رسانه‌های آلمان: اعتراض‌ها در ایران گسترده‌اند

رسانه‌های مهم آلمان به اعتراض‌ها به افزایش بهای بنزین در ایران پرداخته‌اند. مسئولان نظام جمهوری اسلامی می‌کوشند با تهدید معترضان نا‌آرامی‌ها را مهار کنند. افزایش بهای بنزین می‌تواند به افزایش بهای تمام کالاها منجر شود.

اغلب رسانه‌های آلمان درباره تظاهرات و اعتراض‌ها در ایران گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند. قطع اینترنت، اعمال خشونت علیه معترضان، گستردگی اعتراضات و تشدید بحران اقتصادی از جمله موضوعاتی هستند که در کانون توجه رسانه‌های آلمان بوده‌اند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید


خبرگزاری آلمان درباره واکنش علی خامنه‌ای به اعتراضات اخیر در ایران نوشت:

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از افزایش بهای بنزین و سهمیه‌بندی آن توسط دولت حمایت کرد. او گفت که در این زمینه کارشناس نیست و نظرات متفاوتی در این باره وجود دارد، اما به هر صورت از این تصمیم حمایت می‌کند. خامنه‌ای تخریب اموال و آتش‌زدن را محکوم کرد و افزود که این اعمال از سوی مردم عادی صورت نمی‌گیرد.

به گفته خامنه‌ای در دو روز گذشته تمامی مراکز بد جهان و دشمنان نظام از این نا‌آرامی‌ها حمایت می‌کنند.


تاگس‌شاو، بخش خبری تلویزیون یک آلمان درباره افزایش ۲۰۰ درصدی بهای بنزین نوشت:

در ایران اعتراضات سراسری علیه افزایش بهای بنزین سبب درگیری معترضان و نیروهای امنیتی شده است. پلیس و معترضان در خیابان‌ها با یکدیگر درگیر شدند. پلیس با پرتاب گاز اشک‌آور می‌كوشد که تظاهرکنندگان را متفرق کند.

بسیاری از ایرانیان بهای ارزان بنزین را در کشوری نفت‌خیز حق خود می‌دانند. مردم ایران نگران هستند که افزایش بهای بنزین زمینه‌ای برای افزایش قیمت دیگر کالاها باشد. دولت روحانی اما می‌گوید که عواید کسب‌شده از افزایش بهای بنزین به اقشار محروم داده خواهد شد.


اشپیگل آنلاین با اشاره  به کشته‌ و زخمی‌شدن معترضان، درباره ناآرامی‌های ایران می‌نویسد:

دولت ایران با افزایش قیمت بنزین سبب بروز اعترضات شدید شده است. اعترضات از جنوب ایران شروع شد و به سرعت به شهرهای دیگر ایران سرایت کرد.

دولت ایران به دلیل بحران اقتصادی مزمن مجبور به سهمیه‌بندی و افزایش بهای بنزین شد. ایرانی‌ها با کارت‌سهیمه‌بندی می‌توانند تنها ۶۰ لیتر بنزین در ماه (با نرخ هزار تومان برای هر لیتر) دریافت کنند.

در پی خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم‌های جدید، ایران ماه‌هاست که به ورطه بحران اقتصادی شدیدی افتاده است. صادرات نفت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمدی ایران به شدت کاهش یافته است. ایران پیش‌تر ۸ / ۲ میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کرد که در حال حاضر با کاهش شدید مواجه است. ارزش پول ملی ایران نیز سقوط کرده است.

از بهای بنزین  در ایران به عنوان “عامل اصلی تورم” یاد می‌شود، زیرا افزایش بهای بنزین همواره به افزایش بهای همه کالا‌ها منجر شده است.


روزنامه “زود دویچه” به گستردگی اعتراضات در ایران اشاره کرده و نوشته است:

اعتراض‌ها در اغلب شهرهای بزرگ ایران جریان دارد. ایران با گسترش اعتراضات دست به قطع ارتباطات اینترنتی زده است. نت‌بلاک در گزارشی تایید کرده که اینترنت در ایران تقریباً قطع شده است. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از آتش‌گرفتن خودروها و ساختمان منتشر شده است. تا کنون دست‌کم ۱۲ نفر در نا‌آرامی‌ها کشته شده‌اند.

برخی از مسئولان حکومتی  دست به تهدید معترضان زده‌اند. محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور رسانه‌های خارجی را متهم به بزرگ‌نمایی تظاهرات کرده است. به گفته منتظری “رسانه‌های معاند” با اطلاعات و ویديوهای نادرست و اخبار غلو‌آمیز می‌کوشند به اعتراضات دامن بزنند.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

هزینه نسخه بیماران سرطانی استان هرمزگان از ٤٠میلیون شروع می شود / وزارت بهداشت بیمه و یارانه داروهایشان را قطع کرده

وب سایت حکومتی رکنا،میترا قاسمی راد ،فعال اجتماعی و مدیر موسسه خیریه بیماران خاص و …