ترامپ: ‘احساسی قوی دارم’ که پهپاد به اشتباه سرنگون شده

BBC

در حالی که به نظر می‌رسد شلیک سپاه پاسداران به یک پهپاد آمریکایی سطح تنش میان دو کشور را به سرعت افزایش داده، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران این احتمال را مطرح کرد که شاید ایران در ساقط کردن این پهپاد اشتباه کرده باشد.

صبح روز پنج‌شنبه، یک پهپاد آمریکایی توسط نیروهای نظامی ایرانی سرنگون شد، اما بر سر موقعیت جغرافیایی این پهپاد بین دو طرف اختلاف نظر وجود دارد.

ایران می‌گوید که این پهپاد به حریم هوایی کشور “تجاوز” کرده و به همین دلیل هدف حمله قرار گرفته است. اما ارتش آمریکا می‌گوید که این پهپاد وارد حریم هوایی ایران نشده بود.

رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به این اختلافات گفت: “برای من سخت است که باور کنم این اتفاق عمدا رخ داده است.”

او افزود: “من احساس می‌کنم این اشتباه توسط فردی رخ داده که نباید این اشتباه را انجام می‌داد.”

ضمن اینکه رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به اینکه کسی در این حمله کشته نشده گفت، این موضوع که حادثه تلفات جانی نداشته بسیار مهم است.

ترامپ بعد از دیدار با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در جمع خبرنگاران حاضر شده بود که با سئوالات آنها درباره ایران و احتمال درگیری نظامی میان دو کشور رو‌به‌رو شدحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionترامپ بعد از دیدار با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در جمع خبرنگاران حاضر شده بود که با سئوالات آنها درباره ایران و احتمال درگیری نظامی میان دو کشور رو‌به‌رو شد

این در حالی است که دقایقی قبل‌تر، او در پاسخ به این سئوال که آیا برای تلافی سقوط پهپاد به ایران حمله می‌کنید؟ گفت: “به زودی متوجه خواهید شد.”

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین ساعتی قبل‌تر در توئیتی نوشته بود: “ایران اشتباه بسیار بزرگی مرتکب شد.”

شلیک سپاه پاسداران به سوی یک پهپاد آمریکایی، تازه‌ترین مورد از رویدادهایی است که در روزهای اخیر، به افزایش تنش میان ایران و آمریکا انجامیده است.

واکنش رئیس‌جمهور آمریکا در حالی بیان شده که ساعتی زودتر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، هرگونه حمله به ایران را “فاجعه‌ای برای خاورمیانه” توصیف کرد.

نقطه آغاز دور تازه تنش، حمله پنجشنبه گذشته به دو نفتکش در دریای عمان بود که دونالد ترامپ آن را مساله‌ای “بسیار جزئی” خوانده بود. ضمن اینکه مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفته بود: “رئیس‌جمهوری به دنبال جنگ نیست”.

map

در روزهای اخیر اظهارنظرهای مختلفی درباره واکنش احتمالی آمریکا به تنش با ایران در رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

همزمان برخی اعضای مجلس نمایندگان آمریکا نیز تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند تا از احتمال این حمله بکاهند.

روز چهارشنبه اعضای مجلس نمایندگان به طرحی رای دادند تا بر اساس آن، مجوز “جنگ با ترور” را که بعد از حملات یازده سپتامبر به رئیس‌جمهور آمریکا داده شد، باطل کنند. لغو این طرح با ۲۲۶ رای مثبت در برابر ۲۰۳ رای منفی تصویب شد.

باطل شدن این مجوز به رای مثبت اعضای مجلس سنا نیز نیاز دارد.

تصویری از یکی از دو نفتکشی که همزمان با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionتصویری از یکی از دو نفتکشی که همزمان با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به تهران در دریای عمان هدف حمله قرار گرفت

این اقدام بعد از آن انجام شد که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه ایران در رسانه‌ها منتشر شد و همچنین تاکید شد که کاخ سفید می‌خواهد از این قانون قدیمی به عنوان مجوز حمله‌اش استفاده کند.

بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور اجازه ندارد که بدون تایید کنگره (دو مجلس نمایندگان و سنا)، علیه کشوری اعلان جنگ کند.

اما مجوزی که سال ۲۰۰۱ و سه روز بعد از حملات یازده سپتامبر توسط کنگره صادر شد، به رئیس‌جمهور اجازه می‌دهد که برای مقابله با عاملین حملات ۱۱ سپتامبر، دست به اقدام نظامی بزند.


موگرینی خواستار پرهیز از تشدید تخاصم شد

خانم موگرینی می‌گوید در جریان دیدار اخیرش با پومپئو، هر دو دغدغه پرهیز از تنش داشتندحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionخانم موگرینی می‌گوید در جریان دیدار اخیرش با پومپئو، هر دو دغدغه پرهیز از تنش داشتند

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پی بالا گرفتن تنش از دو طرف خواست تا از “تشدید تخاصم” خودداری کنند.

خانم موگرینی گفت که دو روز قبل در واشنگتن بوده و با مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگو کرده است.

به گفته خانم موگرینی، او و پمپئو دغدغه‌های‌ مشترکی برای پرهیز از تشدید تخاصم داشتند و هر دو بر تأثیر منفی این موضوع بر امنیت منطقه تأکید کردند.

همزمان خانم موگرینی گفت اروپا و متحدانش تمام تلاش خود را خواهند کرد تا ایران به تعهدات هسته‌ای خود متعهد و سازگار بماند.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …