اعلام همبستگی رانندگان نفتکش تهران و حومه و شورای اتحادیه های کارگران استرالیا (ACTU) از اعتصاب کارگران پیمانی نفت

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۱۸.اعتصاب نفت دو هفته است ادامه دارد و ابعاد آن گسترده تر میشود. هم اکنون کارگران پروژه ای پیمانی پالایشگاهها، پتروشیمی ها و نیروگاهها در بیش از ۷۵ مرکز در ده استان در اعتصابند. رانندگان نفتکش بدلیل نرخ پایین کرایه های تعیین شده از سوی وزارت نفت در تدارک اعتصاب هستند. از جمله رانندگان تهران و حومه ضمن اعلام حمایت از کارگران اعتصابی در نفت اولتیماتوم داده اند که اگر مشکلات آنها حل نشود کامیون های نفت کش زمین گیر خواهند شد.

همانطور که قبلا گزارش کردیم زمزمه های پیوستن به اعتصاب در میان کارگران ارکان ثالث و قرار داد موقت نفت نیز شنیده میشود. از یکسو پیمانکاران کارگران اعتصابی را اینجا و آنجا زیر فشار میگذارند که  بر سر کار خود بازگردند و تهدید به اخراج میکنند. از سوی دیگر پیامک های هشداری برای برخی ز کارگران ارسال شده و تهدید امنیتی شده اند. در این پیامک ها چنین آمده است:”هشدار!! تحرکات شما رصد گردید. در صورت داشتن هرگونه نارضایتی شغلی، مشکل خود را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرده و از فعالیت اعتراضی در فضای مجازی و حقیقی که مصداق تشویش اذهان عمومی است خودداری کنید. همچنین از شرکت در تجمعات بدون مجوز اجتناب ورزیده و گروه‌های اعتراضی را ترک کنید. در غیر این صورت تحت پیگیرد قانونی قرار خواهید گرفت”. این نوع پیامهای تهدید آمیز که با چهره پوشیده و بدون نام و نشان ارسال میشود آشکارا وحشت حکومتیان و کارفرمایان از اعتصاب قدرتمند کارگران نفت را نشان میدهد. پاسخ آنها اینست که دوره این تهدیدات گذشته است و کارگران متحدانه برای عملی کردن خواستهایشان ایستاده اند و پیگیر مطالبات برحق خود هستند. بازتاب دادن نظرات و خواستهای خود در رسانه ها و مدیای اجتماعی و هر رسانه دیگری حق بی پی چون و چرای همه کارگران و همه افراد جامعه است و به آن ادامه خواهند داد. در برابر این تهدیدات  کارگران ایستاده اند و مطالبات خود را پیگیر هستند.  

از سوی دیگر حمایت ها و پشتیبانی از اعتصاب قدرتمند کارگران پیمانی در نفت ادامه دارد. آخرین نمونه ها از این همبستگی حمایت شورای اتحادیه های کارگران استرالیا (ACTU) است.

از خواستها و مبارزات کارگران اعتصابی نفت باید وسیعا حمایت کرد

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۱ تیر۱۴۰۰،  ۲ ژوئیه  ٢٠٢١

لیست همبستگی ها با کارگران اعتصابی نفت:

-اعلام همبستگی رانندگان نفتکش در تهران

-همبستگی کارگران حمل و نقل از با کارگران نفت و اعلام آمادگی به پیوستن به اعتصاب در صورت پاسخ نگرفتن خواستهای کارگران

– همبستگی رانندگان کامیون دهلران و رانندگان نفتکش در اصفهان و کامیونداران یزد

– بیانیه های حمایتی کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه

– بیانیه های حمایتی مستقل و یا جمعی تشکلهای مختلف کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد و…

– بیانیه های مستقل و یا جمعی و تشکلها و گروه هایی از معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق زن، فعالین دفاع از حقوق کودک و دانشجویان از جمله شورای بازنشستگان ایران، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی معلمان تهران، کانون های  صنفی معلمان الیگودرز، گیلان، سقز و زیویه)، مریوان، ندای زنان ایران،  و دانشجویان پیشتاز اصفهان، انجمن صنفی با اعتراضات کارگران نفت اعلام همبستگی کرده اند.

– همبستگی مادران و خانواده های دادخواه از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی که بدست جانیان اسلامی به قتل رسید و مادران آبانماه از جمله مادر نوید بهبودی ، مهرزاد رضایی و مادر رضا معظمی گودرزی 

همچنین طومارهای اعتراض از سوی فعالین کارگران در سنندج و نیز در آذربایجان غربی

– بیانیه ها و پیامهای حمایت فعالین کارگری ای چون اسماعیل بخشی، جعفر عظیم زاده، جوانمیر مرادی و فوزیه خالصی

– جمع ها و گروهایی از مردم از میان کولبران، کارگران بیکار، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین دفاع از حقوق زن و دانشجویان.

– شورای اتحادیه های صنفی استرالیا (ACTU)

– اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق،

– نامه دبیر اتحادیه یونیفور کانادا به حسن روحانی

– شبکه سراسری نمایندگان محل کار انگلستان (NSSN)

–  فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداستریال

– شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه مشتمل از دهها اتحادیه و تشکل و زیر مجموعه از کشورهای مختلف  از آمریکا. اروپا، آفریقا و عراق. ترکیه و..  

-شعار نویسی در شهرهای مختلف در حمایت از کارگران نفت و نصب پوسترهایی در خیابان‌های اردبیل در حمایت از کارگران و اعتصاب سراسری کارگران نفت

اینرا هم بخوانید

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده

فراخوان‌های تجمع در اعتراض به حکم اعدام توماج در روزهای آینده -کبک  ( کانادا) جمعه …