اوکراین ،تهدیدات روسیه و سفر بلینکن به اروپا.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده در خصوص حمله قریب الوقوع روسیه به اوکراین، به اروپا سفر کرد.آقای بلینکن در ابتدای این سفر به کیف می‌رود تا با ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین گفتگو کند. او سپس با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی خود در برلین دیدار می‌کند.همزمان قرار است آقای بلینکن روز جمعه در ژنو با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار کند.روسیه بارها هرگونه برنامه‌ریزی را برای حمله به اوکراین رد کرده است و غرب را به تجاوز متهم می‌کند.با این حال، روز سه‌شنبه مقامات ارشد آمریکا گفتند مسکو هر آن و از “هر نقطه‌ای” می‌تواند مداخله نظامی خود را آغاز کند.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در نزدیکی مرز این کشور با اوکراین “وضعیت بسیار خطرناکی” ایجاد کرده است.

او گفت که “همه گزینه‌ها روی میز است” تا از بروز درگیری جلوگیری شود. سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد “آنچه که وزیر خارجه آمریکا قرار است انجام دهد به وضوح نشان می‎‌دهد یک مسیر دیپلماتیک رو به جلو وجود دارد.”

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه که خواست نامش فاش نشود، به خبرگزاری فرانسه گفت که آقای بلینکن در گفتگوهای روز جمعه به دنبال ارائه یک راه حلب “دیپلماتیک” به سرگئی لاوروف است.

این سفر دیپلماتیک به دنبال مذاکرات بی نتیجه بین مسکو و کشورهای غربی در هفته گذشته انجام می‌شود. مقامات وزارت خارجه می‌گویند که آقای بلینکن در دیدار با رئیس جمهور اوکراین به دنبال “تقویت تعهد آمریکا به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین” است.

انتظار می‌رود که دیپلمات ارشد آمریکا با توجه به حمایت متحدان غربی به روسیه دهد که تهاجم نظامی به اوکراین “تبعات عظیم و هزینه‌های اقتصادی شدید” به دنبال خواهد داشت.

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، پیش از این در سفر روز دوشنبه به کیف، هشدار داده بود که هر گونه تشدید تنش‌ها “بهای اقتصادی، سیاسی و استراتژیک گزافی برای روسیه به همراه خواهد داشت.

اما الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین از دولت‌های غربی خواست تا تحریم‌های فوری علیه مسکو اعمال کنند.

او در گفتگو با برنامه هارد تاک بی بی سی هشدار داد که حمله روسیه به این کشور می‌تواند منجر به خونریزی و بحران پناهجویی تازه در اروپا شود.

سرویس‌های اطلاعاتی غربی و اوکراینی اشاره کرده‌اند که حمله یا تهاجم ممکن است در اوایل سال ۲۰۲۲ و پس از تجمع نیروهای روسی در مرز رخ دهد.

در همین حال، روسیه کشورهای ناتو را به “سرازیر کردن” سلاح به اوکراین متهم کرده و گفته است که ایالات متحده در حال دامن زدن به تنش در منطقه است.

خواسته اصلی روسیه توقف هرگونه گسترش ناتو به شرق است، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه پس از گفتگوهای اخیر گفت که “کاملاً ضروری است که اطمینان حاصل شود که اوکراین هرگز و هرگز عضو ناتو نمی‌شود.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور فرسوده است

شرق:طبق آمار‌های رسمی ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در ایران فرسوده هستند.«اگر این روند ادامه پیدا …