افزایش قیمت نان، تعرض حکومت به معیشت مردم است- محمد شکوهی

در این هفته دوباره موضوع افزایش قیمت نان و واگذاری تصمیم افزایش قیمت نان از طرف دولت بهاستانداری‌ها در رسانه‌های حکومتی منتشر شد. دولت که تا اوایل این هفته در مورد افزایش قیمت نان سکوت اختیار کرده بود، روز سه‌شنبه این هفته از زبانخاندوزی وزیر اقتصاد اعلام کرد: ” نان در سراسر کشور قیمت واحد ندارد و قیمت آن منطقه‌ایو استانی تعیین می‌شود. افزایش قیمت نان با درخواست مقامات استانی و تأیید وزارت کشور امکان‌پذیر است”.
این خبر رسمیاست که از طرف دولت اعلام شده است.بر اساس این خبر افزایش قیمت نان، این بار از طرف استانداری‌هارسماً مجوز دولتی گرفته و در روزهای آینده آنچه که باندهای حکومتی به آن”متناسب‌سازی و اصلاح قیمت نان” می‌گویند به اجرادر خواهد آمد. اما سابقه طرح‌ها و سیاست‌هایتا کنونی حکومت درمورد افزایش قیمت نان در ماه‌های گذشته:
دولت برای زمینه‌سازی افزایش قیمت نان از اوایل امسال وبعداز تصویب بودجه “اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان” و واگذاری آزمایشی تعیین قیمت نان به استانداری‌ها را به اجرا گذاشت.
“اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان ” چیزی جز حذف یارانه آرد و نان و آزادسازی قیمت نان نبود. این سیاست در چندین استان به اجرا گذاشته شد.به دنبال اعلام این طرح،رسانه‌های حکومتی اردیبهشت اعلام کردندیارانه آرد برای انواع نان فانتزی حذف شده که نتیجه آن افزایش بیش از دوبرابری قیمت انواع نان فانتزی در تهران بود. دولت در ادامه این سیاست جدیدشدر تیرماه اعلام کرد”جلسات شورای آرد و نان” در هراستان به‌صورت مستقل تشکیل می‌شود، هر استان می‌تواند رأساً برای تعیین قیمت نان تصمیم‌گیری بکند.
در نتیجه اجرای آزمایشی طرح استانی افزایش قیمت نان، قیمت انواع نان در استان‌ها افزایش یافت و استانداری‌ها برای آرام‌کردن مردم مدعی شدند، این طرح افزایش قیمت نان آزمایشی بوده و برای “کنترل افزایش قیمت‌ها و اصلاح سیاست‌های دولت در مورد آردو نان و مقابله با مافیای آرد و نان و…” بوده و قیمت نان افزایش نخواهد یافت! اما وب‌سایت تجارت نیوز گزارشی از نتیجه این سیاست منتشر کرده و نوشت: قیمت نان بعد از اجرای آزمایشی این طرح در ۱۳ استان کشور تا بالای ۴۰ درصدگران شده است.
اکنون که نزدیک به شش ماه از اجرای آزمایشی و استانی افزایش قیمت نان توسطاستانداری‌هامی‌گذرد، دولت اعلام کرده که “افزایش قیمت نان با درخواست مقامات استانی و تأیید وزارت کشور امکان‌پذیر است”! با اعلام این تصمیم دولت و استانداری‌ها دست در دست هم رسماًمجوز افزایش قیمت نان را صادر کرده‌اند.
