بمب اتم هم نجاتتان نخواهد داد! – محسن ابراهیمی

مندرج در ژورنال شماره ۶۵۲ (لینک به فایل پی دی اف نشریه ژورنال برای پیاده کردن روی تلفن همراه)

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ به سؤالی در باره توانایی حکومت اسلامی در زمینه ساخت بمب اتم گفت: “ما همه آستانه‌های علم و فناوری هسته‌ای را داریم. من یک مثال می‌زنم. دیگر آن را خودتان برداشت کنید: یک خودرو چه می‌خواهد؟ شاسی می‌خواهد، موتور می‌خواهد، فرمان می‌خواهد، جعبه‌دنده می‌خواهد، شما بگو جعبه‌دنده ساختی می‌گویم بله. موتور ساختی؟ بله ولی هر کدام برای کار خودشان است”.

یک سال و نیم پیش هم کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، در گفتگویی با تلویزیون الجزیره علناً گفته بود که جمهوری اسلامی توانایی فنی ساخت بمب هسته‌ای را دارد اگر چه تصمیم ندارد بمب بسازد. محمد اسلامی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی هم گفته است که تصمیم‌گیری برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی اورانیوم منوط است به نظر “مقام‌های مربوطه”! که منظور همان ولی‌فقیه است. از طرف دیگر همین مقامات جمهوری اسلامی بارها گفته‌اند که بر اساس فتوای رهبرشان، ساختن بمب اتم در دستور کارشان نیست! اما روشن است که برای خامنه‌ای و دارودسته‌اش “حفظ نظام اوجب واجبات است” و صدور فتوا در نقض فتوای قبلی مثل آب‌خوردن است.

با قطعیت می‌توان گفت که هدف پروژه اتمی جمهوری اسلامی از همان اول ساخت بمب اتم بوده است. اینکه توان ساخت بمب اتم را خواهند داشت یا نه موضوع بحث نیست. موضوع این است که حکومت اسلامی همیشه روی قدرت‌نمایی منطقه‌ای به‌مثابه اهرم اصلی بقای سیاسی در داخل حساب کرده است. بی‌دلیل نیست که حتی به قیمت تحمیل شرایط فلاکت‌بار اقتصادی به مردم، تأمین پهپاد و راکت و موشک برای باندهای اسلامی در منطقه همیشه اولویت داشته است و تصورشان این است که مسلح شدن به بمب اتم و تبدیل‌شدن به قدرت اتمی در منطقه، حفظ نظام را تضمین خواهد کرد!

چنین تصوری اما پوچ است. توهم و خودفریبی است. فرض کنیم این حکومت نه یک بلکه ده بمب اتم در زرادخانه‌اش داشته باشد. مگر قرار است حکومت اسلامی را دولت‌های منطقه یا دول غرب سرنگون کنند که با تهدید اتمی، دیگر از قید سرنگونی‌اش بگذرند؟ حکومت اسلامی را مردمی سرنگون خواهند کرد که در سال‌های گذشته در ابعاد گسترده در خیابان‌ها به مصافش رفته‌اند. در کنار هزاران دلیل برای سرنگونی این حکومت، ماجراجویی اتمی هم یک دلیل دیگر است که باید هر چه زودتر شر این حکومت از سر مردم ایران و منطقه کم شود.

اینرا هم بخوانید

موشک پرانی به اسرائیل برای مقابله با مردم- محسن ابراهیمی

بعد از پرتاب بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک به آسمان اسرائیل با اسم رمز …