراسم عروسی دو پزشک داوطلب بود که بر ادامه ماندن در این میدان تا عملی شدن خواسته تظاهر کنندگان و گذراندن ماه عسل در چادر پزشکی نصب شده در وسط این میدان و معالجه آسیب دیدگان پافشاری دارند.

بر اساس گزارش ها فرماندهی عملیات بغداد ، یکان های خود را از منطقه خارج کرد که بلوک های سیمانی ، آنها را از تظاهر کنندگان جدا می کرد .بدین ترتیب تظاهر کنندگان توانستند با جلو آمدن در ابتدای پل اسنک تحصن کنند. به گفته یکی از تظاهر کنندگان ، نیروهای امنیتی تا پشت خط دوم موانع بتونی عقب نشسته اند.بر اساس همین گزارش ها تظاهر کنندگان از بیم بروز هر گونه درگیری مسلحانه یا عملیات انفجار ، مبادرت به بازرسی بدنی همه کسانی می کنند که قصد ورود به میدان تحریر را دارند.

منابع امنیتی عراق روز گذشته به العربیه نت و الحدث گفتند استحکامات نظامی به هدف ممانعت تظاهر کنندگان از آتش زدن منازل مسئولان وارد شهرستان الغراف شده است که صحنه درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضانی بود که در صدد تعرض به منزل مدیر شهرداری الغراف بودند..

Volume 0% 

اینرا هم بخوانید

جریمه بار دوم بی‌حجابی ۴.۵ میلیون تومان. دوربین‌های ادارات به فراجا وصل می‌شوند.

وب سایت انتخاب:امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس در خصوص لایحه حجاب و عفاف گفته است که …