ترامپ و مرگ برجام

اعلام خروج آمریکا از برجام به دیوانگی و بی سیاستی ترامپ نسبت داده میشود. اما بطور واقعی این عاقلانه ترین کاری بود که ترامپ در خدمت طبقه حاکم آمریکا انجام داد. آمریکا جمهوری اسلامی را به سه کنج راند و به امضای برجام مجبور کرد اما عملا چیزی بدست نیاورد. ترامپ میخواهد این معادله را تغییر دهد. اما تا چه میزانی میتواند برد داشته باشد؟
وقتی به کل وضعیت برجام دقت کنیم کاملا روشن میشود که این کاملا بدیهی و قابل انتظار بود که هر سیاستمدار آمریکائی یک جایی به بهانه ای از برجام خارج شود. زیرا دولت آمریکا توانست ائتلافی بین المللی گسترده و قدرتمندی را علیه جمهوری اسلامی بسیج کند و جمهوری اسلامی را منزوی و تسلیم کند و بطور واقعی شرایط را برای قرارداد برجام خلق کند. اما از این سیاست و پیروزی چیزی نصیب سرمایه داری آمریکا نشد. این دولت آمریکا بود که باعث شد که جمهوری اسلامی به غلط کردم بیفتد. این دولت آمریکا بود که کشورهای اروپایی و روسیه و چین را به پای برجام کشاند. و این اساسا آمریکا بود که بالاخره توافق برجام را قطعی و نهایی کرد. اما دستاورد آمریکا از این توافق چه بود؟ عملا هیچ.
از نظر اقتصادی از زمان سرنگونی حکومت پهلوی، سرمایه داران آمریکائی جای پایی در بازار غنی و پر در آمد ایران ندارند. قبل از آن ایران حیات خلوت آمریکا بود. از نظر سیاسی از زمان سرنگونی پهلوی در ایران “مرگ بر آمریکا” به شعار رسمی حکومتی تبدیل شده است. از زمان سرنگونی حکومت پهلوی یک حکومت ضد آمریکائی در ایران بر سرکار است.
با برجام دولت آمریکا امیدوار بود که شاید بتواند این فضا را بنفع خود تغییر دهد. اما عملا آنچه حاصل شد تغییری محسوس در این رابطه را ایجاد نکرد. و همین نقطه ضعف برجام از دیدگاه سرمایه داران آمریکائی و ناسیونالیسم آمریکائی بود. و این خود در واقع به روی کار آمدن ترامپ بدرجه زیادی کمک کرد. ترامپ مرکز تبلیغات انتخاباتیش را روی همین موضوع قرار داد. او بارها تاکید کرد که در تعهد برجام دولت آمریکا کلاه سرش رفته است و جمهوری اسلامی برنده برجام است و او برجام را پاره خواهد کرد.
دولت آمریکا اکنون میخواهد یکبار دیگر بحث را روی میز بیاورد و با زیر فشار قرار دادن جمهوری اسلامی این حکومت را ناچار کند که از سیاستهای ضد آمریکائی گریش کوتاه بیاید و راه را برای ورود آمریکا به سیاست و اقتصاد ایران باز کند.
سوال اینست که آیا دولت آمریکا و ترامپ در پی سرنگون کردن جمهوری اسلامی است؟ بطور واقعی در شرایط فعلی ترامپ تنها در پی رسیدن به توافق با جمهوری اسلامی است و سیاست سرنگونی ندارد. بلکه امیدوار است که بتواند در رابطه با ایران نیز فیلی هوا کند و در آینده نزدیکی با جمهوری اسلامی به توافقی تاریخی برسد و همچون کره شمالی در آینده نزدیکی با خامنه ای یا روحانی سر میز بنشیند و به هم دست دهند. اما این خیال خامی بیش نیست. عقب نشینی جمهوری اسلامی از سیاست ضد آمریکائی گری برای این حکومت حکم مرگ دارد. جامعه ایران در این سیاست و در هیچ چیز دیگری همراه این حکومت نیست. اما هرگونه عقب نشینی جمهوری اسلامی را به سنگری برای به زیر کشیدن حکومت اسلامی تبدیل خواهد کرد. با توجه به این و در صورت گسترش اعتراضات سرنگونی طلبانه، دولت امریکا هم تغییر موضع خواهد داد و سعی خواهد کرد با آلترناتیو “رژیم چنجی” خودش در صحنه ظاهر شود.
تا آنجا که به مردم مربوط میشود هیچکدام از طرفهای این کشاکش ذره ای مصالح مردم را نمایندگی نمیکنند. اما گسترش تنش میان دولت آمریکا و جمهوری اسلامی را میتوان به نفع جنبش سرنگونی مورد استفاده قرار داد. جریانات راست دوباره مثل دوره جرج بوش فیلشان یاد هندوستان کرده و در رویای “رژیم چنج” افتاده اند و سعی میکنند مردم را از انقلاب کردن علیه حکومت پشیمان کنند و در انتظار رژیم چنج نگه دارند. اما این خیال خامی بیش نیست. کارگران و معلمان و بازنشستگان و مالباختگان و همه مردم ایران کارد به استخوانشان رسیده و در تلاشند که از شر این حکومت خلاص شوند و در انتظار هیچ دولتی نمی نشینند. رفاه و آزادی و خلاصی از سرکوب تنها با مبارزه خود مردم حاصل میشود و نه از کشاکش بالایی ها. اما مردم حق دارند از این شرایط بحران حکومتی برای گسترش مبارزه علیه حکومت استفاده کنند و استفاده خواهند کرد. ما مردم در حال جنگ با یک حکومت ارتجاعی اسلامی هستیم و این حکومت با تعلیق برجام و تشدید تنش بین المللی بحران سیاسیش شدت پیدا کرده است. این شرایط را باید برای در هم کوبیدن و به زیر کشیدن این حکومت دزدان سرمایه دار مورد استفاده قرار دهیم.

اینرا هم بخوانید

گامهای عملی برای پیشروی انقلاب

گفتگوی شهلا دانشفر با کاظم نیکخواه در برنامه سازمانده شهلا دانشفر: قبلا از اینکه در …