بمب ساعتی ای که باید منفجر شود!

یکی از خبرهای این هفته که گوشه دیگری از فاجعه حاکم بر جامعه ایران را افشا می کند، خبر مربوط به کولبران است. کولبری، کاری که برای از گرسنگی نمردن، تعداد وسیعی از مردم در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و سیستان و بلوچستان را به خود مشغول کرده است، از شاقترین و پرمخاطره ترین کارها در ایران است.

رسول خضری، نماینده سردشت و پیرانشهر در مجلس، گفته است: “در حال حاضر ۷ میلیون نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم درگیر موضوع کولبری هستند. …این همه فشار بر روی مرزنشینان در شرایط فعلی درست نیست و عین بمب ساعتی است که هر لحظه امکان انفجار دارد.” در ادامه می گوید که تنها در دو شهرستان سردشت و پیرانشهر دهها هزار نفر مشغول کار کولبری هستند. اینها که در واقع برای کولبران دل می سوزانند، کولبری را شغل می دانند که دولت باید حداقل کولبران را زیاد از این به فشار نیاندازد. اما چه کسی هست که نداند کولبری در واقع از شاقترین کارهاست که در شرایط بیکاری گسترده و اجبار اقتصادی کسانی ناچار به این کار پرمخاطره و کم درآمد روی می آورند. کولبران نه تنها در معرض برف و باران و سرمای بسیار شدید و پرتاب شدن از ارتفاع بلند هستند، بلکه هر آن امکان افتادن به کمین و کشته شدن توسط مزدوران رژیم اسلامی هستند. این افراد شریف و زحمتکش تا بحال دهها بار مورد اصابت عمدی این مزدوران قرار گرفته که یا خودشان مورد اصابت گلوله این مزدوران قرار گرفته و یا اسب و قاطرهای آنها به عمد مورد اصابت قرار گرفته اند.

رسول خضری در مقابل جناحی از حکومت که هر روز کولبران را بقتل میرسانند طرفدار استفاده از کولبری برای منافع اقتصادی حکومت است. او میگوید: “بهترین کار در شرایط فعلی این است که معابر کولبری را باز کنیم چرا که با باز شدن این معابر هم می توانیم تحریم ها را دور بزنیم و هم معیشت، اقتصاد و اشتغال جوانان را در مرزها رونق دهیم.” در دوره ای که دیگر ابدا لازم نیست کسی کوچکترین آسیب برای حمل کردن وزنی غیرمعمول و پرمخاطره ببیند، و همه کارهای این تیپی اتومات شده و توسط درونها (پهپاد) حمل و نقل می شوند، آنوقت در جمهوری اسلامی، کولبری و حمل وزن چندین برابر بیشتر از وزنی که برای سلامتی افراد قابل قبول است، بعنوان وسیله ای در خدمت دور زدن تحریمها کاربرد پیدا میکند! تبدیل شدن کولبری به وسیله ارتزاق و در این ابعاد وسیع میلیونی بتنهائی یک عکس گویا از وضعیت جامعه تحت حاکمیت جمهوری اسلامی را منعکس میکند.

این وضعیت قابل دوام نیست. کارگران و مردم شریف و زحمتکش این جامعه این وضعیت را دیگر قبول نمی‌کنند. آن بمب ساعتی ای را که همه مسئولین ریز و درشت جمهوری اسلامی انتظارش را می کشند، باید هر چه زودتر منفجر شود که این جامعه را از شر حکومت اسلامی و از شر این همه بدبختی، فقر، فلاکت و کشتار نجات دهد. نفرت مردم از جمهوری اسلامی حد و حصر ندارد، و خواست به درک واصل شدن این حکومت خواستی همگانی است، باید برای سازماندادن اعتصابات و اعتراضات سراسری تلاش کنیم.

کارگر کمونیست ۵۷۹

ناصر اصغری

۲ ژوئیه ۲۰۱۹

اینرا هم بخوانید

نقطه ضعف راست- ناصر اصغری

چپ و راست در انقلاب جاری در حال سازماندهی هستند و قبل از اینکه انقلاب …