اعتصاب کارگران در پتروشیمی بوشهر و اخباری دیگر از نفت

اخبار نفت.بنا بر خبرهای منتشر شده روز سه‌شنبه ۲۷ مهر بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده جمع بزرگی از کارگران پروژه‌ای شاغل در شرکت‌های مختلفی چون سازه پاد، پارس قدرت، کیان نصب مستقر در سایت ١  پتروشیمی بوشهر در اعتراض به خلف وعده های پیمانکاران دوباره دست به اعتصاب زدند.  افزایش دستمزد مطابق لیست های پیشنهادی درخواستی کارگران،  ۲۰ روز کار و ١٠ روز مرخصی، بهبود قابل قبول وضعیت خوابگاهها و غذا از جمله خواستهای فوری این کارگران است.

این کارگران در اواخر خرداد  ماه بهمراه دیگر کارگران پیمانی نفت وارد اعتصاب سراسری شدند و زیر فشار اعتراضات آنها پیمانکاران مختلف با دادن وعده و وعید تلاش کردند کارگران را سر کار بازگردانند. اکنون در مراکزی که این وعده ها عملی نشده از جمله در عسلویه، بوشهر و کنگان ما شاهد سر بلند کردن دوباره اعتصابات کارگران هستیم. روز شنبه ۲۴ مهرماه نیز جمعی از کارگران پروژه ای در بخش تعمیرات پتروشیمی فن آوران در اعتراض به عدم تحقق وعده‌های مسئولین شرکت و مشکلات معیشتی دست به تجمع و اعتراض زدند. در همانروز حدود ۴۰ نفر از کارگران شرکت تنانیر در جلوی فرمانداری عسلویه به خاطر نداشتن قرارداد، عدم افزایش حقوق و پیگیری دیگرمطالباتشان دست به تجمع زدند و زیر فشار این حرکت اعتراضی مسئولین فرمانداری از ترس گسترش اعتراض با تعدادی از کارگران جلسه گرفتند و وعده پیگیری مطالباتشان را دادند. همچنین در نوزدهم مهرماه کارگران پروژه پیمانی در شرکت ساپک در عسلویه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق‌ ماههای مرداد و شهریور خود دست از کار کشیده و تجمع برپا کردند. بعلاوه اعتصاب در بخش های مختلف نفت در جریان است. بطور مثال در هفته گذشته حدود ۶۰  نفر از رانندگان خودروهای نیمه سنکین استیجاری شاغل در پارس ۲ کنگان با تجمع در میدان نخل خواستار افزایش حقوق خود شدند.

بدنبال اعتصاب سراسری و گسترده در نفت کارگران هر جا که خلف وعده ای میشود و یا با تعرضی به حقوق خود  روبرو میشوند فورا به تجمع و اعتراض میدانی دست میزنند و پیگیر مطالباتشان هستند.

مطالبه اصلی کارگران پروژه ای کوتاه شدن دست پیمانکاران و لغو قوانین برده وار مناطق ویژه اقتصادی است. خبرها حاکیست که در عسلویه و کنگان نیز بخاطر زیر پا کذاشته شدن وعده های داده شده از سوی پیمانکاران فضا اعتراضی است و کارگران اعلام کرده اند که اگر خواستهایشان جواب نگیرد دوباره وارد اعتصاب خواهند شد. بعلاوه در مراکز مختلف نفتی اعتراض علیه تعرضات کارفرمایان و برای کوتاه شدن دست پیمانکاران وسعت گرفته است. یک نمونه آن اعتراضات کارگران ارکان ثالث پتروشیمی ماهشهر با خواست کوتاه شدن دست پیمانکاران بود و در همین راستا   کارگران ارکان ثالث در تدارک تجمعی سراسری در تهران هستند. متحد شدن حول خواستهای سراسری، برپایی تجمعات اعتراضی و تصمیم گیری جمعی و انتخاب هیات های نمایندگی مورد قبول خود کارگران گام های مهمی در تقویت این مبارزات است. از خواستها و مطالبات کارگران نفت باید وسیعا حمایت و پشتیبانی کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۷ مهر۱۴۰۰ ، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …