برجام بی فرجام شد!

با تصمیم ترامپ و خروج دولت آمریکا از برجام، توافقنامه هسته ای میان جمهوری اسلامی و دول غربی عملا به فرجام خود می رسد.

اما برجام قبل از اینکه به این روز بیفتد برای مردم ایران دستاوردی نداشت جز اینکه لغو تحریم ها منجر به کاهش فشارهای دوران محاصره اقتصادی شد. تمام وعده های حسن روحانی مکار که وضع مردم بعد از برجام بهتر خواهد شد  پوج بود اگر چه مردم به حق انتظار داشتند که با کنار رفتن بهانه “دشمن خارجی” خواستها و مطالبات سرکوب شده شان پاسخ بگیرد.

 با خروج آمریکا از برجام عده ای عامدانه خطر جنگ را عمده می کنند تا در بغل جمهوری اسلامی جا خوش کنند. به نظر من احتمال بروز جنگ  دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ضعیف است. دولت آمریکا اساسا  در پی تامین منافع خود در منطقه از طریق فشار آوردن به جمهوری اسلامی است.

 معنای دیگر تنش زادیی که عده ای از آن دم می زنند چیزی جز سیاست سازش و مماشات با جمهوری اسلامی نیست. جمهوری اسلامی باید بعنوان یک رژیم آدمکش و جنایتکار از سوی جامعه بین المللی به لحاط سیاسی، دیپلماتیک و نطامی تماما طرد و منزوی شود.

یک شرط مهم دفع خطر جنگ و مقابله با میلیتاریسم دولت آمریکا این است که مردم ایران پیگیرتر از گذشته به مبارزه خود علیه جمهوری اسلامی ادامه دهند و این رژیم جنایتکار و تروریستی را سرنگون کنند. در هر شرایطی مردم ایران نباید از این امر مهم دست بردارند. با سرنگونی جمهوری اسلامی مردم ایران بزرگترین مانع بر سر رسیدن به یک جامعه آزاد و مرفه را از سر راه خود خواهند برداشت و در عین حال مردم منطقه و جهان  را از شر یکی از اصلی ترین شاخه های تروریسم اسلامی رها خواهند ساخت.

 

اینرا هم بخوانید

به یاد فرامرز اصلانی– حسن صالحی

مندرج در ژورنال شماره ۶۸۵ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده …