انزوای سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه

انترناسیونال 911
شهاب بهرامی
روز چهارشنبه “آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به گزارشات مربوط به آزادسازی پول های بلوکه شده ایران اعلام داشت چنین خبری صحت ندارد و تا برگشتن کامل جمهوری اسلامی به تعهدات کامل برجامی، صحبتی از آزاد سازی پول و برداشتن تحریم ها نخواهد بود.هفته گذشته “وندی شرمن” از مسئولین بلند مرتبه وزارت امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرده بود که جو بایدن هرگز به برجام سابق باز نخواهد گشت. اولین شرط آمریکا علیرغم ابراز نظرهای رسمی برای بازگشت کامل ایران به برجام، نه عقب نشینی از تولید انرژی هسته ای بلکه در وهله اول جمع کردن کامل نیروهای نیابتی و تروریستی اش در منطقه است که به معنی جام زهر دیگری برای رژیم تهران خواهد بود و البته رژیم ایران بنا به دلایل متعددی زیر بار این موضوع نخواهد رفت. از این زاویه،انعکاس جهت گیری قابل انتظار دیپلوماسی خارجی دولت آمریکا در ادامه سیاست “فشارحداکثری” ترامپی در خاورمیانه و به ویژه در رابطه با ایران و کشورهای حوزه خلیج و نتایج ادامه سیاست ترامپیستی بایدن در این زمینه قابل توضیح است.
با به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا صف بندی ها و بلوک بندی های جدیدی به ضرر جمهوری اسلامی در منطقه شکل گرفته که ورای انتظار رهبر و دولت روحانی، به بی افقی و بن بست کامل در سیاست های منطقه ای رژیم ایران ابعاد تازه ای بخشیده است.
پس از عادی سازی روابط دیپلوماتیک واقتصادی دولت اسرائیل با سودان اسلامی و دولت امارات و عقد قرارداد مشهور به “صلح ابراهیم” با این شیخ نشین پر قدرت خلیج و متعاقبا عادی سازی روابط سیاسی با بحرین و نزدیکی اسرائیل به کشورهای دیگر عربی منجمله مصر و عربستان، حلقه محاصره بدور رژیم ایران تنگ تر گشته لذا ایجاد “ناتوی عربی” نه در مقابله با اسرائیل بلکه در تقابل با سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی به طور جدی در شرف شکل گیری است.
از طرف دیگر دولت ترکیه در تلاش است تا رابطه خود با مصر را که بعد از سقوط دولت مرسی به سردی گرائیده بود بهبود بخشیده و از این طریق روابط خود را با عربستان که بدلیل قتل “جمال خاشقجی” تیره شده بود عادی سازد. روزنامه “مشرق نیوز” به نقل از شبکه های العربیه و الجزایر از اعزام نیروهای نظامی دولت ترکیه به یمن خبر داده است تا این نیروها در کنار نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، علیه نیروهای حوثی که مورد حمایت ایران است بجنگند. هفته گذشته “رجب سویلو” سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در پست تویتری از نگرانی عمیق ترکیه از حملات شورشیان حوثی به تاسیسات نفتی عربستان گفته بود و خواستار پایان فوری حملات حوثی ها به خاک عربستان شده بود.
بنظر می رسد آنچه بیشتر از هر چیزی باعث خشم رژیم ایران است همین پست تویتری رجب سویلو است. مشرق نیوز می نویسد، “جمهوری اسلامی حضور اردوغان در یمن را خطای محاسباتی می داند” و ادامه می دهد که پیروزی ترکیه در ارمنستان و لیبی نباید دولت ترکیه را به این اشتباه محاسباتی سوق دهد. و بالاخره روز پنجشنبه ۱۱ مارس اوج حقارت سیاسی جمهوری اسلامی نمایان می شود. نشست کشورهای روسیه و ترکیه و قطر بدون دعوت از جمهوری اسلامی در دوحه پایتخت قطر برگزار شد تا به ده سال جنگ داخلی سوریه پایان دهند.
این اوضاع زاری است که رژیم پوسیده و جنایتکار ایران در آن دست و پا می زند. ادامه دستگیری های فله ای ووسیع معترضین و فعالین سیاسی و مدنی، ادامه سرکوب و تعرض وسیع در داخل کشور قرار است ضعف و زبونی رژیم را خارج از مرزها لاپوشانی کند. شکست سیاسی- نظامی رژیم در خارج از مرزها، شکست و عقب نشینی هر چه بیشتررژیم را در مقابل اعتراضات وسیع مردم و در راس آن جنبش کارگری به دنبال خواهد داشت. ادامه سرکوب مبارزات مردم در داخل کشور بدون سیاست ناامن سازی منطقه ای و تروریستی بردوام نخواهند ماند. پایان و شکست سیاست های منطقه ای رژیم در عوض به مبارزات وسیع و جاری کارگران، زنان و دیگر جنبش های اجتماعی و سرنگونی طلب سرعت خواهد بخشیدو به عروج مجدد قیام های توده ای کمک کرده و به سترونی کامل سیاست های سرکوب رژیم خواهد انجامید. بی شک سیر حوادث، جمهوری اسلامی را وادار به نوشیدن نه یک جام بلکه چندین جام زهر دیگر خواهد کرد تا جنازه منحوسش به دست زنان و کارگران آگاه، برای همیشه به خاک سپرده شود.

اینرا هم بخوانید

از سپاه چه خبر؟

رادیو فردا به یک فایل صوتی حدود ۵۰ دقیقه‌ای دست یافته است که بخش اعظم …