تجمع علیه قتل های ناموسی در مریوان

بیانیه جمعی از فعالین کارگری و زنان شهر مریوان در محکومیت قتل های ناموسی در این شهر

ما امروز اینجا جمع شده‌ایم تا کیفرخواست خود را علیه مناسباتی که هر روز از زنان قربانی می‌گیرد، فریاد بزنیم و اعلام کنیم که تا رسیدن به جامعه‌ای برابر و عاری از خشونت از پای نخواهیم نشست.

خشونت و نقض حقوق زنان ریشه در مناسبات و مسائل اجتماعی دارد که متأسفانه امروزه و در چند روز اخیر بیشتر و بیشتر شاهد آن هستیم. از جمله برخورد فیزیکی، آزار جنسی، فشار روانی و قتل که همه‌ی این معضلات ریشه در افکار مردسالار و ساختارهای ارتجاعی دارند. محیط کار و آموزش، خانواده و سایر محیط محیط‌های اجتماعی همه از مواردی هستند که در آن، زنان بیشتر تحت فشار روانی و فیزیکی قرار می‌گیرند، که گاهی منجر به خودکشی و یا اعمال قتل از جانب افراد خانواده می‌شود.

نتایج و بازتاب‌های منفی این خشونت در جامعه به گونه‌ای است که شاید کشتار و خودکشی زنان و هر انسانی امری طبیعی و نرمال تلقی شود. اما باید متذکر شد که این توحش نه تنها امری طبیعی نیست، بلکه باید آن را نوعی آسیب اجتماعی دانست که گریبان جامعه‌ی انسانی را گرفته است.

خشونت فیزیکی، قتل‌های ناموسی، تجاوز و به بردگی گرفتن زنان، بازتولید افکار مردسالارانه و ارتجاعی است که برای مقابله با این چنین توحش ضدبشری، بایستی تمامی انسان‌های آگاه و مبارز در برابر آن قد علم کنند، که در غیر این صورت، سکوت در قبال فریادهای تمامی قربانیان این نابرابری‌ها را اعمال کرده‌ایم. آن هم در عصری که چندین دهه پیش حامیان زر و پول بر این باور بودند که با سر آمدن تاریخ و پایان آن، راه برای مبارزات مردمی علیه هر ارتجاعی به بن‌بست رسیده و همگان باید تسلیم نظام سرمایه‌داری شوند. غافل از اینکه با پیشرفت ارتباطات و گسترش بازار آزاد به تمامی نقاط جهان، تمامی مبارزات مردمی و جنبش‌های اجتماعی و هر نوع دفاع از حقوق زنان، کودکان و کارگران به مراتب گسترش یافته و همچنان نیازمند تفکر و آگاهی‌بخشی خواهند بود.

در طول دو ماه اخیر شاهد چندین مورد خودکشی و قتل ناموسی در کردستان بوده‌ایم و ما نیز بر خود لازم دانستیم که در مقابل این اعمال زشت و ضدانسانی سکوت ننماییم و نفرت و انزجارمان را نسبت به آمرین و عاملین این جنایات اعلام نماییم.

و اما، توحش و خشونت علیه زنان به هر طریقی و هر شیوه‌ای باید متوقف شود و لازم است هر انسان آزادی‌خواه و آگاه و همه‌ی جوامع بشری در تمامی نقاط این کره‌ی خاکی، در برابر آن به پا خیزند تا برای بنا نهادن جامعه‌ای عاری از خشونت همت گماریم.

نه به خشونت علیه زنان
نه به قتل‌های ناموسی
نه به آزار جنسی
نه به ازدواج اجباری
نه به ازدواج کودکان

(جمعی از فعالین کارگری و اجتماعی شهر مریوان) ۱۳۹۸/۲/۲۶

لینک قرائت کیفرخواست

***
گزارش مراسم علیه قتل های ناموسی در مریوان
روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت به فراخوان جمعی از فعالین حقوق زنان، فعالین کارگری و اجتماعی در گورستان گولان در گرامی داشت یاد زنانی که به قتل رسیده اند، تعداد قابل توجه از جوانان حضور یافتند.
در این تجمع با شعارهای علیه قتلهای ناموسی، علیه قوانین زن ستیز، علیه سنتهای ارتجاعی اعلام داشتند که این این قتلها فرهنگ مردم شهر مریوان نیست!
اعلام کردند در مقابل این توحش و بربریت ساکت و بی تفاوت نخواهند بود.
تجمع که با یک دقیقه سکوت به یاد زنان قربانی شروع شد. با خواندن متنی در محکومت این توحش بربریت به پایان رسید!
دیمن_فتحی ‌،سمیه_روزبه ،محمد_دانش ، حمید_قبادی کویار_خیشکار، مژده_مردوخی، هیمن_کانی سانان از فعالین کارگری و اجتماعی مریوان بدلیل شرکت در این تجمع بازداشت و بنا بر آخرین خبرها در بازداشتگاه اطلاعات بسر میبرند.

آزادی فوری و بدون قید و شرط دستگیر شدگان، نه به وثیقه‌
زن_ناموس_هیچکس نیست‌
قتلهای ناموسی

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی 

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های …