اقدام فیس‌بوک علیه کارزارهای نفوذ خارجی مرتبط با روسیه و ایران

شرکت فیسبوک روز دوشنبه‌ ۲۹ مهرماه اعلام کرد، چهار کارزار نفوذ خارجی با منشا ایران و روسیه را از کار انداخته است.

ناتانیل گلیچر ، رئیس سیاست امنیت سایبری فیس بوک، گفته است: این شبکه ها شامل حساب‌ها ، صفحات و گروه هایی در فیس بوک و اینستاگرام بودند که «رفتار غیرقانونی هماهنگ» آنها مغایر خط مشی فیس بوک بود.

فیس بوک می‌گوید، یکی از این عملیات نفوذ خارجی که انتخابات در سال ۲۰۲۰ آمریکا را هدف قرار داده با «آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه» (IRA) در ارتباط بوده است.

ناتانیل گلیچر در این زمینه اظهار داشت:‌ فعالیت های مشکوک «آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه» دارای تمامی ویژگی‌های بارز عملیات سایبری و امنیتی برای پنهان کردن هویت و مکان را داشت.

شرکت گرافیکا هم می‌گوید، این کارزار نفوذ خارجی مرتبط با «آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه» پنجاه حساب کاربری در اینستاگرام و یک حساب کاربری در فیس بوک با حدود ۲۴۶ هزار دنبال کننده داشت که ۷۵ هزار پست منتشر کرده بود.

طبق این گزارش، این حساب های کاربری مواضع مختلف سیاسی داشته‌اند از جمله طرفدار دونالد ترامپ، ضد خشونت پلیس، طرفدار برنی سندرز، طرفدار حقوق زنان و طرفدار پلیس بودند.

این گزارش می‌افزاید، این حساب‌های کاربری هر دو جریان اصلی سیاسی راست و چپ را پوشش می دادند به نوعی که دست کم ۹ حساب کاربری تحت پوشش حمایت از حقوق فعالان سیاه پوست فعالیت می‌کردند و این همان تاکتیکی بوده که «آژانس تحقیقات اینترنتی روسیه» در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا در پیش گرفته بود.

گرافیکا می‌گوید، این حساب های کاربری برای پنهان هویت اصلی روسی خود، محتوای پست های معتبر در شبکه های اجتماعی را دوباره منتشر می‌کردند

این گزارش می افزاید، به رغم این اکثر پست های منتشر شده برای تشدید مسائل جناحی و سیاسی متمرکز بودند برخی از آنها به موضوع انتخابات سال ۲۰۲۰ می پرداختند. به طور مثال حساب های کاربری مدافع سیاه پوستان از سناتور برنی سندرز حمایت و علیه سناتور کامیلا هریس مطالبی منتشر می کردند.

در همین حال، روز دوشنبه مقامات اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا اعلام کردند که هکرهای روسی با استفاده از ابزار و زیرساخت‌های کامپیوتری در ایران و امکانات جاسوسی اینترنتی در جمهوری اسلامی، نهادهای دولتی و سازمان‌های صنعتی در چندین کشور را هدف قرار داده‌اند.

خبرگزاری رویترز از قول مقامات آمریکایی و بریتانیایی نوشت که گروه هکرهای روسی موسوم به «تورلا» طی ۱۸ ماه گذشته با استفاده از امکانات ایران به اهدافی در حداقل ۲۰ کشور حمله موفق داشته است.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

عفو بین‌الملل: جمهوری اسلامی به «جنگ علیه زنان» ایران پایان دهد و حجاب اجباری را لغو کند

سازمان عفو بین‌الملل از جمهوری اسلامی خواست با لغو قوانین حجاب اجباری، به مجازات زنان …