ایران و ونزوئلا قرارداد معاوضه نفت امضا کردند

خبرگزاری رویترز روز شنبه ۳ مهر از قول منابع آگاه گزارش داد که شرکت‌های ملی نفت ایران و ونزوئلا، قرارداد معاوضه نفت امضا کرده‌اند.

این گزارش می‌گوید که بر اساس قرارداد امضا شده، ایران نفت فوق‌سبک (میعانات گازی) خود را با نفت فوق‌سنگین ونزوئلا معاوضه خواهد کرد.

رویترز می‌افزاید، ونزوئلا از طریق مخلوط کردن میعانات گازی ایران با نفت فوق‌سنگین خود که قیرمانند است، آن را مناسب بارگیری در تانکرهای نفتی خواهد کرد و در ازای آن نیز نفت فوق سنگین خود را تحویل ایران خواهد داد تا در بازارهای آسیایی به فروش برساند.

پالایشگاه‌های ایران امکان پالایش نفت فوق سنگین را ندارند و از این رو ایران مجبور است نفت فوق سنگین ونزوئلا را بفروشد.

پنج منبع آگاه به رویترز گفته‌اند که اولین عملیات معاوضه محموله‌های نفتی میان دو کشور اوایل هفته جاری انجام شده است و حجم نفتی که ونزوئلا به نفتکش «فِلیسیتی»، تحت مالکیت شرکت ملی نفتکش ایران تحویل داده، ۱.۹ میلیون بشکه بوده است.

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، هم تایید کرده که این نفتکش ایرانی در ماه سپتامبر در بندر «ژوزه» ونزوئلا لنگر انداخته بود و حامل دو میلیون بشکه میعانات گازی بود که روز پنج‌شنبه تحویل ونزوئلا شد.

یکی از این منابع گفته است که قرارداد معاوضه نفت برای شش ماه امضا شده و قابل تمدید است.رویترز نتوانسته اطلاعات بیشتری از این قرارداد به دست آورد و شرکت‌های ملی نفت ایران و ونزوئلا نیز پاسخی به سوال این خبرگزاری نداده‌اند.

این گزارش از قول وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید قرارداد یاد شده می‌تواند نقض تحریم‌های آمریکا باشد.

خزانه‌داری به رویترز گفته است طبق تحریم‌ها، کسانی که دست به نقض تحریم‌های آمریکا می‌زنند، با «تحریمهای ثانویه» مواجه خواهند شد.

آمریکا شهروندان خود را از معاملات نفتی با ایران و ونزوئلا منع کرده و آنها یا نهادهای خارجی را که وارد این معاملات شوند، مشمول «تحریم‌های ثانویه» می‌کند.

خزانه‌داری گفته است هرگونه داد و ستد با شرکت ملی نفت ایران می‌تواند منجر به تحریم شود.

پارسال، دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ یک میلیون بشکه میعانات گازی ارسالی ایران به ونزوئلا را توقیف کرد، اگرچه ایران می‌گوید که آن محموله را قبلا به واسطه‌ها فروخته است.

اما اکنون به نظر نمی‌رسد که دولت جدید آمریکا به رهبری جو بایدن در میانه مذاکرات هسته‌ای، اقدامی برای ضبط محموله‌های نفتی ایران بکند.

آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد با روی کار آمدن دولت بایدن، صادرات نفت ایران از ژانویه سال جاری نسبت به سال ۲۰۲۰ دو برابر شده و به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

صادرات نفت ونزوئلا نیز در این مدت روند ثابتی داشته و به ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

رویترز می‌نویسد مقامات آمریکایی نگران هستند که قرارداد جدید ایران و ونزوئلا، از بار فشارها بر دولت نیکلاس مادورو برای ادامه مذاکره با اپوزیسیون برای برگزاری انتخابات آزاد بکاهد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

جریمه حدوداً ۱.۲میلیون تومانی برای کارفرمایانی که از خدمات اتباع خارجی” غیرمجاز و فاقد پروانه” استفاده می کنند!

اداره‌کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی بخشنامه‌ای میزان جدید جریمه …