تجمع بزرگ کارگران نیشکر هفت تپه در روز 70, کارگران میگویند: هر گونه قول و قرار پشت پرده بی اعتبار است

هفت تپه: شماره 72: امروز دوم شهریور اعتصاب و اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه در روز 70 با قدرت ادامه یافت و یک روز تاریخی را در تاریخ مبارزات کارگران ثبت کرد. در این روز جمعیت بزرگی از بخش های مختلف هفت تپه در مقابل فرمانداری جمع شدند و خواستهای خود را طنین انداز کردند. کارگران با در دست داشتن بنرهایی که بر روی آنها موضوع اعتراض خود را نوشته بودند، جلوه زیبایی از اتحاد و همبستگی را به نمایش گذاشتند. در این روز شعارهای اعتراضی کارگران وسیعا در منطقه اطراف فرماندارای و مناطق دورتر طنین انداخته بود و توجه همه را بخود جلب میکرد. در چنین فضایی از خشم و اعتراض است که هیات بازدید کننده مجلس اسلامی و مقامات استان از هفت تپه دیدن کردند. آنها در برابر این خشم و اعتراض و اتحاد کارگران حرفی برای گفتن ندارند.
در تجمع این روز ابراهیم عباسی یکی از کارگران، طی سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از حضور متحدانه همه کارگران، بر خواست اصلی کارگران مبنی بر کوتاه شدن دست بخش چپاول و اختلاسگر خصوصی از هفت تپه تاکید کرد و گفت: دمتان گرم که نشان دادید که متعهد هستید و بقای هفت تپه را اولویت تمام خواسته های خود قرار داده اید و این بازی و بازیچه های کارفرمایی که در تمام کشور نفوذ کرده و ریشه زده را با اتحاد خودتان خنثی میکنید… طبق اعلامیه ای که دیروز و پریروز اعلام شد قرار شد افرادی از کمیسیون اصل ٩٠ مجلس و دیوان محاسبات بیایند اینجا و مجددا خواسته های شما را بشنوند و اولویت بندی کنند. و یک بازدیدی بصورت میدانی از شرکت داشته باشند تا دروغ هایی که گفته اند و کارخانه هایی که به دروغ آنجا گفتند تاسیس شده و چندین بار افتتاح کردند و هنوز موجود نیستند را ببینند و یک نتیجه مهمی بگیرند. که آنهم خلع ید خصوصی سازی از هفت تپه است”. او سپس بر اتحاد کارگران به عنوان اولین شرط برای خلع ید از بخش خصوصی و کارفرمایان فاسد که سایه شان بر هفت تپه و هفت تپه ای ها سنگینی میکند و اینکه همه هفت تپه ای ها کشت و صنعت هفته را حفاظت میکنند، تاکید کرد.
جالب اینجاست که همزمان رسانه هایی چون ایلنا و ایسنا موذیانه تلاش کردند که تصویری بدهند که اعتصاب دارد پایان می یابد و فقط دویست نفری تجمع میکنند. امروز کارگران نیشکر هفت تپه با حضور گسترده و چند هزار نفری خود از بخش های مختلف شرکت جواب دندان شکنی به همه این تشبثات و دروغها دادند.
در همین حال گزارشهایی در مورد بازگشت به کار برخی از کارگران اخراجی به گوش میرسد. گفته میشود که در حال حاضر فقط ایمان اخضری و محمد خنیفر و سرخه برای دادن تعهد و بازگشت به کار خبر شده اند. کارگران میگویند همه همکاران اخراجی آنها باید به کار بازگردند و بویژه خواستار بازگشت به کار اسماعیل بخشی رهبر محبوب خود هستند. حرف کارگران اینست که کارگران اخراج شده همان خواستهایی را بیان کرده و همان اعتراضی را داشته اند که هفتاد روز است ٥ هزار کارگر هفت تپه برای آن مبارزه میکنند. نباید هزینه اش را اسماعیل بخشی و دیگر کارگران اخراجی بپردازند.
بدین ترتیب امروز اعتصاب کارگران هفت تپه به نقطه حساسی رسیده است و بطور برنامه ریزی شده ای از سوی حکومتیان زمزمه های پایان اعتصاب به راه افتاده است. به گفته کارگران چند نماینده مجلس و چند دانشجوی به گفته خود “عدالت خواه” و چند بسیجی و خبرگزاری هایی که همیشه آماده برای خفه کردن صدای کارگران هستند، با خوشحالی تمام و پس از حضور اعضای کمیسیون اصل نود مجلس در میان تجمع اعتراضی کارگران هفت تپه در هفتادمین روز اعتصاب آنان، سراسیمه اعلام کردند اعتصاب بعد از وعده های نمایندگان مجلس شکسته شد.
در پاسخ به این تشبثات کارگران اعلام کرده اند که هر گونه توافق پشت پرده ای برای شکستن اعتصاب از نظر آنها بی اعتبار است. ضمن اینکه خواسته های آنها پاسخ نگرفته است و هیچ وقفه ای نمیتواند مانع ادامه اعتراضات این کارگران باشد.
پیش بسوی اعتصابات سراسری
پیش بسوی ایجاد شوراها
حزب کمونیست کارگری ایران
٢ شهریور ۱۳۹۹، ٢٣ اوت ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: توماج صالحی باید «فوری و بی‌قید و شرط» آزاد شود

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل صدور حکم اعدام برای توماج صالحی را محکوم کرد.این کمیته «مصرانه» …