برگزاری دادگاه بین‌المللی مردمی برای محاکمه خامنه‌ای و دیگر مقام‌های جمهوری اسلامی

همزمان با دومین سالگرد سرکوب مرگبار اعتراضات آبان ۹۸ در ایران، دادگاهی با عنوان «دادگاه بین‌المللی مردمی آبان» برای رسیدگی به پرونده متهمان این سرکوب که شامل مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی از جمله علی خامنه‌ای است، از ۱۹ تا ۲۳ آبان ۱۴۰۰ در لندن برگزار می‌شود.
این دادگاه از سوی سه سازمان‌ «عدالت برای ایران»، «حقوق بشر ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شده است.
در بیانیه‌ای که از سوی برگزارکنندگان دادگاه روز دوشنبه ۱۵ شهریور منتشر شد، آمده است که این دادگاه بر اساس «شهادت صدها تن» و با هدف «تعیین ماهیت جنایات روی داده در اعتراضات آبان ۱۳۹۸ و پاسخگو کردن مسئولان آن در سطح جهانی» برگزار می‌شود.
قرار است در این دادگاه، چندین تن از اعضای خانواده قربانیان، شاهدان عینی و معترضان، به صورت حضوری و مجازی در مقابل یک هیات از قضات متشکل از وکلای بین‌المللی درباره سرکوب مرگبار اعتراضات دو سال پیش در سراسر ایران شهادت دهند.
بنا بر بیانیه برگزارکنندگان، یک سال پیش فراخوانی برای ارسال اسناد یا اعلام آمادگی برای ادای شهادت در این دادگاه منتشر شد و تاکنون دادستانی دادگاه بین‌المللی مردمی آبان بیش از ۲۶۰ پاسخ دریافت کرده است.
بر اساس این گزارش، در میان این پاسخ‌ها «تعداد بی‌شماری سند و مدرک» درباره سرکوب اعتراضات وجود دارد و همچنین بسیاری از کسانی که آماده ادای شهادت هستند، از معترضان و یا از بازداشت‌شدگان بودند و «می‌توانند ماهیت مراکز بازداشت‌ و زندان‌ها را فاش کنند».
کمیته بین المللی علیه اعدام از برگزاری این دادگاه قویا حمایت کرده و اعلام امیدواری می کند که این اقدامات جهانی زمینه را هر چه بیشتر برای محاکمه همه سران جمهوری به جرم جنایت علیه بشریت هموار سازد

اینرا هم بخوانید

فراخوان معلمان به تجمع در ۱۳ اردیبهشت در تهران مقابل سازمان برنامه و بودجه در شهرستانها مقابل مقابل اداره آموزش و پرورش

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای روز پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت به تجمع در …