یک مدیر نفتی در ایران بازداشت شد

BBC

غلامسحین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران اعلام کرده است که مدیر مالی یکی از شرکت‌های وابسته به وزارت نفت ایران پیش از خروج کشور بازداشت شده است.

آقای اسماعیلی گفته این فرد، که هویتش یا شرکت تحت مدیریتش اعلام نشده، قصد داشته با همکاری یک صراف میلیون‌ها یورو را به خارج از ایران منتقل کند. تخلف ادعایی این مدیر به چهار میلیون یورو اختلاف حساب در یک انتقال مالی ۲۵ میلیون یورویی برمی‌گردد.

چهارشنبه شب خبرگزاری تسنیم از بازداشت “مدیر مالی وزارت نفت ایران” خبر داد. شانا، روابط عمومی وزارت نفت، تاکید کرده فرد بازداشتی در شرکتی پیمانکاری فعال بوده و ” در ساختار اداری وزارت نفت عنوان مدیر مالی وجود ندارد”.

در دهه‌های اخیر مواردی از تخلف و فساد مالی چند میلیارد دلاری در صنعت نفت و انرژی ایران رخ داده است که از عمده‌ترین آنها می‌توان به پرونده‌های بابک زنجانی، مهدی هاشمی، دکل نفتی گم شده و فروش نفت توسط نیروی انتظامی اشاره کرد.

شانا می‌گوید بازداشت مدیر متخلف پس از آن صورت گرفت که “در پی بررسی صورت‌های مالی یکی از شرکت‌های فرعی لایه ۲ پیمانکاری وزارت نفت از سوی مجمع عمومی عادی سالانه آن شرکت، مشخص شد مبالغ قابل توجه ارزی بالغ بر یک سال به صورت راکد در حساب یکی از صرافی‌های طرف حساب باقی مانده”.

سخنگوی قوه قضاییه هم گفته: “رقمی که در گزارش وزارت اطلاعات به عنوان ضابط دستگاه قضائی در این پرونده اعلام شده ۲۵ میلیون یورو بوده که به حساب صراف واریز شده و آخرین گزارشی که به ما داده شده ۲۱ میلیون یورو در این حساب موجود بوده است و یک رقم چهار میلیون یورویی بین این دو رقم اختلاف حساب وجود دارد.”

در حالی که شانا و سخنگوی قوه قضاییه از تخلف این فرد در نقل و انتقال چند میلیون یورو خبر داده‌اند، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، به “مقدار زیادی ارز و دلار” اشاره کرده که به گفته او توسط این مدیر به یک صرافی منتقل شده بود.

دادستان کل ایران انتقال این مبالغ به صرافی را “یک حرکت خائنانه” خوانده است.

بنا به اعلام قوه قضاییه ایران، صرافی که با مدیر نفتی همکاری داشته هم متهم دیگر پرونده است. تسنیم گزارش داد که این صراف هم بازداشت شده است.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …