اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد نهمین روز خود شد

امروز سه شنبه نهم مهرماه کارگران نیشکر هفت  تپه به اعتصاب خود ادامه داده و در محوطه شرکت تجمع کردند. در تجمع این روز کارگران بر خواستهای خود و از جمله بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی و آزادی اسماعیل بخشی تاکید کردند.

دور جدید اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه از اول مهر ماه بخاطر اخراج بیست نفر از همکارانشان و تعویق پرداخت پنج ماه دستمزد و وضع بحرانی شرکت و دست اندازی های بخش خصوصی و دزدی های پشت پرده آغاز شد. بنا بر خبرها پس از دعوت کارفرما از کارگران اخراجی برای حضور در جلسه ای برای حل مشکل آنان و نپذیرفتن آنها روز گذشته  پلیس امنیت شهرستان شوش ۴۰نفر از کارگران را به پلیس امنیت احضار کرد، اما بعد عقب نشینی کرده و به آنها اعلام شد که نیاز به حضور در پلیس امنیت نیست.

در تجمع روز گذشته کارگران نیشکر هفت تپه علی یاوری معاون وزیرکار و همچنین مدیر اداره کار استان شرکت داشتند. در این جلسه یاوری وعده آزادی بیست کارگر اخراجی و رسیدگی به مشکلات کارگران هفت تپه را داد. و در نتیجه زیر فشار اعتراضات کارگران به جز سه نفر از کارگران باقی بیست کارگر اخراج شده به سر کار بازگشتند. یک موضوع اعتراض امروز کارگران بازگشت همه کارگران اخراجی بود.

به گفته کارگران نیشکر هفت تپه به جای اداره کار پلیس آگاهی مسئول رسیدگی به اختلافات بین آنها و کارفرما شده است و برای تک تک کارگران اخراجی و احضاری پرونده امنیتی تشکیل شده است. در اداره پلیس یاوری و استاندار خوزستان نیز شرکت داشتند و به کارگران اعلام کردند که سهامدار حق دارد کارگران را اخراج کند. این یک موضوع اعتراض کارگران است. بعلاوه به کارگران اخراجی اعلام شده است که این پرونده ها قرار است نزد قاضی برود و بعد با تصمیم شورای تامین استان پرونده های بسته خواهد شد.

از سوی دیگر در خبر روز گذشته اعلام شد که کارفرما لیست ۱۵۰نفره ای را بعنوان اخراجی اعلام کرده است. اما طبق آخرین گزارشات پس از ادامه اعتراض کارگران ظاهرا کارفرما از این سیاست عقب نشسته است. 

موضوع قابل توجه در تجمع امروز نهم مهرماه این بود که یکی از سخنرانان با اشاره به خواستهای کارگران و اینکه اعتراض آنان صنفی است سخنانش را با نام خدا و با در دست گرفتن قران و برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی آغاز کرد. این نوع تلاشها و تبلیغات تلاشی است در خدمت جمهوری اسلامی و علیه کل اعتراضات کارگری است. کارگران باید این تلاشها را خنثی کنند و مانع این شوند که اعتراضاتشان رنگ حکومتی به خود بگیرد. میگویند “اعتراض صنفی است” اما خود مبارزات کارگران را در جهت مشخصی و با رنگ حکومتی زدن به آن سیاسی میکنند. و این هشدار دهنده و مسموم و ضد کارگری است. سخن گفتن از صنفی بودن اعتراض در حالیکه از مدیر شرکت و حراست گرفته تا  استاندار و فرماندار و نماینده امام و نماینده مجلس و وزیر کار و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و همه و همه در برابر کارگران صف کشیده اند، سخنی پوچ و بی پایه است. در این سیستم  کارگر راهی ندارد که در برابر کل این بساط توحش و بربریت بایستند و از زندگی و معیشتش دفاع کند.

هم اکنون جدالی سخت در هفت تپه در جریان است. کارگران بر سر خواستهای فوری خود  از جمله لغو خصوصی سازیها و دزدیهای پشت پرده، بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی و توقف اخراجها، آزادی اسماعیل بخشی و پایان دادن به امنیتی کردن اعتراضات و پرداخت بموقع دستمزدها  پای میفشارند.

نیشکر هفت تپه یک سنگر مهم اعتراضات کارگری است. از مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه و خواستهای اعتراضی شان باید وسیعا حمایت کرد.

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٩  مهر  ٩٨،  ١ اکتبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …