کنفرانس شورای کادرهای کمیته کردستان با نسان نودینیان

۸ آذر ۹۹ برابر با ۲۸ نوامبر ۲۰۲۰ کنفرانس شورای کادرهای کمیته کردستان برگزار شد. در این رابطه از نسان نودینیان در باره این کنفرانس پرسیدیم؛

ایسکرا: شورای کادرها در حزب کمونیست کارگری چه تعریفی دارد؟

نسان نودینیان: شورای کادرهای کمیته کردستان با تاسیس حزب کمونیست کارگری ایران بعنوان جمع وسیعی از کادرهایی که در ارتباط با کردستان فعال هستند، تشکیل شده است. سنتا هر سال یکبار آن تعداد از کادرها که عضو شورای کادرها هستند، کنفرانس سالانه را برگزار میکنند.  در کنفرانس عملکرد و فعالیتهایی که توسط کمیته منتخب شورا تعریف شده با گزارش از وضعیت سیاسی ـ اجتماعی و مبارزاتی در کردستان ارائه میشود و سپس کنفرانس از میان کادرهای شورای کادرها کاندید داوطلب برای عضویت در کمیته کردستان را با رای گیری مخفی انتخاب و سپس جمع کمیته کردستان و دبیر کمیته را با رای مخفی انتخاب مبکند. 

امسال ما در ٢١نوامبر ٩٩ کنفرانس شورای کادرهای کمیته کردستان را با حضور بیش از شصت نفر از اعضای شورای کادرها و مهمانانی از اعضا و کادرها را برگزار کردیم. که در اطلاعیه پایانی کنفرانس هم اعضای کمیته کردستان و دبیر را اعلام کرده است.

ایسکرا: قبل از اینکه به خطوط گزارش به کنفرانس بپردازیم؛ نتایج عملی ــ پراتیکی کنفرانس و رئوس فعالیتهای دور آتی را کوتاه بگویید!

نسان نودینیان:  محور اصلی و به عبارت دیگر مشغله محوری ما وصل شدن گسترده ما به جامعه  و مردم است. ملزومات رسیدن به این مهم «حزب اجتماعی»  برای ما فراهم است. ما یک حزب سراسری هستیم. تلویزیون کانال جدید بیست و چهار ساعته داریم. ما در میدیای اجتماعی حضور داریم. طیف وسیعی از فعالین عرصه های اجتمای با حزب ما همکاری میکنند و سیاستهای حزب ما را قبول دارند. این مهم ها در ارتباط با کردستان هم تاثیرگذار است، افق فعالیت ما هم در کردستان بر سیاستهای حزب متمرکز است. حزب در عرصه جنبش کارگری فعال و تاثیر گذار است که این فعالیتها در کردستان و در جنبش کارگری و در میان فعالین کارگری تاثیر گذار است. در عرصه جنبش نوین زنان، جنبش آزادی زندانیان سیاسی و کارگران دستگیر شده، جنبش علیه اعدام، سازماندهی محلات و شوراهای اعتراضی فعالیتهای سراسری حزب نیز همواره در کردستان منعکس و در موارد زیادی به عرصه های مبارزاتی و اعتراضات مردم تبدیل شده است. در آبان و دی ماه ٩٨ شهرهای کردستان با شروع  اعتراضات مردم علیه گرانی در سطح سراسری فعال و تظاهرات و تجمعهای وسیعی را ما شاهد بوده ایم. اعتراضات مردم در آبان و دی ماه ٩٨ و حضور فعال مردم کردستان خود نقطه قدرت عظیمی از حضور مردم است که میدان را برای حضور موثر ما را نیز فراهم کرد. مبارزات کوبنده مردم علیه اعدام و اعتصاب در کردستان و حضور فعال معلمان در اعتصابات سراسری و تجمعهای اعتراضی، فاکتورهای جدی هستند که بتوانیم در جامعه کردستان فعال و موثر باشیم. و در یک کلام فاکتورهایی هستند که با اتکا به این پیشروی ها بتوانیم حزب در دسترس و اجتماعی باشیم.

تاکیدهای کنفرانس شوراهای کادرها؛ یک رکن اصلی فعالیت ما تماس و نزدیک شدن به اکتیویستها در شهرها است. ما باید برای این جهتگیری نقشه مند فعالیتهای کمیته کردستان را سازماندهی کنیم. در کردستان هزاران آکتیویست در عرصه های مختلف اجتماعی و مبارزاتی از کارگران، زنان، زیست محیط، کودکان، علیه اعدام و آزادی کارگران و زندانیان سیاسی، کودکان کار و خیابان و ده ها عرصه دیگر حضور دارند. کمیته کردستان باید برای جلب و نزدیکی به این آکتیویستها با تمرکز بالا و موثری حضور داشته باشد. یکی از گرهی ترین فعالیت های ما در عرصه ارتباطات است.

فعال کردن ارتباطات و کار متمرکز در شهرها با هدف بیشتر کردن کادر و اعضا تاکیدهای شورای کادرها بود. ما برای پراتیک و عملی کردن ارتباطات با تمرکز بالایی باید نقشه مند فعالیت کنیم. این عرصه موانع  ویژه خود را دارد (شرایط مالی اکتیویستها، بیکاری، تهدید امنیتی و دستگیری ها)، اما همه موانع نیستند. رابطه نزدیک و مشارکت فعال با فعالین و تلاش مشترک برای رفع موانع در این رابطه باید مورد توجه قرار گیرند.  رفع موانع ذهنی و سیاسی فعالین کارگری و زنان و عرصه های اجتماعی نیزبخشی از موضوع کار ما هستند.  برنامه های کانال جدید و ایسکرا در رفع این موانع بی تاثیر نبوده اند اما هنوز و همواره  باید با تماسهای زنده زمینه دیالوگ و بحثهای بیشتر را پیگیری کنیم. فعالیت متمرکز در میان جوانان، دانشگاه ها و کارگران شهرداری و تلاش برای برگزاری مراسم های روز جهانی کارگر و زن. و آدم برفی ها  همواره موضوع های محوری فعالیت ما تعریف شده است.  ما باید در عرصه اجتماعی برای جواب دادن  به موانع رفع ستم ملی و  زبان کُردی که امروز بصورت رسمی خواندن و نوشتن به زبان کُردی در مدارس وجود ندارد، تلاش کنیم و با طیف های مختلف جامعه ارتباط نزدیک و فعالی داشته باشیم. مبارزه برای رفع ستم ملی و مبارزه برای رفع تبعیض در عرصه زبان کُردی را باید با تمرکز بالایی پیش ببریم. راه حل ما برای حل مساله کُرد و رفع ستم ملی در یک دنیای بهتر بیان شده باید در عرصه اجتماعی زمینه های اجتمای و با بدست گرفتن این راه حل و دست بالا پیدا کردن گرایش کمونیسم کارکری وسوسیالیستی به کار آگاه گرانه و اجتماعی بپردازیم.  تجارب در قدرت بودن احزاب ناسیونالیست در کردستان عراق و راه حلهای احزاب ناسیونالیستی و بورژوایی درکردستان ایران  را نقد و بر ملا کنیم. اینها مجموعه اولویتهای ما در شرایط کنونی است. سخنرانی بسیار خوب و کارساز حمید تقوایی لیدر حزب کمونیست کارگری در کنفرانس و بر شمردن فاکتورهای کارساز حزب اجتماعی افق روشنی برای ما بود.

جهتگیری و اولویتهای ما تلاشی آگاهانه برای تقویت مبارزه و اعتراضاتی است که در کردستان علیه حکومت اسلامی در جریان است. در کردستان مردم تنفر عمیقی از حکومت اسلامی دارند. بارها دست به اعتصاب  عمومی زده اند و صدها تجمع مبارزاتی  با شکوه را برگزار کرده اند. کارگران و زنان مبارز و آزادیخواه  در اوج شرایط سرکوب در دهه شصت شمسی مراسمهای با شکوه روز جهانی کارگر و زن را برگزار  کرده اند. فستیوال آدم برفی ها را برگزار کرده اند. در دفاع از کولبران دست بمبارزه و اعتراض زده اند، در جنبش مهم مبارزه علیه اعدام شرکت کرده اند، از فعالین کارگری و زنان و زیست محیطی ها دفاع کرده اند، کمیته کردستان باید بتواند نماینده این نه بزرگ مردم در کردستان بشود و در راه آرمانهای کمونیستی و سوسیالیستی این اعتراضات را هدایت و شعارهای حزب را برای سرنگونی حکومت فاشیستی اسلامی بکار گیرد.

اینرا اضافه کنم؛ با توجه به برشمردن اولویتها، کنفرانس کادرها تصمیم گرفت تعداد اعضای کمیته کردستان را تقویت که همچنانکه در اطلاعیه پایانی نوشته ایم، اعضای کمیته کردستان سیزده نفر هستند که به نظر من تیمی قوی برای پراتیک اجتماعی و نقشه مند کردن پراتیکی فعالیتهای ما بسیارموثر و کارساز است.

اینجا اجازه میخواهم به اعضای کمیته کردستان تبریکهای قلبی ام را بگویم. و از شرکت فعال بیش از شصت نفر از اعضای شورای کادرها و مهمانان عزیز تشکر کنم.    

ایسکرا: درباره گزارش به کنفرانس کادرها توضیح دهید!

نسان نودینیان: یک بخش اصلی دستور جلسه کنفرانس، گزارش تایید شده هیئت اجرایی کمیته کردستان بود که به کنفرانس کادرها تقدیم شد. بدلیل اینکه مدت زمان نسبتا طولانی ما کنفرانس کادرها را برگزار نکرده بودیم، گزارش طولانی بود، در گزارش به مهمترین تحولات سیاسی و مبارزاتی در چند ساله گذشته پرداختیم رئوس گزارش ما اینها بودند؛

زنان؛ نقش زنان در اعتراضات و اعتصابها در کردستان بر جسته است. در اعتراض های آبان ٩٨زنان نفش پیشرو و فعالی داشتند. در تعدادی از شهرها بویژه در سنندج، مریوان و بوکان لیدر اعتراضات بودند.  زنان مبارز با وجود فضای امنیتی  در شهرهای مریوان و سنندج علیه قتلهای ناموسی دست به تظاهرات و برگزاری میتینگ های اعتراضی زده اند.  تعدادی از زنان مبارز در گرامیداشت دو خواهر(به  نام های شایسته و اسرا امینی) که توسط برادرشان بقتل رسیده بودند در سنندج مراسم گرامیداشت را برگزار کردند و علیه قتلهای ناموسی سخنرانی کردند.  جنبش نوین زنان دارای فعالین زیادی است. زنان در عرصه های مختلف اجتماعی و در نهادهای مدنی و زیست محیطی و در میان معلمان و دانشجویان فعال هستند. فعالیت در عرصه جنبش نوین زنان و دسترسی به فعالین زن در ایندوره را باید آگاهانه و نقشه مند سازماندهی کرد.

گرانی و بیکاری؛ در شرایط کنونی گرانی و بیکاری مهمترین چالش مردم و بویژه کارگران و اقشار زحمتکش و هزاران کارگر بیکار و جوانان زن و مردی است که شانس دستیابی به موقعیت شغلی را ندارند. مبارزه سازمانیافته علیه بیکاری و گرانی عرصه ای مهم و اکتول در شرایط کنونی است. کمیته کردستان باید برای سازماندهی توده ای مردم و بویژه  متحد و متشکل کردن مردم  در محلات فعالیتهای موثر و کارسازی را تدارک ببیند. نقشه عمل کنکرت در این رابطه مساله ای ضروری است.

مبارزه علیه اعدام؛ مبارزه مردم در کردستان علیه اعدام در اشکال اعتصاب عمومی و مبارزات خیابانی و فعال بودن گروه های بخشش همواره وجود داشته است و دارد. در کردستان جنبش علیه اعدام تحت تاثیر فعالیتهای حزب قوی و تعرضی است. مردم برای بخشش اعدامی ها تلاش های گسترده و در مواردی موفق را انجام داده اند. کمپین لغو اعدام هوشمند علیپور عرصه ای از دخالتگری اجتماعی ما علیه اعدام بود. این کمپین توسط تلویزیون ایسکرا و نشریه ایسکرا  پوشش کاملی داده شد. این کمپین که از اعدام به تبریه هوشمند علیپور با موفقیت به نتیجه رسید  دستاورد مهم اجتماعی است که مورد توجه مردم و جامعه و سازمانهای سیاسی قرار گرفت.

فشار امنیتی و دستگیری ها؛ مبارزه علیه فشار امنیتی و دستگیری ها توسط حکومت اسلامی در کردستان عرصه ای مهم سیاسی است. حکومت اسلامی به عناوین مختلف  فعالین کارگری، زنان و فعالین اجتماعی و زیست محیطی  را تحت فشار امنیتی قرار میدهد. ما آگاهانه تهدیدهای اداره اطلاعات و نیروهای نظامی را با فراخوان های متعدد در تلویزیون ایسکرا و نشریه  پوشش داده ایم.  فعالیت ما سازماندهی اجتماعی علیه فشار امنیتی و دستگیری ها است. فعالیت در این عرصه را باید کنکرت تر سازماندهی کرد. گرانی و فشار امنیتی در شرایط کنونی چالش جدی در جامعه کردستان است.

کارگران شهرداری؛ در شهرهای کردستان اعتراضات کارگران شهرداری عرصه ای مداوم از مبارزه برای افزایش دستمزد و گرفتن حقوقهای پرداخت نشده است. در ارتباط با مبارزات کارگران شهرداری فراخوان و تلاش ما شرکت و سازماندهی  حضور فعال خانواده های کارگران شهرداری، دخالت فعالین کارگری و فعالین اجتماعی برای تقویت و بسیج مردم شهرها در حمایت از اعتصاب کارگران شهرداری متمرکز یوده است. برای پیروزمند کردن اعتصاب و اعتراضات کارگران شهرداری باید خانواده های کارگران و توده مردم در محلات و شهرها بمیدان بیایند. 

بازنشستگان؛ در عرصه بازنشستگان حضور ما کمرنگ است. اعتراضات بازنشستگان در سطح سراسری رادیکال و کوبنده است، در کردستان متاسفانه بازنشستگان با وجود تجارب ارزشمند که در مبارزات توده ای دارند به سازماندهی اعتراضی نپرداخته اند.  تعداد زیادی از بازنشستگان در نهادهای مدنی و اجتماعی فعال هستند و از چهره های شناخته شده جامعه در کردستان هستند.

اعتصاب عمومی؛ درشهریور۱۳۹۷ اعتصاب سراسری در شهرهای مختلف کردستان، آذربایجان غربی( بوکان. مهاباد. پیرانشهر، سردشت، اشنویه) و ایلام در روز چهارشنبه ۲۱ شهریور(۱۲ سپتامبر) به مدت یک روز به وقوع پیوست. اعتصاب علیه  بیکاری و نا امنی معیشتی  و اساسا در اعتراض به اعدام سه نفر از زندانیان سیاسی (رامین حسین پناهی، لقمان و زانیار مرادی) و حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر دو حزب دموکرات کردستان فراخوان داده شد. اعتصاب توسط چندین سازمان فراخوان داده شد، از جمله توسط ما و تعدادی از احزاب و سازمانهای چپ و کمونیسم کارگری، با استقبال وسیع مردم جواب گرفت. اعتصاب ۲۱ شهریور(۱۲ سپتامبر) را باید امروز از چند زاویه برجسته کرد. یکم؛ نقش موثر فعالین اجتماعی، حضور فعال ما، استقبال وسیع و توده ای مردم از اعتصاب عمومی در بیش از ده شهر و جواب محکم و رادیکال مردم در بیش از ده شهر به اعدامها و  حکومت اسلامی.   

اعتصابات معلمان در سالهای ٩٧ و ٩٨ پیشروی مهم چپ؛ اعتصاب معلمان در سال ٩٧ فاز نوین از شرکت معلمان در کردستان و در سطح سراسری بود. ۲۲ و ٢٣مهر ۱۳۹۷ معلمان در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، ایلام، یاسوج، سنندج، سمیرم، همدان، آمل، زرین‌شهر، گناباد، اسلام‌آباد، تربت حیدریه، مریوان، سروآباد و گرمه برگزار شد. معلمان کردستان نقش فعالی در سازماندهی اعتصاب داشتند.  اعتصاب معلمان در تاریخ ۲۲ و ۲۳ آبان ۱۳۹۷ در شهرهای سنندج، بانه، سقز، مریوان، کرمانشاه، اصفهان، شیراز، بابل، کرج، البرز، جلفا، خمینی‌شهر، ایوان غرب، اردبیل، یزد، شهر جم در استان بوشهر، همدان، لامرد، کازرون، دیواندره و قزوین، تبریز و ساری و … برگزار شد. ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۷، معلمان در شهرهای سنندج، مریوان، کرمانشاه، ارومیه، اردبیل و مشهد در مقابل اداره‌های آموزش و پرورش این شهرها تجمع کرده و خواستار بهبود وضعیت معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته، یکسان‌سازی حقوق شاغلان و بازنشستگان، آموزش رایگان برای دانش آموزان و حق تحصیل به زبان مادری شدند. اعتراضات معلمان در شهرهای کردستان عملا موقعیت چپ و کمونیسم را تقویت و در فضای اعتراضی در کردستان تاثیرات قابل توجهی را گذاشته است.

نهادهای اجتماعی؛ حضور فعال نهادهای اجتماعی از جمله نهادهای زیست محیطی، نهادهای بخشش و نهادهای مدافع حقوق زنان و کودکان و کودکان کار و خیابانی خود نیز بخشی از تحرک و اعتراض و اشکالی از سازمانیابی اعتراض را نمایندگی کرده است.  حضور تعداد قابل توجهی از نهادهای ورزشی و کوهنوردی در شهرها بویژه در سنندج  و مریوان خود مکانیسمی زنده و فعال در هدایت بخشهایی از جامعه برای اعتراض جمعی میباشد.

کمیته های محلات؛ با شروع بحران کرونا ایجاد کمیته های محلات و نهادهای مردمی برای کمک رسانی اشکالی سازمانیافته در جهت همبستگی انسانی، است. عرصه ای  از حضور فعالین در در جامعه کردستان است.  در شهرهای مریوان. سنندج. سقز و پیرانشهر کمیته های محلات فعال بودند. هم اکنون در مریوان کمیته های محلات  حضور فعالی دارند. 

میدیای اجتماعی؛ استفاده موثر از مدیای اجتماعی از جمله تلگرام برای سازماندهی اجتماعی یک دستاورد مهم و موثر توسط فعالین اجتماهی و مردم است. بکارگیری مدیای اجتماعی برای سازماندهی مورد توجه توده وسیعی از فعالین و نهادهای اجتماعی است. از دستاوردهای بکارگیری مدیای اجتماعی میتوانیم به مواردی که نتایج موثری داشته اند اشاره کنیم؛ سازماندهی کمیته های محلات که بشکل زنجیره ای بهم وصل شده اند.  اعتراض  سازمانیلفته مردم مریوان علیه جاده های ناامن و جمع آوری طومار با امضا بیش از هزار نفر. سازماندهی تلگرامی با حضور چند هزار نفر در کلنال تلگرامی علیه آب آلوده در سنندج، از موارد  قابل ملاحظه بکارگیری میدیای اجتماعی هستند.

کولبران؛ یک عرصه دائمی فعالیت ما و مردم حمایت از کولبران و تلاش برای سازماندهی حمایتهای اعتراضی مردم از آنها است. در این رابطه حضور فعال ما در مدیای اجتماعی، اطلاعیه و کامنت و چندین برنامه تلویزیونی در کانال جدید، مورد توجه مردم و فعالین در کردستان بوده است. دفاع از کولبران عرصه ای دائمی از فعالیت ما است. ما بارها تلاش کرده ایم برای سازماندهی اعتصاب عمومی و در محکومیت کشتن کولبران همکاری احزاب را حلب و اقدامات موثر و کارسازی در عرصه احتمای را سازماندهی کنیم. بیمه بیکاری به کارگران و جوانان زن و مرد فاقد موقعیت شغلی مطالبه ای برحق است که باید در مبارزه و دفاع از کولبران مورد نظر باشد.  

شورش و فرار زندانیان از زندان سقز؛  شورش و فرار زندانیان از زندان سقز،  علیه شرایطی که حکومت اسلامی در ارتباط با کرونا به زندانیان تحمیل کرده بود رویدادی سیاسی و اعتراضی رادیکال بود. ما پیگیرانه خبر شورش در زندان سقز را پوشش دادیم. و از مردم از طریق کانال جدید فراخوان دادیم که از زندانیان فراری حمایت کنند!

اعدام مصطفی سلیمی؛ دخالت سیاسی و تبلیغی ما در ارتباط با همدستی احزاب ناسیونالیستی در اقلیم کردستان و تحویل دادن مصطفی سلیمی به حکومت اسلامی، افشا و زیر فشار قرار دادن احزاب دموکرات کردستان ایران و سازش و مماشات آنها با احزاب ناسیونالیستی در کردستان عراق، عرصه ای اجتماعی از دخالتگری موثر ما بود با قاطعیت میتوانیم ادعا کنیم ما جزو اولین سازمان سیاسی بودیم که همدستی احزاب ناسیونالیستی و مماشات دو حزب دموکرات کردستان ایران را به رسوایی بزرگی علیه شان تبدیل کردیم. فعالین اجتماعی در سطح وسیعی از  دخالت و اقدامات ما حمایت کردند.  

انجمن های صنفی ؛ در کردستان انجمن های صنفی از جمله انجمن کارگران ساختمان مریوان و سرواباد، انجمن کارگران ساختمانی سنندج، انجمن کارگران ساختمانی سقز، انجمن کارگران ساختمانی کامیاران،  انجمن کارگران ساختمانی بانه، انجمن کارگران ساختمانی دهگلان، انجمن کارگران ساختمانی دیواندره و انجمن کارگران ساختمانی قروه، حضور دارند و فعال هستند.   با توجه به رادیکال شدن فضای اعتراضی در جامعه و بویژه اعتصابات و اعتراضات کارگران در هفت تپه، صنایغ نفت و پتروشیمی ها و ده ها مرکز تولیدی در سطح سراسری، انجمن های صنفی تحت تاثیر فضای اعتراضی این اعتصابات و اعتراضات با صادر کردن بیانیه های رادیکال در ارتباط با مصوبه شورای عالی کار و دستمزدها چند برابری زیر خط فقر، و در ارتباط با حمایت از مبارزات مردم در آبان ماه ٩٨، و اعدام نوید افکاری مواضع رادیکال و اجتماعی را گرفته اند. هر چند از نظر اساسنامه ای وابسته به خانه کارگر هستند. اما مواضع رادیکال و دخالتگرانه اجتماعی را داشته اند.

عراق و ترکیه؛ عرصه ای دائمی از فعالیت ما انعکاس اخبار اعتراضات مردم در عراق و ترکیه است. ما در این عرصه فعال بوده ایم. در تلویزیون ایسکرا و نشریه ایسکرا ده ها برنامه و کامنت و موضعگیری سیاسی در ارتباط با شرایط سیاسی و اجتماعی این کشورها بویژه در کردستان عراق را پوشش داده ایم. تحرک و قلدرمنشی و تروریسم دولتهای ترکیه و حکومت اسلامی و احزاب ناسیونالیستی را محکوم کرده ایم. اخبار این منطقه را بطور روتین و پیگیرانه پوشش داده ایم.  نقدهای ما به احزاب پ ک ک و پژاک مورد توجه بوده است.  حاصل این فعالیت نزدیکی ما به طیف وسیعی از چپ ها و مبارزین کمونیست در کردستان عراق است. تهیه برنامه با رفقای حزب کمونیست کارگری چپ عراق و تعدادی از فعالین عرصه زنان و دیگر فعالین سیاسی از نتایج دخالتگری های ما در عراق  است.

ایسکرا: بخشی از گزارش به کنفرانس کادرها درباره میدیای اجتماعی، نشریه ایسکرا و تلویزیون ایسکرا بود خلاصه ای از گزارش را لطفا بگویید!

نسان نودینیان: کمیته کردستان در تلگرام، اینستاگرام و فیس بوک فعال است. کانال تلگرامی ما منعکس کننده فعالیتها و اخباری است که از کردستان میگریم.  حضور ما در میدیای اجتماعی باید گسترده تر و هدفمند تر شود و ما باید از پتانسیل بالای میدیای اجتماعی و ارتباط با جامعه کردستان فعال تر کار بکنیم. کمیته کردستان به منظور هدایت فعالیتهایش آفیس خود را دارد. هر هفته حداقل چهار بار آفیس کمیته باز است. وجود این آفیس هدایت فعالیتها را ساده کرده است.

ایسکرا نشریه کمیته کردستان حزب که تا کنون ١٠٧١ مین شماره آن منتشر شده است کماکان بطور ثابت و منظم روزهای چهارشنبه به سردبیری عبدل گلپریان منتشر شده است. تم و موضوعات نشریه ایسکرا در جلسات روتین هفتگی هیئت اجرایی مشخص میشوند. موضوعاتی که در نشریه منتشر شده اند عبارت بوده است از: نقد افق، سیاست و عملکرد ناسیونالیسم کرد در منطقه، فکوس بر روی مسایل و موضوعات مربوط به اعتراضات جاری، اجتماعی و توده ای مردم علیه رژیم اسلامی در شهرهای کردستان، انتشار مطالب، مقالات و اخبار مربوط به کولبران، محیط زیست و تقویت چپ در جامعه بر بستر مبارزات جاری در شهرهای کردستان و در پیوند با اعتراضات، اعتصاب و مبارزات سراسری.  انتشار چندین مطلب و نوشته کوتاه و بلند در رابطه با قیام مردم عراق و نقد ناسیونالیسم حاکم بر کردستان عراق. یک صفحه ثابت به همت عزیزه لطفی که ویژه اخبار هفتگی از وضعیت زنان است بطور منظم در نشریه منتشر میشود.    و فکوس روی عرصه های فوق بر بستر گسترش کرونا.

تلویزیون ایسکرا رسانه ای مهم و موثر برای ما است. تلاش آگاهانه ما بالا بردن کاربرد و تاثیرگذاری این رسانه در جامعه است. در هفته چهار تا پنچ برنامه تهیه میکنیم.  طبق گزارشهایی که از داخل برای ما ارسال شده ایسکرا (کانال جدید) رسانه ای شناخته شده است. و مورد علاقه مردم است.  سیاست ما روشی باز برای شرکت شخصیتها و فعالین سیاسی و آکتیویستها از حزب و بیرون حزب بوده است. اتخاذ این روش و حضور طیف وسیعی از فعالین سیاسی موثر بوده است. تلویزیون ایسکرا هر هفته دو برنامه ثابت اخبار هفته درباره رویدادهای سیاسی کردستان عراق و ایران از چند ماه گذشته تولید میکند. که مورد توجه قرار گرفته است. تولیدکنندکان اخبار هفته یدی محمودی و کاوه عمر هستند.

ایسکرا: رئوس کوتاه گزارش درباره کنفرانس همکاری احزاب و کنفرانس همکاری در کلن را بگویید!

نسان نودینیان: بخشی از گزارش ما در باره همکاری احزاب سیاسی در کردستان بود. ما بارها اعلام کرده ایم در عرصه های اجتماعی و دفاع از کولبران، دست فروشها وبرای ‌آزای کارگران زندانی، زندانیان سیاسی و علیه فضای امنیتی  حاضر به همکاری هستیم. این سیاست را کماکان دنبال میکنیم. اما در باره    اطلاعیه مشترک کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران با؛  روند سوسیالیستی کومه له، کمیته کردستان حزب کمونیست کارگری ایران-حکمتیست و کومه له – سازمان کردستان حزب کمونیست ایران و بیانیه کنفرانس نیروهای چپ و کمونیست در کردستان، در ۲۷ ژانویه ۲۰۱۹ اقدام و تلاشی بود در جهت ایجاد همکاری با جریانات چپ در کردستان. این همکاری توسط کومله به بن بست رسید. و با نقد ما در ارتباط با همکاری کومله  و امضا بیانیه کنفرانس «کمیته دیپلماسی»، کومله طی اطلاعیه ای از حضور در این اقدام مشترک سرباز زد. جزئیات بیشتر این پروسه در نشریه ایسکرا و مصاحبه های تلویزیونی ما پوشش داده شده است. که اینجا نیازی به تکرار نیست. اما بار دیگر تاکید میکنم ما در عرصه های مشخصی که اشاره شد کماکان حاضر به همکاری هستیم. 

ایسکرا: رئوس بحثهای شورای کادرها درباره احزاب درکردستان را توضیح دهید.

نسان نودینیان: بحث موقعیت سیاسی در کردستان مفصل بود. ما در مصاحبه های تلویزیونی تلاش کرده ایم این بحثها را پوشش دهیم. این جا به رئوس بحثها میپردارم.

دو حزب دموکرات کردستان بستر اصلی بورژوازی و ناسیونالیسم کرد در کردستان هستند. در میان  کسبه، کارمندان، معلمان و دانشجویان این احزاب نفوذ دارند.  دو حزب دموکرات کردستان و دو جریان مهتدی ــ ایلخانی زاده در «مرکز همکاری احزاب کردستان» همکاری سازمانیافته ای با هم دارند.  در خیزش آبان ماه احزاب دموکرات تاثیرگذار نبودند. حضور فعالی نداشتند. رهبری این احزاب خود نیز به این مساله در مواردی اشاره کرده اند.  «مرکز همکاری احزاب کردستان» در ائتلاف و همکاری های کوتاه و درازمدت با سایر اپوزیسیون از سرنگونی طلبها گرفته تا اصلاح طلبان مانور سیاسی دارند،  در کردستان عراق مستقر هستند و با دیگر احزاب و سازمانهای سیاسی در اقلیم و احزاب ایرانی از جمله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران همکاری میکنند. دو حزب دموکرات به پژاک و پ. ک.ک نزدیک نیستند.  در بلوک بندیهای منطقه ای در اقلیم کردستان به اردوغان، دولت ترکیه و حزب دموکرات کردستان عراق نزدیک هستند. «مرکز همکاری احزاب کردستان» در داخل کردستان ایران و در مرزهای نزدیک به سردشت  مقرهای نظامی مشترکی دارند. نشست احزاب ناسیونالیست کرد (مرکز همکاری احزاب کردستان) با نمایندگان رژیم در نروژ و عکس العمل شفاف و کوبنده ما و تعداد دیگری از احزاب سیاسی و طیف وسیعی (صدها نفر)  از کادر و شخصیتهای سیاسی در خارج از کشور و داخل (فعالین کارگری و اجتماعی)  مماشات و مذاکره احزاب ناسیونالیست کرد (مرکز همکاری احزاب کردستان) را به رسوایی تبدیل کرد. اعتبار و ورن سیاسی آنها لطمات زیادی دید و افت کرد.  اطلاعیه ما«توطئه جمهوری اسلامی و احزاب ناسیونالیست علیه جنبش سرنگونی را ناکام میکنیم!» مورد استقبال سازمانهای سیاسی و مردم قرار گرفت.  امروز و بعد از آبان ٩٨ فضای جامعه کردستان همانند سالهای قبل نیست،  رهبران دو حزب دموکرات کردستان ایران  رسما  در مصاحبه ها  گفته اند  که حزب دمکرات از روند تحولات سیاسی و اعتراضی در جامعه کردستان ایران عقب است. آرایش طبقاتی و بویژه سیاسی شهرها تغییر کرده. حضور فعال فعالین زنان،  کارگرانو فعالین اجتماعی در عرصه مبارزات کارگری، زنان، نهادهای اجتماعی و سازماندهی کمیته های محلات، نقش و تاثیرات سنتهای ناسیونالیستی این احزاب  را حاشیه ای کرده  است.

اعدام مصطفی سلیمی زندانی سیاسی و فراری از زندان سقز، همدستی احزاب ناسیونالیستی در اقلیم کردستان با حکومت اسلامی و سازش و مماشات احزاب دموکرات کردستان ایران با  احزاب ناسیونالیستی در اقلیم کردستان  به رسوایی بزرگی برای احزاب دموکرات کردستان تبدیل شد.

در کنفرانس و گزارش ما  به موقیت کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران پرداخته شد.  کومله با «مرکز همکاری احزاب کردستان» و سازمان پژاک  رابطه نزدیکی دارد. با افشای مذاکرات این مرکز با حکومت اسلامی موضع بینابینی کومله هم زیر فشار ما و سازمانهای سیاسی و طیف وسیعی از کادرهای شناخته شده در داخل و خارج از کشور قرار گرفت. افشا و برملا کردن حضور فعال کومله در «کمیته دیپلماسی» و امضای کومه له همراه با امضا سازمانهای ناسیونالیستی و اسلامی،  تلاش کومله در سازماندهی «کنفرانس ملی کُرد» و امضا بیانیه نوروزی مشترک به مناسبت نوروز سال ۹۸ با پژاک، عرصه ای از نقد و فشار ما درارتباط با کومله بوده است. اطلاعیه ما « کومله در سراشیب یک قهقرای سیاسی»  مورد توجه جامعه و مردم قرار گرفت. کومله  در بلوک بندی منطقه ای به اتحادیه میهنی، پ. ک.ک و پژاک نزدیک است.  پ.ک.ک و پژاک در بلوک بندی منطقه ای به اتحادیه میهنی و کومله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) نزدیک هستند. با کومله رابطه منظمی دارند. با «مرکز همکاری احزاب کردستان» میانه خوبی ندارند.   سازمانهای اسلامی از جمله خه بات مدت کوتاهی عضو «مرکز همکاری احزاب کردستان» بود. به لحاظ سیاسی به مجاهدین نزدیک است و در گردهمایی های آنها شرکت میکنند. جریان سلفی ها تتمه مکتب قران و مفتی زاده هستند. این جریان ارتجاعی در کردستان حضور دارند. اساسا فعالیت زیرزمینی و مخفی دارند. ضد زن و ضد کمونیستها هستند.

ایسکرا   ۱ ۱۰٧

اینرا هم بخوانید

پیام ۴ زندانی سیاسی اعدام شده به مردم – نسان نودینیان

مندرج در ژورنال شماره ۶۳۹ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …