فرزندان نرگس محمدی جایزه نوبل صلح را به نمایندگی از او دریافت کردند

یورونیوز:علی و کیانا رحمانی، فرزندان نرگس محمدی نیمروز یکشنبه ۱۰ دسامبر (۲۹ آذر) در مراسمی ویژه در شهر اسلو، پایتخت نروژ به نیابت مادرشان جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ را دریافت کردند.

در پیامی که توسط خانم محمدی به این مراسم فرستاده شده بود و توسط دختر و پسر او خوانده شد، برنده جایزه نوبل امسال از کمیته نروژ تشکر کرد و خود را «یک نفر از میلیون‌ها زن ایرانی» خواند که علیه «تبعیض، استبداد و سرکوب» به پا خاسته‌اند.

نرگس محمدی که اکنون در زندان به سر می‌برد در پیام خود حجاب اجباری را «ننگی» خواند که نه نمادی فرهنگی از جامعه ایران، بلکه ابزاری برای «سرکوب و به بند کشیدن زنان از سوی یک حکومت سرکوبگر مذهبی» بوده است.خانم محمدی جایزه صلح نوبل را «منبع امید و الهام» برای خود عنوان کرد و از نهادهای بین‌المللی و رسانه‌های جهانی خواست از حرکت دموکراتیک مردم ایران و جنبش «زن، زندگی، آزادی» حمایت کنند.

بی بی سی:پیام نرگس محمدی که به نوشته خودش از پشت دیوارهای بلند و سرد زندان اوین در تهران فرستاده شده بود توسط دخترش کیانا و بخشی از آن توسط پسرش علی خوانده شد.

کیانا در ابتدای خواندن پیام مادرش گفت که «کاش» مادرش خودش در مراسم حضور داشت تا جایزه را دریافت کند.

نرگس محمدی در این پیام از کمیته نوبل صلح به خاطر اعطای این جایزه معتبر و پرافتخار قدردانی کرد و گفت که این «اقدام حمایتی معنادار و پرقدرتی از جنبش باشکوه «زن زندگی آزادی» و یک زن زندانی مدافع حقوق بشر و دموکراسی خواه است.»

نرگس محمدی خود را یکی از«میلیون‌ها زن سربلند و مقاوم ایرانی‌» خواند که برای رفع ستم، سرکوب، تبعیض و استبداد به پا خاسته‌اند.

او از «زنان بی نام و نشانی که در حوزه‌های گسترده سرکوب بی‌امان،‌ جسورانه مقاومت و در واقع مقاومت را زندگی کرده اند» یاد کرد.

او نوشت: «من یک زن خاورمیانه‌ای‌ام. خاورمیانه‌ای که گر چه از سابقه تمدنی بسیار غنی برخوردار بوده ، اما اکنون در میان جنگ، آتش تروریسم و بنیادگرایی گرفتار شده است. من یک زن ایرانی‌ام. ایرانی تمدن ساز و پرافتخار که امروز تحت ظلم بی‌امان حکومت دینی استبدادی زن‌ستیز است. من زنی زندانی‌ام که در تحمل رنج‌های عمیق و جان‌کاه ناشی از فقدان آزادی، برابری و دموکراسی، به ضرورت وجود آن‌ها پی برده و ایمان یافته ام.»

خانم محمدی هم به لحظه اعلام جایزه نوبل صلح و پژواک شعار زن زندگی آزادی اشاره کرد و نوشت: «جمله‌ی آغازین جایزه صلح نوبل من، نام جنبش مردم ایران بود و نقطه‌ی اتکاء و مرکز ثقل تحلیل و راهبرد من نیز «مردم» و«جامعه» است.

او به تلاش «مردم ایران» برای تحقق دموکراسی اشاره کرد و آن را ساده ندانست: «مردم ایران برای تحقق دموکراسی، آزادی و برابری تلاش کرده‌اند. آنان برای تحقق این مطالبات همواره بر اعتراضات خشونت پرهیز و مقاومت مدنی تاکید و از هر فرصت و امکانی برای ساختن جامعه ای سرسار از صلح، رفاه و توسعه بهره گرفته اند. اما جهان شاهد است که حکومت سرسختانه و بی‌رحمانه با سرکوب، کشتار، اعدام و زندان در مقابل خواسته‌ها و مطالبات مدنی، آزادی‌خواهانه و برابری‌طلبانه مردم ایستاده است. دموکراسی به واسطه‌ی ظرفیتی که برای تحقق آزادی و برابری در دل خود دارد، مطالبه‌ی بنیادین جامعه ایران بوده و قریب به اتفاق جامعه مدنی ، خواهان تغییرات بنیادین و گذار به دموکراسی به‌عنوان مولفه نظام سیاسی آینده ایران هستند.»

به گفته نرگس محمدی «این روزها سبک زندگی، بستر مقاومت روزمره جوانانی است که خیابان و عرصه عمومی را به فضایی برای مقاومت مدنی فراگیر تبدیل کرده‌اند. مقاومت، زنده و مبارزه پابرجاست.»

این فعال مدنی زندانی در ایران «مقاومت مداوم و خشونت پرهیز را بس سترگ خواند» و گفت که مردم ایران به مبارزه خود ادامه خواهند داد.

او از دولت‌ها و نهادهای بین المللی خواست که از مردم ایران حمایت کنند:‌ « در دنیای جهانی شده‌ی کنونی، نقش دولت‌ها،جامعه مدنی جهانی، از جمله سازمان ها و نهادهای بین المللی، رسانه ها و سازمان های مدنی مستقل و غیر دولتی انکار ناپذیر است.»

در پایان پیام خانم محمدی آمده:‌ « من در کنار جامعه مدنی، زنان و مردان مقاوم و شجاع ایران با امید و اشتیاق دست تمام نیروها، جریانات و افراد با محوریت پای‌بندی به صلح ،‌ میثاق جهانی حقوق بشر و دموکراسی را می‌فشارم. یقین دارم نور آزادی و عدالت با قدرت به سرزمین ایران تابانده خواهد شد. در آن بزنگاه، پیروزی دموکراسی و حقوق بشر را بر استبداد و اقتدارگرایی جشن خواهیم گرفت و پژواک سرود پیروزی مردم در خیابان‌های ایران در سراسر جهان طنین انداز خواهد شد.»

اینرا هم بخوانید

عملیات اسرائیل در رفح بیمارستان‌ها را به وضعیتی «فاجعه‌بار» کشانده

هرچند اسرائیل هنوز یک تهاجم زمینی تمام عیار به شهر رفح را آغاز نکرده، اما …