بیش از ۹ هزار عضو هیات علمی و دانشمند آمریکایی: تصمیم ترامپ مغایر منافع ملی است

تاکنون، بیش از ۹ هزار عضو هیات علمی، ۴۴ برنده جایزه نوبل، ۴۵ برنده دیگر جوایز معتبر جهانی و ۲۷۳ عضو آکادمی های علوم، مهندسی و هنر آمریکا، طوماری را در اعتراض به ممنوعیت‌های وضع شده بر سفر اتباع ایران و شش کشور دیگر امضا کرده اند.

تعداد امضاهای طوماری که اعضای هیات علمی و دانشمندان آمریکایی در اعتراض به ممنوعیت های جدید تهیه کرده اند، رو به افزایش است.

امضا کنندگان این طومار، تصمیم رئیس جمهور آمریکا در ممنوعیت صدور ویزا برای اتباع هفت کشور دارای جمعیت مسلمان را “تبعیض آمیز”، “مغایر منافع ملی ایالات متحده” و “تحمیل کننده بار اضافی بر اعضای جامعه علمی” دانسته اند.

در بخشی از طومار آمده است: “در سه سال اخیر، تنها از کشور ایران، بیش از ۳ هزار نفر در دانشگاه های آمریکا دکترا گرفته اند. دستور اجرایی رئیس جمهور همکاری با پژوهشگران چنین کشورهایی را محدود می کند.”

طومار می افزاید که تصمیم دونالد ترامپ، “به طور بالقوه می تواند به ترک آمریکا از سوی بسیاری از افراد بااستعداد منجر شود که پژوهشگران و کارآفرینان حال و آینده ایالات متحده هستند.”

اساتید و دانشمندان امضاکننده طومار تاکید کرده اند: “کسانی که مطابق دستور اجرایی رئیس جمهور وضعیت‌شان مورد بررسی مجدد قرار می گیرد، دانشجویان، دوستان، همکاران و اعضای جوامع [علمی] ما هستند.”

همزمان، کوین لوئیس سخنگوی باراک اوباما از حمایت آقای اوباما از تجمعات صورت گرفته در اعتراض به دستور اجرایی دونالد ترامپ خبر داده است.

وی با تاکید بر “مخالفت بنیادین” باراک اوباما با “تبعیض بر مبنای عقیده و مذهب” افزوده: “شهرمندان [معترض] در حال استفاده از حقوق به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی برای آزادی اجتماعات هستند. دقیقا همان کاری که انتظار داریم وقتی ارزش های آمریکایی در خطر هستند انجام شود”.

سخنگوی رئیس جمهور سابق آمریکا گفته که آقای اوباما از میزان واکنش به این تصمیم “دلگرم” شده است.

دونالد ترامپ روز جمعه دستوری را با عنوان “حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی” امضا کرد که بر اساس آن ورود پناهجویان به آمریکا به مدت چهار ماه معلق شد و بازدید شهروندان هفت کشور به آمریکا برای ۹۰ روز ممنوع شده است.

این کشو‌رها ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن هستند.

همزمان با واکنش های جدید به دستور اجرایی رئیس جمهور آمریکا، سخنگوی کاخ سفید از دیپلمات های معترض به دستور آقای ترامپ خواسته یا با این دستور همکاری کنند یا کنار بروند.

این موضع گیری پس از آن امجام شده که تعداد زیادی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، نامه‌ای را در اعتراض به این فرمان اجرایی امضا کرده‌اند. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده‌اند که تعداد این امضاها بسیار زیاد است و “صدها” نفر را شامل می‌شود که به گفته آنها “بی‌سابقه” است.

در این نامه گفته شده است که ممنوعیت اعلام شده از سوی آقای ترامپ اهداف اعلام شده با تروریسم را برآورده نمی‌کند. در بخشی دیگر از پیش‌نویس این بیانیه که بی‌بی‌سی آن را دیده است نوشته شده است که این فرمان در “شان” آمریکا نیست.

در واکنشی جداگانه، در لندن مخالفان تصمیم آقای ترامپ در مقابل دفتر نخست وزیری بریتانیا دست به تظاهرات زده‌اند.

تعداد امضاهای یک طومار اینترنتی در مخالفت با سفر رسمی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به بریتانیا به بیش از یک میلیون و سیصد هزار رسیده است. امضاکنندگان این طومار از دولت بریتانیا خواسته‌اند دعوت از آقای ترامپ را لغو کند ولی دفتر نخست وزیری بریتانیا با درخواست آنها موافقت نکرده است.

در بروکسل پایتخت بلژیک نیز تعدادی از مخالفان این ممنوعیت با برپایی تظاهرات این اقدام را محکوم کرده‌اند.

همچنین اتحادیه اروپا در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا گفته است هرگز “نابرابری” را به برابری اجتماعی ترجیح نخواهد داد.

این در حالی است که رئیس جمهوری آمریکا در پیامی که در توییتر منتشر کرده از اقدام اخیر خود دفاع کرده است.

آقای ترامپ گفته است: “اگر ممنوعیت با یک هفته اطلاع قبلی به اجرا می‌رسید آدم‌های بد ظرف همان هفته به کشور ما سرازیر می‌شدند. تعداد زیادی آدمهای بد وجود دارند.”بی بی سی

—————

فرمان ترامپ؛ تا الان چه می‌دانیم؟

فرمان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، برای توقف پذیرش پناهجویان و منع موقت ورود شهروندان هفت کشور عمدتا مسلمان به آمریکا، اعتراض‌های داخلی و انتقادهای جهانی را برانگیخته است.

این در حالی است که موافقان، فرمان اجرایی آقای ترامپ را تلاش او برای تحقق بخشیدن به وعده انتخاباتی “بازگرداندن عظمت به آمریکا” تلقی می‌کنند.

اما این فرمان که معترضان آن را “منع ورود مسلمانان به آمریکا” می‌دانند دقیقا چیست و چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 

فرمان مهاجرتی ترامپ چیست؟

  • تعلیق اجازه ورود پناهجویان به آمریکا به مدت ۱۲۰ روز
  • ممنوعیت ورود پناهجویان سوریه به آمریکا تا مدت نامعلوم
  • تعلیق ۹۰ روزه صدور ویزا و ورود افراد از هفت کشور عمدتا مسلمان ایران، عراق، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن. این تعلیق دیپلمات‌ها و افراد دارای ویزای سازمان ملل را شامل نمی‎شود
  • تعیین سقف پذیرش ۵۰ هزار پناهجو برای سال ۲۰۱۷، برخلاف سقف ۱۱۰ هزار نفری که در دولت باراک اوباما در نظر گرفته شده بود.
  • دادن اولویت پناهندگی به اقلیت‌های مذهبی که در کشورشان آزار و اذیت شده‌اند. آقای ترامپ پیش از این در مصاحبه‌ای گفته بود که به مسیحیان سوریه که خواهان پناهندگی باشند اولویت داده خواهد شد.
  • تعلیق فوری برنامه‌ای که به مهاجران اجازه می‌داد ویزای خود را از یک سال قبل از تاریخ انقضا، بدون نیاز به مصاحبه و غیرحضوری تمدید کنند
  • استثنا‌ها مورد به مورد بررسی می‌شود

 

این فرمان چه کسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

مسافرانی که تابعیت کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را دارند در مدت ۹۰ روز پس از صدور فرمان اجرایی اجازه ورود به آمریکا را ندارند و درخواست ویزای آنها هم پذیرفته نخواهد شد.

کنسولگری‌های آمریکا در برلین اعلام کرده‌ است که افراد دوتابعیتی هم که شهروند یکی از این کشورها هستند نمی‌توانند برای دریافت ویزای آمریکا درخواست بدهند یا وقت بگیرند.

اما سفارت آمریکا در لندن که صبح روز ۳۰ ژانویه اطلاعیه‌ای مشابه کنسولگری آمریکا در برلین را در سایت خود قرار داده بود، بعد از ظهر همان روز اطلاعیه خود را به‌روز کرد و گفت که شهروندان بریتانیا یا کسانی که اقامت دائم این کشور را دارند و هم‌زمان تابعیت یکی از هفت کشور را هم دارا هستند، از فرمان ریاست جمهوری آمریکا مستثنی هستند.

بنا بر اطلاعیه تازه این افراد می‌توانند با ویزای آمریکا وارد خاک این کشور شوند و همچنین برای دریافت ویزا اقدام کنند.

رینس پریبس، رییس دفتر کاخ سفید، گفته است که دارندگان گرین کارت تحت تاثیر این محدودیت‌ها قرار نمی‌گیرند، با این حال در مصاحبه‌ای اذعان کرده است که حتی دارندگان گرین کارت هم ممکن است با سوال‌های بیشتری در فرودگاه مواجه شوند.

ین فرمان چگونه اجرا می‌شود؟

فرمان ترامپ باعث سردرگمی‌ بسیاری شده است و ابهامات زیادی دارد.

  • یک قاضی فدرال آمریکا دستور داده است که بخش‌هایی از فرمان دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور مبنی بر منع ورود شهروندان هفت کشور به ایالات متحده و بازگرداندن آنها، موقتا متوقف شود.
  • بنا بر گزارش‌ها از سوار شدن بعضی از مسافران به پروازهای منتهی به آمریکا جلوگیری شده است. همچنین گزارش شده است که به خدمه پرواز تعدادی از هواپیما هم اجازه ورود به خاک آمریکا داده نشده است.
  • بر خلاف این ادعا که دارندگان گرین کارت تحت تاثیر این فرمان قرار نمی‌گیرند، بعضی مقامات گفته‌اند که اگر دارندگان گرین کارت که تابعیت هفت کشور اعلام شده را دارند از خاک آمریکا خارج شوند برای بازگشت پرونده آنها مورد به مورد بررسی خواهد شد. بر همین اساس وکلا به دارندگان گرین کارت توصیه کرده‌اند که فعلا از آمریکا خارج نشوند.
  • همچنین مشخص نیست که تعلیق برنامه دریافت غیرحضوری ویزا چه تاثیری بر خدمات کنسولگری‌های آمریکا در کشورهای مختلف خواهد داشت. متخصصان می‌گویند که متقاضیان ویزا ممکن است بیش از معمول در انتظار بمانند.
  • رینس پریبس، رییس دفتر کاخ سفید، گفته است شهروندان آمریکا که به یکی از هفت کشور اعلام شده در فرمان سفر می‌کنند ممکن است برای پاسخگویی به برخی سوالات بازداشت شوند.

 

آیا این فرمان قانونی است؟

آمریکا پیش از این هم سابقه منع ورود شهروندان کشورها و مناطق خاصی را به خاک این کشور داشته است.

اما در سال ۱۹۶۵، کنگره آمریکا لایحه مهاجرت و تابعیت را تصویب کرد که تصریح کرده است هیچ فردی نمی‌تواند “به دلیل نژاد، جنسیت، ملیت، محل تولد و محل اقامت در مورد صدور ویزای اقامت مورد تبعیض قرار بگیرد.” بنابراین منع ورود همه سوری‌ها برای به چالش کشیدن آقای ترامپ در دادگاه کافی خواهد بود. این واقعیت که همه این کشورها مسلمان هستند این استدلال را تقویت می‌کند که این یک فرمان “ضد مسلمان” است.

حامیان فرمان آقای ترامپ با اشاره به حمله‌های پس از یازده سپتامبر می‌گویند که دولت آمریکا باید برای حفظ امنیت ملی این کشور اقدام کند. حامیان این فرمان اختیارات رییس جمهور در قانون “اتباع بیگانه غیرمجاز” مصوب سال ۱۹۵۲ را یادآوری می‌کنند که می‌تواند ورود هر گروهی از اتباع بیگانه را که منافع آمریکا را به خطر می‌اندازند، تعلیق کند.

آنها همچنین می‌گویند که رییس جمهور آمریکا می‌تواند قانون مصوب سال ۱۹۶۵ را کنار بگذارد. مهمترین نمونه‌ آن فرمان جیمی کارتر است که در جریان گروگان‌گیری سفارت آمریکا در سال ۱۹۸۰، ورود بعضی شهروندان ایران به خاک آمریکا را منع کرد.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

محکومیت نوروز رخداد، کارگر ساختمانی و فعال مجازی به ۳۷ ماه و ۱۸ روز حبس

هرانا:شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری دو دهدشت، در استان کهگیلویه و بویراحمد، نوروز رخداد، کارگر ساختمانی …