تداوم درگیری بین فلسطینیان و اسرائیل؛ یک فرمانده دیگر جهاد اسلامی کشته شد

گزارش‌ها حاکی است که درگیری بین گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی و اسرائیل روز چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت به‌رغم پیشنهاد آتش‌بس از سوی مصر ادامه داشته است.

همچنین ارتش اسرائیل با حمله به محل اختفای علی حسن محمد غالی، فرمانده سرایا قدس، شاخه نظامی جهاد اسلامی، او را به همراه دو عضو دیگر این سازمان از پای درآورده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود از علی حسن محمد غالی به عنوان یک چهره کلیدی گروه جهاد اسلامی فلسطین نام برده که نقش فعالی در حملات راکتی اخیر علیه اسرائیل داشت.

گروه‌های شبه‌نظامی فلسطینی روز چهارشنبه صدها راکت را از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کردند و ادامه حملات هوایی اسرائیل به غزه نیز ۲۱ کشته به جای گذاشت که در میان آنها سه فرمانده ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین و دست‌کم ۱۰ غیرنظامی فلسطینی به چشم می‌خورند.

با ادامه جنگ، یک شبکه تلویزیونی دولتی مصر اعلام کرد که مصر برای آتش‌بس بین فلسطینیان و اسرائیل میانجی‌گری کرده است.

با این حال، به فاصله کوتاهی از اعلام این خبر، راکت‌های دیگری از نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک و ساحل تل‌آویو نیز راکت‌باران شد. اسرائیل هم نقاط بیشتری را در غزه هدف بمباران قرار داد.

ادامه این جنگ به این پرسش قوت بخشیده است که آیا در کل آتش‌بسی در کار خواهد بود و اگر چنین است، چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در برنامه‌ای تلویزیونی مدعی شد که اسرائیل ضربه سهمگینی به شبه‌نظامیان فلسطینی زده است. با این حال، خود او در همین برنامه هشدار داد: «این دور از جنگ هنوز به پایان نرسیده است.»

او با تاکید بر این‌که این اسرائیل است که تصمیم می‌گیرد چه زمانی این جنگ خاتمه یابد، افزود: «ما به تروریست‌ها و کسانی که آنها را اعزام می‌کنند می‌گوییم، ما شما را همه جا زیر نظر داریم و نمی‌توانید از چشم ما پنهان شوید. و این ماییم که در مورد زمان و مکان حمله به شما تصمیم می‌گیریم.»

در اثر حملات راکتی فلسطینیان، آژیر خطر در نقاط مرکزی و جنوب اسرائیل مدام به گوش می‌رسد و از بامداد سه‌شنبه که اسرائیل نخستین حملات هوایی آن روز خود را آغاز کرد، ساکنین این نواحی اسرائیل نیز در حالت آماده‌باش به سر می‌برند.

از سال ۲۰۰۷ که گروه شبه‌نظامی حماس کنترل غزه را به دست گرفته، چهار جنگ بین این گروه و اسرائیل در گرفته است.

نتانیاهو روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت پس از آغاز عملیات موسوم به «سپر و پیکان» هشدار داد، اسرائیل آماده است در صورت نیاز در چند جبهه با ایران بجنگد.

او که در همایشی با یک گروه راست‌گرا از افسران ارشد سابق ارتش اسرائیل سخن می‌گفت، با اشاره به آنچه «تلاش ایران برای آغاز یک کارزار چندجبهه‌ای علیه اسرائیل» نامید، افزود: «۹۵ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل از ایران ناشی می‌شود».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

۳۶ زن زندانی خواهان برگزاری علنی دادگاه نرگس محمدی شدند

سی و شش نفر از زنان زندانی سیاسی- عقیدتی زندان اوین در خواست کرده اند …