ترس و عقب نشینی جمهوری اسلامی

تا همین جا که هنوز مردم تمام شهرها و روستاها به خیابان نیامده اند و کارگران و معلمان و کارمندان به صورت هماهنگ و سراسری دست به اعتصاب نزده اند تا حکومت را فلج کنند، برخی دستگاه های قضایی و اقتصادی رژیم به ترس و تکاپو افتاده اند تا هر طور شده، جلوی شعله ور شدن این آتش سهمگین را بگیرند.

تیراندازی و کشتار مردم بی سلاح در بعضی از روزهای نخست و دستگیری گسترده نتوانست مانع فراگیر شدن جنبش اعتراضی مردم شود، لذا اتاق فکر رژیم سناریوی مصالحه را در دستور گذاشت و به بازوهای دیگر خود فرمان داد تا با برگ های دیگری بازی کنند.

از آنجا که دولت روحانی برای جبران کسری بودجه اش قصد داشت افسار گرانی سازمانیافته را بیش از پیش باز کند و مردم هم فشار گرانی را لمس کرده اند و مطالبات اقتصادی را در شعارهایشان فریاد می زنند، نظام سرمایه داری حاکم بر ایران نیز می کوشد برای کاهش فشار اعتراضات، یک سری وعده ها را بدهد.

کمیسیون تلفیق مجلس و نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده اند که :

۱_قیمت بنزین تا اطلاع ثانوی افزایش نمی یابد!

۲_قیمت نان، گران نمی شود.

۳_نرخ حامل های انرژی در سال ۱۳۹۷افزایش داده نخواهد شد.

۴_مبلغ وام ازدواج به ۱۵ میلیون تومان افزایش می یابد.

۴_ همچنین پلیس اعلام کرده است که نیمی از بازداشت شدگان را آزاد کرده است و بقیه را نیز بزودی آزاد خواهد کرد.

۵_ فیلتراز اینستاگرام برداشته شده و تا چند روز آینده هم از تلگرام، رفع فیلتر می شود. ۶_ روابط عمومی وزارت ارشاد هم اعلام کرد که هیچ هنرپیشه ای توسط حراست این وزارتخانه احضار نشده است. و با صدور اطلاعیه از خودش رفع اتهام کرده است.

تا جایی که به مردم و قدرت اعتراضات سراسری مربوط می شود، رژیم سرکوبگر از ترس گسترش خیزش مردم و برای جلوگیری از سقوط خود، تا اینجا عقب نشینی کرده است در حالی که در جریان خیزش سال ۱۳۸۸ چنین لحنی از سران حکومت  شنیده نمی شد.

صرف نظر از این که مردم تا چه حدی این وعده ها را باور دارند، باید گفت که جمهوری اسلامی این بار ترس و خطر سرنگون شدن را با پوست کلفت خود احساس کرده است. و این تا همینجا یعنی فروریزی دیوارهای قدرقدرتی حکومت و ازبین رفتن ترس در دل مردم. اما این کافی نیست و مبارزات مردم تا فروریختن کاخ های ستم ادامه دارد.

1396/10/15

اینرا هم بخوانید

سیل و زلزله: خانه خرابی برای مردم، سود برای دزدان حاکم

انترناسیونال 809 چند روز  پس از فروکش کردن سیلاب ها، روحانی و اطرافیان دولتی اش …