بیانیه وزارت خارجه آمریکا در سالگرد انفجار “آمیا” در آرژانتین

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به مناسبت سالروز بمب‌گذاری در ساختمان مرکزی همیاری یهودیان آرژانتین به «نقش ایران» در آن حمله مرگبار اشاره کرده و همزمان، خواستار «شفافیت» در ماجرای مرگ آلبرتو نیسمان، قاضی پرونده تحقیقات، شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه هجدهم ژوئیه، بیست و هفتم تیر، در بیست و سومین سالروز انفجار مرگبار ساختمان «آمیا»، با ابراز همدردی با خانواده‌های قربانیان، بر لزوم اجرای عدالت در مورد عاملان آن بمب‌گذاری تأکید کرده است.

در انفجار سال ۱۹۹۴ در کانون «آمیا»، مرکز مشترک همکاری‌های یهودیان آرژانتین و اسرائیل، هشتاد و پنج تن کشته و حدود سیصد تن زخمی شدند.

آرژانتین در تحقیقات طولانی در مورد آن انفجار به این نتیجه اعلام کرد، طرح بمب‌گذاری در ایران کشیده و اجرای آن ضمن همکاری نهادهای جمهوری اسلامی ایران، به حزب‌الله لبنان واگذار شد.

اینترپل، پلیس بین‌المللی، سال‌ها بعد، افزون بر عماد مغنیه مسئول وقت ارشد ستاد عملیاتی حزب‌الله، برای شمار دیگری از مقامات جمهوری اسلامی به اتهام دخالت در آن بمب‌گذاری حکم جلب صادر کرد.

نام علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات در بین ایرانیان تحت تعقیب از سوی اینترپل باقی مانده است.

اما علی فلاحیان در همین روزهای گذشته، در مصاحبه‌ای با علی دهباشی در ایران، اتهام دخالت خود و وزارت وقت اطلاعات در این رخداد را دوباره رد کرد.

هدر نائورت سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در سالروز بمب‌گذاری «آمیا»، بر لزوم روشن شدن قتل قاضی آلبرتو نیسمان قاضی پرونده انفجار تأکید کرد.

در ژانویه ۲۰۱۵، حدود بیست و یک سال پس از بمب‌گذاری «آمیا»، جسد گلوله خورده قاضی نیسمان در حالی در خانه اش بدست آمد که تنها ساعاتی بعد از آن گزارش نهایی خود را در مورد بمب گزاری به مجلس آرژانتین ارائه کند.

قاضی نیسمان در تحقیقات خود شماری از مقامات ارشد آرژانتین از جمله خانم کریستینا فرناندز کرشنر رئیس جمهوری پیشین را به لاپوشانی حقایق متهم کرده بود.

خانم کرشنر ضمن رفع اتهام از خود در همین حال گفته بود، مرگ قاضی نیسمان خودکشی نبوده بلکه «دشمنان از نیسمان استفاده می‌کردند… و بعد همان‌ها به این نتیجه رسیدند که قتل نیسمان هم به نفعشان است».

در این میان، به گزارش رسانه‌های آرژانتین، آیین یادبود قربانیان «آمیا» نیز سه شنبه بیست و هفتم تیر در این کشور برگزار شد.

بر اساس این گزارش‌ها، مقامات دولت کنونی آرژانتین در این آیین گفتند، توافق پیشین که در زمان ریاست جمهوری خانم کرشنر با دولت وقت محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران، برای تحقیق مشترک دربارهٔ انفجار «آمیا» به عمل آمده بود، «برای همیشه» باطل شده است.

ماریسیو ماکری رئیس جمهوری کنونی آرژانتین سوگند خورده که حقیقت رخداد بمب گزاری و همچنین پشت پرده قتل قاضی نیسمان در دوران ریاست جمهوری او روشن شود.

به گزارش رسانه‌های آرژانتین، خانم کرشنر و هکتور تیمرمن وزیر خارجه دوران او تا پیش از پایان سال ۲۰۱۷ با اتهام دخالت در قتل قاضی نیسمان به پای میز محاکمه کشیده خواهند شد.رادیوفردا

اینرا هم بخوانید

پرونده کرسنت:ساختمان ۸۰۰ میلیون دلاری صندوق نفت در لندن آستانه توقیف  

دادگاهی در لندن، ایران را در موضوع قرارداد کرسنت محکوم کرده و ساختمان صندوق نفت …