بر اساس گزارشات رسانه‌های حکومتی قیمت انواع نان در طول شش ماه گذشتهبعضاً۴۰ درصد افزایش‌یافته است. این افزایش قیمت عین درخواست اتحادیه نانوایان تهران در اواخر سال گذشته بود که پیشنهاد افزایش بالای ۴۰ درصدی قیمت نان توسط دولت را داده بودند. این افزایش قیمت به طورغیررسمی در همه جای کشور عملاً اعمال شده است. این را در لابه‌لایاظهارنظرهای مسئولان حکومتی و اتحادیه‌هاینانوایان و نان‌پزهامی‌شود دید. یعنی به‌صورتدوفاکتو قیمت انواع نان تاهمین‌الانبالای۴۰ درصد افزایش‌یافته است. اکنون این سیاست افزایش قیمت دیگر رسماً به تأیید دولت رسیده و قرار است با مجوز وزارت کشور قیمت نان سراسری به این شکل افزایش یابد.
افزایش قیمت نان تا ۴۰ درصد، یک تعرض دیگر حکومت به سفره فقیرانه کارگران و مردم است.در صورت مصوب شدن و اجرای سراسری این افزایش قیمت،خانوارها باید ۴۰ درصد بیشتر برای تأمین نانروزمره‌شان هزینه نمایند. هزینه‌ای که فشار چندین برابری بر قدرت خرید و دستمزدهای کارگران و مردم وارد خواهد کرد. علاوه بر این سبد غذایی خانوارها نظر به جایگاه نان به‌عنوانیک غذای اصلی، دچار تغییرات منفی، یعنی حذف سایر اقلام از سبد غذایی و جایگزین‌شدن نان به‌جای این اقلام خواهد شد. پدیده‌ای که سلامت و امنیت غذایی مردم را با مخاطرات جدی روبرو خواهد کرد.
حذف یارانه آرد و نان که از اوایل امسال بی‌سروصدا اجرایی شد،دست باندهای حکومتی را برای افزایش قیمت نان به بهانه‌های مختلف باز گذاشت. نانوایان و شرکت‌های درگیر در صنعت نان ادعا می‌کنند که هزینه‌های خرید آرد، نگهداری، هزینه آب و برق و ترانسپورت و دستمزدهای کارگران بالا رفته و با قیمت‌های فعلی تولید نان برایشان”اقتصادی” نیست و باید قیمت‌ها را بالا ببرند. این همان سیاستی است که دولت آیت‌الله قاتل بعد از حذف ارز دولتی و ترجیحی و به بهانه ” کنترل قیمت‌ها، و مبارزه با مافیای آرد و نان در پیش گرفت. سیاستی که قیمت نان را رسماً آزاد کرد و سوبسید و حمایت‌هایتاکنونی دولت از آرد و نان را قطع و تعیین قیمت و تولید و توزیع را به دست بازار آزاد سپرد. نان غذای اصلی مردم است. گرانی نان یعنی نان روزانه هم به‌اندازه کافی در سفره مردم نخواهد ماند.
در برابر سیاست‌های کثیف حکومت دزدان و قاتلان مبنیبر افزایش قیمت نان باید با قدرت و جنبش اعتراضی مردم علیه این سیاست‌ها ایستاد. کارگران و مردم و اقشار کارکن جامعه با دستمزدهای چندین برابر زیر خطر فقر، با افزایش قیمت نان حتی قدرت تأمین نان کافی را هم نخواهند داشت. افزایش فوری دستمزدها، در کنار فشار بر حکومت برای تأمین نان با قیمت پایین، با قدرت اعتراض و مبارزه تنها راهی است که می‌تواند حکومت را به عقب‌نشینی از سیاست افزایش قیمت نان مجبور نماید.
فضا و جو جامعه به‌شدت اعتراضی و ملتهب است. در این فضای اعتراضی با قدرت اتحاد و مبارزه همه اقشار مردم علیه این سیاست‌هایضدمردمی رژیم، باید همه طرح و نقشه‌های حکومت را با زور اعتراض و مبارزه نقش‌برآب کرد.

اینرا هم بخوانید

زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین از سال آینده- محمد شکوهی

خبرگزاری حکومتی ایلنا خبر از برنامه‌ریزی دولت برای سه‌نرخی شدن بنزین داده و نوشته: “آنچه …