اهمیت استراتژیک محلات در فلج کردن حکومت اسلامی

فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، گفته است با استفاده از ظرفیت پایگاه‌های بسیج، «تیم‌های ضربت» در محلات مختلف تهران تشکیل شده تا طرح «امنیت محله محور» را اجرایی کنند.

در جریان خیزش عظیم و باشکوه آبان ۹۸ ، مردم دست به تاکتیک جدیدی زدند و برخی از محلات را بدرجاتی در کنترل خود گرفتند تا از این طریق نیروی حکومت را پراکنده کنند، و به نقاط ضعیف آن ضربه بزنند. حزب کمونیست کارگری نیز بدلیل اهمیت این مساله فراخوان به کنترل محلات بعنوان یکی از محورهای اصلی سازماندهی مردمی برای فلج کردن جمهوری اسلامی داد. حالا با این طرح سپاه پاسداران مبنی بر امنیت محله محور یک بار دیگر عیان و مسجل می شود که محلات چه نقش پر رنگی در مبارزه علیه حکومت بازی می کنند. وحشت حکومت همانطور که مداوما می گویند شورش ۳۰ میلیونی گرسنگان است. محلات خوف مدام حکومت اسلامی برای سازماندهی مردمی برای فلج کردن دستگاه سرکوب رژیم است.

فرمانده سپاه تهران برای اینکه ترس و زبونی حکومتش را بیش از این عیان نکند، هدف از تشکیل تیم‌های ضربت را «مقابله با سرقت و کیف‌قاپی» و «اراذل و اوباش» عنوان کرده است. هر چند همه مردم می دانند سارق اعظم و بزرگترین اراذل و اوباش تاریخ بشری همین سران و ایادی حکومت اسلامی هستند. با این حال طبق همان قوانین کذایی حکومت اسلامی مقابله با جرائم در محلات برعهده نیروی انتظامی است نه سپاه پاسداران. بنابراین حتی برای رد گم کردن هم نمی توانند انکار کنند که از دست دادن و کنترل محلات توسط مردم وحشتی است که خواب از چشم حکومت ربوده است.

اعلام چنین طرح هایی توسط سپاه پاسداران اصلا جدید نیست. از سال ۸۷  سپاه از راه‌اندازی گشت‌های امنیتی پنج نفره در هزار نقطه از محلات شهری کشور خبر داد. این طرح اولیه در سال‌های بعد گسترش یافت و آذرماه سال ۹۶، سپاه پاسداران اعلام کرد که در قالب طرح «حماسه امنیت و خدمت»، گشت‌های محلات را در سراسر کشور راه‌اندازی می‌کند. اما همه این ترفندها باعث نشد که خیزش های مردمی سال به سال و هر بار پر قدرت تر پایه های لرزان حکومت را بیش از گذشته نلرزاند.

این حکومت فاسد و دزد و غارتگر را دیگر نمی شود به زور سرنیزه و اعدام و زندان سرپا نگهداشت. حکومتی که اقتصادش در هم شکسته است، باندهای حکومتی بیش از هر زمان به خون هم تشنه و به جان هم افتاده اند. در مجامع بین المللی بیش از همیشه منزوی تر و در نزذ افکار عمومی بین المللی منفورتر از گذشته اند. حکومتی که اعتصابات روزانه کارگری و اعتراضات منظم دیگر اقشار جامعه نفسش را بریده است. با این وضعیت طرح امنیت محله محور حکومت قطعا راه بجایی نمی برد و شکست دیگری بر شکست های حکومت اسلامی اضافه می شود.

اعلام طرح امنیت محله محور سپاه پاسداران یک بار دیگر تاکیدی است بر اهمیت حیاتی کنترل محلات. سازماندهی کنترل محلات زمانی صد چندان اهمیت پیدا می کند که همان کابوسی شورش سی میلیونی گرسنگان در ابعاد وسیع در همه شهرها به جریان بیفتد در آن شرایط همه محلات را می شود از عناصر سرکوبگر جمهوری اسلامی پاکسازی کرد.

کیوان جاوید

۲۵ شهریور ۱۳۹۹- ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

ترانه علی‌دوستی و نمک بر زخم حکومت – کیوان جاوید

مندرج در ژورنال شماره ۷۱۱ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …