اولین گواهینامه رانندگی برای زنان

برای اول بار در تاریخ عربستان شماری از زنان توانستند گواهینامه رانندگی بگیرند و بزودی یعنی در 24 ژوئن حدود سه هفته دیگر رانندگی خودرا آغاز میکنند. لغو ممنوعیت رانندگی زنان در عربستان بسیار با سر و صدا بعنوان یک رفرم توسط ولیعهد این کشور شاهزاده محمد بن سلمان تلقی میشود که خودرا یک رفرمیست میداند و قول داده است که اصلاحات دیگری را هم وارد قوانین عربستان کند و در نتیجه زنان نیز بعنوان نیروی کار وارد بازار کار شوند. امری که اکنون عملا برای بسیاری از کارها غیر ممکن است.

تا کنون عربستان تنها کشوری در جهان بود که رسما و قانونا در آن زنان حق رانندگی نداشتند و اگر رانندگی میکردند پلیس آنها را دستگیر میکرد و بعدا باید شوهر یا پدر آنها تعهد کتبی امضا میکرد که دیگر این عمل تکرار نشود تا آزادشان کنند.این وضعیت در کشوری که هیچ سیستم جدی حمل نقل عمومی ندارد فشار زیادی را به زنان وارد میکند و باعث شده است که زنان شاغل ناچار شوند بخش مهمی از درآمد خودرا بعنوان کرایه تاکسی یا استخدام راننده صرف کنند یا برای رفت و آمد کاملا وابسته به شوهر و بستگان مرد خود بمانند. بسیاری از زنان به همین دلیل از اشتغال کلا محروم میشوند و این هم به وابستگی کامل آنها به مردها بطور جدی کمک میکند. در برخی دیگر کشورهای اسلام زده نظیر پاکستان نیز عملا محدودیتهای زیادی برای رانندگی زنان وجود دارد اما رسما رانندگی زنان ممنوع نیست.

لغو ممنوعیت رانندگی زنان در حالی صورت میگیرد که هنوز دهها تن از فعالین حقوق زنان در زندانند. بسیاری از آنها یکی از جرمهای اصلی شان کمپین برای لغو ممنوعیت رانندگی زنان بوده است. اما حکومت پادشاهی عربستان این فعالین را همچنان در زندان نگه داشته است و همچنان تبلیغ برای حقوق زنان در این کشور ممنوع است.

اینکه تا اوایل قرن بیست و یکم در یک کشور سرمایه داری نیمی از مردم یعنی زنان حق رانندگی نداشته اند حقیقت تلخ و تکان دهنده ای است. عربستان یک شریک مهم اقتصادی و سیاسی دنیای غرب از جمله آمریکا و کشورهای غربی محسوب میشود و بخاطر در آمد نفتی خود نقش مهمی در وضعیت اقتصاد دنیا ایفا میکند. این یکی از بهانه های دولتهای مختلف غربی برای چشم بستن بر تخطی آشکار از حقوق زنان و کلا پایمال کردن حقوق انسانی در این کشور است. بویژه ممنوعیت رانندگی زنان توسط حکومت پادشاهی عربستان نشان میدهد که سیستم حاکم در این کشور متعفن ترین و عقب مانده ترین جنبه های حاکمیت سرمایه را که بر اسلام متکی است همچنان در خود حفظ کرده است و در واقع باید آنرا در کنار جمهوری اسلامی دایناسور و فسیل دنیای کنونی نامید. بشریت ناچار بوده است برای ابتدایی ترین و بدیهی ترین حقوق خود با حاکمین بی خاصیت و مرتجع و سرمایه دار بجنگد و تلفات و قربانی بدهد و این جنگ و جدال تا ریشه کن شدن کل سرمایه ادامه خواهد یافت.

انترناسیونال 767

اینرا هم بخوانید

زندان و شلاق برای نوجوان کولبر- کاظم نیکخواه

حکومت اسلامی را همه مردم به عنوان حکومت رکورددار جنایت، شکنجه، اعدام، تجاوز و ترور …