بیاد خاطره کشته شدن کارگران خاتون آباد در ایران و کارگران معدن لان مین در آفریقای جنوبی

روز چهارم بهمن امسال مصادف بود با ۱۹ امین سالگرد کشتار کارگران معدن ذوب مس خاتون آباد در شهر بابک استان کرمان؛ کشتاری که چهار تن از کارگران به نام های ریاحی، جاویدی، مهدوی، مومنی و یک دانش آموز به نام پورامینی جان باختند و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. این کشتار جنایتکارانه، در زمان ریاست جمهوری خاتمی، در ادامه بی توجهی مدیریت به تجمع اعتراضی کارگران در روز ۱۵ دی ماه و هم چنین تحصن کارگران بهمراه خانوادها یشان و بستن جاده منتهی به مس کرمان در روز ۲۸ دی ماه سال ۱۳۸۲ بود. اعتراضاتی که در رابطه با بیکارسازی ۲۰۰ نفر از کارگران این معدن بر پا شده بود. بدنبال این دو روز تجمع اعتراضی، روز سوم بهمن، وقتی نیروهاى حکومتى و یگان ویژه نیروى انتظامى، این مزدوران سرمایه، عزم راسخ کارگران به ادامه مبارزه را دیدند از زمین و هوا با انواع اسلحه و هلیکوپتر به کارگران متحصن و خانوادهایشان حمله ور شدند و دهها نفر را به شدت مضروب کردند. در نتیجه این حمله وحشیانه یکی از کارگران بر اثر تیراندازی نیروهای رژیم جان باخت. اما کارگران به خشم آمده از این همه جنایت آشکار به مبارزه خود در روز چهارم بهمن ادامه دادند و با تجمع اعتراضی در مقابل ساختمان فرمانداری این شهر صدای اعتراض خود را به گوش همگان رساندند. رژیم که مصمم بود بهر طریق ممکن صدای حق طلبانه این کارگران را خاموش کرده و درسی به همه کارگران ایران بدهد مرتکب جنایت دیگری شد. نیروهای رژیم به دستور فرماندار شهر مستقیما بر روی کارگران معترض آتش گشودند که منجر به کشته شدن چهار تن از کارگران و یک دانش و زخمی شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.
اما این اولین بار نبود که رژیم خونخوار اسلامی جواب کارگران را با گلوله میداد. آتش گشودن به راهپیمائیِ مسالمت آمیز کارگران بیکار در اصفهان در همان سال اول حکومت اسلامی، اعدام کارگر مبارز جمال چراغ ویسی بخاطر فعالیتهای کارگری منجمله سخنرانی پرشور او در اول ماه مه در سال ۱۳۸۶ در شهر سنندج نمونه های دیگری از این رفتار وحشیانهِ رژیم با طبقه کارگر ایران است. اما در کشتار کارگران خاتون آباد، رژیم علاوه بر این سیاست همیشگیِ سرکوب بدنبال پیاده کردن سیاست دیگری نیز بود؛ سیاست تعدیل نیرو و خصوصی سازی. سیاستی که در زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی استارت آن زده شد و همه جناحهای حکومتی بر سر آن توافق داشته و دارند. در حقیقت رژیم با به گلوله بستن کارگران خاتون آباد نشان داد که از این سیاست حتی بقیمت کشتار کارگران کوتاه نخواهد آمد. اما ۱۹ سال بعد ازآن جنایت هولناک، کارگران در مراکز صنعتی، با تجمعات اعتراضی و با اعتصابات هر روزه خود نشان میدهند که خاطره کارگران خاتون آباد در مبارزه شان ادامه دارد. پرچم این مبارزه هم اکنون بدست توانای کارگران هفت تپه است.
اینجا جا دارد خاطره کارگران بخون غلطیده معدن شرکت لان مین در آفریقای جنوبی را نیز گرامی بداریم. در ماه اوت ۲۰۱۲ کارگران معدن شرکت لان مین بخاطر شرایط سخت زندگی، کم بود دستمزد، نداشتن برق، آب آشامیدنی و زندگی در حلبی‌های زنگ زده که سرپوش زندگی ‌شان بود دست به اعتصاب زدند. کارگران اعتصابی خواهان پاسخ کارفرما به مطالباتشان شدند. روسای کارخانه اما در طی ۱۴ روز اعتصاب، کارگران را بایکوت کرده و تلاش کردند که با کمک پلیس، اعتصاب را درهم شکسته و مانع گسترش آن به معادن دیگر شوند. بالاخره پلیس در ۱۶ اوت گرد ‌هم ‌آیی کارگران در محوطه معدن را به گلوله بست که در نتیجه‌ی آن ۳۴ معدنچی کشته شدند. پس از قتل عام معدنچیان، پلیس، کارفرما، رسانه‌های جریان غالب و کل طبقه حاکم تلاش کردند که ماجرا را وارونه جلوه دهند. مدعی شدند که کارگران پلیس و کارفرما را تحریک و تهدید کرده و بر اثر آن ناخواسته شلیک شده است. اما کمسیونی که بدفاع از کارگران کشته شده و خانواده های آنها تشکیل شده بود دولت، پلیس و کارفرما را مجبور کرد که تمام فیلم های تهیه شده در حین درگیری پلیس و کارگران را در اختیار کمسیون قرار دهد. Rehad Desai کارگردان مترقی و چپگرا در آفریقای جنوبی با جمع‌آوری اسناد گوناگون و به ‌ویژه فیلم هایی که از محوطه معدن و شلیک به کارگران به ‌دست آورده بود مستند، (به معدنچیان از نزدیک شلیک می‌شود)MINERS SHOT DOWN را ساخت. او دراین مستند نشان داد که پلیس، صاحبان کارخانه، رسانه‌ها و کل طبقه حاکمه دروغ می ‌گویند و پلیس از نزدیک و عمدا به کارگران شلیک کرده است. (لینک مستند فوق ضمیه است.)
ما امیدواریم که همه هنرمندان مردمی در ایران نیز قدم جلو گذاشته و با کارهای هنری خود که در مواقعی میتواند از هر مقاله و سخنرانی ای موثرتر واقع گردد جنایات رژیم اسلامی را هرچه بیشتر برملا کنند و به سهم خود صدای طبقه کارگر ایران و سایر اقشار محروم و زحمتکش مردم ایران را بگوش جهانیان برسانند.
منابع دیگر:
• کشتار کارگران خاتون آباد فراموش نخواهد شد
• چگونه یک اثر هنری می‌تواند دیسکورس طبقه‌ی حاکم در باره کشتار کارگران را برملا کند
• https://www.youtube.com/watch?v=g2GbCoKioEs

۲۸ ژانویه ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

کشتار کرونا در هندوستان نمونه دیگری از جنایات سرمایه داری!

مقدمه شیوع ویروس کرونا در جهان یک بار دیگر عجز و نا توانی نظام سرمایه …